De 50 meest recente nieuwsberichten, columns en blogs
- Vernieuwing
- Daar kun je niet in wonen
- Studie die waarschuwt voor de gevaren van meer Nederlands is onbruikbaar
- Het onderwijs redden
- Lees hier het BON-plan voor de regering: ‘Bevrijd het onderwijs uit de greep van de private belangen’
- Leerlingen kunnen geen klok meer lezen
- Knellende banden of losse einden
- ‘Mathematik’ in Duitsland.
- Verstrengeling
- Reactie van BON op AMvB en ministeriële regeling voor de toets anderstalig onderwijs
- Lelijk misverstand
- Een gemeenschappelijke basis
- 22 mei: discussie over de toekomst van het rekenonderwijs
- Tamar
- Nietszeggende banen
- Met open ogen
- Als dat zou kunnen
- Nederlands in het hoger onderwijs: onze reactie op oud-minister Ritzen
- Radeloos
- Reactie op opiniestuk voor verengelsing in Trouw
- BON in reactie op Onderwijsraad: bekostig Engelstalige bachelors niet langer
- Hoogleraren schrijven opiniestuk met misinformatie
- Troebel water
- Dertig procent
- Waar vind je nog een goede leraar?
- Het idealisme van Frans Bauer
- Het marktmodel
- Machtsverhoudingen
- Onze reactie op het wetsvoorstel internationalisering in balans
- Armoede in een tijd van rijkdom
- Armoede in een tijd van rijkdom
- Misvattingen in het debat over verengelsing en internationalisering
- Minister Dijkgraaf presenteert wetsvoorstel internationalisering in balans – onze eerste reactie
- Schijnoplossing Onderwijsraad
- Podcast waarin Ad Verbrugge reageert op het vertrek van Wiersma
- Langdurig opgeleid
- Reactie op het terugtreden van minister Wiersma
- Pieter Omtzigt, Welmoed Vlieger en Ad verbrugge in EWMagazine
- Laten we gewoon weer gaan lesgeven!
- Dure denkfouten
- Minister Wiersma wil beter onderwijs!
- Emeritus hoogleraar Wilma Vollebergh jeugdstudies over het Nederlands in het hoger onderwijs
- Podcast: Onderwijs in tijden van transitie
- Onbevoegd en onbekwaam
- Minister Wiersma wil beter onderwijs!
- De staat van het onderwijs 2023
- Betreurenswaardig
- Theo Maassen in gesprek met Ad Verbrugge
- Theo Maassen over humor en censuur
- Wegens omstandigheden: GEEN Symposium zaterdag 15 april.
De 50 meest recentelijk bewerkte nieuwsberichten, columns en blogs
- Wiskunde. Kritiek (1)
- Uitspraken over rekenen (4)
- Vernieuwing
- Vernieuwers aan het woord (1)
- Leerlingen kunnen geen klok meer lezen
- Daar kun je niet in wonen
- Bijdrage van Annette de Groot aan ons symposium
- Studie die waarschuwt voor de gevaren van meer Nederlands is onbruikbaar
- Het onderwijs redden
- Lees hier het BON-plan voor de regering: ‘Bevrijd het onderwijs uit de greep van de private belangen’
- Knellende banden of losse einden
- ‘Mathematik’ in Duitsland.
- Verstrengeling
- Reactie van BON op AMvB en ministeriële regeling voor de toets anderstalig onderwijs
- Lelijk misverstand
- ‘Uitspraken Wiskunde’- blogs
- Een gemeenschappelijke basis
- Kees Hoogland
- 22 mei: discussie over de toekomst van het rekenonderwijs
- Jo Boaler
- Tamar
- Nietszeggende banen
- BON in reactie op Onderwijsraad: bekostig Engelstalige bachelors niet langer
- Kansenongelijkheid
- Krapte arbeidsmarkt drukt aantal mbo-studenten.
