Het is voor de lezers op dit Forum geen nieuws, maar toch mooi dat er wederom bevestiging komt: studenten behoeven structuur. Dit is te vinden in een boek van Huub Nelis. Zie Fontysonline voor het hele verhaal.
Nelis aan het woord:
‘Jongeren worden overschat,’ stelt Nelis. ‘Ze maken vaak al een volwassen indruk en worden zo ook benaderd. Niet alleen door aanbieders van commerciële producten, zoals kleding en ict. Ook ouders en leraren en docenten zien jongeren al snel als volwassenen. Maar vanwege die onvolgroeide hersenfuncties knokken ze vaak met wisselende emoties en stemmingswisselingen. Ook kunnen ze meestal zaken maar moeilijk met elkaar verbinden, ze hebben nog geen goed vermogen tot abstraheren, ze hebben moeite met plannen, anticiperen, prioriteiten stellen, met concentreren. Ze zijn egoïstisch, zoeken de grenzen op en gaan daar makkelijk overheen. Daarnaast oefenen ze hun gedrag bij vrienden en vriendinnen om te zien hoe er op gereageerd wordt. Ze zijn, kortom, druk doende met zichzelf op hun weg naar volwassenheid’, aldus Nelis.”
en
“Overigens prikte hij en passant nog een ballon door. Jongeren zouden sterren zijn in het multi-tasken. Mooi niet. Een proefwerk leren en ondertussen ook naar de tv kijken, kunnen ze niet, net zomin als volwassenen. Uit hersenonderzoek blijkt dat ze van het ene naar het andere schakelen en dan dus maar met één ding bezig zijn”
En ook
“De docenten moeten … twijfel en uitval goed begeleiden” ? ? ?
Twijfel en uitval begeleiden
Ja, dat zag ik ook staan. Laten we de schrijver het voordeel van de twijfel gunnen en ervan uitgaan dat hij bedoelt dat docenten studenten die twijfelen c.q. dreigen uit te vallen, goed begeleiden.