(Voorbereidend) Middelbaar Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie

(VOORBEREIDEND) MIDDELBAAR BEROEPSONDERWIJS

Zie ook:
Weblog Wet- en regelgeving, CAO’s, EU en OESO beleid, bij ‘Beroepsonderwijs in EU’.
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/642

BELEID

MINISTERIE VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPpen (OCW)

Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs (VMBO)

• VMBO

“In 1999 is het vmbo, het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, in de plaats gekomen van het vbo en mavo. De aansluiting op het mbo (middelbaar beroepsonderwijs) en de havo is daarmee verbeterd.”
www.minocw.nl/vmbo of www.vmbo.nl en vmbo.kennisnet.nl en vmbo.kennisnet.nl/over_het_vmbo en www.slo.nl/sectoren/vo-vmbo en vmbo.startpagina.nl

Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO)

• MBO

“Als je een vmbo- of havo-diploma hebt, kun je doorstromen naar het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo is verdeeld in vier sectoren: economie, landbouw, techniek, zorg en welzijn. Er zijn vier niveau´s in het mbo, niveau 1 tot en met 4.

Niveau 1 is de assistentenopleiding
Niveau 2 is de opleiding basisberoepsbeoefenaar
Niveau 3 is de vakopleiding
Niveau 4 is de middenkaderopleiding”
naarhetmbo.kennisnet.nl en www.minocw.nl/documenten/web1hoofdlijnen.pdf en nl.wikipedia.org/wiki/Middelbaar_beroepsonderwijs en www.kennisnet.nl/mbo

Competentieprofiel leraar (v)mbo

• Maria van der Hoeven (de minister van OCW), ‘Competentieprofiel leraar (v)mbo?’, Rapport van het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs, 18 mei 2006
www.minocw.nl/documenten/21717.pdf en www.minocw.nl/documenten/21717a.pdf en www.minocw.nl en Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO), www.lpbo.nl

Hoofdlijnenbrief 2008-2009

• Ministerie van OCW, ‘Aanbieding hoofdlijnenbrief 2008 – 2009’, kamerstuk, 2 april 2007

“Hierbij bied ik u ter kennisneming aan de Hoofdlijnenbrief 2008 – 2009 met de voorstellen voor de onderwijsondersteunende activiteiten die in het kader van de Wet Subsidiëring Landelijke Onderwijsondersteunende Activiteiten (SLOA) in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs worden uitgevoerd.”
www.minocw.nl/documenten/11166.pdf en Hoofdlijnenbrief, www.minocw.nl/documenten/11166a.pdf (zie ook: Onderwijsbeleid, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/610)

Competentiegericht onderwijs en examens in mbo

• Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart (staatssecretaris OCW; 1961, CDA, Verpleegkunde A), ‘Competentiegericht onderwijs en examens in mbo’, 5 april 2007

“Bij mijn aantreden als staatssecretaris van OCW trof ik een aantal urgente zaken aan over competentiegericht beroepsonderwijs, de nieuwe kwalificatiestructuur en de examens in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Daarover moet ik nu een besluit nemen en nog voor de afronding van de 100-dagenperiode van het kabinet een heldere koers bepalen.”
www.minocw.nl/documenten/10351.pdf en Stuurgroep Competentiegericht Beroepsonderwijs, ‘Advies verlenging experimenteerperiode’, 13 februari 2007, www.minocw.nl/documenten/10351a.pdf en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2058 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2071 en www.parlement.com/9291000/biof/09325

Beroepswijs beroepsonderwijs

• Werkgroep dynamisering beroepsonderwijs, eindrapportage ‘Beroepswijs beroepsonderwijs. Voorstellen voor vernieuwing van het beroepsonderwijs’, 8 oktober 2004
www.minocw.nl/documenten/brief2k-2004-doc-50590.pdf en kabinetsreactie, 3 oktober 2005, www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-39026.pdf of begroting.minfin.nl/rijksbegroting_nl/b71a43905843440fab60c9e691233d73x212x47879x62.php?cycl=2006&fase=mn&hfds=40.19&it=B en Commentaar VNO-NCW, www.vno-ncwmidden.nl/web/show/id=143693/contentid=4732 en korte samenvatting rapport, generator.bveraad.intermax.nl/web/show/id=121966/contentid=3148 en Verslag Rondetafelgesprek onderwijsinstellingen, 25 juli 2006 (met J. Geelhoed), www.newventure.nl/nl/agenda/newsarchive?id=13

Koers BVE. Het regionale netwerk aan zet

• Ministerie van OCW, ‘Koers BVE. Het regionale netwerk aan zet’, 2004

“De discussie die in het door het kabinet ingestelde Innovatieplatform wordt gevoerd, buigt zich eveneens over de ontwikkelingen zoals die in Koers BVE worden aangekaart. Met name de Werkgroep Leijnse van het Innovatieplatform richt zich op het beroepsonderwijs. De uitkomsten van het rapport van de Werkgroep Leijnse zullen eveneens richtinggevend zijn bij de verdere uitwerking van KOERS BVE.”

Inhoud: Deel 1 Beroepsonderwijs, educatie en trends in onze samenleving; Deel 2 Agenda voor beroepsonderwijs en educatie; Deel 3 Actieplan Koers BVE; BVE-barometer.
www.minocw.nl/documenten/koersbve-doc-2004-koersbve.pdf en dr. F. Leijnse, 1947, sociologie en bedrijfskunde, PvdA, www.parlement.com/9291000/biof/02785

***

DE LISSABON DOELSTELLINGEN

Zie ook:
Weblog Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU en OESO beleid, ‘Europese Unie (EU)’
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/642

Algemeen

De Lissabon strategie: Onderwijs en opleiding 2010. Diverse stelsels, gemeenschappelijke doelstellingen (Europese Raad, maart 2000).

• Aanbeveling van het Europees parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren (2006/962/EG)
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/nl/oj/2006/l_394/l_39420061230nl00100018.pdf

Zie ook:
‘Key competences’
ec.europa.eu/education/policies/2010/objectives_en.html#basic

‘Education and training 2010. Diverse systems, shared goals. – The education and training contribution to the Lisbon Strategy.’ – European Council, March 2000 (onderwerpen via linkerkolom)
ec.europa.eu/education/policies/2010/et_2010_en.html

VERKLARING VAN KOPENHAGEN

Verklaring van Kopenhagen, 2002

• The Copenhagen Declaration, 30 November 2002

Declaration of the European Ministers of Vocational Education and Training, and the European Commission, convened in Copenhagen on 29 and 30 November 2002, on enhanced European cooperation in vocational education and training.

“The ministers responsible for vocational education and training and the European Commission have confirmed the necessity to undertake the objectives and priorities for actions set out in this declaration and to participate in the framework for an enhanced cooperation in vocational education and training, including the social partners. A meeting in two years time will be held to review progress and give advice on priorities and strategies.” (laatste alinea)
ec.europa.eu/education/copenhagen/copenahagen_declaration_en.pdf of europass.cedefop.europa.eu/europass/home/hornav/Downloads/MiscDocs/Copenhagen/navigate.action en ec.europa.eu/education/copenhagen/index_en.html

Afspraken bve

• Ministerie van OCW, Dossier EU onderwijs, ‘Over EU onderwijs’, ‘Afspraken bve’ (Kopenhagenproces)

“De Europese ministers van onderwijs maakten eind 2002 in Kopenhagen afspraken over meer samenwerking op het gebied van het beroepsonderwijs. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Verklaring van Kopenhagen’. De samenwerking zorgt voor een heldere kwalificatiestructuur waardoor bijvoorbeeld diploma’s beter met elkaar te vergelijken zijn. Ook moeten kwalificaties en competenties tussen de landen uitwisselbaar zijn.”
www.minocw.nl/euonderwijs/560 en www.colo.nl/?701

COMMUNIQUÉ VAN MAASTRICHT

Communiqué van Maastricht, 2004

• Maastricht Communiqué on the Future Priorities of Enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training (VET), 14 December 2004 (Review of the Copenhagen Declaration of 30 November 2002)

“On 14 December 2004, in Maastricht, the Ministers responsible for Vocational Education and Training of 32 European countries, the European Social Partners and the European Commission agreed to strengthen their cooperation with a view to modernising their vocational education and training systems in order for Europe to become the most competitive economy, and offering all Europeans, whether they are young people, older workers, unemployed or disadvantaged, the qualifications and competences they need to be fully integrated into the emerging knowledge based society, contributing to more and better jobs.”
www.vetconference-maastricht2004.nl/pdf/Maastricht_Communique.pdf en ‘From Copenhagen to Maastricht’, www.vetconference-maastricht2004.nl

EU ORGANISATIES

National Reference Point Nederland (NRP)

• National Reference Point Nederland (NRP)

“De Europese Unie heeft alle lidstaten opdracht gegeven een NRP aan te wijzen. Het ministerie van OCW heeft Colo aangewezen als NRP. Het Nationaal Reference Point Nederland is ondergebracht bij de afdeling Internationale Diplomawaardering van Colo.”
www.nlnrp.nl (Colo/NRP te Zoetermeer) en europass.cedefop.europa.eu/europass/preview.action?locale_id=7

EUproVet

• EUproVet, European providers of vocational education and training (contact: MBO Raad)

EUproVet is a representational platform for European VET providers. It will contribute to the European agenda by:

o – Providing the labour market with a skilled and high qualified labour force
o – Contributing to social inclusion, from both the social and economic perspectives
o – Contributing to life long learning
o – Creating smooth pathways to higher stages of education
o – Contributing to an open European Vocational Education and Training Area (EVETA)