- Met open ogen
- Als dat zou kunnen
- Uitspraken over rekenen. Kritiek
- Radeloos
- Nederlands in het hoger onderwijs: onze reactie op oud-minister Ritzen
- Reactie op opiniestuk voor verengelsing in Trouw
- Uitspraken over rekenen (2)
- Zelf-ontdekkend Wiskundeonderwijs en varianten
- Curriculum.nu Rekenen & wiskunde
- Misvattingen in het debat over verengelsing en internationalisering
- Hoogleraren schrijven opiniestuk met misinformatie
- Wiskunde en Sociologie
- Troebel water
- Freudenthal Instituut
- NIEUWS: BON schrijft minister, Inspectie, NVAO en universiteiten aan wegens schending van de wet door verengelsing
- Dertig procent
- Waar vind je nog een goede leraar?
- Het idealisme van Frans Bauer
- Het marktmodel
- Machtsverhoudingen
- Onze reactie op het wetsvoorstel internationalisering in balans
- Ons symposium: de video’s
- Armoede in een tijd van rijkdom
- Armoede in een tijd van rijkdom
- Minister Dijkgraaf presenteert wetsvoorstel internationalisering in balans – onze eerste reactie
De 50 meest recente reacties
- jl on 22 mei: discussie over de toekomst van het rekenonderwijsKees Hoogland schopt tegen het Nederlands Mathematisch Instituut. https://www.youtube.com/watch?v=VRKAxB-ZYwM na ca. 50 minuten Hoogland is Lector 'Wiskundig en analytisch vermogen...
- Ton Bastings on RadeloosWeer een sterk stuk Ko! Compact en helder. Maar wat kunnen we eraan doen, als zelfs Dijkgraaf machteloos is? Ik...
- Verengelsing en internationalisering van hoger onderwijs. Wat nadelen. – Renzo Verwer, blogger/auteur on Misvattingen in het debat over verengelsing en internationalisering[…] Onderwijs Nederland (BON) zette ze op een rij en ik pik er enkele argumenten […]
- jeronimoon on Waarom een tompouce bestellen in het Engels?Een volk dat slap en laf, geen taal meer waardig is. (LPB)
- Gert on Nederlandse instructietaal bij minimaal 60% van het onderwijs in elke overheidsbekostigde bacheloropleidingHoe moet ik mij dat voorstellen? 60% in het Nederlands is toch de facto "In het Nederlands?" Die overige 40%...
- Harry123 on Pleidooi voor het goede kinderboek, door Wim van der MaatenEindelijk een helder geschetst beeld! Welke belangen overheersen tegenwoordig opvoedkundige activiteiten? Juist ja, ook op dit terrein is het platvloers...
- jl on Een stortvloed aan alarmerende berichtenFilip Dochy over wiskunde-onderwijs: "Mijn veertienjarige zoon luistert naar harde ritmische muziek en is tegelijk met outlook, word en excel...
- Malmaison on Kansenongelijkheid? Basisvorming 2.0!". Er is al een grote mate van differentiatie. Verwijder de schotten tussen de verschillende niveaus en maak doorstromen en...
- FriendlyFoe on Nieuwe examenprogramma’s wiskunde, het onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten?Het forum is weer open. Er is veel gebeurd de laatste tijd met #corona en zo. Maar @curriculum.nu ligt nog...
- FriendlyFoe on Waar staan we nu met het reken- en wiskundeonderwijs?Het is 2022, eind mei, de implementatie van @curriculum_nu door @slo_nl is in volle gang.
- FriendlyFoe on Comments disabledHet eerste filmpje in dit blogje staat niet meer op YOU-TUBE. Onduidelijk waarom.
- FriendlyFoe on Bobo’s, bedrog en wetenschappersBijgewerkt.
- FriendlyFoe on Bobo’s, bedrog en wetenschappersWe kunnen weer inloggen op het forum, maar of dit blogje nog bijwerkt kan worden is onduidelijk. Dus ik kan...
- FriendlyFoe on Unscience and educationIk zie dat www.leraar24.nl/207840/divergerende-denkstijlen/ doodloopt maar ik vond wel dit: https://www.leraar24.nl/app/uploads/Groepsdynamica_Cooperatiefleren.pdf.
