De ideale schoolorganisatie?

Beter Onderwijs Nederland staat voor minder managers, meer geld voor het primaire proces en wil het vak teruggeven aan de docent. Dit zijn punten die ik volledig en met volle overtuiging onderschrijf. Maar steeds weer blijf ik dwalen rond hetzelfde punt. Hoe gaan wij dit realiseren binnen de schoolorganisatie? Graag uw idee over de ideale schoolorganisatie.

Voor de volledigheid punt één van Beter Onderwijs Nederland:

Bestuur, beheer en inrichting van onderwijsinstellingen moeten in het teken staan van gedegen onderwijs door gekwalificeerde en inspirerende docenten. Het beschikbare budget van niet-universitaire onderwijsinstellingen moet primair besteed worden aan onderwijs en aan alles wat daartoe aantoonbaar bijdraagt.

23 Reacties

  1. open zijwegen
    Ik zoek de oplossing in een vrije “markt”. Als het oprichten van een gesubsidieerde school gemakkelijker gemaakt wordt en de beperkingen op het gebied van de afstand der lokaties wordt opgeheven zodat je op vele plaatsen tegelijk kunt starten en de overheid de controle verlegd van tijdens het onderwijs door inspekteuren naar door de staat aan het einde afgenomen examens zal door de werking van de vrije markt het onderwijs in een klein aantal jaren gesaneerd worden. Ik denk dat het de overheid anders jaren zou kosten om de onderwijsconglomeraties onder controle te krijgen

    • marktwerking
      Beste Seger,

      Dank voor je antwoord. Het is mij alleen niet in het geheel duidelijk. Je wilt via marktwerking het onderwijs veranderen en vooral de grote scholen hiermee aanpakken? Toch zie je de laatste tijd vaak dat marktwerking op overheidsinstellingen (Energie, spoor, OV) uiteindelijk tot een (beperkt)monopolie verwordt, waar grote instellingen hun intrede in doen. Nu hoeft dit natuurlijk niet zo te zijn binnen het onderwijs.
      Jouw stelling is dat de staat zijn handen van het onderwijs moet afhalen? Maar hoe zie jij dan de organisatie binnen het onderwijs? Controles gaan via jaarlijkse door de (staat?) afgenomen examens. Hoe moeten we belonen? Het primaire proces structureren? De financiering van de onderwijsinstelling?

      Historia vitae magistra

      • stukje antwoord
        Ten eerste moet ik erkennen dat ik vooral geschreven heb over de voorwaarden waaronder BON’s onderwijs snel verwezenlijkt zou kunnen worden en minder over hoe het georganiseerd zou moeten worden. Eigenlijk zou inhoud en structuur moeten lijken op de situatie van vóór de mammopetwet.. Van vóór de privatisering dus. Door de macht aan bestaande, ook nog eens te voren in overeenstemming met de heersende ideeën gebrachte, monopolistische organisaties over te dragen kent het onderwijs de goede zorgen van de overheid noch de discipline van de markt. Halve keuzes zijn half werk en dus slecht.
        In principe moeten leraren beloond worden naar opleiding en leerlingentype en leeftijd. Met een akademische titel aan het VMBO lesgeven heeft nauwelijks meerwaarde, tenzij het om hele moeilijke kinderen gaat en je voor dat soort leerlingen een speciale bevoegdheid hebt. Betalen naar leeftijd is een beetje gek omdat het maar de vraag is of je tot je op het eind van je schaal zit steeds beter gaat lesgeven. Maar een beetje rekening houden met het salarisverloop buiten het onderwijs acht ik gewenst en carrière maken binnen het onderwijs als je hoofdzakelijk les geeft en wilt geven is nu eenmaal niet mogelijk. Wel moet het in een beperkt aantal gevallen mogelijk zijn om bij wanprestatie of wegen speciale verdiensten een korting op te leggen resp. een bonus te geven. Vooral niet te vaak een bonus geven want dan krijg je de situatie dat je zonder bonus gezien wordt als een slechte leraar.
        De leraar krijgt eigen verantwoordelijkheid en de controle op zijn prestaties zou uitgevoerd kunnen worden door de leerlingen aan het eind van het jaar een examen te laten maken over de leerstof van dat jaar. Dat mag hij dan natuurlijk niet zelf nakijken en vergelijkingen met de resultaten die leerlingen bij andere docenten halen moeten over een langere periode plaats vinden. Deze methode lijkt mij te verkiezen boven de gebruikelijke.

