In de HNL discussie worden steeds verschillende situaties met elkaar vergeleken, vaak zonder dat expliciet wordt vermeld wat de situatie is of zonder dat er voldoende met de eigenheid van die situatie rekening wordt gehouden. Een paar (niet uitputtend) verschillende situaties noem ik hier:
beroepsgericht / algemeen vormend / werken met de handen / werken met het hoofd.
Ik kan me indenken dat leerlingen die timmerman willen worden, vakken als wiskunde, nederlands en engels als ballast zullen beschouwen. Dan maar wat minder breed opgeleid. Voorwaarde is wel dat de opleiding leidt tot eerste klas timmerlieden, die trots op hun werk mogen zijn. Of dat dan op een ambachtsschool en/of in een leerlingstelsel gebeurt lijkt me minder van belang. Als er maar goede docenten/begeleiders/.. zijn die inhoudelijk weten wat timmeren is en de leerlingen streng maar positief benaderen. Er moet in die tijd een kwaliteitsstandaard voor het toekomstige beroep worden gezet.
Studenten die studeren voor ICT-er (zeg HBO) hebben juist wel een brede en diepe basis nodig. Engels Nederlands en wiskunde moeten op hoog niveau worden gegeven. Dat kan het beste in een degelijke college setting is mijn vaste overtuiging. Ook moeten ze leren programmeren of bouwen in een gecontroleerde omgeving waar aandacht is voor de kwaliteit van hun product en niet enkel voor de snelheid. Er moet aandacht zijn voor typen van programmeertalen, niet enkel voor taaltje X (hot op dit moment)
Studenten die dat toch niet willen, maar enkel snel webdesigner en Flash deskundige willen worden horen niet op een HBO opleiding thuis. Er ontbreekt de basis die hen in staat stelt om web1.0 in te ruilen vor web2 en flash voor nog-flashiër. Of misschien is dat webbouwen wel helemaal niet meer nodig in een jaar of 10.
Als beroepen snel veranderen, dan moet de opleiding van de student vooral breed en theoretisch zijn. Voor timmerman en loodgieter ligt dat anders. Automonteurs hebben weer een andere mix nodig.
Dit alles is niets nieuws en gebeurt al decennia. Het probleem met HNL tweeledig:
1. Men wenst eerst praktijk en dan pas theorie voor situaties die daarvoor helemaal ongeschikt zijn.
2. Men denkt dat opleiden voor zowel theorie als praktijk kan middels (vakonafhankelijke) coaches.
In de discussies hier op het formum worden soms door HNL-aanhangers situaties geschets waarbij praktijkleren inderdaad een voordeel is. Dit wordt bestempeld als HNL, maar het is niets anders dan we al veel langer deden op LTS/leerlingwezen.
Zo is het maar net
Ik ondersteun deze ‘analyse’ van harte 🙂