Ik kwam op het internet een filmpje tegen over een mooi wiskunde onderwerp: getallen en oneindigheid. Het filmpje is simpel. Eén camera, bediend door een student (denk ik) en een kalende heer van middelbare leeftijd die een college met PowerPoint geeft.
En die PowerPoint voldoet aan geen enkele PowerPoint kwaliteitseis (te veel tekst, geen plaatjes, niet vormgegeven). De docent is een plezierig verteller, maar hanteert het volle uur één en dezelfde niet interactieve werkvorm: hij vertelt, soms weinig meer dan dat hij de transparanten voorleest.
De kalende heer is, denk ik, zelfs geen geniaal wiskundige. Meer een huis- tuin- en keuken wiskundige, die houdt van zijn vak en het wil en kan uitdragen, maar wellicht niet zelf vooroploopt bij de verdere ontwikkeling van de wiskunde.
En dan zit ik achter een computermonitor te kijken. Niet eens in de collegezaal waar het zich afspeelt, maar gewoon thuis. Het verhaal is voor het overgrote deel niet eens nieuw voor me. Maar ik zit op het puntje van mn stoel. Verwonderd als een klein kind in de wereld van elfen en feeën.
Het verhaal dat wordt verteld maakt zo mooi duielijk dat in de ontwikkeling van de wiskunde steeds verder is gegaan op de fundamenten die anderen hebben gelegd. Het maakt zo mooi duidelijk dat dergelijke verhalen volledig onmogelijk zijn als je enkel product gericht werkt. Het maakt zo mooi duidelijk dat fundamentele kennis dé voorwaarde is om verder te komen.
En ik realiseer me dat de HNL studenten dit in het vervolg moeten missen.
Voor de liefhebbers (allen, daar heb ik het volle vertrouwen in -;)
Bijgevoegd het torrentbestand waarmee je de gehele video (legaal!) kunt downloaden. Om dat te doen heb je een bittorrent client nodig. Ik gebruik Zudeo/Azureus versie 3.0 en dat werkt perfect (hier te verkrijgen: www.zudeo.com/az-web/Index.html).
Met middelbare school wiskunde heb je genoeg bagage om het college te kunnen volgen (op voorwaarde dat Engels geen struikelblok is)
Nog wat filmpjes
Helaas werkt de Zudeo-versie niet op mijn Mac-mini met Panther, ik moet Tiger (OS X-1.4) gebruiken, kost me 129 euro. Dus maar op mijn Windows-computer de client geinstalleerd en de film bekeken en daar werd ik niet echt vrolijk van. De volgende films vind ik zelf interessanter:
ocw.mit.edu/OcwWeb/Physics/8-02Electricity-and-MagnetismSpring2002/VideoLectures/index.htm
Dit is toch schitterend:
mfile.akamai.com/7870/rm/mitstorage.download.akamai.com/7870/8/8.02/videolectures/wl-802-lec25-220k.rm
Kun je avonden naar kijken, maar doen onze studenten dat ook ?
Met een Java-applet kun je dit dan nog eens nadoen:
www.lon-capa.org/~mmp/kap23/RCL/app.htm
of deze:
mysite.verizon.net/vzeoacw1/impedance.html
Persoonlijk vind ik een combinatie van een boek met goede webondersteuning ideaal. Voorbeeld:
www.zweigmedia.com/calc.html
Maar ook de website met veel flash-animaties:
archives.math.utk.edu/visual.calculus/
vind ik de moeite waard. Je hebt als docent dan geen krijtje meer nodig, maar het effect is hetzelfde. Zie als voorbeeld:
archives.math.utk.edu/visual.calculus/2/tangents.8/1.html
Met behulp van dit soort materiaal kun je voor je eigen studenten een op maat geschreven onderwijsprogramma maken. Hadden we in Nederland maar een verzamelbak met halffabrikaatproducten!!
Natuurkunde is toch een mooi vak
Prachtig inderdaad. Ik heb alleen de eerste les van natuurkunde 802 bekeken. Erg inspirerend ook. Lessen uit 2002, toen was er ook al msn en sms en toch zijn de studenten een uur lang geboeid. Zouden de Amerikaanse leerlingen nog niet tot de generatie Einstein behoren?
