Leo Prick steunt BON

Vandaag in NRC een stukje van Leo Prick waarin hij reageert op het verhaal van Ria Bronneman van het SCP dat leraren niet moeten zeuren, maar zich moeten organiseren.

Prick: dat doen ze al: bij BON!

22 Reacties

  1. Prick…
    Het onderwijs is al jaar en dag een speeltje in handen van ‘progressieve’ politici, die daar naar
    hartelust hun hobby’s mogen uitleven en de vakbonden doen daar volop aan mee.
    De abominabele kwaliteit van de lerarenopleidingen en daarmee de instroom van zwak opgeleide
    nieuwe leden in de beroepsgroep, was voor een serieuze beroepsvereniging reden geweest
    voor protest, maar voor een vakbond zijn alle nieuwe zieltjes even welkom en telt de werkgelegenheid bij de lerarenopleidingen zwaarder dan de kwaliteit. Dat het opleidingsniveau van leraren
    niet langer geldt als criterium voor de beloning is ook bepaald niet bevorderlijk voor het aanzien
    van de beroepsgroep, maar was een politieke wens om daarmee de besturen alle vrijheid te verschaffen
    bij het voeren van eigen personeelsbeleid. Want, evenals de vakbonden, zijn ook de besturen
    politieke bolwerken en die moet je dus zo veel mogelijk de vrije hand geven. Vakbonden
    en besturen zijn de belangrijkste spelers binnen het Onderwijspolitieke Complex. Zij bepalen de
    grenzen waarbinnen de bewindslieden op onderwijs mogen opereren.
    Overigens kennen we inmiddels een club die een beetje het karakter heeft van een beroepsvereniging:
    de BON, de door Ad Verbrugge aangevoerde club Beter Onderwijs Nederland. Dat
    politici en bestuurders zich daar zo fel tegen keren en de leden van die club in een kwaad daglicht
    stellen, komt doordat het hier gaat om een apolitieke vereniging die geen boodschap heeft aan de
    politieke ruilhandel zoals het onderwijs die al jaar en dag kent.
    Inderdaad: niet zeuren, ga je organiseren.
    Leo Prick

  2. Door-Pricken!
    Een duidelijke en heldere Pri(c)k van de man, die helaas als lastige horzel gezien wordt. Maar tegen dombo’s met een olifantenhuid is zelfs de scherpste, helende Prick niet meer dan een reden tot aanschaf van een tubetje “Prick-weg”. Het zal hen niet weerhouden van doorgaan met het onderwijs te vertrappelen.

  3. De overheid is onze tegenstander…
    Wat er in het onderwijs goed gaat, gaat goed óndanks de overheid.
    Zo heb ik het altijd al gevoeld en ik dreig het nu te gaan geloven: de overheid is onze tegenstander.
    Geloof het of geloof het niet, er zijn scholen die asielzoekers aannemen en langer laten zitten om de overheid tegen te werken.
    Sterker nog: ze bazuinen het vanaf de daken.

    • de overheid als tegenstander – Hals
      Hals, je hebt groot gelijk : de overheid als tegenstander. Gekker nog : we (wij, allemaal) financieren dat ! Nog gekker : geen overheidsfunctionaris, mede- of tegenwerker in dat gigantische waterhoofd dat het onderwijs bestiert, heeft ergens ook maar notie of er misschien iets grondig mis is. Ze doen hun functies met de oprechtheid van zwaar beleefde verantwoordelijkheid voor de natie (niks mis mee) ; en voor hun eigen job, de bescherming waarvan een hoge prioriteit heeft (veel mis mee).
      Die reuzepaddestoel, het advies-, bestuurs- en ministerie-circuit van Onderwijs, wordt uitsluitend berieseld door politieke regen uit den Haag – het mycelium gefinancierd uit het Haagse besef, het beste te doen voor het onderwijs, de natie en de huidige/toekomstige generatie. Die laatste, onderwijl, maakt vandaag Basel onveilig. Lol tot asfyxie erop volgt. Florence 1497, Parijs 1787, Leningrad 1917, geen parallellen, wel mene tekel.

      maarten

        • financieren wij dat ?
          Ref : Hals –
          Via de kas van Wouter Bos, toch ?
          Of zie ik dat nou weer helemaal verkeerd ?

          maarten

      • Aan het wegzinken van goed
        Aan het wegzinken van goed onderwijs in het moeras van zelfbenoemde of door de politiek uitgekozen onderwijsdeskundigen, zich als maatschappelijk betrokken voordoende machtgierige politici en kletskoek verkopende geldwolven is goed de waarheid te zien van de uitspraak: Democratie is een miserabel politiek systeem maar we hebben niets beters. Hoewel er nu wat meer burgers zijn die zich zorgen maken over het onderwijs zien te weinig mensen dat het chte onderwijs de welvaart van Nederland zo zeer bedreigt dat de onderwijsplannen van de partijen het belangrijkste criterium moet worden bij het bepalen van de partij op wie zij hun stem gaan uitbrengen.