- joek on Sylvana Simons University?Jammer van de titel en de slotzin. Je hebt helemaal gelijk dat er allerlei zorgelijke ontwikkelingen gaande zijn in (hoger)...
- Wilmont on De strijd tegen uitblinkersHier wordt alleen maar gesproken over Amerika, Amerika! Nederland is toch niet hun blinde darm? Wij zijn toch in Europa?...
- RSG on Van maandag 19 juni t/m zaterdag 26 juni: digitaal BON-symposium ‘Zorg voor Onderwijs’waar blijft dat 'symposium", 'Zorg voor Onderwijs' (maandag 19 juni??) etc. etc.
- b.verkroost on Zorg voor Onderwijs: Ton BastingsIn de debatten over het onderwijs komt Bint regelmatig voorbij, bijna altijd met de bekende uitspraak over leraar en leerling....
- Malmaison on SER adviseert brede brugklasBij het hoofdrekenen op het vroegere toelatingsexamen voor hbs en gymnaasium was inzicht in rekenen wel handig, namelijk om bij...
- Malmaison on Zorg voor Onderwijs: Ton BastingsTon Bastings stelt in zijn boeiend en briljant betoog dat BON weinig bondgenoten heeft. Maar hoe zit het nu met hoogopgeleide...
- Malmaison on Paula van Manen kennelijk terecht gemuilkorfdÈr zijn twee keer eerder voor BON teleurstellend aflopende processen met schoolbesturen geweest. Over de rol van Engels op de...
- Malmaison on Paula van Manen kennelijk terecht gemuilkorfdAls, als, als, ….. je kunt garanderen dat vwo-leerlingen na 3 jaar brede brugklas of middenschool qualitatief en quantitatief hetzelfde...
- Malmaison on Curriculum.nu controversieelZou terugkeer naar de opdracht "vertaal in goed Nederlands" bij de moderne vreemde talen niet kunnen helpren de uitdrukkingsvaardigheid in...
- JvH on Controversieel.nu: wetsvoorstel verengelsingVandaag las ik een artikel van ScienceGuide over dit onderwerp, dat toch wat minder optimistisch stemt: https://www.scienceguide.nl/2021/01/senaat-vreest-dat-nieuwe-internationaliseringswet-nederland-schaadt/ De toon van...
- FriendlyFoe on Jan kan naar de havo!Ik zag @tonvanhaperen net op @twitter naar deze column verwijzen. Dit forum blijft onvolprezen.
- Jeroen W on Salaris en opleidingSalaris moet in mijn ogen samenhangen met ervaring en opleiding. In het onderwijssysteem wordt vooral vastgehouden aan vaste structuren. Salarisonderhandelingen...
- hendrikush on Meer en toch minderEen gezond en gelukkig nieuw jaar toegewenst.
- b.verkroost on Gerobotiseerd taal- en rekenonderwijs in het mboBeroepsopleiding zonder vakkennis? Bizar. Let even op je spelling. Dat licht moet gaan liggen.
- Malmaison on DemocratieDat gevolgen van het wegvallen van steun aan de democratie zien we anno 2020 in de Verenigde Staten...... Maar het...
- Malmaison on Hoe de UvA in de jacht op de internationale student de grenzen opzoektIk denk dat het voor het floreren van de Science Campus in Eindhoven wel uitmaakt of er in die stad...
- Malmaison on BON: Behoud de vakbevoegdheden!Ik denk dat het ook van belang is aan wat voor leerlingen een leraar les gaat geven. Als dat aan...
- Malmaison on Onderwijsvernieuwing ten koste van zwakke kinderenCihangir is de directeur van een bijlesschool. Mogelijk zitten er in zijn cliëntele ook leerlingen die dreigen te stranden omdat...
