Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de poll over centraal toetsen en alle reacties die hierop gegeven zijn.
Het is zeer onprofessioneel voor een docent om een handtekening te zetten zonder dat deze docent de examens gelezen heeft. In mijn omgeving vindt iedereen dit ook zeer laakbaar. Het is strijdig met de beroepsethiek en met de wet. Toch gebeurt het. De betreffende docenten zullen het vaak uitleggen met argumenten als “er gebeurt toch niets mee” of “ik heb daar feitelijk niet genoeg tijd voor, wil ik het goed doen heb ik er 5 uren voor nodig en je krijgt er maar twee” of “het cijfer wordt dan gemiddeld zo laag dat ze er toch een correctie op zetten” of “als ik echt goed ga corrigeren krijg ik last met mijn baas en mijn collega, zij stellen dat het tijd en vooral banen kost”. “Er gebeurt toch niets mee” blijkt wel uit het verhaal van het ondertekenen van het proces-verbaal door historica.
Kortom het cijferen is een puur strategische aangelegenheid geworden. De zes is om allerlei redenen allang geen zes meer. In het Hbo komt hier nog bij dat de correctoren vaak geen verstand van zaken hebben. Buiten dat het gewoon genormaliseerde oplichterij is,
geeft het de leerling verkeerde info. Wat nu als morgen de examinatoren van het rijexamen zo gaan opereren? Ik blijf dan voortaan van de weg af. Nu hadden we als docent al niet veel status meer maar feitelijk zijn we ook gewoon niet meer te vertrouwen.
Dhr. Balkenende moet hier nog maar eens goed naar de moraal van het Nederlandse onderwijssysteem kijken eer hij weer iets over waarden en normen roept. Maak eerst de publieke taak maar eens fatsoenlijk alvorens je de burgers ergens op aan spreekt.
Het wordt de hoogste tijd dat er iemand, van buiten het onderwijs, ingrijpt in het onderwijs. Het zelfreinigend vermogen is er door de leiding binnen de instellingen allang uit weggehaald. Zelfevaluaties kunnen niet meer spontaan opgeschreven worden maar dienen door professionals opgesteld en begeleid te worden opdat de instelling geen problemen krijgt met haar eigen werkelijkheid. Door het centraal toetsen komen we op al die beslismomenten niet meer tegenover maar naast elkaar te staan en kunnen we weer zeggen wat waar is. Ik zie dat samen met heel veel collegae als een enorme bevrijding.
Corgi