KENNISECONOMIE
ADVIESCOMMISSIES
ONDERWIJSRAAD
Algemeen
• Onderwijsraad
www.onderwijsraad.nl/frameset.htm of www.onderwijsraad.nl
• SER-bulletin, ‘De Onderwijsraad: redelijkheid, overtuiging en consensus’, nr. 1, januari 2002
“Het is onrustig in het onderwijs. Er is veel kritiek op de kwaliteit, maar tegelijkertijd zijn de verwachtingen hooggespannen. Die onrust gaat ook aan de Onderwijsraad – al meer dan tachtig jaar hét adviesorgaan van het ministerie van Onderwijs – niet ongemerkt voorbij. Maar redelijkheid en consensus blijven het streven. “We zijn er niet voor het notuleren van de verschillende standpunten.”
www.ser.nl/publicaties/default.asp?desc=publicaties_bulletins_200201_3 ,
www.cop.hva.nl/person-5208-nl.html en www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi/nod/organisatie/ORG1238510/
Werkprogramma 2007
• Onderwijsraad, ‘Werkprogramma 2007’, uitgebracht aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 19 september 2006
“Het Nederlandse onderwijs staat op een behoorlijk peil. In vergelijking met andere landen scoort Nederland in het algemeen redelijk tot goed. Toch zijn er ook zorgen.”
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/werkprogramma_2007.pdf
Versteviging van kennis in het onderwijs
• Onderwijsraad, Verkenning ‘Versteviging van kennis in het onderwijs’, uitgebracht aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, december 2006
“Onderwijs dient veel doelstellingen en doelgroepen. Het is niet verantwoord om één antwoord te geven op de vraag of het onderwijs meer aandacht dient te besteden aan kennis. De onderwijssectoren en de vakgebieden verschillen dusdanig dat de beantwoording van deze vraag een gedifferentieerd beeld oplevert. Samenvattend stelt de raad dat in alle onderwijssectoren de rol van kennis verstevigd kan worden. Want niet alleen dreigen mensen met onvoldoende kennis nog verder achter te blijven, ook de wat beter opgeleiden kunnen door onvoldoende kennis terrein verliezen. De raad formuleert vijf aanbevelingen om de positie van kennis in het onderwijs te verstevigen.” p.9
“Mogen we tevreden zijn met het huidige niveau van het onderwijs? Onze vijftienjarigen scoren internationaal goed, maar zo moeilijk zijn die toetsopgaven niet. Zou de lat niet in alle onderwijssectoren hoger kunnen liggen? Zouden we gezien onze culturele achtergrond, onze welvaart, de technologische ontwikkeling en de ambities die we voor ogen hebben, niet een hoger niveau mogen verwachten van leerlingen, studenten en docenten? De raad vindt van wel. Het verhogen van de onderwijsnorm vereist wel intensiveringen van tijd en geld in het onderwijs.” p. 11
(Bijlage 2: ‘Over kennis vaardigheden en competenties’, Bijlage 3: ‘De acht referentieniveaus van het Europese Kwalificatiekader’)
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/versteviging_van_kennis_in_het_onderwijs.pdf
Samenvatting: www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/samenvatting_copy7.pdf, Persbericht: www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/persbericht_versteviging_kennis_in_het_onderwijs.pdf
Zie: IVA Beleidsonderzoek en Advies (dr. ir. Q.H.Kools, drs. A.C. van der Neut), ‘Oplossingen voor kennisdeficiënties’, Tilburg, augustus 2006
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/studie_iva__oplossingen_voor_kennisdeficienties.pdf (stichting IVA, wetenschappelijk beleidsonderzoek ism Universiteit Tilburg, ‘Kennisgebieden’ of ‘Publicaties’, ‘Onderwijsbeleid en schoolontwikkeling’: www.iva.nl)
• Opdoen van kennis staat onder druk op scholen, 7 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/939
• NOS Teletekst n.a.v. advies Onderwijsraad, 7 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/942
• Neerlandofonie en Laag Duits, 10 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/955
• De dictatuur van het onderwijsproletariaat, 19 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/999
De helft van Nederland hoogopgeleid
• Onderwijsraad, ‘De helft van Nederland hoogopgeleid’, advies, december 2005
“Hoe komen we tot meer hoger opgeleiden? Dat is de vraag die centraal staat in dit advies. Aanleiding voor deze vraag van staatssecretaris Rutte aan de Onderwijsraad is het streven van Nederland om het percentage hoger opgeleiden te verhogen in de richting van 50% van de beroepsbevolking. Daarvoor moet de deelname aan hoger onderwijs stijgen. Zo werkt Nederland de afspraak uit, die de EU (Europese Unie) in 2000 in Lissabon maakte om binnen tien jaar uit te groeien tot de sterkste kenniseconomie van de wereld. De Onderwijsraad steunt het streven van de regering. In dit advies doet hij een aantal voorstellen om dat doel te bereiken.”
www.tweedekamer.nl/images/294100041bijlage_tcm118-110466.pdf , www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article401842.ece/Nederland_in_2050_Levenslang_leren_wordt_de_trend
Examinering: draagvlak en toegankelijkheid
• Onderwijsraad, ‘Examinering: draagvlak en toegankelijkheid’, advies uitgebracht aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, november 2006.
“Verschillende partijen, zowel binnen als buiten het onderwijs, hebben de laatste jaren twijfels geuit over de betrouwbaarheid van examinering. Het is wenselijk om maatregelen te nemen gericht op het vergroten van het draagvlak van examinering in het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Leerlingen, studenten, vervolgopleidingen en potentiële werkgevers hebben recht op eerlijke, objectieve en transparante examinering. De waarde van diploma’s staat of valt met het vertrouwen in de examinering.”
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/examinering__draagvlak_en_toegankelijkheid.pdf
• ScienceGuide, Nieuws, ‘Examens los van onderwijs’, 13 november 2006.
“In het hoger onderwijs moet het ook mogelijk worden examens af te leggen zonder het bijbehorende onderwijs te hebben gevolgd. Hiervoor pleit de Onderwijsraad.”
www.scienceguide.org/article.asp?articleid=102234#intro
Waardering voor het leraarschap
• Onderwijsraad, ‘Waardering voor het leraarschap’, advies, augustus 2006
“In het advies worden een vijftal aanbevelingen gegeven die moeten leiden tot het aantrekkelijker maken van het beroep van leraar: Ontwikkel meer differentiatie, niet alleen naar beneden maar ook naar boven; Stimuleer in- en uitstroom op verschillende momenten en tussen verschillende sectoren; Doorbreek het gelijkheidsprincipe bij verbetering van de arbeidsvoorwaarden; Voer duidelijk beleid voor nieuwkomers en ondervertegenwoordigde groepen; Voer een formatiebeleid gericht op de lange termijn, dat sterker gekoppeld is aan veranderingen in het onderwijsproces zelf.”
www.bondkbo.nl/kbo/nieuws/show.asp?id=3538&cat_nr=0
Zie: www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/waardering_voor_het_leraarschap.pdf, Persbericht van Advies:
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/persbericht_waardering_voor_het_leraarschap.pdf, Samenvatting van Advies: www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/samenvatting_waardering_voor_het_leraarschap.pdf, Studie ‘Personeelsopbouw en personeelsbeleid in het onderwijs’: www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/personeelsopbouw_en_personeelsbeleid.pdf, Samenvatting van Studie: www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/samenvatting_personeelsopbouw_en_personeelsbeleid.pdf, ‘Besluitenlijst van de procedurevergadering van uw commissie(s) – OCenW – gehouden op: donderdag 14 september 2006’
www.tweedekamer.nl/images/060914%20besluitenlijst%20vc%20OCW_tcm118-109146.doc
Doelgericht investeren in het onderwijs
• Minister van OCW, brief aan Eerste Kamer der Staten-Generaal (advies Onderwijsraad ‘Doelgericht investeren in het onderwijs’), 29 juni 2006
“In dit advies gaat de Onderwijsraad nader in op welke inspanningen nodig zijn om de Nederlandse ambitie om tot de Europese top te behoren, waar te maken, en welke financieringsbronnen hierbij overwogen kunnen worden. De Onderwijsraad heeft mijn adviesaanvraag over innovatie in de verschillende onderwijssectoren in dit advies verwerkt.”
www.minocw.nl/documenten/27303.pdf met rapport: www.minocw.nl/documenten/27303a.pdf en persbericht:
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/persbericht_doelgericht_investeren_in_onderwijs.pdf
OVERIGE ADVIESCOMMISSIES
SOCIAAL-ECONOMISCHE RAAD (SER)
Het nieuwe leren: advies over een leven lang leren in de kenniseconomie
• Sociaal-Economische Raad (SER), ‘Advies nr. 02/10 : Het nieuwe leren: advies over een leven lang leren in de kenniseconomie’, 21 juni 2002
“Een leven lang leren is noodzakelijk voor de kenniseconomie, stelt de SER in een advies aan minister Jorritsma van Economische Zaken.” (-potentieel- werkzame deel beroepsbevolking; Lissabon-agenda)
Zie: ‘samenvatting in Nederlands en Engels’ (ook: ‘advies en kabinetsreactie vergeleken’ in pdf).
www.ser.nl/publicaties/default.asp?desc=b20483 en www.ser.nl
SOCIAAL EN CULTUREEL PLANBUREAU (SCP)
Algemeen
• Sociaal en Cultureel Planbureau
www.scp.nl, ‘Publicaties’, ‘boeken’, ‘onderwerpen’: Onderwijs (alfabetisch), of selectie via ‘datum’ en ‘titel’.
