"Lessen in algebra en goniometrie, stereometrie en beschrijvende meetkunde, natuurkunde en mechanica, scheikunde, plant- en dierkunde, kosmografie, Nederlands, Frans, Duits en Engels, aardrijkskunde, geschiedenis en gymnastiek. Van gedreven en deskundige docenten met liefde voor hun vak. Het vizier gericht op het ontwaren en verder brengen van onze sluimerende, doch wisselvallige aanleg en wispelturige nieuwsgierigheid.
Diploma
Spelenderwijs verwierven wij kennis en inzicht. Al doende leerden wij theorie toepassen in de breedte en in de diepte en conclusies te relativeren. Eenmaal in de vijfde deed de hele klas eindexamen, mondeling en schriftelijk, afgenomen onder het toeziend oog van externe deskundigen."
Lees de waarschuwende woorden van Arnold Heertje:
: www.parool.nl/opinie/-weg-met-het-intellectuele-tekort-van-hoog-tot-laag~a4347115/
Actieve nostalgie is niet
Actieve nostalgie is niet verwerpelijk wanneer men ziet dat aan eigen doelstellingen steeds minder voldaan wordt en nieuwe doelstellingen slechts povere resultaten opleveren.
Nostalgie is niet het
Nostalgie is niet het verheerlijken van het verleden om het verleden. Het is een verlangen naar de goede zaken van het verleden. Ik heb nostalgische gevoelens over de perioden die ik als kind ook mooi vond. Maar er zijn perioden van mijn jeugd waar ik zeker niet nostalgisch naar terugkijk.
IK denk dat dit aspect van nostalgie vaak vergeten wordt en men daarom nogal eens cynisch doet over 'nostalgie', suggererend dat men 'het verleden' an sich altijd zou verheerlijken.