Doekle Terpstra naar Inholland?

Zie de Volkskrant

Hij heeft in ieder geval voldoende kennissen:
Terpstra is momenteel voorzitter van de Hbo-raad en van de schaatsbond KNSB. Ook vervult hij commissariaten bij onder meer Aegon en Unilever en is hij lid van diverse besturen. Terpstra liet zondagavond weten dat hij tot zijn spijt ‘nu nergens op kon reageren.

15 Reacties

  1. Politiek
    Eerst D66’er Elbers, toen VVD’er Dales en dan nu waarschijnlijk CDA’er Terpstra. Is lid zijn van een politieke partij een voorwaarde om baas te worden bij InHolland?

  2. Johan Cruijff
    Johan Cruijff had ook een aardig interview in De Volkskrant van zaterdag. Ik ben voor de Johan Cruijff-oplossing bij InHolland. Echte onderwijsmensen, mensen die denken en handelen vanuit het onderwijs erin en het huidige bestuur en hun onderwijskundige adviseurs naar huis.

  3. van Maffia-achtig tot maffioos
    Doekle IS ondertussen voorzitter van het college van bestuur van InHolland. Hij wordt bovendien het ENIGE lid van het College. Hij gaat in maximaal één jaar tijd bij Inholland schoon schip maken. Daarbij zal hij ook het functioneren van de raad van toezicht tegen het licht houden. Na de “vrijspraak”van Dales van Fraude omdat Leers alleen maar een ‘fraudegevoelige” situatie had kunnen vaststellen kwam de gouden handdruk die Dales kreeg en bleken er ook nog sterke aanwijzingen voor bestedingen bij externe partijen en buitenkringige onkostendeclaraties van bestuursleden te zijn. Voor BON-leden geen verassing. Een mede-oprichter van BON, de voorzichtige hoogleraar Heertje, sprak reeds van Maffia-ACHTIGE-praktijken.
    BRON: NRC en mijn geheugen
    Seger Weehuizen

    • raad van toezicht doeklet zichzelf op???
      Doekle, voor wie de overgang van het lingo van de werknemer (gristelijke vakbond) naar dat van de werkgever (hbo-raad) rimpelloos en geruisloos verliep, werd benoemd door de raad van toezicht van de hogeschool.

      Dezelfde raad die het op een akkoordje had gegooid met Elbers: toen hij zich zo onsterfelijk belachelijk had gemaakt bij Clairy Polak in NOVA moest hij even uit de spotlight. (Interview bij Polak naar aanleiding van een bezuinigingsmaatregel die competentiegericht onderwijs werd genoemd).

      Ze troffen wat regelingetjes voor Elbers en benoemden Dales als vervanger of beter gezegd, als stroman. Deze laatste kwam “orde op zaken stellen”. Dat mocht: wat windowdressing en een interne herschikking van wat opleidingen kon geen kwaad.

      Zolang hij maar van de declaraties en andere “regelingen” afbleef.

      Dezelfde raad van toezicht heeft nu opdracht gegeven aan een “extern” bureau om onderzoek te doen naar het functioneren van, ja, ja, de raad van toezicht.

      Nu is de vraag of het lot van dit externe bureau hetzelfde zal zijn als dat van een van de vorige interims die, intern weliswaar, ook een onderzoeksopdracht had (voor slechts 35.000 EURO per maand): deze interim leverde niet het gewenste resultaat, maar kwam met een zeer kritisch rapport waarin hij het disfuntioneren en de incompetentie van het management aan de kaak stelde.

      Het laatste bericht over hem was, dat hij nog op zijn geld zat te wachten.

  4. Ja hoor, hij doet het
    Zojuist via de Nieuwsbrief van de NRC. Doekle doet het.

    Maar ter geruststelling: hij krijgt maar een sober salaris: 150.000 euro per jaar.

    • 150.000
      150.000 euro voor drie dagen in de week.

      Kan iemand me vertellen of de Balkenende-norm inderdaad inmiddels op 250.000 euro is gesteld?

