Ons Onderwijs, onze ellende?

Nog nooit was de aandacht voor dit onderwerp zo groot! Verschillende media, politici en onderwijzers van alle rangen en standen discussiëren met elkaar en met zichzelf. Waar moet ons onderwijs naartoe?!?

Onze kenniseconomie kent sinds de jaren ’90 een regelmatig verval, volgens sommige trad de devaluatie zelfs eerder in, aan kennis en feiten. Echter zijn de communicatieve vaardigheden nog nooit zo groot geweest. Helaas weegt dit niet op tegen de ellende en achterstanden die studenten en scholieren deze dagen oplopen. Feitenkennis bestaat nagenoeg niet meer en examenkandidaten spreken niet meer volledig Duits en Engels. De Tweede Fase wordt zomaar ingevoerd en de Mavo wordt afgeschaft.
In de 21e eeuw draait het niet meer om kennis, maar om kennisvergaring en competenties. Kennis en feiten zoek je maar op in een boek is het devies. Helaas vergeten deze ‘ongeleerde heren’ dat je fatsoenlijk Nederlands moet kunnen om een boek te lezen, of het deert ze niet. Discrepantie is volgens hen een moeilijk woord en dient daarom geschrapt te worden. Dat lijkt tegenwoordig de insteek te zijn. Dat tweederde de troonrede niet begrijpt is volgens de vernieuwers geen veeg teken aan de wand. De troonrede zal wel te moeilijk zijn en dient zich aan te passen. Daarnaast vinden ze het ook niet opmerkelijk dat zestig procent van de nieuwe wiskundestudenten aan universiteiten de instaptoets niet halen, terwijl deze toets eigenlijk de basisvorming inhoudt van de middelbare school, deze een zogenaamde ‘peace of cake’. Maar dat ligt ook niet aan het niveau van lesgeven op het voortgezet onderwijs, ofschoon het wel aan de inzet van de studenten/scholieren ligt! Omgekeerde wereld? Dat lijkt mij wel. Docenten horen hun leerlingen te inspireren, zonder inspiratie geen transpiratie!

Gelukkig komen er tegenwoordig steeds meer stemmen opzetten om het onderwijsniveau drastisch op te krikken. Geen Iederwijs of Jenaplan meer, maar gerichte stof, herhaling en kennis gecombineerd met de juiste vaardigheden moeten het onderwijs weer op een fatsoenlijk peil brengen. Onderwijs dient zuiver te blijven en moet haar taak kunnen uitoefenen. De docenten horen hierin de leidende factor te zijn, niet de managers.

8 Reacties

  1. Minister vraagt Uw mening
    Zojuist gelezen: de minister opent de website
    www.deschoolopznbest.nl .
    Bedoeling is dat leerlingen, ouders, docenten, managers etc. uitgenodigd worden om te discussieren, in voorbereiding op een conferentie over governance op 30 october.

    • Forum van deschoolopznbest.nl
      Bedankt jl; voor iedereen die meteen naar het forum wil:

      fora.kennisnet.nl/forumdisplay.php?fid=577

      Overigens typisch dat bij de belangenorganisaties van zowel ouders als docenten BON niet genoemd wordt, en dat bij de belangenorganisaties van docenten ook het AVV ontbreekt, terwijl de AOb wél genoemd wordt.

      Ik heb ze hier meteen maar even over gemaild: deschoolopznbest@jsevents. En als jullie dat ook willen doen, dringt het misschien wat sneller tot ze door. Bellen kan ook: (020) 618 8355.

      Dat ze óns nou juist vergeten… je zou bijna denken… hm, wie was ook weer de opdrachtgever van dit hele schoolopznbest-gebeuren en JS Events?

      Misschien handiger om meteen maar te bellen met Matthéüs van de Pol. Hij is al 29 jaar, zit in de strategische directie van het ministerie van OCW, en heeft onderwijsvernieuwing als specialiteit. Bij hem zit je denk ik dichter bij het vuur: (070) 412 4188. Als iemand heeft gebeld, graag hier op dit forum melden wat de reactie van Matthéüs was.

    • governance? Governance?? GOVERNANCE???
      Geweldig, we gaan governance doen!!!
      Mogen we dan ook een taskforce die met de stakeholders de special interests gaat tackelen? Naar de customer toe dan wel off course. Blurp… had ik me nog zo voorgenomen minder boos te worden.
      Ik heb een voorstel
      Laten we het dan ook education noemen, dat is Engels en betekent goed onderwijs. Dan ben ik wel een teacher (ook Engels en betekent goede docent) en mag Maria secretary of education zijn (Engels voor goede minister van goed onderwijs). Alle problemen weer opgelost. Misschien moeten we allochtonen dan ook foreigners gaan noemeen (Engels voor… je raadt het al: goede buitenlanders).
      Zijn ze nou helemaal van lotje getikt of eerder een haartje betoetert…..(ik bedoel from little fate tapped or a little hair behorned )
      Voor de minister nog even”Bon” is Frans (u weet wel, ook een taal). En het betekent: “goed onderwijs”. Kleine hint Maria?

      Liefs,

      1933

      • Peuterspeelzaalportfolio
        Als je de dingen niet kunt veranderen, verander dan de woorden.
        Zo ontdekte ik via deze site dat onze kinderen destijds al ‘nieuw’ leerden!! De leiding van de peuterspeelzaal gaf hen bij elke vakantie het portfolio plakboek mee met daarin alle mooie werkjes. Samen op de bank thuis gezeten, bespraken we dan de kunststukjes; wat ze ervan vonden, of het mooi gelukt was, of ze hulp hadden gekregen, of ze achteraf toch dingetjes anders hadden willen kleuren, knippen of plakken.
        Echt zelfsturend evaluatief leren.

    • propaganda of pravda?
      Nou, nou.. Het is wel een beetje propagandistisch pro-onderwijsvernieuwingen..
      Ach, je kunt niet veel anders verwachten van deze regering en minister.

      Historia vitae magistra

      • Niet nieuw
        Hadden we zoiets niet eerder al gehad ? Onderwijs aan het woord.
        www.onderwijsaanhetwoord.nl/ .
        Daar was de uitslag dat docenten graag meer willen vernieuwen, maar er niet genoeg ruimte voor krijgen.
        Exact de uitslag die het ministerie wenste. Toevallig .

Reacties zijn gesloten.