www.scp.nl/publicaties/boeken/index.shtml en www.scp.nl/organisatie/onderzoeksgroepen/Educ.shtml
Investeren in vermogen, 2006
• Sociaal en Cultureel Rapport 2006, ‘Investeren in vermogen’, december 2006
Inhoud: 1. Een wereld te winnen; 2. Op weg naar een hogeronderwijsdiploma (met bijlage); 3. Investeren in getalenteerde jeugd; 4. Informatievaardigheden in een kennissamenleving; 5. en 6.; 7. Succesvolle innovatie: het belang van sociale en culturele aspecten (met bijlage); 8 t/m 13.
www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702856.shtml en
www.scp.nl/publicaties/persberichten/9037702856.shtml
In het zicht van de toekomst, 2004
• Sociaal en Cultureel Rapport 2004, ‘In het zicht van de toekomst’, Hoofdstuk 8 – Onderwijs, ‘Lerarentekort neemt komende jaren toe’ (Ria Bronneman-Helmers, m.m.v. Lex Herweijer).
www.scp.nl/publicaties/persberichten/9037701590-hoofdstuk8.shtml en www.scp.nl/publicaties/boeken/9037701590.shtml
De kwaliteit van de quartaire sector, 2002
• Sociaal en Cultureel rapport 2002, ‘De kwaliteit van de quartaire sector’, Hoofdstuk 9 – Onderwijs (Ria Bronneman, Lex Herweijer)
www.scp.nl/publicaties/boeken/903770106X/SCR2002_hoofdstuk_9.pdf en www.scp.nl/publicaties/boeken/903770106X.shtml
CENTRAAL PLANBUREAU (CPB)
Algemeen
• Centraal Planbureau
www.cpb.nl
Kansrijk kennisbeleid
• Centraal Planbureau, CPB Document 124, Kansrijk Kennisbeleid, juli 2006 (www.cpb.nl).
In studie ‘Kansrijk Kennisbeleid’ onderzoekt het CPB welke beleidsopties bij onderwijs, onderzoek en innovatie in de praktijk daadwerkelijk voldoende vruchten afwerpen, zodat ze opwegen tegen de maatschappelijke kosten. Er is vooral gebruik gemaakt van empirische evaluatiestudies van eerder, soortgelijk beleid in binnen- en buitenland.
www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/document/124/doc124.pdf of via: managervo.kennisnet.nl/mediatheek/deleestafel/kansrijkkennisbeleid#ce767841
Excellence for productivity?
Drs. B. Minne c.s., ‘Excellence for productivity?’, Centraal Planbureau (CPB), Bijzondere Publicatie 69
“Op het allerhoogste vaardigheidsniveau behoort Nederland niet tot de top van de wereld. Dit geldt zowel voor het voortgezet onderwijs als voor het hoger onderwijs. Ook behoort Nederland niet tot de top van OESO-landen met de hoogste aandelen van afgestudeerden in het hoger onderwijs.”
www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/69 en
www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/69/bijz69.pdf en www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/158319/index.html en www.elsevier.nl/opinie/commentaren/asp/artnr/158386 en www.nrc.nl/economie/article729298.ece en ‘Nederland lijkt wakker te worden’, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2650
WETENSCHAPPELIJKE RAAD VOOR HET REGERINGSBELEID (WRR)
De verzorgingsstaat herwogen
• Hans Goslinga, Esther Lammers, ‘Oppassen voor een generatieconfict’ (interview met Peter van Lieshout, www.wrr.nl/content.jsp?objectid=1701, nav WRR-rapport ‘De verzorgingsstaat herwogen’), Trouw, 10 oktober 2006
www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article506734.ece/WRR-rapport_Oppassen_voor_een_generatieconfict en www.wrr.nl/content.jsp?objectid=3760
Commentaar op de Contourennota, 1976
• Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid (WRR), Rapporten aan de Regering, Commentaar op de nota Contouren van een toekomstig onderwijsbestel, Staatsuitgeverij ’s-Gravenhage, 1976
Inhoud: Samenvatting; 1. Inleiding; 2. Doelstellingen in de Contourennota; 3. Vernieuwing van het onderwijs; 4. De Contourennota en het overheidsbeleid; 5. Interactie onderwijs en samenleving; 6. Een macro-economische kostenraming; 7. Een kwestie van afweging; Literatuur; Bijlage 1. aanbiedingsbrief Van Kemenade, minister van O & W; Bijlage 2. schema: doelstellingen.
www.wrr.nl/content.jsp?objectid=2422
ADVIESRAAD VOOR HET WETENSCHAPS- EN TECHNOLOGIEBELEID (AWT)
Algemeen
• Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid
www.awt.nl
Verkenning. Kennis van educatie in 2010.
• Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid, Verkenningscommissie Educatie, ‘Verkenning. Kennis van educatie in 2010’.
“De eindrapporten van deze verkenning, Schoolagenda 2010 en de bijbehorende Essays, zijn op 20 maart 2002 aangeboden aan de minster van OCenW.”
www.awt.nl/?id=238
Eindrapport Schoolagenda 2001 (AWT Achtergrondstudies
als achtergrondstudie nummer 26a), deel 1 – Verkenning:
www.awt.nl/uploads/files/as26-1.pdf, deel 2 – Essays:
www.awt.nl/uploads/files/as26-2.pdf, korte inhoud: www.awt.nl/?id=174&v=samenvatting
MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN (EZ)
Innovatie in dialoog
• Ministerie van Economische Zaken, ‘Innovatie in dialoog’, www.ez.nl.
“Innovatie is van cruciaal belang voor de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven. Het nationale Innovatieplatform heeft in 2004 een aantal ‘sleutelgebieden’ benoemd, waarop Nederland een sterke positie inneemt of kan gaan innemen. Om die kansen in de sleutelgebieden te verzilveren, zijn verschillende innovatieprogramma’s gestart.
Bestaande innovatieprogramma’s zijn er op het gebied van: Flowers & Food, High Tech Systemen Materialen en Water. Daarnaast vindt er momenteel overleg plaats tussen bedrijfsleven en overheid over nieuwe kansrijke gebieden als Life Sciences en Health en Chemie. Markten waarop Nederland uitblinkt in bedrijvigheid en kennis. En dus markten waarop zich grote kansen voordoen om via innovatie de internationale concurrentiepositie van Nederland te versterken. Het initiatief tot een nieuw innovatieprogramma ligt bij samenwerkende bedrijven en kennisinstellingen.”
www.ez.nl/content.jsp?objectid=144534, ‘Onderwerpen overzicht’: www.ez.nl/content.jsp?objectid=140464
INNOVATIEPLATFORM (IP)
Algemeen
• Het Innovatieplatform
www.innovatieplatform.nl en www.ez.nl/content.jsp?objectid=151428&rid=140374
Leren excelleren. Talenten maken het verschil.
• Het Innovatieplatform, ‘Leren excelleren. Talenten maken het verschil.’, juli 2006.
“Een rapport van het Innovatieplatform dat aandacht vraagt voor de urgentie van brede talentontwikkeling en pleit voor meer ruimte voor differentiatie en maatwerk in het onderwijs dan tot nu toe.” www.innovatieplatform.nl/assets/binaries/documenten/2006/leren_excelleren_opgemaakt_15062006.pdf en www.innovatieplatform.nl/nl/projecten/projectenoverzicht/2006/leren_excelleren.html
Het Innovatieplatform is in 2003 door de regering ingesteld. Het heeft als opdracht om voorstellen te ontwikkelen om de innovatiekracht van Nederland te versterken. www.innovatieplatform.nl (zie het dossier innovatieplatform: www.edusite.nl/edusite/innovatieplatform en interview met staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken, De Telegraaf, 18 september 2006 www.telegraaf.nl/binnenland/50191551/CDA_bewindsvrouw_breekt_lans_voor_Innovatieplatform.html.
Kennisinvesteringsagenda 2006-2016
• Het Innovatieplatform, ‘Kennisinvesteringsagenda 2006-2016. Doel: Nederland, hèt land van talenten!’, mei 2006
www.innovatieplatform.nl/assets/binaries/documenten/2006/rapport_kia_binnen.pdf
Nederland 2027
• Het Innovatieplatform, ‘Nederland 2027. Het toekomstbeeld van het innovatieplatform’, december 2005.
“Naast feitenkennis zal op school ook steeds meer aandacht zijn voor vaardigheden als nieuwsgierigheid (leren leren), creativiteit en een ondernemende houding.” “De vrijheid die we in Nederland hebben om scholen te stichten, wordt volop benut. Er ontstaat daardoor een grote variatie in schoolvormen.” (p.9)
www.innovatieplatform.nl/nl/resultaten/projectpagina/2005/ned2027_onderwijs.html
Gehele document (geen onderwijs): www.innovatieplatform.nl/assets/binaries/documenten/2005/ned2027/0_nl2027.pdf en www.innovatieplatform.nl/nl/resultaten/projectpagina/2005/ned_2027.html
Werken aan innovatie. De start van het Innovatieplatform.
• Het Innovatieplatform, ‘Werken aan innovatie. De start van het Innovatieplatform’, september 2004
Inhoud: 1. Innovatie in Nederland; 2. Het Innovatieplatform; 3. Activiteiten IP in vogelvlucht; 4. Reflectie & vooruitblik.
www.innovatieplatform.nl/assets/binaries/documenten/ip_eigen_docs/werken_aan_innovatie.pdf en www.innovatieplatform.nl/nl/actueel/nieuwsbrief/2004/10/Werken_aan_innovatie.html
Digitale bijlagen:
1 Sterkte en zwakte analyse; 2 Activiteiten werkgroepen; Interview Herbert Bos – Universitair docent VU; 3 Verslag projecten; 4 Een blik over de grens; 5 Kennis in de regio; Interview De Heer en Papegaaij – Triangle; 6 Samenstelling werkgroepen; 7 Media optredens.