        • Dat met een academische
          Dat met een academische titel lesgeven aan VMBO-T geen meerwaarde heeft bestrijd ik. Zelfs mijn directeur zag dat in. Vandaar dat tweede graders werden ingezet op het vak dat ik had gestudeerd en er van uit werd gegaan dat ik met mijn brede vorming en ervaring wel 3 andere probleemvakken in het rooster kon invullen. Het wrange is dat ik er zeker van ben dat ik bij die vakken met gemak het inhoudelijk het tweede graads niveau haalde. De tweede graads docenten in mijn oorspronkelijke vak werden daar (terecht) absoluut niet toe in staat geacht. Dat ik dat met veel inzet wel voor elkaar kreeg is nooit beloond.

          • Prachtig (gezegd bedoel ik).
            Prachtig (gezegd bedoel ik). De akademicus als breed inzetbaar maar toch met een tweedegraads-salaris Het lijkt een voorbeeld van profiteren van vaardigheden en verachting voor iemand’s vakkennis. Mogen wij er van uitgaan dat je ruime algemene ontwikkeling hierbij toch nog een stukje akademische meerwaarde heeft of is het VMBO-niveau zo laag dat je met het voltooien van een universitaire studie bewezen hebt dat je intelligent genoeg bent om de leerstof van alle vakken in een oogwenk te begrijpen en te beheersen?

          • Ja, het VMBO-niveau is nogal
            Ja, het VMBO-niveau is nogal laag.
            Ja, een academische opleiding heeft een meerwaarde. Zowel inhoudelijk als de attitude van levenslang doorleren, professioneel en uit prive nieuwsgierigheid.
            Met de nodige inzet lukt het mij wel om bijna elk vak in de theoretische leerweg te geven. Maar je kunt je leerlingen niet dat beetje extra inspiratie meegeven om ze te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken. Dat kan je alleen bij je eigen vak en een enkel ander vak na een aantal jaren. Wat me heeft genekt is dat je meerdere niet-eigen vakken (tot 3 ) in een jaar geeft en meerdere vakken op een dag. Bovendien vind ik dat het ontwikkelen van eigen materiaal aansluitend bij je leerlingen ook een kerntaak van een docent is. Bij een nieuw vak heb je zeker het eerste jaar de neiging erg aan de hand van de methode te lopen. En heb je ook niet meer de energie extra’s te doen voor het vreemde vak dat je na een aantal jaren al beter in de klaauwen hebt. Dat vind ik erg ongevredigend. Je moet zo’ n eerste jaar met een vreemd vak ook erg aftasten wat de leerlingen bij dit vak aan kunnen (minder dan je denkt, helaas)

  2. De ideale schoolorganisatie
    We moeten 2 punten uit elkaar houden.
    1. Het raamwerk dat door de staat via wetten wordt opgelegd.
    2. De precieze invulling van dit raamwerk binnen een school.

    Punt 2 is voor BON alleen interessant als we zelf scholen zouden willen stichten of als illustratief voorbeeld (eigenlijk zou je meerdere voorbeelden moeten geven om niet de indruk te wekken dat je iedereen 1 model op wilt leggen).

