Op nu.nl stond zaterdag 07 januari 2006 een artikel dat een dikke streep zet onder de brede vorming die het middelbare onderwijs de moderne leerling wil/moet bieden.
Omdat een zekere middelbare school in Lelystad veel instroom heeft van een basisschool die werkt volgens de leer van Maharishi, is er een nieuw keuzevak opgezet: transcendente meditatie. De klant is koning?
Lees hier het complete artikel.
Vedisch onderwijs
Het kan nog erger; er komen vedische middelbare scholen in Amsterdam, Rotterdam, Leeuwarden; er zijn al contacten met 20 gemeenten. Het blijft dan niet bij een keuzevak TM, het complete onderwijs staat dan in het teken van de leer van Maharishi.
Lees
www.vedischonderwijs.nl/
Opvallende uitspraak:
‘In plaats van alle voorwerpen te bestuderen, kun je ook volstaan met het bestuderen van die 100 atomen waaruit ze zijn opgebouwd.’
Stichting Magical Education: Orion college Breda
Weer een nieuw type school, HAVO/VWO. Nog wel door de staat bekostigd. Lees (schrik niet)
www.bndestem.nl/breda/article589647.ece .
Het artikel laat zien dat we het ergste in Nederland nog niet gehad hebben. Iedere zin geeft kippevel.
‘Iedere ochtend is er een ‘onthaal’ waarbij leerlingen hun ervaringen en gedachten aan de anderen kwijt kunnen.’
‘Naast de rector heeft het Orion geen vaste krachten in dienst’.
‘Later deze week gaan de leerlingen in het kader van de les ruimte naar IKEA. Ze krijgen van de school een budget mee. Ze moeten voor dat geld voldoende meubilair kopen. We gaan altijd uit van de praktijk’.
‘Alle vakken worden gegeven, echter niet afzonderlijk, maar als onderdeel van een project. Wij denken dat kinderen op die manier veel meer oppikken’.
‘De leerling moet in de praktijk ontdekken hoe de wereld in elkaar steekt’.
‘Je hebt nooit huiswerk. Want het Orion gaat ervan uit dat de leerlingen alles, wat ze moeten leren, in de lestijden kunnen leren’.
‘Het lesprogramma van het Orion College gaat uit van de interesses van de leerling, zij hebben daar veel zeggenschap in’.
‘Er is bij Orion veel aandacht voor het spirituele. Mediteren staat bijvoorbeeld ook op ons programma’.
‘Het leven van de Orion-leerling speelt zich voor meer dan de helft af buiten het leslokaal’.
‘De tijd zal uitwijzen of dit een goede methode is. Dat weten we eigenlijk pas over een jaar of tien’ .
Maar dan is het voor deze leerlingen te laat.
Iets typisch in dit artikel, dat men bij alle vernieuwers vindt, is de manier waarop wiskunde geleerd moet worden. Dat doet men blijkbaar steeds in de praktijk. Men geeft wel erg hoog op als men een lengte kan opmeten en een paar getalletjes kan bewerken.
$%#@#!!!
Eitje natuurlijk.. in de praktijk ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Blurb…
Als je een tegenvoorbeeld voor een hypothese wilt ontdekken, dan zoek je een extreme situatie en kijkt of het daar wellicht mank gaat. Hier dragen de zieners hun eigen tegenvoorbeeld aan alleen ziet men niet dat het een tegenvoorbeeld is. Zijn zij nou zo dom of wij zo slim. Ik begrijp het werkelijk niet.
.
.
Lesrooster
LESROOSTER
Iedere dag begint met het onderdeel ‘onthaal’. Alle leerlingen mogen dan tegen elkaar en de docent vertellen wat ze op het hart hebben.
Maandag: Ochtend: 1,5 uur werken aan het persoonlijk leerplan project, een keuzevak, gegeven door een gastdocent. Middag: sportblok.
Dinsdag: Ochtend: Buiten-binnendag (excursie, stage of activiteiten buiten de school).
Woensdag: Ochtend: Werken aan persoonlijk leerplan, keuzevakken. Middag: vrij.
Donderdag: Ochtend: Sportblok, werken aan leerplan. Middag: keuzevakken.
Vrijdag: Ochtend: Leerplan, keuzevakken. Middag: Studium Generale. Gastdocenten komen vertellen over interessante onderwerpen, leerlingen presenteren resultaten van hun project (onderzoek).
Nee geen comic.
Dit rooster gaat deze week in.op een Havo/VWO-school in Breda.
Door de overheid gesubsudieerd.
Zodat U weet waar het geld van OCW naar toe gaat.