Bronnenlijst:
Koninklijk Besluit, 1 januari 2004; Strategische agenda Innovatieplatform; Brief Minister-President, juni 2004; Kennis in Versnelling; eerste conceptadvies op hoofdlijnen werkgroep; Dynamisering Kennisketen; Verslag Consultatiekringen; elf voorstellen om praktische belemmeringen voor de innovatiekracht van Nederland uit de weg te ruimen.
www.hansonexperience.com/my_weblog/files/bijlagen_innovatie_paltform.pdf
Centrum voor Sociale Innovatie (CSI)
• Centrum voor Sociale Innovatie (CSI), oprichtingsdocument ‘Flexibel organiseren. Dynamisch managen. Slimmer werken.’, 23 juni 2006
“Missie: De kerntaak van het Centrum voor Sociale Innovatie is het bevorderen en initiëren van innovaties op het terrein van management, organisatie en arbeid in bedrijven, organisaties en instellingen door concrete acties, experimenten, kennisverspreiding, aan de praktijk gekoppeld toegepast onderzoek en het organiseren van vraagarticulatie voor wetenschappelijk georiënteerd onderzoek.”
www.innovatieplatform.nl en oprichtingsdocument, www.awvn.nl/smartsite.shtml?ch=ter&id=5406 en ‘sociale innovatie’, www.awvn.nl/smartsite.shtml?id=662 en ‘Kenniscentrum voor sociale innovatie van start’, www.awvn.nl/smartsite.shtml?ch=ter&id=4612 en ‘Sociale innovatie loont’, www.eur.nl/perskamer/persberichten/2006/juni/centrumsocialeinnovatie en Know How, ‘Frans Leijnse: “Sociale innovatie is de sleutel tot onze vernieuwingskracht”, nr. 4, december 2006, p. 6 en 7,
doc.telin.nl/dscgi/ds.py/Get/File-68236/knowhow_4_2006.pdf#6
‘DE MANIFESTPARTIJEN’
Actieplan Kennisstrategie 2010
• VNO-NCW, KNAW, NWO, TNO en VSNU (‘de Manifestpartijen’), ‘Actieplan Kennisstrategie 2010’, 14 februari 2004
“Nederland heeft een ambitieuze nationale kennisstrategie nodig om de EU-doelstellingen te realiseren. Dat stellen VNO-NCW, KNAW, NWO, TNO en VSNU in hun gezamenlijke actieplan voor een betere kennisstrategie en kenniseconomie.
VNO-NCW, KNAW, NWO, TNO en VSNU, kortweg de Manifestpartijen, bepleiten dat de minister-president het voortouw neemt in het tot stand brengen van een kennisstrategie. Hij moet een regiegroep leiden op ministerniveau, bijgestaan door een commissie van topmensen uit overheid, bedrijfsleven en wetenschap.”
www.vsnu.nl/web/p?DOWNLOAD.kennisstrategie_2010_actieplan_&id=46077 en www.vsnu.nl/web/show/id=46066/langid=43
SECTORBESTUUR ONDERWIJSARBEIDSMARKT (SBO)
Algemeen
• Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO)
www.sboinfo.nl
Effectief investeren in onderwijs en onderzoek
• Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), voorstel ‘Effectief investeren in onderwijs en onderzoek’, 3 september 2003
“Met dit voorstel wil het SBO bijdragen aan de discussie over de manier waarop Nederland weer tot de voorhoede van kenniseconomieën kan gaan behoren. De aangegeven aanpak biedt naar de mening van het SBO een redelijke garantie dat ervaringen uit het verleden en uit het buitenland optimaal benut worden en dat het overheidsbeleid aansluit bij de initiatieven en ambities van onderwijsgevenden, instellingen, onderzoekinstellingen en bedrijfsleven.”
Inhoud: Vraagstelling en samenvatting; 1. Inleiding: bijdrage aan een effectieve uitvoering van het regeerakkoord; 2. Noodzaak van een onderwijsoffensief; 3. Investeringsroute; 4. Selectie van investeringsdoelen – Speerpunt 1: aanpak van het voortijdig schoolverlaten en het verlaten van het onderwijssysteem zonder kwalificatie; Speerpunt 2: tot ontwikkeling brengen van centers of excellence; Speerpunt 3: empowerment van instellingen, onderwijsgevenden en onderwijssector; 5. Tot slot. (14 p.)
www.sboinfo.nl/fileadmin/user_upload/Effectiefinvesteren_030903.pdf
VNO-NCW EN MKB-NEDERLAND
Kwaliteitsagenda voor het onderwijs
• VNO-NCW, ‘Ondernemers willen kwaliteit onderwijs flink opkrikken’, 14 maart 2007
“De kwaliteit van het onderwijs moet flink omhoog, zegt VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes. Leraren die schaars zijn of die goed presteren, moeten beter worden betaald. En landelijke kwaliteitsnormen moeten strikter worden gehandhaafd. Aan de praktijk dat scholen mogelijkheden hebben om te ‘sjoemelen’ met toetsen of examens moet een einde gemaakt worden, aldus Wientjes in een videogesprek op de website van VNO-NCW.”
Onder artikel ‘Videogesprek met Bernard Wientjes’; ‘Een kwaliteitsagenda voor het onderwijs’; ‘Dossier onderwijs en scholing’.
www.vno-ncw.nl/web/show/id=159028/dbcode=1537 of www.mkb.nl/Nieuws/287.7128 en
‘Opinies’, ‘Wat vindt VNO-NCW van…’, ‘Onderwijs’,
www.vno-ncw.nl/web/show/id=219148 ,
met verwijzing naar Dossier onderwijs en scholing,
www.vno-ncw.nl/web/show/id=94618/dbcode=16/filetype=dossier ,
Of: www.mkb.nl/Zoek, ‘Onderwijs’, en www.mkb.nl/Projecten
Zie ook:
• Werkgevers (Telegraaf): Meer kwaliteit, meer salaris en minder managers, 14 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1728 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1733 en www.elsevier.nl/nieuws/economie/artikel/asp/artnr/143377
KONINKLIJKE VERENIGING VOOR STAATHUISHOUDKUNDE
Innovatie in Nederland. De markt draalt en de overheid faalt.
• Rapport ‘Innovatie in Nederland. De markt draalt en de overheid faalt’ van de Koninklijke Vereniging voor Staathuishoudkunde, Preadviezen 2004 (uitgave mede tot stand gekomen met medewerking van de Bank Nederlandse Gemeenten), “Een tekort aan bèta’s? Waarom verdienen ze dan niet meer?”
www.wiskgenoot.nl/nieuws/dossier/kennisland/Innovatie_in_Nederland.pdf, Koninklijke Vereniging voor Staathuishoudkunde www.dnb.nl/kvs, via website van De Nederlandsche Bank, www.dnb.nl.
Reactie:
Instituut voor Rationele Politiek (‘Rijnlandse visie en wereld’, coöperatief) naar aanleiding van Michael Persson, ‘Economen kraken innovatiebeleid’, De Volkskrant, 23 november 2004.
www.rationelepolitiek.nl/onderwerpen/innovatie/cpb_anti-innovatie_anti-beta.htm en zie www.rationelepolitiek.nl (‘onderwijs’)
STICHTING NEDERLAND KENNISLAND
Algemeen
• Nederland Kennisland.
www.kennisland.nl
Zes doorbraken voor de polder
• Zes doorbraken voor de polder. Kenniseconomie Monitor 2006, Stichting Nederland Kennisland, september 2006.
De Nederlandse kenniseconomie in 2006, met: het tekort aan talent; het vak van leraar; de prijs van kwaliteit. Stichting Nederland Kennisland doet een voorstel voor zes doorbraken voor de polder.
www.kennisland.nl/binaries/documenten/rapporten/kennisland_kenniseconomiemonitor_2006.pdf of www.kennisland.nl/nl/publicaties/rapporten/2006/Kenniseconomie-Monitor.html
HBO-RAAD
Zie:
Hoger Onderwijs (WO en HBO), Pabo, intimidatie docenten
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/641
Algemeen
• HBO-raad
www.hbo-raad.nl
Kennistekort in Nederland
• HBO-raad (vereniging van hogescholen) en Raad voor Werk en Inkomen, ‘Kennistekort in Nederland, stagnerend opleidingsniveau belemmering voor arbeidsmarkt’, mei 2006 (www.hbo-raad.nl en www.rwi.nl)
“In het rapport wordt eerst een beeld geschetst van recente ontwikkelingen in het onderwijsniveau van de bevolking en van de beroepsbevolking. Vervolgens wordt ingegaan op de stromen binnen het onderwijs en op deelname aan diverse vormen van onderwijs.”
www.hbo-raad.nl/index.cfm?t=publication&i=1078
www.hbo-raad.nl/upload/bestand/20060516KennistekortinNLDef.pdf
• dreigend kennistekort
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/179
Lissabon-agenda
• Doekle Terpstra, ‘Lissabon mislukt: verontrustend kennistekort dreigt’, nieuwjaarstoespraak HBO-raad, 18 januari 2006.
“Steeds minder jongeren in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs kiezen voor een opleiding, die hen de mogelijkheid geeft om door te stromen naar het hoger onderwijs.”
www.hbo-raad.nl/index.cfm?i=823&t=press
RAAD VOOR WERK EN INKOMEN (RWI)
Algemeen
• Raad voor Werk en Inkomen
“De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de regering en andere partijen over het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de re-integratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.”
www.rwi.nl
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
• Raad voor Werk en Inkomen, Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
www.rwi.nl/StdContent.aspx?MPID=90A9EB1F-F6AE-4CC7-960D-C3A0299935C6 met publicaties
www.rwi.nl/SmpContentEx.aspx?MPID=B10F2705-CFE1-46A7-8D72-465E7D68D53C
Arbeidsmarktanalyse 2007
• Arbeidsmarktanalyse 2007, april 2007
“De arbeidsmarkt kan het tempo van de economische groei niet meer bijbenen. Op een aantal plekken dreigt forse scheefgroei. Aan de ene kant nemen de banen nog steeds toe, aan de andere kant zijn er grote groepen werkzoekenden die niet aan de vraag kunnen voldoen. Stijgende werkgelegenheid en personeelstekorten gaan zo samen met hardnekkige vormen van werkloosheid.”
www.rwi.nl/CmsData/File/arbeidsmarktanalyse%202007%20pdf.pdf en www.rwi.nl/FlexViewItem.aspx?PGID=16736762-1dad-4b10-a880-bd5413bbb711&Type=News&ID=1275&Country=NED
Zie ook:
Arbeidsmarkt: onvoldoende hoger opgeleiden, 18 april 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2160
ONDERWIJSBOND CNV
Enquête Onderwijsbond CNV
• Het Vrije Volk, ‘Amerikaanse toestanden in het onderwijs’, 24 juni 2006
“Kennisniveau leraren steeds verder achteruit” (uit: Elsevier, 24 juni 2006, Enquête Onderwijsbond CNV)
www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=1016&titel=Amerikaanse_toestanden_in_onderwijs
KPC GROEP
Algemeen
• KPC Groep
www.kpcgroep.nl
Haal meer kennis uit je school. Diversiteit met talent.
