‘Hoger beroepsonderwijs is ziek’
Econoom/auteur Arnold Heertje (72) kruist in Ondernemen! maandelijks de degens met VVD-kamerlid Paul de Krom. Dit keer over het ‘bedrog’in het hbo.
Beste Paul,
Tot de samenleving dringt door dat in het hoger beroepsonderwijs een machtige klasse van beheerders is ontstaan, die grootschaligheid koesteren voor hun eigen belang. Alle politieke partijen hebben de illusie dat het verhogen van de salarissen betere leraren oplevert. Jouw echtgenote geeft Frans op een VWO. Heeft zij gekeken naar de boekenlijst voor de tweedegraads lerarenopleiding Frans van de Hogeschool in Arnhem of in Den Haag? Voor 90 procent boeken over communicatie in de klas en effectief leren. Vakinhoudelijk zijn de twee boekjes Carte Orange nodig, die worden gebruikt in de tweede klas van het HAVO.
Is er bij jouw collega’s, bij ouders, bij ondernemers in het mkb, bij journalisten en bij leerlingen kennis van wat er op de werkvloer van de lerarenopleiding gebeurt ? Eén groot bedrog, ten faveure van de beheerders, ten koste van de studenten en de onderwijsgevenden, die liever vakinhoudelijk les geven dan coördinerende taken verrichten om een extra periodiek te krijgen. De beheerders hebben belang bij financieel rendement door zoveel mogelijk leerlingen door een opleiding te jagen. Ze bieden valse lesmethoden, valse vakken, valse arbeidsvoorwaarden en valse beoordelingen aan. Verbaan, de topman van Fontys Hogeschool, gooit met behulp van de rechter een ervaren wiskundedocent eruit, die openlijk probeert de studenten solide lessen te geven. Verbraak geeft leiding aan een instituut met de formele karakteristieken van een criminele organisatie. Ontmaskering is geboden.
Aan het verhogen van salarissen van de leraren moet een parlementair onderzoek voorafgaan over het hbo, dat leraren aflevert die buiten hun schuld ondeugdelijk zijn, en bij de Pabo’s, die onderwijzers afleveren die niet kunnen schrijven en rekenen. Ik roep je op kennis te nemen van de schade, die niet alleen door mijn partijgenoten van hoog tot laag in het onderwijs wordt aangericht.
Wij moeten af van de geldverspillende beheerders van de lerarenopleiding bij het hbo en van de grootschaligheid. Een intrigerende uitdaging voor Joop Wijn, die de academisch gevormde leraar, het centraal schriftelijk eindexamen, de rol van externe deskundigen en het gewicht van de exacte vakken in ons onderwijs in volle glorie zou kunnen herstellen. Aan de kwaliteit van de economische ontwikkeling en de humanisering van onze verkokerde samenleving, kan hij geen betere bijdrage leveren.
Bien à toi,
Arnold Heertje
Beste Arnold,
Jouw pleidooi voor beter onderwijs is niet gericht aan dovemansoren. Onderwijs staat bij mij in de top drie voor de komende kabinetsperiode. En ja, ik heb kennis genomen van de bedroevende resultaten van het onderzoek naar de rekencapaciteit van Pabo-leerlingen. Ja, ik weet dat studenten in het eerste jaar aan de Technische Universiteit Twente bijles in wiskunde krijgen. Was dat vroeger ook zo, vraagt de ene oude man aan de andere?
Toch een paar kanttekeningen. Je wilt een parlementair onderzoek instellen voordat je salarissen van de leerkrachten gaat verhogen. Ik zeg dat we dat gewoon moeten doen. En wel meteen. Zij maken of breken het onderwijs. Het verhogen van de salarissen is geen wondermiddel, wel noodzaak. En dat is in het bijzonder het carrière maken voor de klas. Waarom is dat zo lastig? Waarom belonen we talent niet? Dit moet jou, als econoom, ook aanspreken, Arnold. Dus niet het bijhouden van de schooladministratie levert extra op, maar het beter geven van je vak. Voor de door jou aangehaalde partijgenoten is deze differentiatie helaas een stap te ver.
Daarmee kom ik als vanzelf op het volgende. In goed beroepsonderwijs moeten de leerlingen weer gewoon een vak kunnen leren. Ondernemerschap moet gestimuleerd worden. De scholen zijn er voor de leerlingen en de maatschappij, niet voor de subsidie-uitkerende ministeries en hun regels. Geef leerlingen de ruimte om zich te ontplooien. Scholen hebben de plicht leerlingen te helpen het beste uit zichzelf te halen. Ook de vraagzijde moet zich organiseren. Laten we, om te beginnen, universitaire opleidingen ranken; laten we een volgorde opstellen! Wie is de beste en wie bungelt onderaan? Studenten en bedrijven zouden zich moeten organiseren en met elkaar samenwerken zodat er een kritisch, afgewogen en betrouwbaar oordeel over de verschillende instituten c.q. opleidingen ontstaat. Andere landen doen dit al. Het niveau zal stijgen, want wie wil er nou in de middenmoot bungelen?
Wij hebben dit al vaker voorgesteld, maar om voor mij moeilijk te begrijpen redenen wordt deze handschoen niet opgepakt. Zit ons ingebakken ‘steek niet met je hoofd boven het maaiveld uit’-gen weer in de weg? Er is dus werk aan de winkel, laten we het belang van de leerling voorop stellen. Daar kan niemand tegen zijn!
A bientôt
Paul de Krom
I.v.m. de tekstlengte een nieuwe blog van moeten maken.