Toch nog een vraag: wie is eigenlijk die docent ? Er staat namelijk ook dat deze school naast de rector geen vaste krachten in dienst heeft.
Voetzoolreflexmassage betaald door OC&W
Bron: hier.
Wonderbaarlijke zaken op het Orioncollege (HAVO/VWO), een door OC&W betaalde school.
Het heeft bijvoorbeeld met bewustwording te maken. ,,Door leerlingen zich te laten afvragen: wie ben ik, wat kan en wil ik, waar sta ik voor?’’
….
Al jaren geleden begon het tweetal hardop te dromen over een nieuw type onderwijs met meer ruimte voor spiritualiteit, ,,of noem het een ander bewustzijn’’.
….
Janssen, behalve docent ook paranormaal therapeut, kon als beleidsmedewerker spiritualiteit de school binnenbrengen. Eerst voor de docenten – ,,tai chi, yoga, voetzoolreflexmassage, ’’ – en later voor leerlingen.
….
Wij richten het onderwijs zo in dat kinderen uitgedaagd, aangemoedigd en gestimuleerd worden in het ontwikkelen van hun bewustzijn.’’
…
Janssen: ,,We wisten uit eigen ervaring wat dat betekent als je kind bent.’’ Ze doelt onder meer op de paranormale gevoeligheid. ,,Het is helemaal niets bijzonders, het wordt nog vaak als iets bijzonders gezien. Zo zonde!’’
..
Geen klassen, geen lesrooster, geen aparte vakken. Janssen: ,,Wat afwijkend is in wat ons voor ogen staat, is dat het onderwijs niet aanbod gestuurd is, maar de eigen passie van het kind prikkelt. En de vraag bij ieder kind staat centraal: welke persoonlijke leermomenten kunnen we je aanbieden ? ’’
….
Hij kan wel een idee geven: een jongen is gepassioneerd van voetbal, wordt gestimuleerd om zich onder meer via internet daarin te verdiepen, maar komt tot de ontdekking dat hij Engels en mogelijk nog andere vreemde talen nodig heeft. Is de kennis niet in huis, dan worden experts binnengehaald of opgezet, legt Broeckaert verder uit. Er zal onder meer gewerkt worden met ministages. ,,Kinderen gaan bijvoorbeeld naar PSV of Philips in Eindhoven om daar onder begeleiding opdrachten uit te voeren en, dat is het mooie, met het resultaat zal, als het haalbaar is, mogelijk ook daadwerkelijk iets gedaan worden.’’
Wat je in het onderwijs allemaal leert
Neem het Orion-College (HAVO/VWO), www.bndestem.nl/breda/article1378537.ece :
“Breda-Actief .. bracht de school en de kinderboerderij met elkaar in contact. De leerlingen … gaan onder meer het terras schoonmaken, onkruid wieden en de stallen vegen.”
Ervaring in Amerika
Dit doet me denken aan het jaar dat ik les gaf op een Amerikaans liberal arts college. Een uitstekend aangeschreven privé college, waar enkel de betere highschool leerlingen werden toegelaten.
Daar werd jaarlijks een community day gehouden. Docenten en studenten staken de handen uit de mouwen in parken, de plaatselijke YMCA en nog een paar “goede doelen”. De plaatselijke middenstand zorgde voor gereedschappen en versnaperingen. Ik heb daar uitstekende herinneringen aan. Die dagen waren in lijn met andere acties door het jaar heen. De supermarkt die een deel van de opbrangst op bepaalde producten aan het begin van studiejaar in een potje voor het College stopte, de studenten die als badmeester dienst deden in de vele gratis plaatselijke zwembadjes en vijvers.
Let wel: de studenten aan dat College betaalden destijd (14 jaar geleden) ruim 15000 dollar per jaar collegegeld.
Mijn ervaring is dat het heel goed samen kan gaan: hoogwaardig onderwijs en iets als vrijwilligerswerk.
Ik heb me afgevraagd waarom ik de situatie destijds in Amerika heel anders ervaren heb dan wat ik nu hoor over allerlei vormen van verplicht vrijwilligerswerk. Ik denk dat dat komt omdat die vrijwilligers-verplichting hier gezien wordt als “daar leren ze van” als een beetje extra opvoeding in deze individualistische tijden. Dat was in Amerika destijds niet het geval. Het was werkelijk community day. Iedereen deed wat voor een ander gewoon omdat dat nodig/wenselijk was. Niet om op te voeden of om opgevoed te worden, niet om zelf iets te leren. Opgevoed waren mijn studenten daar wel, en de professoren die meededen waren erudiet en wel opgevoed.