• Ton Bruining, Antonette Sanders, ‘Haal meer kennis uit je school. Diversiteit met talent.’, ’s-Hertogenbosch, KPC Groep, 2005 (met als doordenker p.51 onderaan in het rapport, welke opmerking terugslaat op figuur 4 op p.19 of toch op figuren 10 en 11 op p. 44?)
www.kpcgroep.nl/publicaties/publicatie/index.asp?pubID=482
GEDRAGSCODE NEDERLANDSE HOGER ONDERWIJS
Gedragscode internationale student in het Nederlandse hoger onderwijs
• ‘Speaking notes’ van Mark Rutte (staatssecretaris van Onderwijs), bij het in ontvangst nemen van de ‘Gedragscode internationale student in het Nederlandse hoger onderwijs’ bij het Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag op 26 april 2006.
“Ik ben erg blij met deze Gedragscode. De instellingen garanderen met deze code extra waarborgen in hun omgang met internationale studenten. Goed voor de buitenlandse studenten, maar óók goed voor het Nederlandse hoger onderwijs als geheel!”
www.minocw.nl/toespraken/531
**
INTERNATIONAAL ONDERZOEK
Algemeen
Zie:
weblog Internationale ontwikkelingen, kritische organisatie, literatuur.
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/913
WORLD ECONOMIC FORUM (WEF)
The global competitiveness report 2006-2007
• World Economic Forum (WEF), ‘The Global Competitiveness Report 2006-2007: Country Highlights’ (out of 125 countries), 26 September 2006
1. Switzerland (pdf)
2. Finland (pdf)
3. Sweden (pdf)
4. Denmark
5. Singapore
6. US
7. Japan
8. Germany
9. Netherlands
10. UK
11. Hong Kong
12. Norway
13. Taiwan, China
14. Iceland
15. Israel
16. Canada
www.weforum.org/en/fp/gcr_2006-07_highlights (WEF: www.weforum.org, www.weforum.org/en/initiatives/gcp)
• Telegraph, ‘US plunges in table of competitive nations’, 7 September 2006
“The table was dominated by Scandanavian countries, whose stable budgets and good standards of education and healthcare help their overall competitiveness. It was topped by Switzerland, which was boosted by its sound institutional environment, excellent infrastructure, efficient markets and high levels of innovation.”
www.telegraph.co.uk/money/main.jhtml?xml=/money/2006/09/27/cnuscomp27.xml en Forbes, 26 September 2006, www.forbes.com/2006/09/26/finland-switzerland-denmark-biz_cx_pm_0927competition.html
THE EUROPEAN HUMAN CAPITAL INDEX
The European Human Capital Index, Lisbon Council Lissabon
• ScienceGuide, ‘Nederland nog net niet top’, 11 oktober 2006
“Wie écht investeert in levenlangleren en de doorstroming van jongeren en werkenden naar hoger onderwijs niveau’s kan als Europees land een dubbel zo hoog welvaartspeil bereiken als Duitsland of Italië. The European Human Capital Index van de Lisbon Council geeft aan, dat Nederland op dit punt –weer- onder de kopgroep hangt, maar nog wel hoger scoort dan wegzakkende kennisnaties als onze oosterburen. Zweden en Ierland hebben op dit terrein een voorsprong op de anderen, terwijl ook Denemarken in de kopgroep zit.”
www.scienceguide.org/article.asp?articleid=101970 en www.lisboncouncil.net/media/lisbon_council_european_human_capital_index.pdf en www.lisboncouncil.net
THE ECONOMIST
How Europe fails its young
• From the Economist: ‘How Europe fails its young’, The Economist, Sep 8th 2005
“The state of Europe’s higher education is a long-term threat to its competitiveness”
www.economist.com/opinion/displayStory.cfm?story_id=4370590
• Survey: Higher Education (zie onder: ‘next article’ voor de volledige reeks uit de Economist van 8 september 2005)
In this survey: The brains business; Secrets of success; Head in the clouds; A world of opportunity; Wandering scholars; Higher Ed Inc; The best is yet to come; Audio interview; Acknowledgments and sources; Offer to readers
Adrian Wooldridge, ‘The brains business’, The Economist, Sep 8th 2005
“Mass higher education is forcing universities to become more diverse, more global and much more competitive, says Adrian Wooldridge”
www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=4339960 (onder artikel doorlezen via ‘next article’)
‘Secrets of succes’, The Economist, Sep 8th 2005
“America’s system of higher education is the best in the world. That is because there is no system”
www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=4339944
‘Head in the clouds’, The Economist, Sep 8th 2005
“Europe hopes to become the world’s pre-eminent knowledge-based economy. Not likely.”
www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=4340031
**
POSTDOCS
Position paper
• Landelijk Postdoc Platform, ‘Position paper’, 7 november 2001
“Verbeteringen van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland: niet alleen een kwestie van meer geld, maar vooral van HRM en
continuïteitsbevordering.”
Figuur 1: Wetenschappelijke onderzoekers in een fuik.
www.ru.nl/vawo/postdocs/artikelen/lpp-manifest2001.PDF en www.vawo.nl/lpp/index.html en www.ru.nl/vawo/postdocs
Talent voor de toekomst. Toekomst voor talent.
• Rapport Wetenschapspersoneelsbeleid, mevr. dr. B.E. van Vucht Tijssen, “Talent voor de Toekomst. Toekomst voor Talent’, in opdracht van drs. L.M.L.H.A Hermans, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2000.
Inhoud: Van Hoger Onderwijs en Kwaliteit tot HOOP 2000. Het beleid tussen 1985 en 2000; Plan van aanpak; Bestaande initiatieven; Analyse en literatuurstudie; De ontwikkeling van het wetenschappelijk personeel tot 2008; Belangstelling van afgestudeerden voor een wetenschappelijke loopbaan; De belangstelling van studenten voor een wetenschappelijke loopbaan.
www.ru.nl/vawo/postdocs/artikelen/WPB/0WPBInhoud.html en sciencecareers.sciencemag.org/career_development/previous_issues/articles/1470/vergrijzing_universiteiten_zetten_aan_voor_inhaalslag en www.ru.nl/vawo/postdocs/artikelen/observant-leegloop.htm
• Jaap de Roode, ‘Wetenschappers vluchten’, Intermediair, 15 februari 2001
“Boven het nu nog zonovergoten wetenschappelijk landschap ‘pakken zich donkere wolken samen’, zo schreef voormalig bestuurslid van de Universiteit Utrecht Lieteke van Vucht Tijssen in een onderzoeksrapport afgelopen jaar. Het rapport, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen (OC&W), berekent dat we binnen tien jaar eenderde van de wetenschappelijke top kwijtraken. Vorige maand nog berekende het Centraal Planbureau (CPB) dat in 2003 een tekort van dertienhonderd wetenschappers in vaste dienst dreigt. In 2008 loopt dat zelfs op tot bijna drieduizend.”
Inhoud: Eenderde van de wetenschappelijke top verdwijnt; Last van de vergrijzing; Promovendi uit Europa; Slecht imago en laag salaris; Jonge onderzoekstalenten vasthouden; Betere arbeidsvoorwaarden noodzakelijk; Investeren in de kenniseconomie; Weinig politieke waardering.
www.ru.nl/vawo/postdocs/artikelen/IntermediairDeRoode.html en jderoode.myweb.uga.edu
Talent in eigen hand. De positie van jonge wetenschappers in Nederland.
• Vereniging van Universiteiten, het Promovendi Netwerk Nederland en ABVAKABO FNV, ‘Talent in eigen hand. De positie van jonge wetenschappers in Nederland’, december 2006
“In dit statement focussen de ondertekenaars op deze twee bekende knelpunten in de aantrekkelijkheid van Nederland voor (jonge) onderzoekers: het lage aantal promotieplaatsen en het loopbaanperspectief van de jonge onderzoeker.
De volgende drie acties zijn noodzakelijk om het perspectief en de positie van jonge onderzoekers te verbeteren:
1. Investeer in kennis: vergroot het aantal promotie- en postdocplaatsen;
2. Verbeter de loopbaanperspectieven van jonge onderzoekers;
3. Werk aan een betere maatschappelijke positie van jonge onderzoekers.”
www.vsnu.nl/web/show/id=85114/langid=43
**
MEDIA OVER KENNISECONOMIE
Algemeen
• Prof. dr. ir. Dick Thoenes (emeritus hoogleraar chemische technologie, TU Eindhoven; oud voorzitter Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging), ‘We hebben de kenniseconomie afgebroken’, Eindhovens Dagblad, 19 oktober 2007
“Tot de jaren zeventig hadden we een sterke kenniseconomie. De industrie richtte zich op de productie van hoogwaardige materialen en producten, welke weer gebaseerd was op geavanceerde technische kennis.
