Beste lezer,
Graag zou ik van u weten hoe u tegenover de staking staat van 26 januari. Bent u bereid daaraan deel te nemen of voelt u zich niet geroepen? Leeft de staking op uw school? Volgt u de visie van uw bond of trekt u uw eigen plan? Misschien ben ik abuis, maar ik lees weinig over de staking op de site en ik ben erg benieuwd naar de mening van andere collega’s.
Voor alle duidelijkheid; ik zit al 23 jaar in het onderwijs, ik ben aob lid en ik staak.
Reacties zijn gesloten.
Geen leraar
Veel lezers van het forum zijn geen leraar Voltaire (of wel leraar, maar niet in het Voortgezet Onderwijs). Dus voor slechts een deel van de lezers is de staking van 26 januari een issue.
Hoewel
ik de aangekondigde actie van de AOb te weinig, te laat en te slap vind, doe ik -als LIA-lid – toch mee op 26 januari. De meeste collega’s (vrouwen/parttimers) durven of de confrontatie met de directie niet aan, of kunnen het geld niet missen, of zijn geen bondslid, of weten absoluut niet waar het over gaat (in- en intriest maar wel tekenend voor het gebrek aan algemene ontwikkeling), of hebben geen benul van wat je met wat meer solidariteit zou kunnen bereiken.
Ik zit meer dan 25 jaar in het onderwijs, ben geen AOb-lid en ik staak.
Niet twijfelen
Ik vind het onbegrijpelijk dat docenten uit het VO nog twijfelen over staken of niet staken. Naar mijn mening wil iedereen die niet staakt grotere klassen, minder kwaliteit, minder aandacht voor de kinderen en meer werk voor hetzelfde geld.
Is het niet belangrijk om je werk goed en integer te kunnen doen? Het is steeds moeilijker zo….
Ook mijn school gaat plat.
Zie je in Utrecht, spreken we af bij ster veld?
O ja hebben jullie gestaakt?
Misschien willen een heleboel docenten niet aan de staking meedoen omdat ze niet geloven dat die effect zal hebben. In een gewoon “bedrijf” zijn de negatieve gevolgen ervoor al snel merkbaar Bij scholen wil de regering het best een tijdje aanzien en schoolbesturen zien een leuke besparing bij de lerarensalarissen vast wel zitten. De tijdverspilling na de invoering van de basisvorming of van het studiehuis werd ook pas jaren later duidelijk en werd toch ook niet erg gevonden? Alle scholen holden toch even hard achteruit? Niks aan de hand! Het valt wel op als je de orde in de planning verstoort. Staken op dagen dat er school- of centraal schriftelijke eindexamens zijn en weigeren om dat in te halen. Stakende arbeiders gaan ook niet harder werken om de gevolgen van te late levering door het bedrijf waar zij werken te verzachten? Helaas, leraren zijn te zachtmoedig en te plichtsgetrouw om leerlingen werkelijk de dupe te laten worden van de geld- en maxinmaliserings-gier van hun bazen en van de overheid.
Mission Impossible.
Seger Weehuizen
MBO
Als de staking ook voor het MBO is doe ik mee. Ik heb er echter nog niets van gehoord. Tot nu toe gaat het over het VO.
MBO kan voorbeeld VO volgen
LIA, de bond die begon als actiegroep van een clubje VO-docenten, heeft vanaf het begin toegejuicht dat collega’s in het PO en andere sectoren soortgelijke initiatieven zouden opstarten. Tot nu toe is dat helaas nog niet of nauwelijks gebeurd, maar niets hoeft u tegen te houden het alsnog te doen: onlangs werd in de regio Amsterdam “Linke Leraren” geboren, een groep die, als ik de website goed interpreteer, zich richt op leraren, ouders en leerlingen overal in het onderwijs.