    Punt 1 is voor BON cruciaal. Hierbij denk ik aan dingen als: *Stichtingsnormen en opheffingsnormen voor scholen (het is door de overheid bijzonder lastig gemaakt om een school te starten).
    *Eindtermen en hoe die getoetst worden (veel specifiekere eindtermen dan nu en centrale examens die niet gemaakt en nagekeken worden door de eigen leraar zou ik zeggen).
    *Salaris voor leraren (betaald via een lumpsum van de school of zoals vroeger door het ministerie; wie verdient wat op basis van wat).
    *Zeggenschap binnen scholen (de managers de baas of zelfbestuur door de leraren met de overheid als achterwacht als de leraren er een rotzooi van maken).

  3. Volgens mij betekent dat
    Volgens mij betekent dat ook precies wat er staat: loop niet te hard van stapel, zorg dat je vooral let op de kwaliteit van de docenten en laat je niet verleiden tot een bedrijfsmatige aanpak. -Voor de rest moet je niet de fout begaan om weer alles op de schop te nemen. Er is geen andere structuur nodig (is ook onzinnig, je kunt niet alle bestuurders zomaar wegsturen- en het is ook onzinnig om ze allemaal te beschouwen als tuig van de richel). Het enige wat bestuurders moet inzien is dat ze hun dwaze vernieuwingsdrang moeten opgeven. Zeg maar: ze moeten tot inkeer komen. Dan valt er vast en zeker goed samen te werken (zonder dat we direct bipolair worden). Het VMBO kun je verbeteren door langzamerhand de kwaliteit van de docenten te verbeteren, misschien de klassen te verkleinen. Als de docenten na een jaar of wat weer greep op de bestaande problemen krijgen, kun je kleine veranderingen overwegen. Dergelijke bescheiden, maar eenvoudige middelen zijn doeltreffend genoeg. Loop niet te hard van stapel, volgens mij is dat de les die wij uit het verleden moeten trekken.
    Voor wat betreft beloning- geen idee, wat een eerlijk systeem is. Hinke Douwma heeft er meerdere malen op gewezen dat het onzinnig is om iemand te belonen alleen omdat hij of zij in het bezit is van een bepaald diploma. Dat is een redelijk bezwaar. Je kunt misschien overwegen om een soort prestatie beloning in te voeren, maar ik zou gewoon niet weten hoe. Als overigens de leraren opleidingen goed zijn -erg goed- dan heeft een diploma natuurlijk wel waarde (of niet?)
    Alle vergezichten zijn verder prachtig, maar een tikkie onwerkelijk. Geen nieuwe structuren. Zorg voor goede leraren en voor redelijke arbeidsomstandigheden, dat is al opwindend genoeg.

    • Niet bedrijfsmatig werken?
      Simon schreef onder meer dit:
      “Volgens mij betekent dat ook precies wat er staat: loop niet te hard van stapel, zorg dat je vooral let op de kwaliteit van de docenten en laat je niet verleiden tot een bedrijfsmatige aanpak.”

      Dat laatste kan wel: wij *zijn* een bedrijf: een particuliere school (sinds 1930) in het midden van het land. Deze school biedt een rijkserkende HBO-opleiding en daarnaast twee opleidingen op MBO-niveau (niet rijkserkend). Wij geven veel klassikaal onderwijs, in het eerste jaar 34 lesuren (à 45 min.), in het tweede jaar plm. 30 uur, in het derde jaar plm. 25 uur. Het eerste jaar concentreert zich op kennisvergaring, in de volgende jaren komt het projectmatig werken voorzichtig aan aan bod.

      Veel studenten hebben ervaringen elders in HBO/MBO-land. Veelgehoorde klacht: “er werd bijna geen les gegeven”. Ook “de lessen vielen steeds uit” en “ik werd niet gemotiveerd” scoren hoog. Ik weet dat onze studenten zeer bewust voor deze school kiezen aangezien ze er zwaar voor moeten lenen en/of dat ouders er veel voor betalen. De basismotivatie is dus hoog. Dat neemt niet weg dat het met onze “ouderwetse” manier van lesgeven mogelijk blijkt om goed opgeleide en tevens mondige studenten af te leveren. Niet voor niets zijn ‘verkoop’ en ‘presenteren’ kernvakken op alle niveau’s binnen onze school.