  5. Doekle
    Toch slimme zet van Doekle, deze vlucht naar voren. Zo kan de HBO-raad, door alles intern af te handelen, het heft in handen houden. Stel je voor, dat het kabinet gaat twijfelen aan de raden, de besturen, de mega-opleidingen etc.: waar moeten al die bestuurders naar toe? Dus geen inmenging van buiten, graag. En vooral een integer gebaar maken naar de buitenwereld qua salaris, bonus en faciliteiten. Alleen: als blijkt dat Doekle het voor dit geld kan, dan kan de rest het toch ook?

    • schrijf wat je bedoelt!
      Ik vind die positieve correlatie tussen meer lessen en studieverzwaring op zichzelf een malle bewering. Als leerlingen per tijdseenheid meer opsteken van klassikale lessen dan van zelfstudie en het aantal klassikale lessen wordt vergroot zonder dat de eisen wat betreft wat de leerlingen kennen en kunnen moeten verhoogd worden verlicht men de studie. Maar er wordt waarschijnlijk bedoeld dat men zowel meer wil leren als efficiënter wil leren. Het is handiger om op te schrijven wat men bedoelt. Seger Weehuizen

      • Inderdaad
        Het geeft wellicht aan dat ze niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Op zichzelf betekent een groter aantal contacturen niet dat je meer leert, het hangt volledig van de studie af welk aantal contacturen voor de modale student het efficiëntst is en het hangt van de student af hoe efficiënt hij met die contacturen leert.
        Voor een ´sociale` studierichting kan je normaal gesproken best volstaan met een beperkter aantal contacturen aangezien er weinig werkzittingen en practica nodig zijn. Voor een talenrichting of een exacte richting moeten er wel veel werkzittingen en practica worden georganiseerd.

        Ik vind het belangrijk dat er voldoende contacturen zijn maar tegelijkertijd moet een onderwijsinstelling ervoor waken dat de studenten niet afhankelijk zijn van die contacturen (buiten practica). Het is immers afhankelijk van de student hoe hij het gemakkelijkst leert. De een kan goed aantekeningen maken en onthoudt die gemakkelijk en heeft dan ook veel baat bij hoorcolleges, de ander schrijft langzaam en leest liever alles zelf in zijn eigen tempo. De een kan gemakkelijk zelf de rode draad begrijpen uit een groot stuk tekst, de ander heeft het nodig dat een ander die rode draad uitlegt (de docent die het hoorcollege verzorgt).
        Organiseer dus voldoende hoorcolleges waarin je in grote lijnen alles uitlegt maar zorg ervoor dat alles op papier staat (handboeken + dictaten + elektronische leeromgeving).
        Organiseer voldoende werkzittingen maar plaats na de werkzitting ook gedetailleerde uitwerkingen op de elektronische leeromgeving zodat de student die nog eens rustig kan bekijken wanneer zijn aantekeningen onvoldoende helpen of wanneer de docent geen tijd had om bepaalde oefeningen te behandelen. Plaats op de elektronische leeromgeving een groot aantal extra oefeningen met gedetailleerde uitwerkingen.
        Een goede onderwijsinstelling heeft dit soort zaken in de gaten.
        Studenten betalen voor die contacturen dus lever die maar maak de studenten er niet afhankelijk van.

      • hun en hen
        Naar mijn gevoel is “hen”datief en “hun”accusatief. Daarbij heb ik een hekel aan het gebruik van het woord hun omdat dat tevens een bezittelijk voornaamwoord is, Ik zou willen dat de taalunie voor hun als persoonlijk voornaamwoord een ander woord voorschrijft. Overigen doet diezelfde spraakverwarring zich voor bij het woord “jullie”. ergerlijk.
        Seger Weehuizen

        • andersom
          “hun” is nog altijd datief en “hen” accusatief en inderdaad, verwarrend blijft het.
          De spraakverwarring bij jullie ontgaat me.

          • naamvalsverspringing
            Als je de rol van het meewerkend voorwerp wilt versterken door het voorzetsel “aan” er aan toe te voegen gaat het van de datief in de accusatief over. “aan” regeert dus de accusatief. “Ik geef hun een boek” wordt dus “Ik geef aan hen een boek”.
            Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.