        Seger Weehuizen

        • Re: Seger…
          Kom je toch bij partijen waar de meesten niet op willen stemmen. (Zie partijprogramma’s)
          Want hoe je het ook wendt of keert, kennisgericht onderwijs en discipline, waar jij en ik voor staan, ja,….uhhhh…..het moet dan maar…….dat is toch geen links thema:)

          • Nou Hals,
            Een aanzienlijk aantal mensen stemt wél op de SP hoor. Dat is toch echt een linkse partij én eentje die macht aan de docenten wil, alsmede een hoog kennisniveau nastreeft.

          • een echte opvolger
            Een intervieuw van lang geleden met partijleider Marijnessen in het Dagblad voor Leraren en de houding van de SP m.b.t. het onderwijs hebben mij bij de laatste verkiezingen doen besluiten om op de SP te stemmen. Dit hoewel ik tegen hun anti-Europa-politiek ben. De socialistische voorlopers van de PvdA wilden graag dat alle arbeiderskinderen naar het Gymnasium zouden kunnen gaan. Pas toen bleek dat niet de meeste arbeiderskinderen het talent en de belangstelling daarvoor hadden ontdekten de PvdA het Gymnasium (toen nog de normale vooropleiding voor het universitaire onderwijs) als bolwerk van elitarisme en de klassemaatschappij.
            Max Pam beschreef een keer in de NRC het lustrum van de diamandbewerkersbond. Een programma met uitvoeringen van klassieke muziek en lezingen met een hoog literair karakter. Geen popmuziek of andere platvloerse zaken. Misschien is de SP wel de enige echte opvolger van de vroegere naar de verheffing des volks strevende arbeiderspartijen.

            Seger Weehuizen

  4. Organiseren
    Vandaag was ik bij de centrale tweede correctie van “kleine” vakken. Daar sprak ik collega’s van andere vakken op andere scholen. Het blijkt dat het bij hen hetzelfde gaat als op mijn school: op vacatures solliciteren wel bevoegden, maar die worden te duur bevonden, waarop er dan een tweedegrader, stagiaire of student wordt ingezet. Gevolg: de bevoegde collega’s hebben EN een hoge werkdruk omdat zij alleen zware bovenbouwklassen krijgen en er geen ‘relaxed’ brugklasje meer tegenover hebben staan. EN omdat ze volstrekt onervaren nieuwelingen moeten begeleiden, met een beetje pech het volgende jaar puin moeten ruimen, en alle toetsen die door de nieuwelingen zijn gemaakt moeten aanpassen vanwege niet deugend en/of te makkelijk.

    Dacht ik nog dat mijn huidige school en mijn vorige (waar ook een uitstekende, ervaren, bevoegde docent solliciteerde maar niet eens werd uitgenodigd, vanwege schaal 12) negatieve uitzonderingen waren, na vandaag geloof ik dat deze praktijken gemeengoed zijn. Het lijkt erop dat een LD-er die er om welke reden dan ook een tijdje uit gaat, vervolgens nergens meer aan de bak komt. Hoezeer hij ook als leraar deugt. En dan maar moord en brand schreeuwen over een lerarentekort…

    Op mijn school willen we dit gaan aankaarten in de MR. Ik heb de collega’s van andere scholen die ik vandaag sprak aangeraden hetzelfde te doen. Maar ieder vecht op een eiland zijn eigen strijd. Is dit nu niet iets wat we landelijk aan kunnen pakken? Het is toch idioot dat heel Nederland denkt dat er een lerarentekort is, enkel omdat een school zo gehaaid is om een eerstegraads beta-vacature te voorzien van de letters ‘LB’ en vervolgens onder het mom van overmacht een onbevoegde aan te kunnen nemen? Kan dit niet ergens centraal aangekaart worden? Landelijk meldpunt?

    • Trend, classica…
      Alle oudere docenten worden wel een keertje (of meer keertjes) gevraagd hoelang ze nog denken door te gaan.
      Want voor hetzelfde geld dat wij verdienen, kunnen ze twee jonge collega’s krijgen.
      Kwaliteit doet er niet zo toe.

    • organisaren – classica
      Het echte werk ligt op lokaal nivo. Uitstekend om de MR erin te betrekken. Vervolgens de toplaag vertellen wat je er, gezamenlijk met de MR, van vindt.
      Dat vereist eensgezindheid onder de docenten die dit oppakken, en dus overeenstemming en enigheid van te voren.

      In tweede termijn, lekken naar de pers. Pas in derde termijn dreigen.