“By contributing to the realization of the Copenhagen process and a comparable European educational area. – Sustaining the ambitions of the Copenhagen process within the policy area of Education and Training 2010 is of great importance for achieving the Lisbon objectives. In line with this, EUproVet aims for involvement in shaping the European Vocational Education and Training Area (EVETA) after 2010. EUproVet will also be actively contributing to the Lifelong Learning Program, 2007-2013.”
www.euprovet.eu en de voordelen van lidmaatschap, aanmelden bij de MBO Raad, www.euprovet.eu/download/BrochureEuprovet.pdf en ‘Vocational education and training (VET)’, ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc60_en.htm

***

PROCESMANAGEMENT HERONTWERP MBO

Procesmanagement herontwerp MBO

• Herontwerp in het kort

“Naar een nieuw en sterk mbo

‘Herontwerp’ betekent nieuwe opleidingen maken op basis van een nieuwe, samenhangende competentiegerichte kwalificatiestructuur. Programmering, inrichting en examinering krijgen daarmee nieuwe vorm en inhoud. Het mbo wil jonge mensen afleveren met vakkennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, zodat ze sterk staan in de wereld van bedrijf en beroep. Goede start- en ontplooiingsmogelijkheden hebben op de arbeidsmarkt. Competentiegericht onderwijs sluit aan bij de beroepspraktijk. En is aantrekkelijker voor deelnemers. Het nieuwe onderwijs moet uiteindelijk de uitval reduceren en de doorstroom – binnen het mbo én naar het hbo – vergroten. En het ondernemerschap bij jonge mensen stimuleren.”
herontwerpmbo.kennisnet.nl/organisatie en www.herontwerpmbo.nl of herontwerpmbo.kennisnet.nl

Nieuwsbrieven Procesmanagement Herontwerp MBO

• Herontwerp (Nieuwsbrief Competentiegericht Onderwijs), ‘Ad Verbrugge: Ik ben niet tegen competentiegericht onderwijs’, 27 maart 2007, nummer 21, p. 10
herontwerpmbo.kennisnet.nl/attachments/1141264/Herontwerp-21_def_.pdf of via Nieuwsbrieven procesmanagement herontwerp mbo, herontwerpmbo.kennisnet.nl/publicaties/nieuwsbrieven

Competentiegericht onderwijs en examens in het mbo

• ‘Staatssecretaris informeert Tweede Kamer en Onderwijsinstellingen – 5 april 2007’, Herontwerp MBO.Kennisnet, 10 april 2007

“Staatssecretaris Van Bijsterveldt heeft op 5 april met een brief de Tweede Kamer geïnformeerd over beslissingen omtrent het competentiegericht onderwijs en examens in het mbo. Ondermeer maakt zij in deze brief bekend dat de mbo-sector twee jaar extra de tijd krijgt om het competentiegericht beroepsonderwijs in te voeren. Ook geeft zij aan dat de 141 in februari bij OCW ingediende nieuwe competentiegerichte kwalificatiedossiers door OCW in zijn geheel worden vastgesteld voor het studiejaar 2007-2008. Met de brief is tevens het document Leren, Loopbaan en Burgerschap vastgesteld.

De onderwijsinstellingen hebben een aanvullend schrijven ontvangen van de staatssecretaris, waarin zij haar besluiten ten aanzien van ‘Competentiegericht onderwijs en examens in mbo’ uiteen zet.
Hieronder de brieven en een doorverwijzing naar de rubriek Leren, Loopbaan en Burgerschap.”
herontwerpmbo.kennisnet.nl en ‘Nieuws’, ‘6 april 2007’ op www.nkbw.nl (Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde)

Berenschot: risicoanalyse invoering CGO

• Berenschot: risicoanalyse invoering CGO, 2 mei 2007

“Het rapport van Berenschot over de risico’s en mogelijkheden van invoering van competentiegericht leren in het MBO, is gepubliceerd. Hieronder de brief van staatssecretaris Van Bijsterveldt aan de Tweede Kamer en een link naar het rapport: De Kracht van het Herontwerp.”
www.minocw.nl/documenten/16576.pdf en www.minocw.nl/documenten/16576a.pdf en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2279 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2281 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2307

Zie ook:
• Ad Verbrugge (filosoof), Presley Bergen (HBO docent), Harm Beertema (MBO docent), ‘Competenties krijg je niet voor een appel en een ei’, De Volkskrant, Forum, Actualiteit, 15 mei 2007

“Het competentiegericht onderwijs (CGO) ligt onder vuur (Binnenland, 4 mei). Volgens een onderzoek van adviesbureau Berenschot is het CGO ondoordacht ingevoerd; het toezicht op de kwaliteit ontbreekt en leraren zijn onvoldoende geïnformeerd over hun nieuwe rol. Dat het CGO ondoordacht is ingevoerd, zal niemand ontkennen. Veel belangrijker is de constatering dat in zijn huidige vorm en onder de huidige omstandigheden het CGO ongeschikt is voor het onderwijs in Nederland.”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/VOK-20070515-01012003.pdf of www.volkskrantblog.nl/bericht/128233

• Competentiegericht onderwijs werkt wél, 31 mei 2007

“In de Volkskrant van dinsdag 15 mei halen Verbrugge, Bergen en Beertema van Beter Onderwijs Nederland (BON) het rapport van Berenschot aan om competentiegericht onderwijs ter discussie te stellen. De auteurs geven aan niet per definitie tegen competentiegericht onderwijs te zijn, maar stellen vraagtekens bij de wijze van invoering en de neiging van de overheid en van bestuurders van onderwijsinstellingen om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Competentiegericht onderwijs kan echter beslist succesvol zijn. Een voorbeeld daarvan is het politieonderwijs.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2466

***

COMPETENTIES IN HET MBO: OP WEG NAAR 2010

Algemeen

• Competenties in het mbo: op weg naar 2010

“Het procesmanagement MBO 2010 is in oktober 2007 van start gegaan. Deze nieuwe organisatie is de opvolger van het procesmanagement herontwerp mbo. Het procesmanagement MBO 2010 ondersteunt het mbo bij de realisatie van competentiegericht onderwijs.” (‘de organisatie’)

“Programmalijnen
Het procesmanagement MBO 2010 heeft drie programmalijnen opgesteld.
1. Inhoud: programmering, onderwijskundige inrichting, stages, examinering
2. Professionalisering: scholing van (onderwijs)personeel
3. Bedrijfsvoering
Deze programmalijnen gebruiken de scholen als leidraad tijdens de invoering van competentiegericht onderwijs.” (‘MBO op weg naar 2010’)
www.mbo2010.nl en herontwerpmbo.kennisnet.nl/organisatie/medewerkers

**

KEESIE

• Keesie

“Keesie is een internationaal communicatie-, advies- en reclamebureau gespecialiseerd in het bereiken van de jeugd en hun omgeving.”
www.keesie.nl en www.keesie.nl/generatieeinstein/default.asp en www.keesie.nl/jongereninsight.asp?id=92

De brochure ‘De BALANSschool. Generatie Einstein over herontwerp mbo’

• Keesie, ‘Herontwerp MBO’, februari 2007

“Het middelbaar beroepsonderwijs bevindt zich in een fase van ingrijpende vernieuwing. Mbo-opleidingen in heel Nederland experimenteren met verschillende vormen van competentiegericht onderwijs. Een onderwerp dat in veel gelederen stof doet opwaaien, maar wat vinden mbo-leerlingen zélf eigenlijk van de nieuwe manieren van leren? Het procesmanagement herontwerp MBO vroeg Keesie in kaart te brengen wat de dagelijkse ervaringen van leerlingen zijn met het competentiegericht onderwijs.”

“Het eindrapport werd op 6 februari jongstleden, onder belangstelling van 150 genodigden uit de onderwijswereld en mbo-leerlingen uit het hele land, overhandigd aan Margo Vliegenthart (voorzitter Stuurgroep Competentiegericht Beroepsonderwijs), Jeanette Noordijk (Ministerie van OCW) en Achmed Sadat (voorzitter JOB).”
www.keesie.nl/klant_van_keesie.asp?id=39 en www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/281849_7093_1170760279068-geneinsteinherontwmbo.pdf en www.edusite.nl/edusite/specials/16370 en drs. J. Noordijk, directeur Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE), ministerie van OCW, www.minocw.nl/organisatie/organogram/directies/14/index.html

Zie ook:
Niels Bakker (redactie EduSite), ‘Amerikaans onderzoek: multitasking hindert het leren’, 8 augustus 2006
www.edusite.nl/edusite/nieuws/16281 (en zie – naar aanleiding van reactie onder artikel -, ‘meervoudige intelligentie’, www.illinoisloop.org/mi.html)

Beter Onderwijs Nederland

• Het Keesie rapport over CGO in het MBO, 6 februari 2007

“Het onderzoek is absoluut niet wetenschappelijk van aard en harde conclusies kunnen uit het rapport dus niet getrokken worden. De onderzoekers hebben met MBO-leerlingen tijdens een boottocht groepsgesprekken gehouden en nog meer van dat soort dingen. Er staan in het rapport geen gegevens over hoeveel leerlingen wat geantwoord hebben op welke vraag of iets dergelijks.

Het rapport is echter wel aardig om te lezen (aanbeveling: sla het voorwoord van de voorzitter van het procesmanagement maar over). Het beeld dat geschetst wordt is dat het in het MBO een enorme chaos is.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1345 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2443

***

MBO RAAD

Algemeen

• MBO Raad

“De MBO Raad is de brancheorganisatie van de onderwijsinstellingen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie (bve-sector). De MBO Raad behartigt de belangen van de bve-sector. Bij de MBO Raad zijn alle 70 onderwijsinstellingen in de mbo-sector aangesloten.

