Waarde mede BONners,
De jongste Vakwerk, die vandaag bij mij op de mat plofte, stemt mij niet zo heel gelukkig. Een bobo van de lerarenopleiding mag vertellen wat er daar verbeterd moet worden terwijl de enige verbetering totale afschaffing zou zijn, en een consultant krijgt pagina’s ruimte om uit te leggen waarom managers op school zo belangrijk zijn! Nuancering kan ook doorschieten, o zeer gewaardeerde redactie… Wat vinden jullie, geachte forumleden?
Tja, een beetje eigen schuld is het wel: Ik heb zelf niets ter publicatie ingezonden…
Gelukkig is er ook een hoop aandacht voor de zo succesvol verlopen BRON conferentie. Dat is een glanzend lichtpunt. (Over nuancering gesproken;-))
Mijn waardering
gaat uit naar de bijdrage van Rushitsa Filcheva. Door de overdreven aandacht voor ‘leuk’ en ‘zwak’ worden de talenten van de sterke leerlingen ernstig verwaarloosd.
Dat is een groot verwijt aan de huidige staat van het Nederlandse onderwijs.
Dat moet de grootste zorg worden van de lerarenopleidingen, de managiërs en de bende van drie op het ministerie.
Mooi geschreven
Ik vond het artikel van Rushitsa ook zo mooi geschreven; met een prachtige zorgvuldigheid van structuur en woordkeuze. Zij heeft Nederlands als een tweede taal gestudeerd en is het levende bewijs hoezeer het de moeite waard is om buitenlanders onze taal GOED te leren. Als dit het resultaat kan zijn, waarom nemen we in vredesnaam genoegen met het kromme Nederlands dat velen op dit moment produceren.
@Nieuwste Vakwerk
Beste Bram,
Goed dat Vakwerk reacties bij je los maakt. Ik denk overigens dat dit nummer gebalanceerd is: diversiteit van geluiden, zonder daarin door te schieten (of nu meteen defensief te willen klinken ;)). We hebben uiteindelijk ook zelf een mening die de wereld moet kennen.
Ik wil van deze gelegenheid wel gebruik maken om iedereen op te roepen kopij aan te leveren voor Vakwerk: schrijf iets over wat je bezighoudt, wat moet veranderen of wat juist uitstekend loopt.
Stuur het aan redactie@beteronderwijs.org of hanzen@beteronderwijs.org.
Groeten,
Ralph
Lerarenopleidingen in Vakwerk
Tot mijn genoegen zag ik in deze zeer gevarieerde Vakwerk een stuk over de (eerstegraads) lerarenopleidingen.
Mijn dochter op het Conservatorium (ik zal niet zeggen waar) was vanmorgen haar “Onderwijskunde” aan het leren. (Onderwijskunde moet iedereen “er bij doen” voor het Bachelors) Ze had een bundeltje opsommingen (in het Engels, dat zag er dus erg interessant uit) die ze moest leren.
Wat een verschrikkelijke leerstof! En hoe onzinnig!
Nergens iets over de manier waarop kinderen muziek verwerken, nergens iets over zinvolle leertheorieën, de sterke kanten en de zwakke kanten daarvan. Ergens voorin stond de onzintekst: behaviorism = learning theory. En :”leren betekent gedragsveranderingen”.
Ik heb met haar enkele opsommingen doorgeworsteld en laten zien dat daar nog iets van te maken viel als je er een structuur onder aanbracht. Maar dan viel meteen op dat er veel overbodigs in stond en dat andere elementen maar beter geschrapt konden worden.
Dit wordt dus door toekomstige onderwijsgevenden allerlei onzin met veel tegenzin in het hoofd gepropt en straks op een tentamen weergegeven. Ik denk dat de zin om les te geven meteen om zeep geholpen is.
herkenbaar
Ik herken de structuurloosheid van de opsommingslijstjes van de onderwijskunde. Lijstjes zijn rijp en groen door elkaar, kennen geen enkele logische structuur en overlappen evenveel als dat ze niet overdekken. Treurig dat zoveel mensen daarmee geconfronteerd moeten worden.
Terwijl er juist over muziekles zo veel zinnigs te zeggen zou zijn.