Hoe meer groepen zich verenigen, per schooltype, per regio of algemeen, hoe beter het is, vooral als ze allemaal gezamenlijk actie voeren.
deze staking “mag”
De VO-raad en in hun kielzog veel directies hebben zich negatief uitgelaten over de LIA-/Abvakabo-actie en positief over die van Aob, LIA (en anderen?) op 26 januari. Op veel scholen geldt ook dat het salaris van de 26e niet wordt ingehouden, dat van 9, 10, 11 januari wel.
In mijn kennissenkring heeft dat effect gehad: vrijwel niemand heeft 9, 10 en 11 januari gestaakt, maar velen zijn van plan dat de 26e wel te gaan doen. Ik verwacht dus een grote opkomst.
Bedankt voor uw reacties
Hartelijk dank voor uw reacties. Op de site van AOB kun je inmiddels zien hoeveel scholen zich hebben aangemeld. Klik op het kaartje van Nederland en je krijgt te zien om welke school het gaat en om hoeveel stakers. Er komt toch iets in beweging, zo lijkt het en ik ben ervan overtuigd dat nog niet alle scholen zich aangemeld hebben. Op mijn school is inmiddels veel discussie en het aantal stakers groeit . Iedereen is vrij te beslissen, maar er zijn argumenten tegen de staking waar ik moeite mee heb.
-“ik houd niet van staken” (alsof andere mensen dat wel doen),” ik houd niet van massale bijeenkomsten”(nee, ik luister ook liever naar een cdtje terwijl ik een kopje thee drink), ” ik kan niet weg want ik heb het zo druk “(daarom gaan we juist”) , er verandert toch niks (nee, zeker als je niets doet verandert er niets), “ze zouden het eens met de examens plat moeten gooien”bla bla bla; ik gebruik grote woorden, omdat ik eigenlijk tegen dat gestaak opzie. ALs ik dit zeg lijk ik toch best stoer en stellig”. Gelooft u het zelf? Ik niet.
Voltaire is zelf zeker geen held, haat massa en haat geschreeuw! Maar toch…….
stakende leraren?
nu even niet
Willem Smit
Staking a.s. do: laat uw stem horen!
Mijn schoolleiding:
“De schoolleiding steunt de beweegredenen voor deze actie. Het is uitermate onverstandig om de bekostiging van het onderwijs te reduceren en tegelijkertijd de onderwijstijd te verhogen. Dat zal tot een verslechtering van de kwaliteit leiden in plaats van tot de beoogde verbetering. Wat de vakantieregeling betreft, is er na lang politiek soebatten een compromis gevonden dat geen enkel recht meer doet aan het oorspronkelijke idee om door een betere spreiding van de vrije dagen de werkdruk voor leerlingen en docenten te verlichten.”
Een twintigtal collega’s van mijn zal aan deze oproep gehoor geven, waaronder ik.
Volkskrant
Vandaag 2 stukken in de Volkskrant over de staking. Een artikel van docent Engels Wim Suyderhoud en een artikel van 2e kamerlid (en aanstichter van de 1040 urennorm) Harm Beertema.
re Vk
Beertema stelt vijf Waar was u, toen … -vragen.
“1. Maar waar was u toen de bestuurders en de managers het beroep van leraar uitkleedden?
2. Waar waren jullie toen de leraar werd gedegradeerd tot een instructeur van vaardigheden? Toen de leraar met een verhaal, die kennis en traditie doorgaf van de ene generatie naar de volgende, toen die échte leraar achterhaald werd verklaard door al die ‘deskundigen’?
3. Waar waren de woedende leraren toen het realistisch rekenen werd opgelegd door de bestuurders, waardoor onze kinderen nu niet meer kunnen cijferen?
4. Waar was de boze leraar toen van hogerhand werd besloten dat het vak geschiedenis er niet mee toe deed?
5. En waar waren de boze leraren toen hun kritische collega’s die wél in opstand kwamen, monddood werden gemaakt? En zelfs werden ontslagen? Waar waren jullie toen?”