De MBO Raad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de aangesloten leden, biedt diensten aan en onderneemt gezamenlijke activiteiten die samenhangen met deze belangenbehartiging.”
www.mboraad.nl/web/show?id=255583 en www.mboraad.nl

• Bve Raad: opgenomen in MBO raad
www.bveraad.nl/web/show

Zonder extra geld loopt vernieuwing mbo gevaar

• Hanne Obbink (red.), ’Zonder extra geld loopt vernieuwing mbo gevaar’, Trouw, deVerdieping, 19 mei 2007

“De vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs loopt vast als er niet meer overheidsgeld in gestoken wordt. Voorzitter Margo Vliegenthart van de MBO Raad vraagt een half miljard.”
www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article714970.ece en A. Margo Vliegenthart, 1958, psychologie (niet afgerond), PvdA, www.parlement.com/cgi-bin/as.cgi/0291000/c/start/file=/9291103/modules/g0zwnzja?n=02858

Manifest ‘Middelbaar onderwijs: fundament onder economie en samenleving’

• MBO Raad, ‘Middelbaar onderwijs: fundament onder economie en samenleving’, 1 september 2006.

“De MBO Raad maakt in het manifest ‘Mbo: fundament onder economie en samenleving’ de balans op. Op het debat op 1 september 2006 over de toekomst van het beroepsonderwijs maakte Margo Vliegenthart, voorzitter van de MBO Raad, klip en klaar duidelijk wat de sector op dit moment nodig heeft om te excellereren. In een interview licht zij deze ambities toe.”
www.mboraad.nl/upload/262846_7093_1157447270431-fundamentmetcover.pdf

Voorzitter MBO-raad is het oneens met Dijsselbloem

• Harriët Salm, ‘Voorzitter MBO-raad is het oneens met Dijsselbloem’, Trouw, 20 maart 2008

“Er is breed draagvlak in het mbo, er is geen sprake van dat deze vernieuwing van bovenaf wordt doorgedrukt, zoals in het voortgezet onderwijs volgens die commissie wel is gebeurd.” Wel vragen mbo-docenten vaak om meer tijd bij de invoering. Van Zijl steunt hen. Het kabinet wil dat alle mbo-leerlingen in 2010 competentiegericht onderwijs krijgen. „In beleidsnota staat 2010 inderdaad als een hard voornemen, ik zeg: maak er geen dogma van. Ons vertrekpunt is: wij beginnen als de opleidingen er klaar voor zijn.”
www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article945230.ece en www.mboraad.nl/web/show/id=324000/contentid=10197 en ing. J. (Jan) P.C.M. van Zijl (1952, PvdA; hogere agrarische school, sociologie -niet voltooid), voorzitter MBO raad vanaf 1 november 2007, www.parlement.com/9291000/biof/02971 en www.mboraad.nl/web/show/id=277804/contentid=9773

***

HET PLATFORM BEROEPSONDERWIJS (HPBO)

Taak en bestuur

• “HPBO is opgericht door de brancheorganisaties in het beroepsonderwijs om experimenten te stimuleren die leiden tot een beter functionerende beroepskolom. Hiervoor beheert het platform de subsidieregeling het Innovatiearrangement. Onderwijsinstellingen uit het vmbo, mbo en hbo kunnen een beroep doen op financiële ondersteuning van experimenten als zij samenwerken met minstens één andere sector in het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven.

HPBO houdt zich daarnaast bezig met belangenbehartiging op die terreinen waarop de brancheorganisaties gezamenlijk op willen treden. Sinds de oprichting in 2002 verspreidt HPBO kennis uit vernieuwingsprojecten in het beroepsonderwijs.”

Bestuur (d.d. 4/2007):
J. (Jan) van Zijl, voorzitter MBO Raad (voorzitter) – 1952, PvdA
*** www.parlement.com/9291000/biof/02971 .
S. (Sjoerd) Slagter, voorzitter VO-raad – 1947?
*** www.werkgeversverbond.nl/wvo.php?m1=131&m2=244 ,
C.G.A. (Clemens) Cornielje, voorzitter AOC Raad – 1958, VVD
*** www.parlement.com/9291000/biof/02506 ,
P. (Paula) Swenker, voorzitter Colo – 1947, VVD
*** www.parlement.com/9291000/biof/02276 ,
D. (Doekle) Terpstra, voorzitter HBO-raad – 1956, CDA
*** www.hbo-raad.nl/?id=142 en nl.wikipedia.org/wiki/Doekle_Terpstra

Oud voorzitter MBO Raad tot 1 november 2007, A.M. (Margo) Vliegenthart – 1958, PvdA
*** www.parlement.com/cgi-bin/as.cgi/0291000/c/start/file=/9291103/modules/g0zwnzja?n=02858

www.hetplatformberoepsonderwijs.nl/hetplatform.php

Samenwerking Platform cruciaal

• ‘Nijs: Samenwerking Platform cruciaal’, Het platform beroepsonderwijs, 10 januari 2003

“De instellingen in het vmbo, mbo en hbo en de kenniscentra beroepsonderwijs en bedrijfsleven hebben de handen ineengeslagen… Het Platform Beroepsonderwijs is een samenwerkingsverband tussen Schoolmanagers_VO, VSWO, Bve Raad, Colo, AOC Raad en HBO-raad.”
www.hetplatformberoepsonderwijs.nl/artikel.php?artikel_id=57

**

AOC RAAD

• AOC Raad

“De AOC Raad is de brancheorganisatie van alle agrarische opleidingscentra (AOC’s) in Nederland.”
www.aocraad.nl

**

COLO

• Colo

Algemeen

“Colo is de vereniging van de 18 kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven die elk bedrijfstakgewijs georganiseerd zijn. De kenniscentra vormen de schakels tussen het onderwijs en het georganiseerde bedrijfsleven. Ze ontwikkelen kwalificaties voor het middelbaar beroepsonderwijs, werven leerbedrijven en bewaken de kwaliteit van deze leerbedrijven. De kenniscentra zorgen samen met de onderwijsinstellingen voor voldoende instroom van nieuw en gekwalificeerd talent in de diverse bedrijfstakken. De kenniscentra willen samen met sociale partners, leerbedrijven, onderwijs en overheid bijdragen aan goed en aantrekkelijk beroepsonderwijs.”
www.colo.nl

Kwalificaties MBO

• Colo, ‘Kwalificaties MBO. De site voor alle informatie over de competentiegerichte kwalificatiestructuur’

“Welkom op deze site van de gezamenlijke kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven en het Coördinatiepunt Kwalificaties Beroepsonderwijs. Op deze site kunt u uitgebreid zoeken naar kwalificatiedossiers. Deze dossiers geven weer aan welke eisen afgestudeerden in het mbo moeten voldoen om een beroepsdiploma te behalen volgens de eisen van competentiegericht opleiden.”
www.kwalificatiesmbo.nl en www.kwalificatiesmbo.nl/competent

Opleiden tot vakmanschap en burgerzin

• Procesmanagement Kwalificatiestructuur, ‘Nieuwe kwalificatiestructuur. Opleiden tot vakmanschap en burgerzin.’, datum onbekend.
www.coordinatiepunt.nl/publicatie/Opleiden%20tot%20vakmanschap%20en%20burgerzin.pdf of via www.coordinatiepunt.nl/publicaties.php?Artikelen%20en%20publiciteit

Beter Onderwijs Nederland

• Competent MBO, 15 april 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2123

***

CENTRUM VOOR INNOVATIE VAN OPLEIDINGEN (CINOP)

Algemeen

• Centrum voor innovatie van opleidingen (CINOP)

“Het CINOP Expertisecentrum is hét landelijke expertisecentrum voor de beroepskolom – met het zwaartepunt in het middelbaar beroepsonderwijs – en voor de volwasseneneducatie.”
www.cinop.nl

Stroomlijnen. Onderzoek naar de doorstroom van vmbo naar havo.

• W. van Esch,, J. Neuvel (CINOP Expertisecentrum; opdracht Adviesgroep vmbo), ‘Stroomlijnen. Onderzoek naar de doorstroom van vmbo naar havo.’, juni 2007

“Op basis van het geringe aantal responderende havo’s durven we voorzichtig te stellen dat havo’s twijfelen of gl’ers wel in voldoende mate beschikken over de vereiste voorkennnis of de juiste werkhouding. Dat geldt tot op zekere hoogte ook wel voor tl’ers. Naar inschatting van havo’s schiet 30 tot 40% van de tl’ers op een of meer onderdelen tekort dan wel beheersen deze onvoldoende. Daarbij gaat het om de beheersing van het Nederlands, van schrijven en lezen, van moderne vreemde talen, van wiskunde en van gedragskenmerken, zoals leermotivatie, werkhouding en zelfstandigheid. Overigens zijn er grote verschillen tussen havo’s wat betreft de inschatting van de genoemde aspecten. Havo’s geven tenslotte aan dat inzet, motivatie en werkhouding van doorslaggevende betekenis zijn voor het welslagen van vmbo’ers op het havo.

… De kans dat een tl’er het havo niet afmaakt is ongeveer twee keer zo groot als die van de doorstromende havist.” (p. 38, 39)
– TL: theoretische leerweg; GL: gemengde leerweg –
www.adviesgroepvmbo.nl/images/stories/stroomlijnen_juni_2007.pdf en rapportage Adviesgroep vmbo, ‘Voortvarend vmbo, samen koersen op bewegingsruimte’, 2 juni 2006, www.adviesgroepvmbo.nl/content/view/26/78

Zie ook:
• Redactie onderwijs, ‘Vmbo-leerlingen mislukken vaak na overstap naar havo’, Trouw, 19 oktober 2007
www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article824715.ece

**

MAX GOOTE KENNISCENTRUM VOOR BEROEPSONDERWIJS EN VOLWASSENENEDUCATIE (MGK BVE)

Algemeen

• Max Goote Kenniscentrum voor Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (MGK bve), Universiteit van Amsterdam.

