Van een Commentator:
1950
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is 4/5 of the price.
What is his profit?
1960:
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is 4/5 of the price, or $80.
What is his profit?
1980
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is $80.
Did he make a profit ? Yes or No
2000
A logger sells a truckload of lumber for $100. His cost of production is $80 and his profit is $20.
Your assignment: Underline the number 20.
2016
A logger cuts down a beautiful forest because he is selfish and inconsiderate and cares nothing for the habitat of animals or the preservation of our woodlands. He does this so he can make a profit of $20.
What do you think of this way of making a living?
Topic for class participation after answering the question: How did the birds and squirrels feel as the logger cut down their homes? (There are no wrong answers, and if you feel like crying, it's ok).
Nu wat serieuser: leerlingen moeten posters maken over rekenen. Nadat ze een probleem hebben opgelost moeten ze ook hun denkprocessen weergeven. Geen reden voor ons om jaloers te zijn; we weten nog niet wat de 'Wiskundige Denk Activiteiten' (waarvan nog onderzocht moet worden wat dat zijn en hoe ze geëxamineerd moeten worden) voor verassingen zullen opleveren.
Bron: www.cbc.ca/news/canada/math-scores-students-canada-basics-discovery-1.3526188?cmp=rss
Een overigens interessant artikel, met 1219 commentaren, waarin we leren dat die Canadese provincies die per leerling het meeste uitgeven aan het reken-wiskunde-onderwijs ook de slechtste resultaten behalen. Dat komt volgens wiskundehoogleraar Robert Craigen omdat het geld uitgegeven wordt aan diegenen die de problemen veroorzaakt hebben.
In Canada is het reken-wiskunde-onderwijs inmiddels een verkiezings-item geworden. In het felle wiskunde-debat staan radeloze ouders, die veel geld/tijd kwijt zijn aan bijlessen, meestal tegenover bestuurders die de newspeak van de vernieuwers napraten.
De studenten met Aziatische of Oost-Europese achternamen presteren het beste.
Het antwoord van een gefrusteerde ouder op een opgave (het schrijven van een brief) [frustrated parent]
Hoe een schatting verkeerd uitpakt: [Estimation gone wrong]
Meer informatie: www.beteronderwijsnederland.nl/content/uitspraken-rekenen-deel-2 .
De catastrophale gevolgen van
De catastrophale gevolgen van deze onderwijsvernieuwlingen zullen het Westen diep treffen. Hopelijk blijft het Verre Oosten bespaard van onderwijskundige wandadigers.
Feynman:
In order to understand the universe you must know the language in which it is written and that language is mathematics.
Het gaat hier blijkbaar om
Het gaat hier blijkbaar om rekenen en niet om wiskunde. Maar goed, aritmetiek is een deftige naam voor rekenen en het wordt als een tak van de wiskunde gezien. De leraren in het basisonderwijs moeten weer gewoon onderwijzers worden en genoemd worden. Maar het is goed datBON er van gebruik kan makendat er in Canada vastgesteld is dat er een bepaald geldbedrag is waarboven het differentiaalquotient van goede onderwijsresultaten en gemaakte kosten negatief is, zeker zo lang men de verbeteringen zoekt in het "nieuwe leren". Veel oefenen maakt doorschouwing van de systmatiek van het rekenen gemakkelijker en dat, alsook het oefenen zelf, biedt leerlingen een stevige basis om met algebra te beginnen. Eén argument dat in Nederland ook gebruikt wordt door de bepleiters van de "vind het zelf" is dat de docenten voor het nieuwe onderwijs nog met een half been in het oude onderwijs staan. De docenten moeten nog beter daarin (bij)geschoold worden. "We zijn (daardoor) nog te ver af van de perfectie die ons ons gelijk zal brengen". Vandaar in Nederland die nadruk op bijscholing van docenten buiten hun vakgebied en gericht opbegeleiding van hun leerlingen. De gelijkenis tussen wat in de 2 Canadese provincies gebeurt en wat in Nederland gebeurt is frappant.
Aanstellen van reken-experts.
The Ontario government has announced that each elementary school will be required to have at least three teachers who will serve as resident math experts. I use the term “experts” very loosely since the Education Minister refers to these individuals as having a special interest in math. Well, that’s reassuring; they’re not just interested in math, they’re especially interested. These especially interested teachers will be given opportunities for professional development. From there they then can share what they’ve learned with their colleagues. What we don’t know yet is what will be presented on these professional development days. I think it’s safe to assume that the teachers who attend won’t suddenly be transformed into mathematicians. It’s likely they’ll just hear more about the wonders of discovery math. So when they get back to their schools it’ll just be the blind leading the blind. So our education system has peddled out discovery math and proclaimed it as the best method for teaching math. It sounds fresh and new. It hits all the right emotional buttons. All we have to do is be patient because, in order to truly see the benefits of this ‘novel’ approach, then we have to give it time. If there are bumps along the way (or complete failures), it only means that we haven’t broken away from the old way and need to double down on the new approach.
Bron: www.stuffforparents.com/definition-insanity-even-discovery-math/