Maar toen is geleidelijk op allerlei terreinen de afbraak begonnen. Het begon met een systematische aanval van de media op de natuurwetenschappen, eind jaren zestig. Natuurwetenschappen waren ineens slecht en vies, vooral chemie, want die verontreinigde het milieu. Dat alle milieuproblemen door chemici werden opgelost werd er niet bij verteld. En inderdaad is het aantal studenten in deze richtingen enorm gedaald, hoewel de daling pas goed inzette na 1985.
Een tweede stroming was de ‘anti-elitaire’ beweging. Het werd door velen ineens niet meer nodig gevonden om je ergens speciaal voor in te spannen. Uitblinken was verdacht. Matige prestaties bij de studie waren voldoende. Je hoefde nergens veel verstand van te hebben, als je er maar over kon meepraten.”
www.ed.nl/opinie/article2038080.ece en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3062
• Leerling met initiatief is goud waard, 22 november 2006
“Wiercx vraagt zich af hoe het kan dat het Nederlandse Onderwijs internationaal nog steeds hoog scoort als er inderdaad te weinig in onderwijs geïnvesteerd zou worden, maar geeft in zijn stukje geen antwoord op deze vraag.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/850
• Maar we doen het internationaal toch goed?, 23 november 2006
“Hier moet de voornaamste conclusie zijn dat noch PISA (reading, math en science), noch TIMSS (math, science) in staat zijn valide internationale vergelijkingen te produceren. Belangrijke oorzaken hiervan liggen in de aard van de gestelde vragen (die niet of wisselend aansluiten bij de inhoud van de nationale curricula) en de gebruikte statistiek (item respons theorie) die voor dit doel zeer omstreden zijn. Klassieke statistieken als bijv. gemiddelde score per leerling, item of land, en de spreiding, leveren meteen heel andere ranglijsten op.” (zie in deze weblog onder het kopje ‘Exacte vakken’, hierna).
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/854
Tien manieren om te innoveren (manifest)
• Tekst ondertekend door twaalf wetenschappers en ondernemers, ‘Tien manieren om te innoveren’, NRC Handelsblad, Opinie, 5 september 2003.
Weg met het maaiveld; Einde aan poldermodel; Tweeërlei innovaties; Innoveer zelf; Onderwijsdifferentiatie; Verhoog onderwijsniveau; Niet alleen hightech; Kennis in de top; Schaf subsidies af; Kijk buiten de grenzen.
www.xs4all.nl/~chk/artikelen/1062738987153.pdf of het populaire www.nrc.nl/redactie/Scholieren/A4krant_innovatiedebat.pdf (p. 2)
Dutch Innovation Seminar De Baak 2005: kennisinvesteringsquote te laag
• ‘Wijffels: kennis komt 10 miljard te kort’ (Dutch Innovatian Seminar De Baak 2005), ScienceGuide, 19 december 2006
“Nederland is niet klaar om te concurreren met kennis in een geglobaliseerde wereldeconomie. Zowel de inrichting van de kennissector zelf en het hoger onderwijs, als de investeringen daarin zijn onder de maat. De kennisinvesteringsquote van Nederland ligt 10 miljard € lager dan het niveau dat ons land zegt na te streven. De nieuwe informateur, Herman Wijffels, heeft voor zijn vertrek naar de Wereldbank aldus uitgehaald naar het gebrek aan daadkrachtig innovatiebeleid van publieke én private partijen.”
www.scienceguide.org/article.asp?articleid=102490 en www.debaak.nl/dis2005 en www.scienceguide.org/article.asp?articleid=100204
De kenniseconomie en overheidsgeld
• Peter Heemeijer, ‘Juist overheidsgeld belemmert de kenniseconomie’, AEnorm.nl, maart 2004, p. 26-29 (Aenorm.nl, blad voor studenten en mensen die werkzaam op het gebied van het actuariaat, de econometrie en de operationele research. Aenorm is een samenwerkingsverband van VSAE en Kraket de econometrie studieverenigingen aan respectievelijk de Universiteit van Amsterdam en de Vrij Universiteit, www.aenorm.nl).
“De kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs en van de studenten die daarin deelnemen wordt op het moment namelijk ernstig beperkt door het sterke ontmoedigingseffect dat uitgaat van de centrale rol die de overheid speelt in de financiering en de organisatie van universiteiten en hogescholen.”
www.aenorm.nl/artikelen/43-heemeijer.pdf, zie ‘zoeken’, ‘onderwijs’ www.aenorm.nl/artikelen.php
Internationale onderzoeksfaciliteiten naar Zuidoost-Azië
• Tomas Vanheste, ‘De kenniskwekerij’ (fragment), Vrij Nederland, 10 februari 2007
“Philips zet in Sjanghai onderzoeksfaciliteiten neer vergelijkbaar met onze Technische Universiteit Eindhoven, en dan een paar keer groter. Het zwaartepunt bij Philips zal op den duur verschuiven naar Sjanghai. Dit soort ontwikkelingen zien we op heel veel plaatsen. Daarmee ontglippen ons kansen voor kennisontwikkeling. Ik denk dat ons tempo van innovatie achterblijft bij dat van China en India.”
“Nederland belijdt wel met de mond dat het een hoogwaardige kenniseconomie wil worden, maar handelt daar onvoldoende naar, oordeelt De Jong. “Ik merk niet dat we nu echt denken: we kunnen alleen overleven door zwaar te investeren in kennis. De Aziaten hebben een enorme inzet en in toenemende mate ook uitstekende universiteiten met duizenden studenten, voortreffelijke faciliteiten en gemotiveerde docenten. Die beginnen een kopgroep te vormen en langzaam maar zeker fietsen ze weg. Dat betekent dat we verdorie in een versnelling moeten komen.”
www.vn.nl/web/show/id=59318/contentid=1389
Philips vertrekt
• Ed de Haas (Het Financieele Dagblad), ‘Philips vertrekt’, 27 november 2001
“Somber voorteken: onderzoekslaboratoria van Philips moeten waarschijnlijk uit Nederland weg naar een intelligentere omgeving. Dat voorspelde Ed de Haas van de hoofddirectie in het Financiële Dagblad. Nederland heeft van zichzelf te weinig technici en uit het buitenland mogen ze niet worden aangetrokken.”
“Premier Kok wou daar deze zomer een debat over beginnen, maar zag er al snel van af. De een wil ingenieurs aantrekken, de ander schoonmakers en weer een ander extra asielzoekers. Dan maar liever geen debat. Zo wordt Nederland het land met de meeste principiële standpunten en de meeste managers, maar jammer, geen personeel.”
biod.info/student/artikel/philipsweg.htm
Nederland aan kop met uitbesteden
• ‘Nederland aan kop met uitbesteden’, NRC Handelsblad, Economie, 31 oktober 2006, nav onderzoek Erasmus Universiteit
“Nederland is koploper in het uitbesteden van productontwikkeling naar het buitenland. Kennisintensieve activiteiten als onderzoek & ontwikkeling en ontwerp vinden daardoor vaker buiten Nederland plaats.”
www.nrc.nl/economie/article528168.ece
• ‘Nederland koploper uitbesteding’, De Telegraaf, Binnenland, 31 oktober 2006
Tekort aan gekwalificeerde ICT’ers begint zich te wreken
• Ernst & Young, ‘ICT Barometer waarschuwt: uitbesteding lagelonenlanden gevaar voor kenniseconomie. Tekort aan gekwalificeerde ICT’ers begint zich te wreken’, 3 mei 2007
“De trend onder IT-dienstverleners van uitbesteding van projecten naar lagelonenlanden zet onverminderd door. Dat staat in de ICT Barometer van Ernst & Young. Er dreigt een kennistekort door het tekort aan goed opgeleide ICT’ers in Nederland, constateert Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young.
Het niveau van het uitbestede werk neemt volgens Verschuur toe. “Softwareontwikkeling heeft de helpdesk- en callcenter-activiteiten van de troon gestoten. Het kennisniveau van de activiteiten is dus hoger en er is meer geld mee gemoeid.”
De trend van een uitputting van kennis zal zich voortzetten, stelt Ernst & Young. “Nederland leidt namelijk te weinig informatici op en blijft hiermee achter op het Europese gemiddelde.”
www.ict-barometer.nl/_files-cms/File/Rapportage%20ICT%20Barometer%2003.05.07%20over%20ICT%20Offshore-Outsourcing.pdf en www.ict-barometer.nl/persberichten.php en www.ict-barometer.nl en
www.kennisnet.nl/nieuwsportal/algemeen/kennistekort_dreigt_in_ict_door_uitbesteden.html?bron=1425274479&rubriek=onderwijsnieuws_algemeen&
Nederland Kenniseconomie: Deplorabele status
• Nederland Kenniseconomie: Deplorabele status, 6 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/933
Twee opdracht-onderzoeken, maar met een andere uitkomst
• Robbert de Witt, ‘VWO’ers kiezen massaal voor hbo’, Elsevier, 9 oktober 2006
www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/119338/zoeken/ja/index.html
• HOP, ‘Kiezen vwo’ers nu vaker of juist minder vaak voor de universiteit? Twee onderzoeken spreken elkaar tegen’, Ublad online, 11 oktober 2006
“Wie er gelijk heeft? In ieder geval is de steekproef van de TKMST Monitor –meer- grofweg honderd keer zo groot als die van TNS NIPO –minder-.”