“MGK maakt, verzamelt en verspreidt kennis over het beroepsonderwijs. We vatten beroepsonderwijs breed op: vmbo, bve en hbo, maar ook educatie- en scholingstrajecten van volwassenen. De kennis wordt door onszelf en door anderen ontwikkeld.”
www.maxgoote.nl

Interview nieuwe directeur Sjoerd Karsten

• Nieuwsbrief MGK bve, ‘Professionalisering betekent ook goed naar jezelf kijken’ (interview met nieuwe directeur Sjoerd Karsten, 1949, PvdA), nr. 22, oktober 2006, p. 1-3

“MGK vervult binnen de kennisinfrastructuur van het beroepsonderwijs vooralsnog vooral een onderzoeksfunctie. Die zou zich verder kunnen ontwikkelen door een grotere, actieve rol voor kennisproductie nadrukkelijk gerelateerd aan de vraag van het veld. “Bij het opstellen van het jaarprogramma gaan we bij de grote spelers langs, zoals het ministerie van Onderwijs, de MBO Raad, de AOC-Raad, Colo en Het Platform Beroepsonderwijs. …” Verder stemt MGK, waar mogelijk, de activiteiten af op die van het Cinop Expertisecentrum, MGK’s natuurlijke partner als het gaat om kennisontwikkeling en -verspreiding op het terrein van het beroepsonderwijs.” (p.3)
www.maxgoote.nl/files/604/nieuwsbrief_22.pdf of via ‘links’ op www.maxgoote.nl en interview, ‘Binnen onderwijskunde is beroepsonderwijs nog een ondergeschoven kind’, juni 2006, www.maxgoote.nl/files/446/interview_sjoerd_karsten.pdf

Interview scheidend voorzitter Willem Houtkoop

• Nieuwsbrief MGK bve, ‘Mythes ontmaskeren’ (interview scheidend voorzitter Willem Houtkoop), december 2006

“‘Bijzonder toevallig’, zo omschrijft Willem Houtkoop het pad dat leidde naar zijn huidige werk. Zijn eerste studiekeuze, biochemie, was geen lang leven beschoren. De studielast bleek te zwaar. Biologie, waar hij de studiebanken deelde met Midas Dekkers werd de volgende stap. Een boeiende studie, waarin naar hartelust gesneden mocht worden in haaien en honden. Maar ook die studie omvatte de vakken natuur- en scheikunde. Bovendien viel de periode samen met de ‘roaring sixties’, die het studenten wel erg lastig maakte hun hoofd bij de zaak te houden. Sociologie werd -met tussenpozen waarin het hippieleven ernstig de agenda beheerste- wel afgerond. Verdere verdieping in methoden en technieken plaveide de weg naar onderzoek op het Kohnstamm Instituut.”
Inhoud: Interview Willem Houtkoop; Kwestie van niveau?; Generiek of specifiek opleiden?
www.maxgoote.nl/files/604/nieuwsbrief_23.pdf

**

KWALITEITSCENTRUM EXAMINERING (KCE)

• KwaliteitsCentrum Examinering (KCE)

“KwaliteitsCentrum Examinering (KCE) is in februari 2002 opgericht door de Bve-raad, COLO en Paepon. KCE verschaft zekerheid over de waarde van diploma’s door de kwaliteit van examinering in het mbo te certificeren. Aan de hand van door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vastgestelde standaarden wordt de examenkwaliteit op mbo-instellingen onderzocht. Dit leidt tot een onafhankelijke verklaring omtrent de kwaliteit van het examen.”
www.kce.nl

Zie ook:
• “Ook op het MBO: gewoon weer landelijke eindexamens.”, 6 juni 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2518

**

KENNISCENTRUM VOOR ERKENNEN VERWORVEN COMPETENTIES (EVC)

Algemeen

• Kenniscentrum voor Erkennen Verworven Competenties (EVC)

“EVC beoogt de erkenning, waardering en ontwikkeling van wat een individu heeft geleerd op school, thuis of op het werk. Mensen moeten flexibel zijn, zodat ze zich aan nieuwe (arbeids)omstandigheden kunnen aanpassen. Niemand is daardoor ooit uitgeleerd.”
www.kenniscentrumevc.nl en www.cinop.nl/expertisecentrum/projecten_programmalijn4/organisatie_platforms.htm en www.cinop.nl/projecten/hbevc en www.minocw.nl/documenten/web1hoofdlijnen.pdf

Organisatie

• Organisatie Kenniscentrum EVC

“In het kenniscentrum EVC werken de organisaties CINOP, STOAS en KBA samen. Het Kenniscentrum werkt in opdracht van de projectdirectie Leren en Werken van de beide ministeries van OCW en SZW.

Het taakgebied van EVC kent twee deelgebieden: EVC als instrument voor werkenden en EVC in de toeleiding naar de arbeidsmarkt.”
www.kenniscentrumevc.nl/evc_nl/97681e2cb32cbd4f13bbd0f565509e22.php

Conferentie EVC in het MBO

• Conferentie EVC in het MBO

“Het Gezamenlijk Procesmanagement Herontwerp MBO, Colo en het Kenniscentrum EVC organiseren op 22 mei (2007) een conferentie over EVC in het MBO. De conferentie is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in en betrokken is bij EVC en de nieuwe kwalificatiestructuur.”
www.kenniscentrumevc.nl/evc_nl/7a37d2f9f58d709ba790ffbc8b4593b1.php

Geen mbo-opleiding, toch diploma

• Miranda Megens, ‘Geen mbo-opleiding, toch diploma’, Algemeen Dagblad, 27 november 2007

“Zeker 75.000 mensen in de bijstand kunnen de komende jaren aan het werk door op een eenvoudige manier te meten of zij een mbo-diploma waard zijn.

De Sociale Dienst gaat deze methode vanaf 2008 actief gebruiken om bijstandsklanten gemakkelijker aan een baan te helpen. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gaan hiermee aan de slag.”
www.ad.nl/economie/article1853950.ece en
www.telegraaf.nl/binnenland/2623807/MBO-diploma_kado.html .

Zie ook:
Geen opleiding, wel MBO diploma, 27 november 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3288 ,
AKA opleiding MBO wat vinden jullie daar nu van?, 23 oktober 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3078

Zie ook:
‘Het convenant: ‘Een kwaliteitscode voor EVC’, World Trade Center Rotterdam, 14 november -2006?- www.mboraad.nl/upload/273267_7093_1164880835088-Convenant_EVC_codes_tekenversie.pdf .
Het convenant: ‘een kwaliteitscode voor EVC’ www.kenniscentrumevc.nl/evc_nl/1b26031a861b69998a04f1de984d80b8.php
‘Erkenning Verworven Competenties (EVC)’
www.mboraad.nl/web/show/id=273270

**

STICHTING CONSORTIUM BEROEPSONDERWIJS

Algemeen

• Stichting Consortium Beroepsonderwijs

“De Stichting Consortium Beroepsonderwijs is een samenwerkingsverband van ruim 40 roc’s, waarbij momenteel 150 afdelingen Techniek en ICT en 34 afdelingen Zorg en Welzijn zijn aangesloten. Vanaf augustus 2007 zal ook het VMBO Platform Metaal en Metalektro aangesloten zijn bij dit samenwerkingsverband, waardoor het aantal participerende scholen in één keer met 230 wordt uitgebreid.”
www.consortiumbo.nl en www.consortiumbo.nl/site//consortium/partners.html en www.consortiumbo.nl/news/1/ en www.roc.nl met links naar andere organisaties: www.roc.nl/default.php?fr=alg&id=2

Begrijp jij het nog?

• Drs. P.P. (Peter) Cras (voorzitter procesmanagement kwalificatiestructuur; procesmanager gemeenschappelijk procesmanagement), ‘Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere ‘simpele zielen’, april 2007 (MS PowerPoint presentatie)
www.consortiumbo.nl/site/_news_/_dl_/412/begrijpjijhetnogapril2007.ppt en herontwerpmbo.kennisnet.nl/organisatie/medewerkers

**

JONGEREN ORGANISATIE BEROEPSONDERWIJS (JOB)

Algemeen

• Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB)

“De belangrijkste activiteiten van JOB zijn: vertegenwoordigen, informeren, adviseren en ondersteunen van mbo-deelnemers.

JOB biedt advies en ondersteuning aan mbo’ers. Op vaste tijden worden vragen en klachten van mbo’ers, en eventueel ook van ouders, docenten of decanen, behandeld. Een andere manier waarop JOB mbo’ers ondersteunt, is door advies en ondersteuning te geven bij het opzetten van deelnemersraden.”