      Hoe dat werkt? Als op een Bounty eiland! Lesuitval is vrijwel nul (of er moeten 5 docenten tegelijk ziek zijn), ziekteverzuim ligt structureel rond 1%, arbeidscontracten zijn na het eerste jaarcontract gewoon fulltime en voor onbepaalde tijd. Student is echt vervelend of onbeschoft? Dan is er corvee en bij herhaling schorsing, indien nodig. Discussies daarover met ouders verlopen vrijwel altijd prima omdat we aan zorgvuldige dossieropbouw doen.

      En wat gebeurt er: de HBO-afdeling is bij CHOICE in 2006 uit de bus gekomen als de beste HBO-opleiding van Nederland met een gemiddelde score van 7,5 en zelfs een 8,0 voor de docenten.

      • Bonus en klap op de kop
        …en toen kregen al die docenten een fijne bonus: want dat hebben die docenten knap gedaan! Lof!

        Beste M.Hoffmann, ik heb de wijsheid niet in pacht en waarschijnlijk hebben jullie laten zien dat een bedrijfsmatige aanpak wel mogelijk is zonder dat dit, als vanzelfsprekend, betekent dat je op docenten bezuinigt e.d. Kortom, vooralsnog beschouw ik uw school als de weerlegging van mijn standpunt en geef ik mijzelf een (niet al te harde) klap op de kop. Dat heet: u krijgt het welverdiende voordeel van de twijfel.

        Probleempje is natuurlijk wel dat uw opleiding jammer genoeg niet toegankelijk is voor alle studenten. Dat is voor mij wel een fundamenteel bezwaar en alweer, misschien, de keerzijde van een bedrijfsmatige aanpak.

        • Bonus?
          De school leeft al 76 jaar uitsluitend van de lesgelden. Wij krijgen precies nul komma nul van de overheid en dat willen we graag zo houden.

          Bonussen kennen wij niet. Intern enquêteren wij onze studenten tweemaal per jaar en die uitslagen bepalen eventuele beloningsstappen. De CHOICE-uitslag is voor ons – in alle onbescheidenheid – de bevestiging dat het systeem goed werkt. Overigens wel voor een bepaald soort student. Iemand die in staat is geheel zelfstandig zijn/haar werk te organiseren en tevens kennis en vaardigheden op te doen wordt bij ons wellicht minder gelukkig. Wij zijn namelijk nogal directief – wat voor de meesten juist wél goed is. Daarnaast: de opleiding is gericht op commercie en management en dat heeft ook een selecterende werking op de studenten die zich aanmelden.

          Dat niet iedereen deze opleiding kan volgen wil ik graag nuanceren. 50% van onze studenten betaalt de opleiding namelijk zelf, de meesten via een lening. Die lening kan lopen bij een bank (daar zijn interessante regelingen voor) of bij de ouders. Na afloop van de opleiding ligt er dus een verplichting die kan oplopen tot 30.000 Euro. Via fiscale verrekening is deze schuld in de eerste jaren van hun loopbaan overigens (deels) te compenseren in de inkomstenbelasting. En de HBO-studenten krijgen studiefinanciering plus OV-kaart. Het is in Nederland echter niet gebruikelijk om (veel) geld voor een studie te lenen. Recent las ik overigens wel een bericht dat een deel van de studenten het maximale bedrag bij de IBG leent, al was het maar om er tijdens de studie lekker van te leven.

          Daarnaast zou je ook nog een interessante boom opzetten over de noodzaak dat iedereen elke opleiding moet kunnen volgen. Feit is dat er heel wat mensen in Nederland zijn die zo’n 8.000 Euro per jaar kunnen en willen besteden aan de opleiding van hun kroost. Het bewijs loopt bij ons rond in de vorm van duizend studenten uit vrijwel alle lagen van de bevolking.