www.rssonderwijs.nl/read.php?url=http%3A%2F%2Fwww.ublad.uu.nl%2FWebObjects%2FUOL.woa%2F2%2Fwa%2FNieuws%3Fid%3D1026810
• ScienceGuide, ‘VO-leerling wil wél hoger op’, 11 oktober 2006
www.scienceguide.org/article.asp?articleid=101968
**
COLUMNS OVER KENNISECONOMIE
Bart Tromp
• Bart Tromp (1944-2007, socioloog en politicoloog, PvdA), ‘Kennis of containers?’, Het Parool, 19 februari 2003
“Een tamelijk onaangename kant van de Nederlandse politiek kwam deze week in zich via een lek in de Volkskrant. Een gezelschap hoge ambtenaren, de Centrale Economische Commissie, adviseert de informateurs 700 miljoen euro per jaar te gaan bezuinigen op het hoger onderwijs. Het ministerie van Financiën ging daar ver overheen; volgens de daar gelegerde ambtenaren kan er wel 1,9 miljard af. Dit zou kunnen door het collegegeld te verdubbelen, de studiefinanciering voor studenten af te schaffen, evenals hun OV-jaarkaart en de toegang tot deze tak van onderwijs te beperken door een leeftijdsgrens in te voeren.”
www.denhaag.pvda.nl/oud/tromp/kencon.htm en ‘De universiteit als sluitpost’, Het Parool, 26 augustus 2000, www.denhaag.pvda.nl/oud/tromp/bart%20tromp%20universiteit%20als%20sluitpost.htm en ‘Heldere regeringsprioriteiten’, Het Parool, 4 september 2002, www.denhaag.pvda.nl/oud/tromp/helder.htm en ‘Tegen het gelijkheidsdenken!’, Het Parool, 7 april 2004, www.denhaag.pvda.nl/oud/tromp/2004/nijs.htm
• Bart Tromp (1944-2007, socioloog en politicoloog, PvdA), ‘Kenniseconomie?’, Elsevier, 26 maart 2005
“Iedereen, en vooral dit kabinet, heeft de mond vol over Nederland als een kenniseconomie. Achter dit zonderlinge begrip gaat een simpele gedachte schuil. Om het welvaartspeil van Nederland te behouden, is het noodzakelijk dat economische activiteiten gebaseerd worden op nieuwe kennis en technologie, omdat de bestaande in steeds meer delen van wereld ingang heeft gevonden.”
www.denhaag.pvda.nl/oud/tromp/2005/kennis.htm
***
EXACTE VAKKEN
Zie:
Kring Wiskunde van B.O.N.
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=kring_wiskunde en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/315
Opiniepagina: Wiskunde in Nederland en Wiskunde in V.S. (onderaan)
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/100
weblog Internationale ontwikkelingen, kritische organisaties, literatuur.
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/913
weblog Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU en OESO beleid
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/642
NOBELPRIJZEN
Nobelprijzen
• TOP 5 VAN DE WEEK (week 40)
Het regent weer Nobelprijzen, wie zijn de laatste Nederlandse winnaars?
1. Natuurkunde: Gerardus ’t Hooft en Martinus Veltman (1999)
2. Scheikunde: Paul Crutzen (1995)
3. Natuurkunde: Simon van der Meer (1984)
4. Natuurkunde: Nicolaas Bloembergen (1981)
5. Economie: Tjalling Koopmans (1975)
(Uit: Elsevier, 3 oktober 2006)
Bron: www.nobelprize.org
PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT (PISA, OECD) AND TIMMS
PISA
• OECD Programme for International Student Assessment (PISA)
PISA Home Page
www.pisa.oecd.org of via OECD www.oecd.org/department/0,2688,en_2649_35845621_1_1_1_1_1,00.html
TIMMS
• The Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS)
The Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) provides reliable and timely data on the mathematics and science achievement of U.S. students compared to that of students in other countries. TIMSS data has been collected in 1995, 1999, and 2003. The United States will next collect TIMSS data in Spring 2007.
nces.ed.gov/timss en National Center for Education Statistics (NCES), nces.ed.gov
Maar internationaal doen we het toch goed?
• Mythes en waarheden deel 5: maar internationaal doen we het toch goed? door Willem Smit
“Mythe 5: Ons onderwijs zit internationaal aan mooi bij de top
Waarheid: De landenranglijsten van PISA en TIMSS zijn misleidend en daarom nutteloos. Een hoge positie erop betekent weinig tot niets.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1340 en voor andere Mythen en waarheden, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/687 (onderaan doorbladeren)
Freudenthalinstituut
• Opinie Jan de Lange, ‘Getob over de top’, het Onderwijsblad, AOb, nr. 14, 23 augustus 2003.
“Het Nederlands onderwijs is van topniveau, meldt Robert Sikkes in Het Onderwijsblad 12 op basis van internationale studies, maar hoe is dit te rijmen met de uitroep in hetzelfde nummer dat het vmbo-examen te makkelijk was? En wat te denken van het niveau van de reactie van hogeschooldocent en marktonderzoekdeskundige Jan Derickx die beweert dat die onderzoeken niet valide zijn? In onderstaand opiniestuk laat Jan de Lange, hoogleraar-directeur van het Freudenthalinstituut, zijn licht hierover schijnen.”
home.hetnet.nl/~alchemilab/alchemie/deLange14_2003.htm of
www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=3281&Marker en ontwerpadvies Profielcommissies, 15 december 2006, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/984
Peil Nederlandse reken- en wiskundeonderwijs moet beter
• Prof. dr. Jan de Lange (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht), ‘Peil Nederlandse reken- en wiskundeonderwijs moet beter’, De Nieuwe Schoolstrijd, 2006.
“Reken/wiskundeonderwijs heeft, algemeen gesproken, drie doelen: je wilt leerlingen weerbaar maken in de maatschappij, je wilt hen voorbereiden op vervolgopleiding of werk, je wilt hen de discipline wiskunde laten zien en ervaren. Hoe de balans er uit moet zien hangt af waar je in het onderwijs zit. Blijkens verschillende internationale onderzoeken en een nationaal onderzoek laat die balans in Nederland te wensen over. Dat leidt tot op heden helaas tot te weinig sense of urgency.”
www.fi.uu.nl/nl/nieuws/peil.pdf en Freudenthal Instituut, www.fi.uu.nl (‘Wiskunde’, ‘Nieuws’, ‘Reactie Advies Onderwijsraad’, 8 december 2006.
Zie ook:
• Wie van ons heeft het Freudenthal Instituut ingefluisterd?, 4 oktober 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/573
De rekenmethode van opa werkt altijd
• Joep Engels, ‘De rekenmethode van opa werkt altijd’, Trouw, 19 december 2007
“Deskundigen brengen volgende maand een advies uit over het Nederlandse rekenonderwijs. Gaat het goed of slecht? De meningen zijn verdeeld.”
“Er is haar maar één deugdelijk onderzoek bekend waarbij de oude en de nieuwe methode zijn vergeleken, de zogeheten More-toetsen uit 1993 van nota bene het Freudenthal Instituut zelf. Daaruit bleek dat het traditionele onderwijs beter scoorde in het aanleren van de basisautomatismen, en ook op het punt van handig rekenen. „Dat onderzoek is in een diepe la verdwenen, en sindsdien is het een soort mantra geworden. Het realistisch rekenen sluit beter aan bij de belevingswereld van het kind en is dus beter. Bewijzen zijn er niet; er is van allerlei vaagheden een soepje gekookt dat iedereen heeft te slikken.”
….. “Wiskunde-hoogleraar Van de Craats wil het debat niet op dit niveau [zie discussie in artikel] voeren. Hij constateert eenvoudigweg dat de jeugd niet meer kan rekenen. Hij zag zich dit jaar zelfs gedwongen voor hbo-studenten een ’Basisboek Rekenen’ te schrijven. „Ik durf haast niet te zeggen dat het ook een bijspijkerboek is gebleken voor universitaire studenten.”
www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article872979.ece
Zie ook:
• Trouw over realistisch rekenen en de commissie leerlijnen, 18 december 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3446
Zie ook:
Het Methoden Onderzoek REkenen-wiskunde (MORE) project heeft tussen begin 1987 en eind 1990 plaatsgevonden. Het ging hierbij om een samenwerkingsproject van de Vakgroep OW&OC (tegenwoordig het Freudenthal Instituut) en de afdeling Onderwijsonderzoek van het ISOR, beide van universiteit Utrecht.
www.fi.uu.nl/~vincent/references/welcome.xml?language=all&view=small&output=record&nummer=403 en dr. M. van den Heuvel-Panhuizen, ‘Assessment and realistic mathematics education’ (dissertatie), Freudenthal institute, Utrecht 1996,
igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2005-0301-003023/full.pdf en
igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2005-0301-003023/cv.pdf en realistisch rekenen als exportartikel naar Vietnam, opus.kobv.de/ubp/volltexte/2007/1348/pdf/le_diss.pdf en en.wikipedia.org/wiki/Vietnam
2007 + 1 is ongeveer… Schat de uitkomst
• Marc Chavannes (redacteur), ‘2007 + 1 is ongeveer… Schat de uitkomst’, NRC Handelsblad, 29 december 2007
“Een praktijkvoorbeeld. Onze zoon van zeven kreeg laatst in groep 4 (vroeger tweede klas) bij een ‘verdiepingsopdracht’ de vraag wat 34 + 34 is. Althans zo’n beetje. ‘Schat de uitkomst’. Gedwee vulde hij 60 in. Op de vraag of 70 niet dichterbij was geweest, of desnoods 65, antwoordde hij: “Maar ik moest toch schatten?” De juf beloonde hem met een goed-kringeltje. Toen ik hem een paar weken later vroeg: “hoeveel is 34 plus 34?”, antwoordde hij zonder aarzelen: 68.”
“Toen ik hetzelfde zoontje vroeg wat 16 keer 26 is, cijferde hij uit het hoofd 10×20=200, 6×20=120 en 6×6-36. Toen wilde hij een papiertje om die drie getallen op te tellen. En dus niet om op het goede antwoord te komen. Dit rekenen in kolommen is de methode die wordt bijgebracht in de nu verplichte ‘realistische’ rekenmethodes.