Me dunkt dat Beertema vijf goede vragen stelt. Antwoorden zijn verder weg dan ooit. De stakers hebben kortzichtig heel andere zaken op het oog. Goede leraren zijn er bijna niet meer en werken ondergronds. De AOb is een castratenclubje en een verlengde arm van de overheid en de schoolraden. Deze staking komt veel te laat en slaat nergens meer op. Veel plezier, donderdag. Ik hoop dat het regent.
Willem Smit
Flauw
Kan de vakbond het ooit wel goed doen? Juist dit soort kwasi-kritisch commentaar heeft altijd elke actie tegengehouden. Doet de bond eindelijk iets en steekt zijn nek uit (leraren zijn bepaald geen geboren stakers) en dan dit soort zure commentaren die -kort gezegd- inhouden: heeft u in het verleden nooit geprotesteerd, hou dan nu ook maar je bek. Compleet waardeloos!
Waar was de leraar?
Vraagt Beertema dit echt alleen aan de docenten?
Waar waren de ouders?
Waar waren de kiezers?
Waar waren de politici?
Waar waren de media?
En waar was het bedrijfsleven?
Er zijn op mijn school overigens ook docenten die donderdag wel doorwerken op school (altijd genoeg te doen), maar geen lessen geven. Dat kan natuurlijk ook nog.
Winkelen
Docente van mijn zoon was gezellig winkelen bij de Bijenkorf. Wellicht is ze op donderdag niet ingeroosterd maar stakingsbijeenkomst bezocht ze niet…
Bij dit warenhuis stikte het trouwens van de scholieren, die dit een veel leuker hok vonden.
NB. Ik was niet in de B. maar kwam ze in de trein met hun aankopen tegen.
cgo
Weet je zeker dat het geen competentiegericht onderwijs was?
de praktische kant van het lerarenprotest
“De PVV heeft onlangs een motie ingediend dat in het hele onderwijs 80 procent van het budget naar lessen moet, naar gedefinieerde lessen, met een bevoegde leraar voor de klas. Dat betekent nog maar 20 procent voor de overhead, voor het gedoe”. Zoals de motie hier beschreven is is zij mij te vaag. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat de docenten zo nog meer werk in de schoenen geschoven wordt omdat er niet-lesgevenden ontslagen worden. Het is nooit zo geweest dat het personeel van de school voor 80% van de tijd voor de klas stond. In de tijd dat de leraar nog in een volledige baan aangesteld werd als hij in een lesweek 29 lesuren van 50 minuten gaf stond hij minder dan 5 volle uren per dag of ruim 24 klokuur per week voor de klas. Nog lang geen 80% van de tijd.
Maar het is natuurlijk wel zo dat als een leraar alle taken die hij sedert de vijftiger jaren erbij gekregen heeft in kan ruilen voor 12 minuten per dag extra lesgeven hij er flink op vooruit zou gaan.
Er is veel voor het standpunt van Harm te zeggen maar als je staakt voor minder taken in ruil voor meer lesuren loop je wel het risico dat je je toch meer lesuren krijgt zonder dat je taken verminderd worden. Staken tegen meer lesuren is minder riskant. En als leraren staken voor betere immateriële arbeidsvoorwaarden en dat terecht is mag je niet alleen de leraren verantwoordelijk stellen voor de lesuitval gedurende de staking. De politici die de motie van de PVV niet uitvoeren zijn dat ook.
Seger Weehuizen
Beertema
Wat een wanstaltig stuk van Beertema. Geen feiten maar onderbuikjes… En vooral hypocriet gedoe… Bij BON tegen de 1040 urennorm en nu er voor! Lijkt me een draaikontje
Draaien
Op zich is er niks mis met draaien, maar er moet wel de goede kant op gedraaid worden….
Waar blijft de laatste V van PVV?
De kritiek van Harm Beertsema op de stakende leraren is voor mij aanleiding om het digitale agenda van de PVV voor de periode 2010-2015 te lezen. Wat daar in staat is zeer BONs en helder maar ik betwijfel of deze agenda al vóór de verkiezingen zo op schrift stond. Alleen de regel “handhaving van het bijzonder onderwijs en artikel 23 van de Grondwet, maar islamitische scholen gaan dicht” is natuurlijk gewoon onzin.