          Groet,
          Marten

          • Overtuigend en eerlijk
            Beste Marten, dat van die bonus is maar gekkigheid. -Geen gekkigheid is mijn oprechte waardering voor je eerlijkheid en je durf. Je (mag ik tutoyeren?) draait niet om de hete brij heen.

            Als we ons beperken tot de inrichting van het onderwijs -en ons inderdaad niet verliezen in ideologische beschouwingen- dan lijkt het er op dat de IVA de klassieke manier van lesgeven succesvol toepast. En als dat de zegen is van marktwerking, dan ben ik echt bereid mijn bezwaar tegen marktwerking te nuanceren.

            Eigenlijk is wat jullie doen heel erg interessant voor ons: want voorbeelden van succesvol klassiek onderwijs (dat propageren wij) kunnen we goed gebruiken. Het is noodzakelijk om te verwijzen naar geslaagde praktijkvoorbeelden. Kortom, ik weet dat een aantal bezoekers van dit forum veel te vragen hebben over de IVA. Die vragen zullen ze stellen dan in deze draad. Ik hoop dat je dat geen bezwaar vindt?

            Verder heb ik zelf dan nog een aantal ‘brutale’ vragen: hoe reageren je collega’s op het onderwijs dat jij voorstaat? Wij hebben de indruk dat nogal wat schoolleiders sterk gekant zijn tegen het klassieke onderwijs. Is de IVA voor andere schoolleiders niet een eyeopener? Het lijkt me sterk dat je het hier niet vaak met je collega’s over hebt.

            Marten, hartelijk bedankt voor je post en hopelijk horen we nog van je!

          • Niet uniek …
            De hier gegeven positieve reacties op het IVA-systeem zijn (helaas!) niet uniek. Onze ‘ouderwetse’ manier van lesgeven lijkt tegenwoordig weer hypermodern te zijn 😉
            Een bericht over de hoge score is inmiddels verschenen op de website:
            www.ivadriebergen.nl/nieuws/main.php?node=1&messageID=4583&n=news

            Gisteren hadden wij een Open Dag waar wederom studenten en ouders verschenen die balen van het gebrek aan structuur in veel opleidingen. Daarbij zeggen veel studenten zelf openlijk behoefte te hebben aan die structuur. En dat is logisch – je kunt van deze leeftijdsgroep in redelijkheid niet verwachten dat ze opeens zelflerend en zelfsturend worden. Sommigen hebben dat in zich en dat is fijn voor ze. Maar het gros heeft dat niet van nature en dat is ze niet aan te rekenen.

            Voor het goede begrip: ik ben docent op deze school, geen schoolleider. En vanuit die functie ben ik een pleitbezorger voor de manier waarop het onderwijs bij ons is georganiseerd. Je zult mij overigens niet horen zeggen dat er nooit iets aan te verbeteren is, maar in de kern is het goed voor het soort studenten dat bij ons komt. Hoe andere schoolleiders over dit systeem denken weet ik niet. Ik weet wel dat bezoekende decanen – net als de lezers in deze draad – altijd positief verrast zijn over onze werkwijze.

            Reageren in deze draad of via mail vind ik prima. Binnenkort zal ik met mijn directie overleggen in hoeverre men zich binnen BON zou willen roeren.

            Voor de decanen onder de lezers: de IVA houdt enkele malen per jaar een Decanendag, daarvoor kunt u zich uiteraard aanmelden. Verder zijn de IVA-voorlichters (zowel de ‘beroeps’ als studenten) te vinden op de Studiebeurs Zwolle (8/11/06), Onderwijsbeurs West-Nederland (12+13/1/07) en Studiemarkt Arnhem (19+20/1/07).

            Groet,
            Marten

          • Ouderwetse manier van lesgeven?
            1 van de bezoekers (corgi) noemde in een andere draad:
            “De minister wilde zelfs ergens een auto naar binnen duwen om de leerlingen zelf te laten ontdekken hoe zo’n ding werkt.”
            (De minister is natuurlijk Van der Hoeven, de minister van onderwijs.)