“Het bestuur van JOB vertegenwoordigt mbo’ers ook in het contact met het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen en voert periodiek overleg met diverse belangrijke instellingen in de sector waaronder de Bve Raad, COLO, de AOC Raad, het KwaliteitsCentrum Examinering (KCE) en de Inspectie van het Onderwijs.”
www.job-site.nl en www.sintlucas.nl/index.asp?m_id=484

Educatieve uitgeverijen willen competentiegericht

• Educatieve uitgeverijen willen competentiegericht, 6 december 2007

“Behalve de managers, de onderwijsadviseurs en de beleidsmakers hebben we dus ook de Educatieve Uitgeverijen nog als machtige tegenstander. Zij schromen niet om het JOB in de persoon van de voorzitter, voor hun karretje te spannen.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3368

***

MEDIA OVER COMPETENTIES

Competentie is een leeg en overbodig begrip

• Willem Muste, ‘Competentie is een leeg en overbodig begrip’ (interview Klaas Westerhof, universitair hoofddocent didaxologie, Pedagogiek en onderwijskunde, Rijksuniversiteit Groningen), De Hanze, 24 januari 2002

“Het lijkt allemaal zo simpel. Deskundigen stellen een beroepsprofiel samen. Daaruit leid je beroepsvaardigheden af. Die vertaal je in een curriculum. Klaar. De werkelijkheid is heel wat complexer. Daarom wordt twijfel vaak afgedekt met ingewikkelde en weinig zeggende begrippen. Bijvoorbeeld het nieuwe toverwoord competentie. We hebben competenties nodig die we ‘kunnen meten’, waar mensen ‘aan kunnen werken’. Als bij studenten ‘reeds verworven competenties’ worden gemeten kunnen ze flexibeler en vooral sneller door het programma. Vrijwel nergens klinkt een kritisch geluid. Is iedereen in de ban van de competentie-ring?
biod.info/student/artikel/20020124competentie.htm en www.rug.nl/gmw/faculteit/medewerkers/objecten/262

**

BETER ONDERWIJS NEDERLAND OVER COMPETENTIES

Competenties

• Competenties (uit rubriek ‘Veelgestelde vragen’)

Inhoud:
– Wat is nou eigenlijk precies een competentie?
– Hoe beoordeel je competenties?
– Veel scholen voeren competentiegericht onderwijs in om leerlingen praktijkgericht klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Dat is toch juist goed?
– Competentie Gericht Onderwijs: een kort overzicht via de site van Fontys
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/322#competentie en www.fontys.nl/facilitairbedrijf/onderwijs/default.asp?idsitestructurenode=62532

Wat is competentiegericht onderwijs eigenlijk?

• Wat is competentiegericht onderwijs eigenlijk?, 7 juli 2006

“Als oud-competentietrainer (bedrijfsleven) erger ik me al enige tijd aan de invulling van het begrip competentie. Een competentie is een houdings- of gedragselement dat iemand boven op de reeds verworven kennis en vaardigheden heeft teneinde in een beroepssituatie de functie naar behoren uit te voeren. Competenties zijn: plannen en organiseren, sensitiviteit, initiatief, flexibiliteit etc. Soms overlappen competenties vaardigheden bijv. luisteren, schrijven en leidinggeven.

Vaak wordt het begrip competentie onterecht ingezet als vaardigheid bijv: een marketingplan schrijven, een balans op kunnen maken, een communicatieplan schrijven. Men noemt dit beroepscompetenties wat in feite een contradictio in terminis is. Dit zijn echter alle vaardigheden die alleen met voldoende kennis aangeleerd kunnen worden.”

“M.a.w. competentiegericht leren en beoordelen is absoluut ongeschikt voor het reguliere onderwijs. Scholen moeten dus ophouden studenten, leerlingen en ouders knollen voor citroenen te verkopen.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/330 (een uitwerking van ‘Denkfout’, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/321#comment-1042 in weblog ‘Personeelsbeleid en het welzijn van de onderwijsgevende, 2 juli 2006)

CGO is op scholen geen CGO

• CGO is op scholen geen CGO, 8 april 2007

“CGO (gejat van de HRM uit het bedrijfsleven) is, mits goed uitgevoerd, minimaal 1,5x duurder dan onderwijs zoals het altijd gegeven werd. Goed uitgevoerd, wil zeggen dat studenten/leerlingen de gedrags- en/of houdingselementen die horen bij een functie/beroep wordt bijgebracht bovenop de reeds verworven kennis en (praktijk)beroepsvaardigheden (dus niet in plaats van kennis en vaardigheden en ook niet een beetje veel in plaats van zoals dat nu op veel plaatsen in Nederland gebeurt).”

“De invoerders van CGO+HNL hebben dus geen flauw idee wat ze ingevoerd hebben (en dat kan ik na tientallen debatten in het land wel constateren). Sterker nog men praat elkaar simpelweg na en men heeft, behoudens een enkele witte raaf, werkelijk geen enkel idee wat er op de werkvloer gebeurt.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2036

***

MEDIA OVER HET VMBO

Basisschool geeft leerlingen hogere adviezen voor vervolgonderwijs

• dr. Greetje van der Werf, dr. Hans Kuyper (GION, Rijksuniversiteit Groningen), ‘Basisschool geeft leerlingen hogere adviezen voor vervolgonderwijs’, Didaktief & School, 10 september 2003.

“Sinds de invoering van het vmbo geven basisscholen leerlingen in groep acht hogere adviezen dan voorheen. Bijna de helft van de brugklassers begint zelfs op havo- of vwo-niveau en overstijgt daarmee soms het advies. Dat schrijven onderzoekers van het Groningse instituut GION in het septembernummer van ‘Didaktief & School’.”
www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5DUDKT?Opendocument en www.gion.nl en www.didaktief.nl

Artikelen over het VMBO; Scholingsboulevard Enschedé

• Artikelen uit de media over het VMBO (2004-2005) en over de ‘Scholingsboulevard Enschedé’ met nieuwbouw voor 2.700 leerlingen (2005-2006).
home.hetnet.nl/~bollier/vmbo.html

Grote fouten bij invoering vmbo

• Guus Valk, ‘Grote fouten bij invoering vmbo’, NRC Handelsblad, 13 maart 2004

“In 1999 gingen het voorbereidend beroepsonderwijs en mavo samen in het vmbo. Hierdoor zouden het imago van het voorbereidend beroepsonderwijs en de aansluiting op het mbo verbeteren. Ook moest de vernieuwing de uitval van leerlingen tegengaan. Volgens de voormalige topambtenaren A. Verlaan en F. Wisman, adviseur E. Schüssler van oud-minister van onderwijs Ritzen, en voormalig procesmanager R. Zunderdorp moet het vmbo nu drastisch worden aangepast om het voor mislukking te behoeden.”
www.opodordrecht.nl/contenttool/showpage.php3?iPageID=329

We hebben het vmbo veel te groot gemaakt

• Guus Valk, ‘We hebben het vmbo veel te groot gemaakt’, NRC Handelsblad, 16 maart 2004

“Kamerleden erkennen dat er veel mis is gegaan bij fusie mavo en beroepsonderwijs Zes jaar geleden was de Tweede Kamer nog enthousiast over het vmbo. Maar veel problemen zijn niet opgelost, integendeel. De hoogste tijd voor aanpassingen, vindt de Kamer ook de PvdA.”
home.hetnet.nl/~bollier/vmbo%20veel%20te%20groot.html

Brief aan de minister van Onderwijs (met reactie Besturenraad)

• Ton van Haperen, ‘Roep onmiddellijk de noodtoestand uit’, Brief aan de minister van Onderwijs, 4 december 2004

“Maar hoe zit het met uw eigenlijke missie? De verbetering van de kwaliteit van het onderwijs?” “Het huidige voortgezet onderwijs is een misbaksel van compromissen.” (met name over het VMBO)
www.besturenraad.nl/docs/vanhaperen-4-12-2004.doc

• Marianne Beelaerts, ‘Ton van Haperen slaat door’, Besturenraad, 14 december 2004 (NRC Handelsblad, 21 december 2004)

“Tegen een zwarte achtergrond roept hij een pagina lang het beeld op van een ernstige crisis in het onderwijs.”
www.besturenraad.nl/docs/vo-opinie-br-14-12-2004.doc

www.besturenraad.nl/main_1-2-2-8-59.html

VVD pleit voor terugkeer mavo

• Elsevier, ‘VVD pleit voor terugkeer mavo’, Nieuws, 17 december 2004

“Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) heeft een imagoprobleem en moet daarom worden afgeschaft. Als het aan de VVD ligt, wordt de onderwijssoort in zeven stappen omgebouwd tot vakwerkschool. Daarnaast moet de theoretische mavo nieuw leven ingeblazen worden. Deze ideeën staan in de notitie ‘Oog voor ongekend talent’ dat de VVD vrijdag, 17 december, presenteert. Volgens de partij kampt het vmbo sinds de oprichting ervan met problemen.”
www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/17055/index.html

Competentiegericht onderwijs in het VMBO

• Drs. Ruud van Uffelen, Henny Jacobs – Udo (SLO), ‘Competentiegericht onderwijs in het VMBO’, Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs, nr.1, februari 2006-12-15 (SLO: Stichting leerplanontwikkeling, www.slo.nl)

“Competentiegericht leren staat volop in de belangstelling van het onderwijs. Binnen het mbo wordt gewerkt aan een nieuwe competentiegerichte kwalificatiestructuur. Ook in het vmbo wordt onderwijs op een andere, nieuwe manier vormgegeven. De eerste resultaten hiervan laten zien dat leerlingen gemotiveerder dan voorheen aan het werk gaan en gemotiveerd blijven; zwakke leerlingen meer en beter presteren dan voorheen; leerlingen beter toegerust doorstromen naar het mbo omdat ze geleerd hebben zelfstandig te werken, hun werk beter kunnen plannen en geleerd hebben samen te werken.”
www.slo.nl/org/media/00001/competentiegericht.pdf en ‘Media’ www.slo.nl/org/media/00001 en www.slo.nl/sitemap

Bezoek Marijnissen aan VMBO-school ontaardt in revolte

• Bezoek Marijnissen aan VMBO-school ontaardt in revolte (nav artikelen in het Eindhovens Dagblad), 17 april 2007

