Een belangrijk artikel van Erik Kuit, docent Duits, in de Volkskrant van 29 oktober. Hij gaat in op een conceptvoorstel van ‘het landelijk expertisecentrum voor het curriculum”SLO. Deze experts hebben een concept overzicht gemaakt van de studiebelastingsuren per vak in het voortgezet onderwijs. Daaruit blijkt onder meer dat de vakken Duits en Frans moeten inkrimpen. In de bovenbouw havo is sprake van een daling van van 30 procent in uren, voor het vwo gaat het om een urendaling van 18 procent.
Maatschappijleer met het vak burgerschap krijgt daarentegen op de havo 63 procent meer uren en op het vwo zelfs 83 procent meer uren.
Terecht gaat Erik Kuit fel tekeer tegen deze aantasting van de moderne vreemde talen. Hij vreest dat nog minder leerlingen deze vakken zullen gaan volgen als die geen volwaardig programma meer kunnen aanbieden.
Ik moest onwillekeurig terugdenken aan de Amsterdamse wethouder Schaefer die indertijd, sprekend over de woningnood, zei: “ In gelul kun je niet wonen.”
En daar had hij natuurlijk helemaal gelijk in. Nog meer maatschappijleer in het onderwijs zal niet helpen om het onderwijsniveau te verhogen. En als nog minder leerlingen twee of drie moderne vreemde talen leren zal dat hun kansen in het moderne Europa alleen maar verkleinen.
Soms denk ik wel eens dat het onderwijsbeleid geínspireerd wordt door een boosaardige geest die het onderwijs langzaam maar zeker geheel onttrekt aan de vakmensen. Het wordt nu beheerst door lieden die zich experts noemen maar die het leraarsvak niet kennen, door mensen in “centra” die zich bezinnen op het onderwijs maar niets bijdragen. Alleen dan datgene waar wethouder Schaefer het over had.
J.C. Traas
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.