Maar PVV betekent “Partij Voor Vrijheid”. Die vrijheid geldt, net zo als bij de andere partijen, blijkbaar niet voor ouders. Gelovige mensen kunnen via een zuil een hen passende ingekleurde school uitkiezen (“Christelijke, Joodse en openbare scholen moeten naast elkaar kunnen bestaan. (Wij zijn dus voor behoud van artikel 23 Grondwet….”) Maar over het creëren van een onderwijsvrijheid op individueel niveau is niets te vinden. Natuurlijk kan de overheid niet zo ver gaan dat zij scholen voor één leerling in stand kan houden. Maar nu is het andere uiterste het geval. Als je je kinderen een soort onderwijs wil laten volgen waarvoor de schoolbesturen en de politici van het politiek-educatieve complex geen voorzieningen willen treffen sta je als ouder machteloos. Een partij die werkelijk voor vrijheid is die zich ook moet uitstrekken tot het onderwijs zou daaraan moeten werken in plaats van de malgetraiteerde leraren te verwijten dat ze staken en dat ze voor het verkeerde staken. De huidige regering misbruikt het geld dat ouders in de vorm van belastingen aan de overheid betaalt om te garanderen dat ieder kind passend (in de niet-enge betekenis) onderwijs kan volgen om vrije keuzes van ouders zo veel mogelijk in te perken. Als jij, ouder, niet wilt wat wij willen zie je geen cent terug van het voor onderwijs gereserveerde geld in de schatkist. Laat een partij voor Vrijheid daar maar eens iets aan veranderen.
Seger Weehuizen
Innovatieve experimenteerruimte onderwijs
Beste Seger, op 14 december 2011 is een wetsvoorstel ingediend: ‘Innovatieve experimenteerruimte onderwijs’*, 33 116*; Overzicht*; Verwante dossiers*; Te wijzigen artikelen* (via*).
Ik lees in de Memorie van Toelichting over (samenwerking in) krimpgebieden (*Noordoost-Groningen, Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen*), zomerscholen, schooluitval, kindcentra waarin onderwijs wordt geïntegreerd met zorg, cultuur of sport [brede scholen??], samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen uit verschillende sectoren, hoger onderwijsinstellingen e.d.
Artikelsgewijze toelichting in MvT: “Op grond van het eerste en tweede lid van het nieuwe artikel kan bij wijze van experiment bij algemene maatregel van bestuur worden afgeweken van bepalingen over onderwijs en (alleen in het voortgezet onderwijs) examens, benoembaarheid van onderwijspersoneel, bekostiging en gegevensverstrekking.”
Ik kan nu (nog) niet beoordelen in hoeverre dit nieuwe wetsvoorstel soelaas kan bieden bij de stichting van nieuwe kwaliteitsscholen.
Innovatieve experimenteerruimte onderwijs (2)
Uit de Memorie van Toelichting* (via*); 1. Inleiding:
“Dit wetsvoorstel biedt een grondslag voor:
1. experimenten ten behoeve van innovatie in het onderwijs binnen de Wet op het primair onderwijs (WPO), Wet primair onderwijs BES (WPO BES), de Wet op de expertisecentra (WEC), de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), en de Wet voortgezet onderwijs BES (WVO BES), en
2. experimentele samenwerkingsverbanden tussen scholen en instellingen uit het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs.”
Laten we hopen dat dit wetsvoorstel geen aanleiding tot een nieuwe kaalslag in het onderwijs geeft. Zie wetsvoorstel: betekent ‘samenwerking’ een fusie? Betekent ‘integratie’ een middenschool? Betekent ‘experimenteren’ Het Nieuwe Leren? En is ‘innovatie’ Competentiegericht Onderwijs? – de laatste is via de EU* ingevoerd – al dan niet ‘vrijwillig’ met ‘peer pressure’*: aanpassing van de nationale wetgeving van individuele *lidstaten*, en HNL is het paradepaardje van de modieuze onderwijsvernieuwer – *informal learning*. Wie of wat regisseert?