“Jan wilde ook nog wat weten. Wat de scholieren vinden van het nieuwe leren? Nou, ze vinden het he-le-maal niks. De verontwaardiging groeide met de minuut. Hoe kun je nou kinderen van een vmbo-basis- en vmbo-kaderopleiding met zo velen bij elkaar zetten op een leerplein, begon er een. Die hebben juist extra steun nodig. ‘We hebben afgelopen jaar superweinig geleerd’, ging de volgende verder. ‘En negen van de tien keer krijgen we geen instructie’. De een na de ander trok van leer. Met een stel op het leerplein zitten is in het begin leuk, maar na een tijdje gaat de lol er wel vanaf. ‘En als sommigen op het plein proefwerk hebben en anderen op die plek niet, dan kun je je nauwelijks concentreren.’”
www.eindhovensdagblad.nl/helmondregio/article1311069.ece en www.eindhovensdagblad.nl/helmondregio/article1319586.ece en
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2142

Ambachtsscholen in ere hersteld

• Herman Stam, Roelien Wierstra, ‘Ambachtsscholen in ere hersteld’, 25 juni 2007

“De ouderwetse ambachtsschool maakt zijn rentree. Het zogeheten vmbo-vakcollege moet het antwoord vormen voor de nijpende tekorten aan technisch personeel.”
www2.telegraaf.nl/binnenland/66269811/Ambachtsscholen_in_ere_hersteld.html?p=1,1 en www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article737049.ece en
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2645

Wangedrag maakt vmbo’er populair

• ‘Wangedrag maakt vmbo’er populair’, 26 juni 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2655 en www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article737649.ece

Vmbo kon probleemleerlingen niet aan

• Redactie onderwijs, ‘Vmbo kon probleemleerlingen niet aan’, Trouw, De Verdieping, 24 november 2007

“Het vmbo telt veel meer leerlingen met opvoed- of leerproblemen dan beleidsmakers in de jaren negentig verwachtten. De scholen waren volstrekt niet voorbereid op de komst van die leerlingen.

Dat bleek gisteren op de derde dag van de openbare verhoren door de parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen. Het vmbo ontstond in twee stappen, in 1993 en 1999, uit het lager beroepsonderwijs (lbo). Behalve de mavo werden delen van het onderwijs aan kinderen met gedrags- en leermoeilijkheden in het vmbo opgenomen.”
www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article852589.ece

‘Slechte’ overheid

• Lezersbrieven, ‘Slechte’ overheid, Eindhovens Dagblad, 23 november 2007

“Toen mijn zoon drie jaar werd kocht ik voor hem een truitje met op de voorkant de woorden ‘Voordat je kapitein kunt worden moet je matroos zijn geweest’. Het leek me een toepasselijke tekst voor een driejarige.”

“We hadden gekozen voor een wat kleinere vmbo, met veel persoonlijke aandacht en duidelijke regels.

Anderhalf jaar geleden schakelde de school over op het zogenaamde competentie-gericht onderwijs. Mijn zoon, die toen in de derde klas zat, ‘crashte’ volledig op de vergadercultuur en het proces van democratische besluitvorming met betrekking tot een te kiezen project.”
www.ed.nl/uitgaan/2206236/LEZERSBRIEVEN-23-november.ece

Zie ook:
• Om te huilen …, 23 november 200
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3250

**

BETER ONDERWIJS NEDERLAND OVER VMBO

• Competenties & prestaties in het VMBO? Waar nog meer?, 18 april 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/125

• net lid en weet niet waar ik beginnen moet, 2 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/724

• Kritische VMBO-leerkracht uit SP-film wordt monddood gemaakt, 21 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/846

• NRC-Next: jonge democraten willen diploma vmbo afschaffen, 15 mei 2007 (nav NRC Next, ‘Waarde van vmbo-diploma: 0,0’),

“Goede school hoor, dat VMBO. Veel beter dan de LTS. We willen echt niet terug naar de vreselijke tijd dat de kinderen wel wat leerden in de vier jaar onderwijs dat ze kregen. Leren is zooooo vreselijk vorige eeuw.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2354

***

MEDIA OVER HET MBO

Onderwijs stagneert door links monopolie

• Harm Beertema (werkzaam in beroepsonderwijs), ‘Onderwijs stagneert door links monopolie’, oktober 2005

“Decennia van linkse regelzucht hebben ertoe geleid dat er nauwelijks nog mensen met talent en intellectuele bagage kiezen voor een carrière in het onderwijs. Waarom zouden ze ook? In het beroepsonderwijs bijvoorbeeld is de leraar inmiddels afgezakt naar de bodem van de hiërarchie. Hij wordt bedild door managers, bedrijfsbureaus, beleidsmedewerkers, facilitaire diensten, shared service centra, trajectbureaus en divisiedirecties, die meer dan de helft van het personeelsbestand uitmaken.”
www.rijnlandmodel.nl/bijdragen/onderwijs_links.htm en zoek.volkskrant.nl/artikel?REC=VK_ART_00067262

Zie ook:
• Pamela Hemelrijk, ‘Flatgebouw Nederland’, 8 september 2004

“Toen ons flatgebouw “Nederland” indertijd werd opgeleverd boden Nolleke (een part-time handwerklerares) en Wout (een vormingswerker) zich aan om de taken op zich te nemen die gemeenschappelijk geregeld moesten worden, zoals trappenhuizen, liftkokers en dergelijke. “Best”, zeiden wij, en we benoemden die twee met algemene stemmen tot bestuur van de Vereniging van Eigenaren.”
www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=979

Parlement, word wakker, het mbo gaat eraan

• Harm Beertema (Rotterdamse beroepsonderwijs), ‘Parlement, word wakker, het mbo gaat eraan.’, Trouw, deVerdieping, podium, 3 januari 2006

“Vroeger kon de onderklasse emanciperen via het onderwijs. Maar het moderne Nieuwe Leren sluit jongeren aan de onderkant op in hun getto.

Na de mislukking van het Studiehuis wordt nu aan het mbo de ideologie van het Nieuwe Leren opgelegd. Niet het ministerie initieert deze onderwijsrevolutie, maar de verzelfstandigde onderwijsadviesorganisaties zoals het APS en de BVE-raad. Een elite van beleidsmakers schaft zonder enige wetenschappelijke basis, zonder instemming van het docentenkorps en zelfs zonder politieke instemming het onderwijs af en vervangt het door een ideologie van zelfwerkzaamheid. Zij willen geen parlementaire pottenkijkers.”
www.trouw.nl/deverdieping/podium/article120685.ece

Centrale examens in het MBO?

• ‘Minister: centrale examens in mbo’, NRC Handelsblad, 6 november 2006, www.nrc.nl/binnenland/article534197.ece

• ‘Geen centrale toetsing mbo’, De Volkskrant, 7 november 2006

“De MBO-raad, de organisatie van het middelbaar beroepsonderwijs, ziet niets in het plan van minister Van der Hoeven van Onderwijs om centrale examens in te voeren in het mbo. Van der Hoeven opperde dat plan zondag tijdens een discussiebijeenkomst van de Volkskrant over de kwaliteit van het onderwijs.”
www.volkskrant.nl/binnenland/article366782.ece/Geen_centrale_toetsing_mbo

zie: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/746

Twee op de vijf mbo-ers haken af

• De Telegraaf, ‘Twee op de vijf mbo-ers haken af’, 12 december 2006

“Twee op de vijf leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs verlaten de school zonder diploma. Op het laagste niveau is de uitval nog hoger. Dat heeft de MBO Raad dinsdag bekendgemaakt.”

looking-back-1449928_450x200

Aantal tevreden mbo-leerlingen daalt

• Redactie onderwijs, ‘Aantal tevreden mbo-leerlingen daalt’, Trouw, De Verdieping, 1 juni 2007

“Minder dan de helft van de scholieren in het middelbaar beroepsonderwijs is tevreden over zijn school. Vernieuwd mbo scoort iets slechter dan traditioneel beroepsonderwijs.

46 Procent van de mbo-scholieren zegt tevreden te zijn over hun school. 21 Procent is ronduit ontevreden. Dat blijkt uit de Job-monitor, een onderzoek dat elke twee jaar wordt gehouden. Dit jaar werden 133.000 mbo-scholieren ondervraagd. Uit voorgaande monitoren bleek dat het mbo steeds beter aan de wensen van scholieren beantwoordt. Die trend wordt nu doorbroken. Twee jaar geleden was ruim de helft van de scholieren tevreden.”
www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article721891.ece

Ministerie grijpt in bij negeren exameneisen

• Emmanuel Naaijkens, ‘Ministerie grijpt in bij negeren exameneisen’, Brabants Dagblad, 23 april 2007

“Instellingen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die niet voldoen aan de centrale exameneisen, raken hun licenties kwijt. Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) heeft dat gezegd in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau.”
www.brabantsdagblad.nl/brabant/article1340755.ece en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2210

PvdA’ers maken het mbo er niet aantrekkelijker op

• Harm Beertema (werkzaam in beroepsonderwijs), ‘PvdA’ers maken het mbo er niet aantrekkelijker op’, De Volkskrant, Forum, p. 12, 18 oktober 2007

“Ook al maakt de politiek zich nog zo sterk voor beter onderwijs, de schil van PvdA’ers die het docenten onnodig lastig maken, is veel te dik, meent Harm Beertema.”
zoek.volkskrant.nl/artikel?text=pvda%20mbo&FDOC=0&SORT=presence&PRD=20y&SEC=%2A&SO=%2A&DAT=%2A&ADOC=1

Allochtoon op mbo mist de boot

• Harm Beertema (leraar Nederlands mbo; actief voor Beter Onderwijs Nederland), ‘Allochtoon op mbo mist de boot’, NRC Handelsblad, 21 november 2007

“De afkomst van leerlingen zal geen rol spelen in het parlementair onderzoek naar onderwijsvernieuwingen. Fout. Want allochtone leerlingen zijn de dupe van het Nieuwe Leren, meent Harm Beertema.”
www.nrc.nl/opinie/article829269.ece

Zie ook:
• Harm Beertema in NRC, 21 november 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3224

Op het MBO gaat onderwijschaos gewoon door

• Harm Beertema (leraar mbo, bestuurslid BON), ‘Op het MBO gaat onderwijschaos gewoon door’, NRC Handelsblad, 28 maart 2008

“Dijsselbloem liet het mbo buiten het onderzoek. Daar gaat het competentieleren in volle vaart door. De beste docenten wijken voor goedkopere onderwijsinstructeurs.”