De staartdeling is afgeschaft en verboden, zoals Karel Knip vier jaar geleden al beschreef (‘Requiem voor de staartdeling’, NRC Handelsblad, 30 november 2003). Ook het optellen en vermenigvuldigen, vooral met pen en papier, is in vrije val geraakt. Tegen de de facto-staatsdidaktiek op rekengebied klinken nu pas kritische geluiden.”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/NRC-20071229_2007_plus_1_is_ongeveer.pdf
Zie ook:
• 34+34 is ongeveer 60, want ik moest toch schatten?, 29 december 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3488
Wiskundeleerling niets wijzer van voorbeelden
• Joep Engels (redactie wetenschap), ‘Wiskundeleerling niets wijzer van voorbeelden’, Trouw, 25 april 2008
“Wiskunde geldt als moeilijk en abstract. Daarom krijgen leerlingen het vak steeds meer voorgeschoteld aan de hand van praktische toepassingen. Concrete voorbeelden leiden tot een beter begrip, is de gedachte. „Het geloof in het gebruik van voorbeelden is diep geworteld”, zeggen psychologen van de universiteit van Ohio. „Het is nooit ter discussie gesteld of onderzocht.”
Tot vandaag dan. De psychologen schrijven in Science dat ze de proef op de som hebben genomen. Met een opvallende conclusie: leerlingen die een wiskundig principe krijgen geleerd met praktische voorbeelden, weten niet hoe ze dat principe moeten toepassen op nieuwe situaties. Als hun het abstracte idee zelf wordt onderwezen, beheersen ze die toepassing veel beter.”
www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article974886.ece/Wiskundeleerling_niets_wijzer_van_voorbeelden
Zie ook:
Voor achtergrondinformatie over voorgaand artikel ‘The advantage of Abstract Examples in Learning Math’ (Kaminski, Sloutsky –cognitive science, Heckler –physics, Ohio State University), Science, Education Forum, volume 320, 25 april 2008:
• Onderzoek in USA: leerlingen leren niets van realistisch rekenen, 25 april 2008
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4274 en www.sciencemag.org/sciext/educationforum en www.illinoisloop.org/math.html
• Opmerkelijk onderzoek relevant voor wiskunde EN taal?, 27 april 2008
“The results of this study demonstrate that children do not need a concrete instantiation to acquire an abstract concept. Some concreteness, relevant concreteness, can help to communicate the relevant structure in the context of learning; relevant concreteness was shown to have a slight advantage over generic instantiations of the same concept for initial learning. However, generic instantiations can also be learned well by children. Most importantly knowledge acquired through a generic instantiation can be transferred to a novel isomorph, while knowledge of a relevantly concrete instantiation does not transfer spontaneously. For relevantly concrete instantiations, the structural knowledge appears to be bound to the learning domain so that it cannot be easily recognized elsewhere.”
(J.A. Kaminski, V.M. Sloutsky, A.F. Heckler – Center for cognitive science, Ohio State University, Columbus, Ohio, USA-, ‘Do Children Need Concrete Instantiations to Learn an Abstract Concept?’ in ‘Proceedings of the 27th Annual conference of the cognitive science society’, R. Sun, N. Miyake, Eds., Vancouver, BC, 26 to 29 July 2006 – Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, 2006 -, pp. 411-416, p. 415)
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4288 en ‘Onderzoek in USA: leerlingen leren niets van realistisch rekenen’, 25 april 2008, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4274 en www.cogsci.rpi.edu/CSJarchive/Proceedings/2006/docs/p411.pdf
Beter Onderwijs Nederland (BON)
• Gerard Verhoef, Mark Opmeer, ‘OESO-analyse wiskunde misleidend’, NRC Handelsblad, 19 september 2006
“De PISA-wiskunde-toets bestaat vooral uit taalspelletjes en bevat vrijwel geen wiskundige inhoud. In dat opzicht lijkt het heel erg op het huidige Nederlandse wiskundeonderwijs. We leren leerlingen een specifiek soort taalspelletjes oplossen: de zogenaamde contextuele of realistische wiskunde.”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/NRC-20060919-01006002Verhoef.pdf
• slechte kwaliteit van het onderwijs is onbewezen, 15 mei 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/166
• Wiskundeonderwijs en de OESO, 28 juni 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/307
• inflatie middelbare schooldiploma’s, 3 augustus 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/356
• Maar we doen het internationaal toch goed?, 23 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/854
• Verzoek aan de wiskundigen: onderwijscontactindex o.i.d., 16 september 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/470
• Nederlandse prestaties op internationale wiskunde olympiade nemen gestaag af, 22 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1847
• The economics of knowledge: Why education is key for Europe’s success, 7 april 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2031
• Jan de Lange, PISA, realistisch rekenen, 16 mei 2007
“Jan de Lange, net vertrokken als directeur van het Freudenthal Instituut, heeft belangrijke bijdragen geleverd aan de frameworks 2000 en 2003 van PISA en zo mogelijk nog belangrijker bijdragen aan de constructie van de PISA-wiskunde-opgaven. Die laatste staan geheel in de traditie van het realistisch rekenen.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2365
• Mathe-abitur butterweich?, 30 mei 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2457
OPINIE EXACTE VAKKEN
Algemeen
• Liesbeth Wytzes, ‘Onderwijs: De verdomming slaat toe’, Elsevier, 22 januari 2005
“Luid gejuich ging onlangs op toen uit het Programme for International Student Assessment 2003 (PISA) bleek dat Nederlandse scholieren van 15 jaar aan de top staan op het gebied van wiskunde en ook goed scoren in andere vakken. Maar wie goed oplet, ziet dat het juist slechter gaat met de Nederlandse scholieren.”
www.toekomstkind.nl/de%20verdomming%20slaat%20toe.doc
• Martijn van Calmthout, ‘We worden een truckers-natie’, De Volkskrant, 17 december 2005
“Nederlandse leerlingen zijn goed in wiskunde, zegt de OESO steeds weer. Waarom gelooft didacticus Jan de Lange daar weinig van?”
“In plaats van investeren in struikelvakken als rekenen en wiskunde, worden simpelweg de eisen bijgesteld. Als ik hoor dat van het vmbo 93 procent slaagt, weet ik wel hoe laat het is. En hup, daar gaat 30 procent van de wiskunde uit het profiel Natuur en Techniek. Of de commissie-Van Veen die voorstelt dat leerlingen vanaf hun 13de al een pakket mogen kiezen zonder wiskunde. Die kinderen geef je in feite op. We doen ze als mens te kort, en eigenlijk vindt iedereen het wel best zo.”
“Nederland glijdt eerder in de richting van een truckers-economie dan van Balkenendes kennis-economie. Die teloorgang heeft naar mijn idee veel te maken met een gebrek aan intellectuele uitdaging en aan diepgang die we normaal zijn gaan vinden. Terwijl ik toch echt niet graag zou zien dat mijn kinderen later op een vrachtwagen terechtkomen, hoe romantisch dat misschien ook lijkt.”
www.rationelepolitiek.nl/alternatieven/rijnlands_onderwijsbeleid_inhoud_competenties_bron_wiskunde.htm
Rekenvaardigheid verpleegkundigen zorgwekkend
• ‘Rekenvaardigheid verpleegkundigen ‘zorgwekkend’, Groninger Internet Courant, 18 mei 2007
“Het is slecht gesteld met de rekenvaardigheid van Nederlandse verpleegkundigen. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met het Noorderpoortcollege. De onderzoekers noemen de resultaten ‘zorgwekkend’.”
www.gic.nl/VerlengdBericht.asp?ali=31902&katern=1 en nieuws- en actualiteitenprogramma TROS en AVRO, ‘Twee Vandaag’, ‘1+1 = gevaar voor de patiënt?’, 19 mei 2007, www.eenvandaag.nl//index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=32076
Zie ook:
• Er vallen doden Ronald !!, 3 juni 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2497
TOEKOMST EXACTE VAKKEN
Wat is de bèta-crisis?
• Klaas Landsman, hoogleraar Analyse aan Radboud Universiteit Nijmegen, ‘Wat is de beta-crisis?’, 2 februari 2006 op website ‘Science café Nijmegen’, met vier oorzaken.
www.sciencecafenijmegen.nl/forum/read.php?10,100.
Tekort bèta-studenten
• Tekort beta-studenten, 12 november 2006
“Zoals de vakken latijn en grieks op een gymnasium de geest kunnen trainen voor talen- (en filosofie-) studies in het algemeen, zo geven vakken als (echte) wiskunde, natuurkunde en scheikunde in het voortgezet onderwijs een training in rationeel denken, nodig voor het volgen van hoger onderwijs in wiskunde, natuurkunde en scheikunde.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/791
• Het beta-onderwijs en het sprookje van het beta-tekort, 21 augustus 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/374
Physics in schools and colleges is at risk
• Alan Smithers and Pamela Robinson (University of Buckingham, Centre for Education and Employment Research), ‘Physics in schools and colleges. Teacher Deployment and Student Outcomes’, The Gatsby Charitable Foundation, UK, November 2005.
“Physics in schools and colleges is at risk both through redefinition and lack of teachers with expertise in the subject. Many of those with degrees in physics came through the education system when physics was more clearly identifiable as a subject and they will be retiring soon. Present shortages will be exacerbated. If physics is to survive in schools, both as essential education and a platform for higher level of study and research, there is an urgent need to address these issues.”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/UnivBuckinghamPhysicsTeachers05.pdf
Zie ook:
Weblog Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU, OESO beleid – bij het kopje ‘Studies naar invloed leraren op niveau onderwijs’, ‘UK, 2005’
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/642
Decreases in A-level entries in physical sciences and mathematics
• The Royal Society, ‘Debating the future of science and maths education’, Excellence in Science, April 2006, The Royal Society, the national independent academy of science of the UK and the Commonwealth, is at the cutting edge of scientific progress, www.royalsoc.ac.uk.
“On 10 March the Society hosted a conference on ‘Increasing uptake of science post-16’ to present the science education community with statistical evidence of the decreases in A-level entries in physical sciences and mathematics since the early 1990s, and to enable them to determine appropriate actions to reverse these negative trends.”