Waar ik was
Ik gaf toen echt les. En ik vocht tegen alles wat de leraar bedreigde, ook op mijn school.
En nu ben ik solidair met de staking.
Goed onderwijs heeft niet altijd 1040 uur nodig. En zorg dat leraren in hun hectische bestaan dagen overhouden om hun lessen voor te bereiden en om bij te komen.
Constructies waarin leraren meer op school rondhangen waar ze in een werkruimte niet alles bij de hand hebben, zijn dan niet nodig.
Achtergrondinformatie
Onderwijskwaliteit, onderwijstijd en vakanties*; toelichting*.
Off topic:
* Versterking van de positie van personeel dat is belast met het geven van onderwijs*;
* Wet op het voortgezet onderwijs* (WVO).
Nogmaals Volkskrant
Nog 2 opinieartikelen in de Volkskrant over de lerarenstaking. Een artikel van kamerlid voor de VVD Ton Elias met de titel ‘Veel protesterende docenten leven in het stenen onderwijstijdperk’ en een artikel van rector Gerard Olthof met de titel ‘Leraren zijn minachting politici beu, en ze hebben groot gelijk’.
Artikel Volkskrant Elias
Het verhaal van Elias is
1)beledigend:
“Daarom proberen [veel mensen binnen het onderwijs] ook lastige maatregelen vooruit te schuiven, in de hoop op weer een nieuwe Ronald Plasterk die een miljard extra bij het onderwijs naar binnengooit zonder er iets voor terug te vragen”.
2)verwisselt oorzaak en gevolg:
“Protesterende leraren zeggen dat alles in het onderwijs wel goed komt als we de leraar maar gewoon met rust laten. Maar te veel docenten presteren ondermaats” schrijft VVD-kamerlid Ton Elias”.
Het is eerder zo dat veel docenten ondermaats presteren omdat ze niet met rust worden gelaten.
Deemoediging is geen sterke prestatieprikkel.
Seger Weehuizen
Elias
En Elias leeft inderdaad niet in het stenen tijdperk, maar wel in de uiterst feodale Middeleeuwen. Hoe durft hij?
Elias
Elias zegt:
“Dat zal leiden tot meer kinderen die gaan zakken én tot druk op volksvertegenwoordigers om daar iets aan te doen. Maar die druk moeten wij blijven weerstaan. We moeten niet toegeven als er gepiept wordt over de zwaarte van de examens; het moet volkomen normaal worden om harder en duidelijker te zeggen dat diploma’s halen, betekent dat je als leerling hard moet werken om aan stevige eisen te voldoen.”
Op zich zit hier veel goeds in: de druk van piepende leerlingen en ouders/kiezers en leerlingen móet ook worden weerstaan, dat lijkt me inderdaad een deel van de oplossing, en deze opstelling van Elias is ook voor hem niet zonder risico, want ook veel VVD-ouders kijken neer op het onderwijs en zijn alleen in het diploma geïnteresseerd. Daarvoor dus lof.
Maar een politicus die echt beter onderwijs wil, weet dat prestatiebeloning, vakantie-inkorting en een 1040-urennorm juist het tegendeel gaan opleveren. Deze maatregelen gaan er echter goed in bij een achterban die graag stevige taal hoort en zeer selectief jaloers is op docenten. Daaraan kan Elias kennelijk meteen al géén weerstand bieden en geeft hij zelf niet het goeie voorbeeld.
Een politicus die echt beter onderwijs wil, komt met een totaalaanpak met daarin defusering, heroormerking van onderwijsgelden, extern nagekeken examens en ook een zak met geld om gemotiveerde, hoogopgeleide docenten aan te trekken. Ontbreken deze vier zaken, dan weten we: deze politicus vindt verbetering van het onderwijs niet belangrijk. Dat mag, maar wees daar dan eerlijk over.
Column Marc Chavannes
Vandaag ook een column van Marc Chavannes in de NRC over de lerarenstaking (en onderwijs in breder perspectief).