drs

Juf van der Hoeven kraait victorie

Het is verkiezingstijd. Het ene mooie plannetje is nog niet uit de pan, of het andere ligt al weer te pruttelen. In het weekend heeft juf van der Hoeven de scholen weer een mooi kooltje gestoofd. Hoe nu?
Het lerarentekort! Al jaren hoog op de agenda, bij een enkele partij. Maar nu de verkiezingen naderen moeten tellen ineens ook de stemmen van de docenten. Want juf van der Hoeven doet ineens ook weer mee. Het lerarentekort kan bijna worden opgeheven als er een heleboel studenten (chemie, rechten, aërodynamica, filosofie, vrouwenwetenschappen, moleculaire deeltjestechnologie) zich spontaan bij de scholen melden om de school (en de leerlingen) een aantal maanden uit de brand te helpen. Hoera: een structurele oplossing volgens het CDA van juf van der Hoeven.
Daarbij uit het oog verliezend dat de laatste decennia het vak van docent alleen maar is uitgehold, de status zich bijna op stratenmakersniveau bevindt (de docenten hebben hier overigens zelf behoorlijk aan meegewerkt), en de lerarensalarissen vanwege de lange aanlooptijden al lang niet meer marktconform te noemen zijn.
Juf van der Hoeven doet aan symptoombestrijding, doet aan pappen-en-nathouden politiek, doet aan gebakken lucht verkoperij, doet aan kiezersbedrog, herstel: docentenbedrog. En vice versa dus ook aan leerlingenbedrog. Want de leerling van deze tijd heeft recht op hoog gekwalificeerde leraren, en wat havo en vwo betreft: recht op 1e graads docenten. Daar is meer voor nodig dan een goedwillende student die het een paar maandjes wil proberen.
Verder moeten de arbeidsomstandigheden op de scholen sterk verbeteren. Daar is veel structureel geld voor nodig. Veel leerlingen, en dus ook docenten (die meestal nog veel langer) brengen jaren door in bedompte, slecht schoongemaakte klaslokalen waar ook nog eens beknibbeld is op meubilair en studiemateriaal.
Tenslotte moet mijns inziens de docententaak voor wat het werkelijk aantal gegeven lessen drastisch omlaag. Zie hiervoor de ons omringende landen. De laatste jaren is in het voortgezet onderwijs de gemiddelde lestijd voor docenten alleen maar toegenomen. Voeg daarbij de ene onderwijsvernieuwing na de andere (de voorbereid, ingevoerd en geëvalueerd moet worden), en tel uit je winst. Winst? Alleen maar verlies, waarschijnlijk. Want ook voor docenten heeft een dag maar vierentwintig uur. Maar rekenen, daar was het ook al niet zo best mee gesteld bij de huidige pabo-studenten, hoorden we onlangs. Misschien een idee voor juf van der Hoeven (want dezelfde onderzoeken wezen uit dat een leerling van groep-8 beter kon rekenen dan de aankomende meester): zet gewoon een leerling van groep-8 voor de klas. Komt volledig overeen met de tendens van deze tijd: leer het je zelf te doen. Zelfstandig worden, daar gaat het om. Dan kunnen die universitaire studenten gewoon blijven doorstuderen aan hun chemie, rechten, aërodynamica, filosofie, vrouwenwetenschappen, moleculaire deeltjestechnologie.
Iedereen tevreden. Zelfs juf van der Hoeven. Want die heeft weer veel geld uitgespaard. Want die 12-jarigen, die geef je gewoon wat zakgeld voor hun inspanningen.

5 Reacties

  1. Officieel protest aantekenen
    Gerard je bent geloof ik vandaag de … persoon die zich over deze kwestie opwindt. ’t Is natuurlijk ook een beetje merkwaardig dat wij zomaar vervangen kunnen worden door de eerste de beste -goedwillende- oud-leerling. Maar misschien kunnen wij, ipv. stilzwijgend toe te kijken, een officieel protest schrijven, dit met zoveel mogelijk leden ondertekenen, en naar het ministerie sturen?

    Of eventueel een SMS actie? Standaard tekstje en dan verzenden? Of email? Ik zou zeggen: daar hebben we dan een kleine week voor, langer moet het niet duren.

    Wie voelt hier wel iets voor?

    Wie heeft betere ideeen om hetzelfde te bereiken?

    • Beetje Boos Doen en zo…
      Wat kun je doen?

      Ga naar deze site: www.minocw.nl/reageren/#email

      Daar zie je het email adres staan voor publieksvragen. Staat een soort pijltje achter. Klikken. Krijg je waslijst aan vragen en een kleine box om je tekst in te typen:

      Als iedereen nou zelf een korte tekst bedenkt, maar laat de strekking zijn:

      Geachte minister,

      aangaande uw jongste voorstel: ik voel mij door u persoonlijk gekrenkt in mijn beroepseer- meent u werkelijk dat mijn kunde en kennis kan worden ingewisseld tegen die van een leerling, een student?

      Zet erbij dat je lid van Bon bent.

      Probeer t eens, geeft best een goed gevoel.

      (Reken dat Maria daar slapeloze nachten van krijgt- nee, dus, maar dan snapt ze in ieder geval dat niet iedereen dit een voorbeeld vindt van creatief managen. Dat is ook een resultaat.)

Reacties zijn gesloten.