Anything goes with Leraar24: grijp die rekenkansen!

Couzijn schreef elders op dit forum: “Het invoeren van een bepaalde ideologie – het sovjetcommunisme, het liberale marktdenken, het Nieuwe Leren, het Realistisch Rekenen – gaat steevast gepaard met een tot in den treure volgehouden blindheid voor de desastreuze gevolgen ervan.”

Het zijn helaas met name de pedagogische centra die in het verlengde hiervan hun uiterste best doen om hun verstikkende invloed op het onderwijs te behouden. Nu CPS weer bij Leraar24. Wie zit er in Godsnaam te wachten op wat hier vanuit CPS onder regie van LOOK, het voormalige RdMC, tot stand is gekomen?

www.leraar24.nl/video/3957/handelingsmodel-rekenen?goback=%2Egmp_3168799%2Egde_3168799_member_216882931

Een hele les besteden aan 1/4 plus 1/5 uitgaande van de vraag of dat meer of minder dan de helft is. Van wat? Waarom niet de vraag: hoeveel is 1/4 plus 1/5? Met een overvloed aan hulpmiddelen wordt de rol van het getal 20 niet benoemd. Wat de kinderen hier na afloop geleerd zouden moeten hebben is waarom er met noemer 20 gewerkt wordt. Maar deze leraar laat dat niet expliciteren. Wat het beste zou zijn, zo krijg ik ingefluisterd, is de leerlingen te laten vertellen wat ze geleerd hebben en hoe je de juiste noemer vindt (en wat je dan met de tellers en de noemers doet). Dat laat hij achterwege. Ook de mindere oplossing, zelf dan maar op een rijtje zetten wat ze aan methode geleerd hebben, laat hij achterwege. De methode om tot het antwoord 9/20 te komen blijft zo geheel verborgen. En nog even wat de vraag zelf betreft: 1/5 is minder dan 1/4. Dus 1/4 + 1/5 is minder dan 1/4 + 1/4. Wat zou het antwoord dus zijn?

Late we wel wezen. CPS is net als APS een destructieve kracht in het onderwijs. Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat deze vervuilers een podium krijgen bij Leraar24? Let wel. Het geld dat aan dit filmpje is besteed is beslist niet weggegooid. Was het maar waar. Want dit geld is nu effectief besteed aan de verdere vertroebeling van het rekenonderwijs. De pedagogische centra weten namelijk heel goed waar ze mee bezig zijn. En met klaarblijkelijk geen enkele kwaliteitscontrole gaat deze vervuiling gewoon door. Nederland kennisland? Topsectoren? Vergeet het maar.

4 Reacties

  1.  

     

     
     
    Een bestuurslid van de NVORWO, een docent rekenen/onderwijskunde  (jaja) at Christelijke Hogeschool Ede, schrijft daar: "Ook komend cursusjaar mag ik weer verschillende ROC's helpen in hun ontwikkeling op het rekengebied. Varierend van het bekwamen in de didactiek van het realistisch rekenen tot het opzetten van rekenbeleid aangaande dyscalculie."
     
  2. Maar zo wil het nieuwe

    Maar zo wil het nieuwe rekenen het: een hele les zitten we met elkaar te 'ontdekken' en mag ieder zijn 'redenen' naar voren brengen. Intussen blijft het voor de meerderheid van de kinderen toch een raadsel hoe 'twintigste' hier een of andere rol zou kunnen spelen (en al helemaal als ze de tafels van vermenigvuldiging niet hebben geautomatiseerd).

    Na een jaar van zulk rekenen is het breukenonderwijs verworden tot wat 'weetjes' over 1/2 en 1/4, 1/10 en 1/5. , waarna de methode vrolijk verder gaat met de decimale breuken. Die moet je dan introduceren (en daar ontmoeten we dus breuken als 24/100) terwijl er geen breukenfundament is gelegd. Procenten idem: er wordt een schema gehanteerd dat precies lijkt op het vereenvoudigen of gelijknamig maken van breuken, maar aangezien die ondergrond ontbreekt, is het de meeste kinderen een raadsel waarom en hoe je 1/5 kunt veranderen in 20/100.

    Maar gezien een andere reactie die Joe publiceerde hier, schijn je als leerkracht te behoren tot een Wilders- of Berlusconikamp als je je verzet tegen zulk waardeloos rekenen. Diep treurig natuurlijk.

    (Verzoek: kan dat 'in ….naam' achterwege blijven?)

     

  3. Bij het FI circuleert nog

    Bij het FI circuleert nog steeds een module waarin vanalles mis gaat.

     

    www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/7244.pdf

     

    Ik heb Henk van der Kooij vandaag weer gewezen op wat we hem daar vorig jaar al over vertelden. Het gevangen blijven zitten in de manier waarop je iets voor het eerst bedenkt of leert is structureel bij de realisten. Het is van het grootste belang dat hun invloed op het onderwijs wordt beeindigd. 

Reacties zijn gesloten.