            Aangezien het IVA instituut voor autobranche is lijkt dit mij wel een toepasselijk iets om te vragen. Doen jullie het zo (de leerling alles zelf laten ontdekken), of leggen jullie uit hoe ‘dat ding’ werkt?

          • ‘Dat ding’ gaat binnenstebuiten!
            Mark,

            Wij kennen van oudsher een deel techniek in het studieprogramma. Een student wordt bij ons geen monteur, maar moet de techniek van een auto goed kennen. Dat doen we middels een combinatie van aanschouwelijk (= practicum) en theoretisch onderwijs. Oftewel: we laten ze deels zelf ontdekken – middels een goed gestructureerde methode – en daarnaast leggen we uit hoe ‘dat ding’ werkt. En waarom iets werkt-zoals-het-werkt, denk bijvoorbeeld aan de invloed van bepaalde bandensoorten op de wegligging.

            Groet,
            Marten

      • hoe zit dat?
        Beste M. Hoffmann,

        Zou u in wat meer detail willen vertellen wat de verschillen zijn tussen uw particuliere instelling en de gangbare HBO’s? Met name ben ik benieuwd waarop door uw directie gestuurd wordt: output? Ik vermoed dat we hier een voorbeeld zien van een school waarvan de financiering niet afhankelijk is van de output (vooraf betalen?). Dan is marchanderen met niveau niet nodig. Maar misschien ben ik te vooringenomen.

        Mocht het aantal tekens in uw tekst meer zijn dan 2000, dan gaat het niet passen. Ik raad u dan aan uw blog te gebruiken (na inloggen linksonder in beeld).

        Ralph Hanzen

        • IVA Driebergen
          @ Ralph en Hinke:

          Het gaat hier om de Hogeschool IVA te Driebergen (Instituut voor Autobranche en Management). Zoals in het antwoord aan Simon te lezen valt bestaat deze school al 76 jaar volledig zelfstandig, dus zonder één cent subsidie van de overheid. Voordeel is dat we ook verschoond blijven van alle circulaires die het Ministerie weet af te scheiden 😉

          De studenten betalen circa € 7.600 per lesjaar plus boekengeld (circa € 1.000 in het eerste jaar, daarna steeds zo’n € 500/jaar). Zij betalen per kwartaal. Bij tussentijds vertrek dragen wij het economisch risico. Sturen wij iemand weg, dan stopt de betaling op de dag van vertrek. Een student die zelf vertrekt betaalt alleen de lopende periode nog, de rest van het jaar wordt niet meer in rekening gebracht.

          Sturen wij dan onze inkomstenbron weg? Dat komt inderdaad voor als deze bron zich bij herhaling niet wil conformeren aan ons normen- en waardenstelsel. En conflicten met ouders hebben we daarover maar hoogst zelden. Bij alle probleemgevallen zorgen we voor een zorgvuldige dossieropbouw, zodat de ouders een afgewogen oordeel te horen krijgen.

          De directie stuurt met name op de studentenenquêtes: tevreden studenten kunnen leiden tot beloningsstappen. Het niveau ligt (blijkt in onze praktijk) bij de meeste vakken hoog ten opzichte van menig andere HBO- of MBO-opleiding. De studenten moeten er hard aan trekken maar worden daarvoor ook beloond. Wij houden veel tussentijdse testen, dit voorkomt ‘seizoensarbeid’. In de 2-jarige MBO-opleidingen (niet-rijkserkend) kan een gemiddelde score van 7,3 op een vak zelfs leiden tot vrijstelling voor het examen. En dat werkt! In het HBO is zoiets (helaas, vinden wij) niet toegestaan.

          Is dit de ideale schoolorganisatie? Geen idee, ik heb geen ervaring met andere scholen. Geïnteresseerd? Stuur een mail of kom op een Open Dag (do 1/2/07, za 10/3/07, za 12/5/07). En kijk eens op www.ivadriebergen.nl.

