Het idee dat je het beter is om wiskunde te leren met weinig vakinhoudelijke begeleiding en in een groepje van mensen die er ook niets van weten lijkt zo absurd dat je je niet kunt voorstellen dat iemand dat ook maar durft voor te stellen.
Toch zijn er HNL aanhangers. Ik heb de reden achter deze vreemde situatie altijd gezocht in het machtsspel van organisaties en mensen en in financiële prikkels. Dat lijkt me nog steeds een belangrijke reden voor de tsunami van HNL.
Toch merk ik ook bij mezelf dat er dingen zijn die ik het liefste zelf wil uitzoeken, waarbij ik in slaap val bij een college, waarbij ik in een boek nooit verder kom dat de eerste paar bladzijden.
Het zijn de “lijstjesboeken” zoals ik ze noem, het zijn de PowerPoint presentaties. Boeken waarbij in een hoofdstuk opgesomd wordt wat de aandachtspunten zijn waar een manager zich van bewust moet zijn bij een slecht nieuws gesprek. Boeken waarbij aan de leraar verteld wordt hoe een instructie er uit moet zien, boeken over de manier van communiceren bij supervisie/intervisie. De college’s bij dergelijke onderwerpen zijn steevast PP presentaties waarbij die lijstjes nogmaals worden voorgelezen. Kortom: boeken en college’s over (o.a.) management en onderwijskunde.
Dat is niet gek: voor wiskunde moet je nadenken en oefenen, voor talen moet je woordjes en idioom leren en grammatica begrijpen en oefenen. En lezen, veel lezen. Maar voor onderwijskunde is het onmogelijk en zinloos om die lijstje uit je hoofd te leren. Onderwijskunde lukt ook niet met inoefenen (zoals rekenen met breuken ingeoefend wordt). Dat geldt ook voor management onderwerpen
Is dat even toevallig: HNL komt, vrijwel uitsluitend, van de managers en de onderwijskundigen.
Zo maar een observatie. Het verklaart ook meteen de volledige desinteresse voor inhoud bij beide groepen. En het zijn ook precies die domeinen waarbij “leren in de praktijk” nog werkt ook. Ga maar lekker managen, met een coach erbij en een paar aandachtspunten waar je je aan moet houden. Daar leer je meer van dan een college management met afsluitend tentamen.
Of in het andere voorbeeld: Ga maar eens lesgeven, met een goeie stagebegeleider daar leer je meer van dan van onderwijskundeboeken. Dat zouden al die onderwijskundigen ook eens moeten doen.