Je houdt het niet voor mogelijk

Onder het goedkeurende oog van Stevens wordt het natuurlijk leren nu ook in Zeeland ingevoerd.
Een bewust veroorzaakte onderwijsramp?

6 Reacties

  1. Boeiend versus saai onderwijs
    […]”De bewuste conferentie ging over ‘natuurlijk leren’. In een gesprek met Van Hoepen over dat begrip vallen termen als duurzaam leren, meervoudige intelligentie en systeemdenken. ,,Het tegengestelde van boeiend onderwijs is saai onderwijs”, vertelt hij. ,,Maar dat is slecht voor kinderen. Dat betekent dat je niet leert. We willen de kinderen op school leren over de maatschappij, maar ook leren om die maatschappij te veranderen. Ze laten zien dat heel veel dingen met elkaar samenhangen.” Een voorbeeld daarvan is dat een vader met een interessant beroep daar op school eens iets over komt vertellen. Zo worden dingen van buiten de school de klas ingehaald.[…]”

    Duurzaam leren, meervoudige intelligentie en systeemdenken …… de nieuwe Heilige Drieëenheid? En die vader van buiten de klas, die hebben we “vroeger” natuurlijk nóóit gezien. Als men dat op de Alpha-scholengroep als vernieuwing ziet, dan liep men inderdaad achter!

  2. PZC: Patroonherkenning
    In het artikel in de PZC treffen we weer het bekende patroon aan.
    Schooldirecteur gaat (uit wanhoop of uit verveling of omdat hij van zijn koepelbestuur moet) naar conferentie, alwaar Luc Stevens of vergelijkbare luchtverkoper, schooldirecteur, na borrelrondje met andere directeuren die ‘al veel verder zijn’ (het zou me niets verbazen als zou blijken dat onderwijs-vernieuwlers standaard enkele ‘enthousiaste’ collega’s laten rondlopen op conferenties waar ze spreken, bij wijze van lokeend. Werkt u er nog niet mee? O, maar dan moet u snel met dat …. beginnen, anders loopt uw school straks achter!), komt thuis met het hoofd bruisend van dadendrang en begint vervolgens zijn docenten lastig te vallen en het onderwijs te vergiftigen. Hoezee!!
    Zou die PZC werkelijk zo provinciaals zijn dat er geen kritisch vraagje af kan, of is dit soort juichverhalen in de landelijke pers ook nog steeds gebruikelijk?

    • Zo simpel kan het toch niet zijn….. toch?
      Bij alle andere verhalen over scholen die gingen vernieuwen werd tenminste nog de schijn opgehouden dat men er over had nagedacht.
      En dan vinden we mensen die bij Scheringa koopsompolissen afsluiten naïef. Dit tart alles. Is, ik meen het werkelijk, criminele nalatigheid. Weigeren na te denken, maar hup we springen op de reclamekaravaan (die overigens flink de sleet heeft)

  3. natuurlijk leren is niet gelijk aan het nieuwe leren
    Natuurlijk leren is niet gelijk aan het nieuwe leren. Meervoudige intelligentie is niet anders dan rekening houden met de verschillende leerstijlen. Bijvoorbeeld visuele ondersteuning en structuur aanbrengen is van deze tijd en van vroeger. Nu wordt het gebracht als iets heel bijzonders. In Zeeland is er een schoolbegeleidingsdienst die het product meervoudige intelligentie moet slijten! Mindmap is iets van alle tijden en herontdekt bij brainstormsessies. Systeemdenken is er altijd al geweest. Samenhang in onderwijs aanbrengen is alleen maar nuttig. Maar dit zijn allemaal zaken die bij een goed docent normaal aanwezig zijn en nu wordt er iets van gemaakt alsof het nieuw is. Dit alles zegt niets over de inhoud van onderwijs. Als bovenstaande wordt ingezet dan kan er heel goed onderwijs zijn. Maar het zegt niets, want evenzogoed kan er belabberd onderwijs aan ten grondslag liggen.
    Waar gesproken wordt over natuurlijk onderwijs hoeft men niet te maken te hebben met het nieuwe leren.
    Ik heb wel behoefte om door te vragen bij dit bestuur: wat willen jullie met deze ontwikkeling bereiken? Alleen publiciteit?

    • Leerstijlen en natuurlijk leren
      Een link naar een mooi filmpje dat leerstijlen ontmaskerd staat hier op de BONsite.

      Je kunt onder ‘natuurlijk leren’ verstaan wat je wilt, maar het wordt tegenwoordig meestal gebruikt als synoniem voor ‘Het Nieuwe Leren’. De onderwijsvernieuwlers pikken alle woorden in….

      Als je dit artikel leest dan voel jij toch ook wel op je klompen aan dat hier iets niet pluis is Gems? Dit is precies het type juichverhaal waar we tot de komst van BON mee doodgegooid werden: Oh Oh wat zijn we vooruitstrevend en fantastisch!

      • type juichverhaal
        Mark, het feit dat massaal achter deze ontwikkeling aan gelopen wordt, geeft alleen al aan dat het niet pluis is en dat er meer achter steekt dan hier wordt verteld. Het feit dat dit via een schoolbestuur gaat……………is alleen al verdacht.

Reacties zijn gesloten.