      Een landelijk meldpunt zou kunnen. Daaruit zou dan een periodieke melding van [1] open vacatures [2] solliciaties [3] afwijzingen, e.d. moeten voortkomen. Het kan, maar wie doet het ?
      De bonden, maar jah – – – – ;-((

      Kortom : actie op plaatselijk nivo lijkt mij effectiever. Ook sneller ! Kan zich uitbreiden tot regionale zaken. Internet helpt !
      Daarna (als de kaarten duidelijk geschud zijn) is landelijk optreden wel een optie.

      Succes met het idee !

      maarten

      • Ja, toch weer die wet van Parkinson…
        Inderdaad, …op lokaal niveau…!
        Klasdeur dicht en de beuk erin.
        Dat bedoel je toch?

        • Parkinson (de wet, niet de ziekte)
          Ja en vooral ook het zittende pluche vertellen hoe je het hebben wilt, en hoe je het gaat doen. En de maffia buiten de deur houden (onderdeel van het bericht aan de directeuter).

          Nog korter : gewoon de zaak overnemen.

          maarten

    • Risico-indekking
      Vandaag stond er in de NRC een artikel genaamd “Hier is de uitzendleraar”. Dat ging over het lerarenuitzendbureau Teach-In. De leraren die door dit bureau naar een school worden uitgezonden kunnen zowel wat betreft salaris, vrijheid van handelen als faciliteiten hoge eisen stellen. Kennelijk lijkt de beleidslijn van scholen om zo goedkoop mogelijke docenten aan te stellen tot noodsituaties die met veel geld gerepareerd moeten worden. Zo goedkoop zijn die goedkope docenten blijkbaar niet en de vraag naar zo’n super(wo)man zal bij het toenemend tekort aan leraren nog wel verder toenemen.
      De leraren ondergaan bij het bureau een strenge selectieprocedure en komen soms in een schaal terecht die 3 hoger is dan de gebruikelijke.
      “De uitzendleraren moeten naast vakinhoudelijke en pedagogische kwaliteiten vooral gericht zijn op concrete resultaten”. Typerend voor de vrijheid van de superdocenten is een uitspraak die vaak van directieleden wordt gehoord: Als iedereen zo zou werken, kun je geen school runnen. Hier wordt dus indirect verwoord dat het belangrijkste kriterion voor de kwaliteit van een leraar zijn vermogen is om leerlingen efficiënt iets te leren zou moeten zijn maar dat er dan de directie grotendeels overbodig zou worden. Genoemd kriterion lijkt mij ook een kriterion waaraan veel leraren voor hun beoordeling best onderworpen willen worden, mits die objectief wordt uitgevoerd natuurlijk.
      Overigens kan Teach-In best een merkwaardigeen ongewenste ontwikkeling in gang gezet hebben: Het heeft nu ook talentvolle starters in dienst die op scholen gedetacheerd worden. Daardoor vermindert het risico voor scholen die proberen de personeelskosten laag te houden door voor een matig salaris laaggekwalificeerde leerkrachten in dienst te nemen. Als het echt misgaat kunnen ze altijd een super(wo)man erbij halen.
      Seger Weehuizen

      • Uitzendleraar
        In de wiskundEbrief zag ik een oproep van interimdocenten.nl, ook een uitzendbureau van docenten. Ook zij zeggen dat de docent zich alleen met lesgeven hoeft te bemoeien en beter betaald krijgt.

        • Metrium
          METRIUM helpt besturen te besturen. Dat doen we al meer dan veertig jaar. Ooit begonnen als administratiekantoor, zijn we uitgegroeid tot een brede onderwijsdienstverlener. *Lees verder…*.

          METRIUM is in de afgelopen maanden gestart met het verzorgen van de coördinatie van de vervangingen voor een aantal besturen. Iedere werkdag van 7.00 tot 9.30 uur werkt een coördinator van METRIUM aan het oplossen van vervangingsverzoeken door leerkrachten die in de vervangingspool zitten te benaderen. *Lees verder…*

          Zie ook de discussie *hier*.

  5. Woorden in de mond leggen
    Prick legt Bronneman woorden in de mond: namelijk dat zij denk dat een vakbond een beroepsvereniging is. Dat lijkt zij nu juist niet te denken.

    Zowel Bronneman als Prick zien de vakverenigingen van leraren en hun koepelorganisatie over het hoofd. Deze hebben wel degelijk geprotesteerd tegen verscheidene dingen, maar werden door het onderwijs-politieke complex gewoon genegeerd.

    Overigens legt 1945 Prick woorden in de mond: Prick schrijft nergens in dit stuk dat hij BON steunt.

    • Prick schrijft nergens in dit stuk dat hij BON steunt.
      Precies.
      Prick schrijft zelfs: Overigens kennen we inmiddels een club die een beetje het karakter heeft van een beroepsvereniging: de BON, de door Ad Verbrugge aangevoerde club Beter Onderwijs Nederland.
      *Club…*
      Aanvoerder, *wie weet…*

Reacties zijn gesloten.