“Het lijkt erop dat het MBO-procesmanagement kiest voor de vlucht naar voren: voordat de discussie over de kwaliteit van het mbo losbarst, snel nog even het competentieonderwijs invoeren. Terugdraaien wordt straks onmogelijk en daarmee stelt men de staatssecretaris en de minister voor een voldongen feit. Het mbo zwabbert zo alle kanten op in het post-Dijsselbloem-tijdperk. Dat is geen verheffend gezicht. Is het tijd voor Dijsselbloem 2?”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/NRC-harm280308.pdf

Managers in onderwijs stellen eigen belang voorop

• Arnold Heertje, ‘Managers in onderwijs stellen eigen belang voorop’, RTL Z, column, 2 april 2008

“Terwijl het HBO al enige jaren onder leiding staat van Doekle Terpstra, is onlangs Jan van Zijl benoemd tot voorzitter van de MBO-raad. In beide gevallen gaat het om leken, die zelf niets van het onderwijs afweten en nooit voor de klas hebben gestaan.”

“Ik vrees dat de mars door de instituties, waardoor managers en onderwijsdeskundigen machtsposities in het onderwijsveld hebben ingenomen, geslaagd is. Zij blokkeren dat leerlingen weer goed onderwijs krijgen van goede leraren, want zij hechten een groter belang aan hun eigen zinloze werkgelegenheid dan aan de levensvreugde van leerlingen.

Terpstra en Van Zijl zijn de spreekbuizen. Leraren en leerlingen moeten nog meer in actie komen.”
www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/redactie/column/39-column_heertje.xmlwww.rtl.nl/financien/rtlz/home/column_heertje.xml, zie lijst onderaan – of via www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4084#comment-35246

**

BETER ONDERWIJS NEDERLAND OVER MBO

• Geert Loorbach (docent Economie, MBO-afdeling, AOC Terra, Groningen), ‘Onderwijsvernieuwing?’, 28 juli 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/350 met www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/1/vernieuwingofvernieling.doc

• YYYESSSSSS!!!!! Victorie…. de tanker verlegt de koers, 31 oktober 2006

“Een MBO, naar het schijnt. Na studentenprotesten die weer gewoon regulier les wilden heeft de directie besloten daar aan toe te geven. De “vernieuwing” wordt terug gedraaid en er komt weer structuur en kennisoverdracht.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/712

• Brave Margot, 17 april 2007

“De meest opvallende bijdrage in het tweede nummer van ‘Vakwerk’, het blad van Beter Onderwijs Nederland, is ongetwijfeld het betoog van Margot Vliegenthart, de voorzitter van het bestuur van de MBO-Raad. Zij richt zich tot de lezers met o.m. het volgende: ‘In uw en onze schooltijd was school frontaal onderwijs waarin iedereen op hetzelfde moment dezelfde lesstof tot zich nam. Een manier van lesgeven die paste bij de homogene groep scholieren van die tijd en bij de middelen van die tijd.’”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2144 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2373 en www.parlement.com/cgi-bin/as.cgi/0291000/c/start/file=/9291103/modules/g0zwnzja?n=02858 en nl.wikipedia.org/wiki/Samenstelling_Tweede_Kamer_2002-2003

• Beroepsonderwijs: vroeger was het niet allemaal beter!, 8 juni 2007

“Elke keer merk ik weer dat velen weinig weten over de vroegere LTS en de daaropvolgende ontwikkelingen. Dat maakt het te makkelijk om vroeger te verheerlijken. Daarom zet ik – op verzoek- mijn versie van de ontwikkelingen in het beroepsonderwijs hierbij op een rijtje.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2533

• Waarom werken in het MBO?, 7 december 2007

“Ik ben manager bij semi-overheid en heb gesolliciteerd op een directeursfunctie in het MBO. Als ik alle ellende lees, ben ik gek geloof ik. Het management is de bron van alle kwaad (en helemaal als hij van buiten het onderwijs komt), leerlingen zijn ongemotiveerd, leraren ook steeds minder, het niveau daalt etcetc. Ben ik gek? Wat moet een manager doen om wél van waarde te zijn? Als er zoveel * is, waarom werk je er dan? Wat is er wel leuk? Wat vind je op het MBO en niet ergens anders?”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3379

• Noodklok luidt voor MBO, 30 maart 2008

“In de luwte van de Dijsselbloem-storm, verstoken van licht en geluid, schuw voor elke bemoeienis timmert het Middelbaar Beroeps Onderwijs verder aan de “nieuwe leren” weg. Wars van alle waarschuwingsborden “pas op: doodlopende weg” sturen de ROC bestuurderen het onderwijsvehikel naar de rand van de afgrond.

Deze week oreerde de nieuwe voorzitter van de MBO-raad zijn onnozelheden de ether in. “Een MBO-er hoeft geen diploma, immers zonder diploma heeft de deelnemer bijna onmiddellijk nadat hij de school verlaat een arbeidsplaats”. Hij is er nog trots op ook.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4092

***

HET VAK NEDERLANDS OP HET MBO

• NOS Journaal, ‘Kamer: Nederlands behouden op mbo’, 24 april 2006

“De Tweede Kamer wil dat het vak Nederlands gehandhaafd blijft in het middelbaar beroepsonderwijs. In het kader van de onderwijsvernieuwing mogen mbo- en vmbo-scholen Nederlands vanaf volgend jaar integreren in de praktijkvakken. Daardoor verdwijnt het als apart vak op veel scholen uit het lesprogramma.”
www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/4/24/240406_vmbo.html

Zie: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/133 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/175

Jouke Schaafsma en Roelien Wierstra, ‘Kamer eist behoud Nederlandse lessen, De Telegraaf, 24 april 2006, www.telegraaf.nl/binnenland/39193961/Kamer_eist_behoud_Nederlandse_lessen.html en Fleuriëtte van de Velde, ‘Kamer geschokt over verdwijnen vak Nederlands, Elsevier, 24 april 2006,
www.elsevier.nl/nieuws/politiek/nieuwsbericht/asp/artnr/95890/index.html

Nederlands in het middelbaar beroepsonderwijs

• ‘Nederlands in het middelbaar beroepsonderwijs’, SLO, 9 mei 2006
(“Stichting Leerplanontwikkeling is het nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling.”, www.slo.nl en ontvangt subsidie van het ministerie OCW, zie ‘Brief OCW antwoorden inzake Hoofdlijnenbrief 2001-2002’ – nav vragen van de vaste Commissie voor OCW -, staatssecretaris OCW, 5 juli 2000, punt 1, www.nieuwsbank.nl/inp/2000/07/0705B052.htm)

“Om ontwikkelaars en docenten te ondersteunen bij het vormgeven van het taalvaardigheidonderwijs in competentiegericht onderwijs organiseert SLO dinsdag 31 oktober een scholingsdag” – waarbij “de (taal)competenties van docenten; (team)afspraken rondom taalvaardigheid van mbo-deelnemers ter sprake zullen komen.”
www.slo.nl/bve/nieuws/00012

***

ROC

ROC.NL

Centraal toegangsloket voor het onderwijs in Nederland

• “ROC.nl is een onafhankelijke stichting, wat betekent dat we geen spreekbuis zijn van de overheid of van onderwijsinstellingen. Wij richten ons op de belangen van de consument.”
www.roc.nl en www.roc.nl/downloads/nb6.pdf (68 participerende onderwijsinstellingen) en www.roc.nl/default.php?fr=alg&id=2 en ‘De naam is enigszins misleidend omdat de site in eerste instantie is opgezet voor het geven van informatie over het middelbaar beroepsonderwijs.’, www.bonhoeffer.nl/content/view/649/198

***

SCHAALVERGROTING

Total redesign

• Erik Mandersloot (Pentascope), ‘Total redesign’. ROC Midden Nederland op weg naar een schitterende organisatie, Pentascope, april 2005

“Bernard Fransen van ROC Midden Nederland en Erik Mandersloot van Pentascope praten over de fusie tussen twee ROC’s, die tot het nieuwe ROC Midden Nederland leidde. “Zo’n megaoperatie doe je niet zonder externe expertise,” zegt Bernard Fransen, voorzitter van het college van bestuur van het nieuwe ROC. “Je moet reorganiseren, 250 mensen ontslaan, twee culturen samenvoegen en een nieuwe koers bepalen. Pentascope begeleidt de hele operatie. Dat doen ze fantastisch, in partnerschap. Samen werken we aan draagvlak en vertrouwen, en realiseren we onze nieuwe koers ‘Ondernemend Leren’. Erik Mandersloot is de inspirerende en verbindende factor. Hij begeleidt het proces en zorgt voor de inzet van de juiste kwaliteiten en expertise vanuit Pentascope.”
www.pentascope.nl/?page=http://www.pentascope.nl/wat_is_implementeren/cases/total_redesign en Pentascope, ‘Implementeren is een vak. Ons vak.’, www.pentascope.nl