- FriendlyFoe on Hoe realistisch is de nieuwe PABO rekentoetsgids?Wim vroeg me via twitter om hier te verwijzen naar https://onderzoekonderwijs.net/wp-content/uploads/2020/09/Analyse-vervolgtraject-curriculumherziening-Wim-van-de-Hulst-31_08-2020.pdf en noemde met name pagina 23 en 24. Daar...
- FriendlyFoe on Hoe realistisch is de nieuwe PABO rekentoetsgids?2020 inmiddels. Op twitter gaat het over het Nederlands Mathematisch Instituut. Ik reageerde net op @wimvandehulst met "Kabouters? Nou, wel...
- Philippens on BON: Behoud de vakbevoegdheden!Alle leraren? Dat zou mooi zijn. Hou dan maar op, zou ik zeggen. Of zijn er nog verborgen omweggetjes, ik...
- redactie on Curriculum.nu: wordt vervolgdAan wie zou u dat willen doorsturen?
- Eef on Curriculum.nu: wordt vervolgdHet Eindhovens Dagblad heeft op 1 september een stuk van mij geplaatst met adviezen aan Slob. Onder meer curriculum.nu komt...
- FriendlyFoe on De stilte rond de onderwijscooperatieWe zijn weer drie jaar verder. Alles gaat gewoon door, ook @curriculum_nu. Ben benieuwd wat @profrobmartens daar van vindt.
- FriendlyFoe on Unscience and educationOok die link is veranderd. Nu is het https://didactiefonline.nl/blog/blonz/reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032, waarom Marreveld dit besloot te plaatsen is me een raadsel. Ik...
- FriendlyFoe on Unscience and educationNieuwe link: https://www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2015/12/het-epsilon-handboek-voor-de-didactiek-van-de-wiskunde/. Jammer dat bij de migratie de links niet bijgewerkt zijn.
- FriendlyFoe on Unscience and educationOnder https://nivoz.nl/nl/inaugurele-rede-rob-martens-onderwijsonderzoek-en-de-relatie-met-de-praktijk heb ik wat comments gezet in verband met @leraar24 en de RR-CGO kennisbasis rekenen voor de pabo. Het...
- G.Everts on Ton Bastings over het lerarentekort en het imago van de leraarDank BramRoth. Wat een prachtig maar realistisch en diepdroevig inkijkje in de beschamende praktijk van alle dag! Deze tekst mag...
- G.Everts on Frits van Oostrom over de zin van een canon in ons onderwijsLeuk en boeiend gesprek. Maar het wordt nu wel eens tijd het ontstaan van het canonconcept serieuzer te nemen en...
- b.verkroost on Vernis als onderwijsvernieuwer?Natuurlijk heeft niemand tussen droom en daad de ultieme oplossing. de ideeën van D66 zijn sympathiek en prikkelend. In deze...
- BramRoth on Ton Bastings over het lerarentekort en het imago van de leraarLeuk om Ton Bastings zo te zien en te horen. Anders dan menig leerling lees ik zijn teksten sneller dan...
- Ennomp@gmail.com on Directe Instructie FAQEen interessant en overtuigend artikel, ik zie vaak dat DI haaks staat op "ontdekkend" leren. Ook zijn er veel scholen...
- joek on Boekrecensie: CRISIS ALS LOUTERINGSPROCESDank voor de recensie die ik van harte onderschrijf. Mensen, doe jezelf een plezier en steun deze (collega)docent. Je kunt...
- Malmaison on Investeer in opleidingenHet ontmantelen van de MO-A opleidingen en het uitrollen van de nieuwe lerarenopleidingen was een voortzetting van de strijd om...
- Malmaison on Investeer in opleidingenIk denk dat voor de meeste leerlingen het ouderwetse onderwijs van vóór de Mammouth-wet voor de overdracht van kennis en...
- Malmaison on Oproep aan de Tweede Kamer van 194 prominenten: volledige tekst“Vergeleken met de wetgeving en wetshandhaving in Vlaanderen zijn we in Nederland te laconiek geweest”. Bedoeld wordt waarschijnlijk: Als wij...