(The Advisory Committee on Mathematics Education (ACME) was established in 2002 by the Royal Society and the Joint Mathematical Council, and acts as a single voice for the mathematics community. A full report on Making Mathematics Count will be available in June 2006 at www.acme-uk.org.)
www.royalsoc.ac.uk/publication.asp?id=4272
DIDAKTIEK EXACTE VAKKEN
Wiskunde didaktiek
• De angst voor het omgekeerde theezakjes model, 26 november 2006
“Bij het onderdeel didactiek van mijn opleiding tot wiskundedocent maakte ik kennis met het zogenaamde theezakjesmodel. Dat is een model dat beschrijft hoe wiskundemethodes voor verschillende leerwegen zich tot elkaar verhouden.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/881
Fontys
Zie:
weblog Hoger Onderwijs (WO en HBO), Pabo, intimidatie docenten, onder ‘intimidatie docenten’
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/641
• Fontys: intern debat over de kwaliteit van de studierichtingen ‘Applied Science’ en ‘Technische Natuurkunde’, 7 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/936, zie weblog Hoger Onderwijs (WO en HBO), Pabo, intimidatie docenten.
Normvervaging
• ‘Normvervaging?’, WiskundE-brief, 18 juni 2006 (gericht op wiskundedocenten in het Voortgezet onderwijs)
“Bij diverse wiskundevakken zijn de scores de laatste paar jaar duidelijk toegenomen (zie de tabel in document). Dat kan diverse oorzaken hebben, makkelijker vragen bijv, maar ook gewenning aan de mogelijkheden van bijv de GR, en meer algemeen een betere aanpassing van docenten en leerlingen aan de nieuwe eisen. Het lijkt erop dat een mogelijke winst wordt weggesneden door de verlaging van de N-termen. Het gemiddelde na correctie is voor diverse wiskunde vakken vrij constant en vrij laag (net iets boven de 6,0).”
www.digischool.nl/wi/WiskundE-brief/387.htm
Programma Onderzoek Vernieuwing Bètavakken (POVB)
• 11 onderzoeksplaatsen voor bètadocenten uit het voortgezet onderwijs, Platform Bèta Techniek
Onderzoeksprojecten voor bètadocenten
“Het Platform Bèta Techniek heeft met steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen het Programma Onderzoek Vernieuwing Bètavakken (POVB) ingesteld. Doelstelling van het POVB is het werk van de vernieuwingscommissies biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en NLT te ondersteunen door het verrichten van onderzoek. Voor de uitvoering van het onderzoeksprogramma is een programmaraad ingesteld. In het kader van dit onderzoeksprogramma zoeken het Platform en het POVB kandidaten voor de invulling van 11 onderzoeksplaatsen voor bètadocenten uit het voortgezet onderwijs.
De onderzoeksplaatsen worden ondergebracht bij verschillende universiteiten die onderzoeksvoorstellen hebben ingediend die zijn goedgekeurd door de programmaraad. De onderzoeksprojecten starten uiterlijk op 1 september 2007 en kunnen bij goed verloop na 4 jaar resulteren in een academische promotie. Van iedere docent-onderzoeker wordt verwacht dat hij/zij het onderzoek uitvoert uitgaande van een door de programmaraad goedgekeurd onderzoeksplan en dat hij/zij actief deelneemt aan de activiteiten van het POVB (scholingsbijeenkomsten en conferenties).” (Sympathisant: staat de uitkomst dan ook al vast?)
www.onderzoekbetavakken.nl en www.platformbetatechniek.nl
Zie:
De treurige staat van het vakdidactisch onderzoek in Nederland, 16 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1758
Gecijferdheid is voldoende
• Hoogland en gecijferdheid, 18 mei 2007
Drs. C.P. –Kees- Hoogland (1961, wiskunde; lid Nederlandse Onderwijs Commissie voor de Wiskunde –NOCW-; APS senior consultant herontwerp van onderwijs): “Het reken-en-wiskunde-onderwijs is altijd gericht geweest op het doen van bewerkingen. Dat is in het industriële tijdperk een belangrijke vaardigheid geweest; die vaardigheid is nu niet meer van belang, het is over, ouderwets, het heeft geen zin meer. Er komt nu een herbezinning op gang en dat is maar goed ook want anders blijf je leerlingen heel lang lastig vallen met lessen die geen enkel effect, geen enkele transfer hebben.”
“Kortom Hoogland beweert dat wiskunde nergens voor nodig is, gecijferdheid is voldoende. Hier slaat hij de plank volledig mis. … Hij vertelt o.a. over sociale vaardigheden om mensen te helpen het juiste perron te vinden; volgens Hoogland is het doel van gecijferdheid om mensen autonoom te maken zodat ze zelf het perron kunnen vinden.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2382
PLATFORM BÈTA TECHNIEK
Algemeen
• Platform Bèta Techniek
“Het Platform Bèta Techniek wil zorgen voor goede beschikbaarheid van bètatechnici. Het doel: structureel 15% meer leerlingen en studenten in bètatechnisch onderwijs en een betere benutting van bestaand talent in bedrijven en onderzoeksinstellingen. Daarom is een aanpak over de hele loopbaanketen nodig: van primair naar voortgezet en beroepsonderwijs tot en met hoger onderwijs en de arbeidsmarkt.”
www.platformbetatechniek.nl
PROGRAMMA VTB
Algemeen
• Programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB)
“VTB streeft naar onderwijs waarin techniek een vanzelfsprekende plaats heeft en waarin kinderen enthousiast zijn en gestimuleerd worden.”
www.programmavtb.nl en Programmaraad, www.programmavtb.nl/index.php?mod=pages&item=37&cat=achtergrond en Domeinbeschrijving techniek, www.techniekbasisonderwijs.nl/files/files/Domeinbeschrijving%20techniek%20in%20het%20basisonderwijs%20mei%202002.pdf en www.platformbetatechniek.nl (‘programma’s’ –bovenbalk-, Primair onderwijs–VTB)
TECHNASIUM
Algemeen
• Technasium
“Het technasium is een formule voor beter bèta-onderwijs. Het technasium is een onderwijsstroom voor vwo en havo. De formule van het technasium wordt ontwikkeld op vijf scholen in Groningen, maar scholen in de rest van Nederland kunnen ook een technasium invoeren.”
“Onderzoek & Ontwerpen is door het ministerie van OCW als examenvak erkend voor technasia.”
“Je ziet wat je leert!” (S. Knol, Kampeerhal De Vrijbuiter)
www.technasium.nl en partners: www.technasium.nl/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=50&page=1
Zie: Onderwijs vooruit?, 10 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/953
Zie: Conferentie ‘Een nieuwe kijk op leeromgevingen: de toekomst in praktijk’, 7 april 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2033
Technasium krijgt eigen examenvak
• Technasium krijgt eigen examenvak, 30 april 2007 (nav artikel in Dagblad van het Noorden, 29 april 2007)
“Leerlingen die voor het technasium kiezen, kunnen eindexamen doen in het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). Dat heeft staatssecretaris Van Bijsterveldt van onderwijs bekend gemaakt.
Het examen bestaat uit een meesterproef. Dat betekent dat de scholieren een grote opdrachtmoeten volbrengen voor een opdrachtgever buiten school. Daarin moet ook een theoretisch deel verwerkt zitten.”
www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article1812064.ece en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2267
PROTESTGROEPEN
Zie ook:
• weblog Internationale ontwikkelingen, kritische organisaties, literatuur bij ‘Internationale kritische organisaties’, onder meer bij Frankrijk (kritische organisaties), Verenigde Staten van Amerika (kritische organisaties)
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/913
Boze Bèta’s
• Boze Bèta’s – Aangebrande ANW’ers, Barse Biologen, Narrige Natuurkundigen, Sissende Scheikundigen en Woeste Wiskundigen.
“Uit de vele reacties op internet, in de kranten en op de scholen blijkt dat bèta-docenten van Nederland zich rot zijn geschrokken. Deze plannen zijn desastreus voor het bèta-onderwijs in ons land. En dat terwijl de grote bedrijven zich sterk maken voor een grotere instroom in de technische studies en de Europese Commissie zeer recent de noodklok hierover heeft geluid!” (Op 9 januari 2003 lanceerde OC&W het rapport “Ruimte laten en keuzes bieden in de tweede fase havo en vwo”)
www.bozebetas.nl en ‘kranten, tijdschriften, radio’, www.bozebetas.nl/paginas/media.htm
Lieve Maria
• Lieve Maria
www.lievemaria.nl
• Hoofdredactioneel commentaar, ‘Lieve Maria’ (over Wiskunde-onderwijs op de middelbare school), NRC Handelsblad, 16 januari 2006, met reacties van drie docenten.
www.blikopdewereld.nl/Onderwijs/lieve_maria.htm
Exacte vakken in studiehuis
• Redactie, ‘Exacte vakken gedijen niet in studiehuis’, De Volkskrant, 1 april 1999
www.rationelepolitiek.nl/onderwerpen/onderwijs/studiehuis_beta.htm
INTERNATIONALE GEGEVENSVERZAMELING
Internationale database (exacte vakken; onderwijsonderzoek en -beleid; algemeen)
• Professor dr. Bas Braams (comité van aanbeveling BON, zie ‘onderzoek en opinie’), Visiting Professor, Department of Mathematics and Computer Science, Emory University, Atlanta, USA
K-12 mathematics and science, education research, education policy, and curriculum other than math and science (links, articles, essays and opinions), collected and annotated by Braams (bijgewerkt tot eind november 2004, webverwijzingen naar verdiepende artikelen, Amerikaanse en Europese kritische onderwijsbewegingen).
‘K-12 Education’: K is for kindergarten, 12 is for twelfth grade i.e. primary and secondary education together, as known in Canada and the United States.
www.math.nyu.edu/mfdd/braams/links .