***

MEDIA OVER ROC

Kritiek op onderwijsvorm ROC’s

• Stijn Bronzwaer, ‘Kritiek op onderwijsvorm ROC’s’, Nieuw Amsterdams Peil (krant; door studenten Masteropleiding Journalistiek, Universiteit van Amsterdam), 29 September 2006

“De 36 duizend leerlingen van Amsterdamse ROC’s krijgen binnenkort allemaal les volgens het systeem van ‘competentiegericht leren’. Het aantal tegenstanders van het discutabele nieuwe onderwijssysteem groeit.”
www.mediastudies.nl/nap2/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=0

Te weinig lessen, ROC-scholier klaagt over onderwijs

• Japke-D. Bouma, Anja Vink, ‘Te weinig lessen, ROC-scholier klaagt over onderwijs’, NRC Handelsblad, 18 november 2006

“Scholieren van Regionale Opleidingen Centra (ROC) overal in het land, komen in opstand tegen lesuitval en de kwaliteit van de opleiding. Zij keren zich tegen het zogeheten competentiegerichte leren.”
www.nrc.nl/binnenland/article547492.ece/ROC-scholier_klaagt_over_onderwijs

Zie: Het moet niet gekker worden, 21 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/848

Angst ROC-personeel

• Spits, ‘Angst ROC-personeel’, 16 april 2007

“Personeel bij Regionale Opleidings Centra (ROC’s) wordt op grote schaal door hun leidinggevenden geïntimideerd. Daarover trekken de vakbonden AbvaKabo en de Algemene Onderwijsbond (AOB) aan de bel. De bonden hebben tijdens routine overleg over een nieuwe cao bij zeker driekwart van de onderwijsinstellingen klachten gekregen over onder meer bedreigingen.”
digi.spitsnet.nl/2007-04-16/1024 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1731#comment-16423

**

BETER ONDERWIJS NEDERLAND OVER ROC

• hoe kunnen we de regeldrift inperken?, 19 mei 2006

“Wie kan mij helpen want ik weet het niet meer…… Binnen het ROC waar ik werk is alles erop gericht op het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor onze deelnemers. Wij werken binnen ons ROC in de toekomst niet meer met afdelingen of opleidingen maar in Landschappen. (in wat voor landschap loop jij?..)

De namen van deze landschappen moeten op namen van warenhuis/tuincentra afdelingen gaan lijken. Gezond en Wel , Groen en Dier, Mooi en Mode om maar eens even wat te noemen. Het is van belang dat de verpakking aanspreekt; de inhoud ervan is van minder belang.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/272

• Lizette van Neer, Patrick Wiercx, ‘Leerlingen ROC klagen’, Eindhovens Dagblad, 15 oktober 2006
“Het onderwijs op de ROC-school Bouwkunde & Bouwtechniek schiet volgens een aantal leerlingen en ouders ernstig tekort. Leerlingen willen dat de onderwijsinspectie ingrijpt.”
www.eindhovensdagblad.nl/eindhovenstad/article731623.ece

• Rondom Tien / Friesland College, 12 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/789

• De Heerenveense Courant en het Friesland College, 15 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/805

• Wanneer zelfs leerlingen les eisen, is er iets gruwelijk mis, 9 december 2006 (artikel Aleid Truyens, de Volkskrant, 9 december 2006)
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/951

• Kwaliteit van ROC Verpleegkunde (en andere studierichtingen), 27 januari 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1236

***

DOORSTROMING MBO-HBO

Haal mbo-hbo uit het bobodom

• ScienceGuide (archief, daarom volledige versie), ‘Haal mbo-hbo uit het bobodom’ (interview met Geri Bonhof), 31 januari 2006

“HU-voorzitter Geri Bonhof wil dat veel meer werk gemaakt wordt van de doorstroom vanuit het bve naar het hoger onderwijs. Niet alleen vanwege de ‘massa’ die daarmee bereikt kan worden, maar ook omwille van de kwaliteit van deze doorstroom.

In een uitvoerig vraaggesprek over haar hogeschool-strategie op dit terrein zegt zij onder meer: “Voor mij staat de kwaliteit van deze doorstroom voorop, zodat we daar succesvolle leertrajecten van weten te maken. Dat moet ook in het kader van de Lissabondoelstelling van 50% HO-deelname. Maar ik vind het succes van de studenten zelf minstens zo’n belangrijk motief. Vanuit mijn ervaring in het onderwijs weet ik te goed dat in het Nederlandse onderwijsstelsel de overstapschakels de meest kwetsbare punten zijn: bo-vmbo, mbo-hbo, havo-hbo enzovoorts. Daar moeten we als BVE en HBO sectoren de aandacht op richten.

Succesfactor nummer 1 daarbij blijkt te zijn dat docenten van beide sectoren met elkaar in contact komen en samen die overgangen gaan aanpakken. Wij wisselen bijvoorbeeld docenten uit. Heel mooi is dat bij de studieloopbaanbegeleiding. De trainingen daarvoor doen we regelmatig met HU- en ROC-docenten gezamenlijk, omdat ze dit rond die overstapmomenten ook samen zouden moeten doen.”
Ook zet Bonhof uiteen hoe in verschillende disciplines inmiddels ketens ontstaan tussen vmbo, bve, hbo en wo, waarin de verschillende opleidingen hun eigen sterke punten ontwikkelen.”
www.hetplatformberoepsonderwijs.nl/artikel.php?artikel_id=1713&poll_res=1

Abstractievermogen meeste mbo-ers te laag voor hbo

• Loket MBO-ICT, ‘Bronneman: “Abstractievermogen meeste mbo-ers te laag voor hbo”, De Volkskrant, 10 november 2004, (Loket MBO-ICT zet zich in voor praktijkgericht ICT-beroepsonderwijs, loket2.r-i.nl/site/?mode=articlelist&rasterid=1365&nav_id=1389).

“Bronneman: “Wie tegenwoordig op zijn twaalfde naar het vmbo gaat, komt nog maar heel zelden op de havo terecht. Doodzonde. Vroeger kon je via de mavo naar de havo en het vwo. Die omweg is nagenoeg afgesloten” Volgens de deskundige moet er dan ook alles aan gedaan worden om die doorstroommogelijkheden terug te laten keren, vooral van vmbo-t naar havo.”
loket2.r-i.nl/site/index.jsp?mode=nieuwsdetail&rasterid=3421

Heeft Nederland wel zo weinig hoger opgeleiden?

• Mies Bernelot Moens, ‘Heeft Nederland wel zo weinig hoger opgeleiden? Associate degree vult gaten in onderwijssysteem’, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), 6 september 2005

“Bij een andere interpretatie van de internationale onderwijsclassificatie ISCED 1997 is het aantal hoger opgeleiden in Nederland 39 procent in plaats van 24 procent. In de leeftijdsgroep van 25–29 jaar is dat zelfs 55 procent in plaats van 33 procent. In het komende studiejaar (2005/’06) zullen experimenten worden opgezet met nieuwe korte opleidingen in het hbo. Die beslaan in beginsel de eerste twee jaar van een volledige hbo-bacheloropleiding. De tweejarige opleidingen moeten bewijzen te voldoen aan een behoefte daaraan in de arbeidsmarkt. Het niveau van deze opleidingen zal liggen tussen mbo-4 en hbo-bachelor. In vergelijking met andere landen heeft Nederland weinig van dit soort opleidingen. Dit is één van de redenen waardoor het lijkt alsof Nederland relatief weinig mensen heeft die tertiair (hoger) onderwijs hebben afgerond.” – ook in weblog ‘Hoger Onderwijs (WO en HBO), intimidatie docenten’ opgenomen.
www.cbs.nl/nr/rdonlyres/a4c2e8d0-6a97-4176-8f17-2d9ff8fe6e11/0/2005heeftnederlandwelzoweinighoogopgeleidenart.pdf en www.ib-groep.nl/particulier/Informatie/Naar_het_hoger_onderwijs/Associate_degree.asp en www.minocw.nl/toespraken/617 en www.minocw.nl/ho/413 en en.wikipedia.org/wiki/Associate's_degree (in ‘adres’ kopiëren)

***

VOLWASSENENEDUCATIE

LIFELONG LEARNING

TENCompetence

• TENCompetence, vierjarig R&D project omtrent de Europese ambities van competentiegericht, levenslang leren. De EU wil een gestandaardiseerde, vrij beschikbare infrastructuur ontwikkelen om deze ambitie een sterke impuls te geven. TENCompetence moet deze infrastructuur technisch en organisatorisch realiseren. (De OECD en uiteraard ons ministerie van OCW houden zich overigens ook met ‘lifelong learning’ oftewel volwasseneneducatie bezig. Houd het in de gaten; de zelfwerkzaamheid en competentiegerichtheid is inmiddels ook van toepassing op de moderne leerling.)
www.ou.nl/eCache/DEF/18/652.html, zie ook zie: europa.eu/scadplus/leg/nl/s19000.htm en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2511

**

VOORTGEZET ALGEMEEN VOLWASSENENONDERWIJS (VAVO)

Emancipatie en Integratie

• René Hoksbergen (oud-avondlyceïst), ‘VAVO, voor bevordering Emancipatie en Integratie’, Utrecht, 8 november 2005

“Over ontwikkelingen, mogelijkheden en hoe het nu verder moet met het volwassenenonderwijs of het tweede-weg onderwijs zal ik het vandaag hebben. Het Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (VAVO) staat namelijk voor belangrijke beslissingen, voor een soort T-kruising. Recht door, gewoon verder gaan, zoals het nu gaat, kan naar mijn mening niet. We lopen dan absoluut vast.”
vakcommunities.kennisnet.nl/bve/educatie/Nieuwsarchief/11-2005/lezing_vavo2005.doc .