Het concept van ‘vakoverstijgend onderwijsmethode’ is goed. Kunstvakken b.v. worden in verband gebracht met
andere vakken en de leerling beschouwt kunst en cultuur niet als iets marginaals maar als onderdeel van
de samenleving. Wat fout gaat is de oppervlakkige praktische toepassing van de beeldende problemen.
Ook zeer ondergewaardeerd is het CKV vak; scholen mogen kiezen wie en hoe het vak wordt gegeven;
vaak zijn dus docenten betrokken die absoluut achtergrond nog kennis hebben terwijl vakdocenten niet
eens aangenomen worden om het vak te doceren!
VMBO leerlingen krijgen weinig te maken met kunstvakken omdat ze ‘geen affiniteit’ met kunst zouden hebben!!!
Juist zulke leerlingen kunnen veel doen met kunst omdat de theoretische kennis niet per se nodig is voor
de expressie.
De docenten zijn gereduceerd tot ‘ambtenaren’ wat in strijd is met de functie en de idealen van het docentschap.
Daarom vind ik dat ‘beter onderwijs nederland’ een noodzakkelijke stap is …!
En wat zou jij nu willen?
Wat denk jij dat BON moet betekenen voor goed kunstonderwijs?
ten eerste het vak moet
ten eerste het vak moet gedoceerd worden door vakdocenten! Het zijn
soms docenten Biologie (!) die CKV geven!!!!!!
Ten tweede : uniformiteit. Op iedere school worden de kunstvakken op een
andere manier gegeven. Afhankelijk van team, middelen en belangstelling
is de didactische en inhoudelijke aanpak zeer verschillend. Als je het over
landelijke toetsing hebt, zit je meteen met het probleem.
Ten derde : middelen. Als een school een ton kan uitgeven aan een nieuwe
vleugel, waarom mag de leerling geen voldoende materiaal tot zijn beschikking?
Hoe is het mogelijk dat er een 20 jaar oud diaprojector niet vervangen mag worden?
Ik heb ook meegemaakt dat er gewerkt moest worden met EEN fles rode verf door 9 klassen.
Is het voor nu voldoende?