Opvallend het Nederlandse accent van de docent (terwijl hij het cijfer 8 toch op zn Amerikaans op het bord kalkte).
Een mooi detail is ook de manier waarop hij de stippellijnen op het bord plaatst. Ik heb al in geen jaaaaaren meet met een krijtbord gewerkt en zie nu dat de vernieuwing naar witte borden ook geen vooruitgang is geweest.
Aanvulling:
Heb ook even naar de flash animatie over differentiequotient gekeken. Een heldere manier om dat begrip duidelijk te maken. Toch heb ik vraagtekens of het écht een aanvulling is op een verhaal voor het bord. Als je het gebruikt als demonstratie voor de groep, dan is het gewoon een slimmer bord. Is niets mis mee, de plaatjes zijn mooier dan je zelf kunt maken, maar het is in essentie niet anders dan wat je op het bord zou doen, leerlingen zullen niet het ene wel en het andere niet begrijpen. Als je leerlingen er zelfstandig mee laat werken, dan is de lol er snel af. Klikklik… oh.. dat gaat zo… klik OK en ga verder.
Nadeel bij demonstratiegebruik is dan de techniek: computer, beamer, licht dimmen. Mijn ervaring is dat dat een niet natuurljke onderbreking van de les is. Dat kan plezierig zijn, maar komt niet altijd op een goed moment.
Kortom: Ik blijf de inspiratie vinden in de mensen voor de klas en ervaar de ICT hulpmiddelen als beperkt nuttig.
Overigens: ik heb op dat gebied zelf van alles en nog wat uitgeprobeerd (Maple. Excel, Cabri, PowerPoint, in demo-vorm danwel gebruikt door studenten). Was steeds in eerste instantie enthousiast, maar begin op een punt te komen waarbij ik merk dat de Heilige Graal er niet lijkt te zijn. Die is er wel in het krijtje.
Het heeft iets met menselijkheid en eerlijkheid te maken. Net als bij muziek: muziek vind ik mooier naarmate er minder electronisch en meer akoestisch wordt gewerkt.
Soms wel, soms niet
1944 schreef: “Kortom: Ik blijf de inspiratie vinden in de mensen voor de klas en ervaar de ICT hulpmiddelen als beperkt nuttig. Overigens: ik heb op dat gebied zelf van alles en nog wat uitgeprobeerd (Maple. Excel, Cabri, PowerPoint, in demo-vorm danwel gebruikt door studenten). Was steeds in eerste instantie enthousiast, maar begin op een punt te komen waarbij ik merk dat de Heilige Graal er niet lijkt te zijn. Die is er wel in het krijtje.”
Geheel mee eens. Persoonlijk vind ik een whiteboard wel prettig omdat je gemakkelijk met kleuren kunt werken en het niet zo stoft. Het samen met de klas opbouwen van een of ander “systeem” (ik geef bedrijfseconomie, denk bijvoorbeeld aan een balans of begroting) gaat prima met zo’n bord. Beamers en PowerPoint zijn m.i. wel handig als je een complex geheel wilt laten zien. Mijn collega’s in de techniek ervaren dat het uitleggen van het viertaktprincipe bij uitstek iets is waar de ICT-hulpmiddelen goed van pas komen. En ook dan nemen ze de studenten ‘aan het handje’ om het systeem uit te leggen middels bewegende beelden in oplopende graden van complexiteit. Wel foei, geen ‘eigen leervragen’ van de ‘zelflerende student’ maar gewoon les 🙂
Marten
Ook afhankelijk van je vak
Je hebt volkomen gelijk, Bij de voorbeelden die je noemt zijn PP en beamers werkelijk een uitkomst. Ik zie nu ook wat een simpel vak wiskunde is. Zelden ingewikkelde figuren of complexe systemen. Meestal gewoon een driehoekje of een parabool. Eventueel een enkel getal en wat letters. En die formules zijn in PP nauwelijks te doen (niet letterlijk waar overigens).
Maar een 4-takt motor met een animatie of ander filmpje. Geweldig natuurlijk. Of inderdaad complexe (geneste) schema’s opbouwen. Ook erg handig met PP. Ben ik er weer op gewezen dat ik niet altijd enkel en alleen van mn eigen ervaringen oet uitgaan. Dank!