          Groet,
          Marten
          (binnen de 2000 tekens!)

          • oooo, ik ben jaloers
            Hallo Marten,
            Echt, ik kan een steek van jalouzie niet onderdrukken. Wat ziet dat er gedegen uit. Slechts de financiële drempel (onvermijdelijk, dat zie ik ook) bezorgt me nog wat jamaren. Die financiële drempel was natuurlijk niet nodig als de overheid deze aanpak gewoon fatsoenlijk subsidieerde. Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.
            Nog een paar vragen:
            Hoeveel lesuren krijgen de leerlingen bij jullie per week?
            Zijn er ook voorzieningen bij persoonlijke- of leerproblemen van leerlingen?
            Wat is de rol van stages? (Hoe vervlochten is de school met het bedrijfsleven?)
            Welke regels gelden er op jullie school? (qua absentie, prestaties, gedrag)
            Kunnen leraren bij jullie fulltime werken? (zonder reëel risico op een burnout)
            Hoe zit het met de rechtszekerheid van docenten?
            Is het salaris vergelijkbaar met dat op gesubsidieerde scholen?
            Gebruiken jullie standaard-schoolboeken, of maken jullie je eigen lesmateriaal?
            Ik hoop dat ik niet te onbescheiden ben met mijn vragen.

          • Zie apart blog
            Hinke,

            De antwoorden op je vragen plus enkele toevoegingen heb ik in een eigen blog geplaatst.

            Groet,
            Marten

      • Welke school?
        Beste M. Hoffman,
        Je verhaal interesseert mij heel erg. Kun je ook uit de doeken doen om welke school het hier precies gaat?
        Nemen de leerlingen deel aan centrale examens of zijn het schoolexamens?

        • Examens
          Ik vergat nog een antwoord te geven op de vraag over de examens.

          Onze MBO-opleiding zijn niet rijkserkend, derhalve bepalen wij zelf het niveau. Dat wil zeggen: wij zijn voortdurend in gesprek met de ‘moederbranche’: de autobranche in Nederland. Die kijkt mee naar het niveau van de opleiding en daardoor met het niveau van de tentamens en examens.

          Onze HBO-opleiding is wel rijkserkend. De accreditatie is zojuist weer voor 6 jaar verleend, wat impliceert dat het onderwijs- en tentamenniveau bij de overheidseisen past. HBO-ers kunnen overigens wel meedoen aan landelijke examens zoals die van NIMA, maar dat is vermoedelijk niet wat je bedoelt.

          Voor al onze studenten geldt dat ze boven de leerplichtige leeftijd zijn dus is er (als ik het goed heb) van centrale examens toch al geen sprake meer. In elk geval niet op de manier zoals dat bij een Havo/VWO het geval is. Maar ik ben geen onderwijsexpert dus wellicht zeg ik nu iets dat niet klopt.

    • Een docent die op de
      Een docent die op de ouderwetse manier lesgeeft moet boven de leerstof staan. Daarom moet op het VWO en zeker op de bovenbouw VWO les gegeven worden door iemand met een (in principe universitaire) eerstegraadsopleiding. Die opleiding zou het boven de stof staan moeten garanderen. Hij krijgt meer betaald omdat hij iets doet dat tweede-graders niet of niet zo goed kunnen. En ook omdat hij anders een funktie buiten het onderwijs verkiest. Maar hij/zij moet de in hem/haar gestelde verwachting natuurlijk wel waar maken

  4. gewoon onderwijs?
    Met erg veel plezier lees ik uw aller reacties. Ik ben erg verguld met het feit dat u er net zo meebezig bent als ik. Marten erg bedankt voor je reactie over de IVA. Hier kunnen we zeker wat mee. Graag zou ik nog iets willen horen over veranderingen die kunnen plaatsen binnen het ‘gewone’ rijksgestuurde onderwijs. Hoe kunnen we een gewone schoolorganisatie van binnenuit kunnen veranderen?

    Historia vitae magistra

Reacties zijn gesloten.