stageplekken

Leerlingen van mijn vmbo opleiding volgen nu de opleiding mbo niveau 3/4 boekhoudkundig medewerker. Nu na 1,5 maanden les moeten ze zelf een stageplek zoeken, voor 2 dagen per week tot juni. Een ordinaire bezuiniging.
Wat kunnen ze meer dan waar ze waren met het examen vmbo? Er zijn geen stageplekken, alles zit vol.
Stagiaires worden pas interessant voor een werkgever als ze aan het eind van hun niveau 3 opleiding zitten. Ze zijn 16 jaar, niet doortastend genoeg. Wat nu? Beetje rondhangen en uitslapen?

6 Reacties

  1. Koffie
    Misschien mogen ze op een boekhoudkantoor koffie gaan halen voor de boekhouders. Hebben boekhouderskantoren vast wel interesse in, stage is immers gratis arbeid.

    Zo snijdt het mes aan alle kanten (behalve die van de leerling natuurlijk, maar die is toch onbelangrijk).

    • Hoe kom je daar nu bij?
      Ze leren er juist heel veel van. Ze leren beleefdheid, op tijd komen, sociaal vaardig zijn etc.

      Het treurige is dat bovenstaande cynische opmerking helaas nog waar zal zijn ook. Voor een belangrijk deel van de schoolloopbaan van een bepaalde categorie leerlingen wordt en op die school weinig meer geleerd dan de sociale vaardigheden die ik hierboven noem.

      Daarbij doemen een aantal vragen op:
      1. Werkt het, leren de kinderen dat inderdaad en gaan ze van school af wel opgevoed en zeer verstandig (zoals Boudewijn de Groot formuleerde)?
      2. Leren ze dat op school of op stage?
      3. Leren ze geen andere zaken?
      4. Wie profiteert van deze situatie.

      Ik vrees dat leerlingen dat in ieder geval niet of nauwelijks op school leren. Wellicht een enkeling op stage. Voor CGO scholen is dat precies de schaamlap om die stage uit te breiden. Voor HNL is het de legitimering van het verkwanselen van werkelijke leerdoelen.

      Mijn conclusie is dat de leerlingen niet door hun ouders worden opgevoed, ze worden verwaarloosd en dat de op school geen les krijgen omdat ze daar zogenaamd de opvoeding oppakken. Het slechtste van twee werelden.
      Waarom denk ik nu dat als we dat lesgeven weer eens serieus gingen aanpakken dan dat opvoeden op school meer effect zou hebben?

      Voor de duidelijkheid: dit zijn generaliserende opmerkingen, maar de lijn lijkt me evident.

      De laatste vraag laat in onbeantwoord. De lijst van profiteurs van dit beleid is te lang.

      • Er zijn geen competente politici
        Onze overheid maakt altijd verkeerde keuzes als het er om gaat zijn zwakkere burgers te beschermen. De vrij markt is vooral welingelichte profiteurs ten goede gekomen. In onderwijsland heeft echter juist het monopolie van de onderwijsbedrijven een aantal mensen veel profijt gebracht en verreweg de meeste betrokkenen veel ellende.
        De MBO-raad is daartegen briljant. Als de overheid de feitelijke blokkade voor nieuwe scholen ooit zou opheffen zijn MBO-scholen gedwongen om het onderwijs op dezelfde manier te organiseren als de bestaande scholen. De drive om nieuwe MBO-scholen op te richten zal zo gering zijn.
        Er is helaas in geen velden of wegen een Nederlandse Obama te zien.
        Seger Weehuizen

      • MBO en ROC
        Te lang, dus eerst deel I:
        Zelf geef ik les op een MBO niveau 4 opleiding. Totdat de tsunami van het ROC over ons heen kwam een uitstekende school. Nog steeds hebben wij een stagebureau: wij zoeken zelf stageplekken voor onze leerlingen: de 1e van 10 weken in hun woonplaats, de 2 andere van ieder 20 weken waar ze willen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, de VS, Mexico. Voorwaarde is wel, dat ze lessen van de taal van hun keuzeland gevolgd hebben. Maar ook bij ons merk je, dat het ROC ons steeds meer in de tang neemt:
        Wij hebben een goed functionerend Zorg Advies Team. Daarin werken docenten, leerlingcoordinatoren en decanen samen met de wijkagent, maatschappelijk werk, leerplichtambtenaar, GGD-arts. Korte lijnen, werkt uitstekend. Mag niet meer van het ROC: er komt een Loopbaan Expertise Centrum, waarin de externe adviseurs zitten en een nieuw benoemde directeur, die nog nooit voor de klas heeft gestaan. De decanen verdwijnen: elke docent wordt loopbaanbegeleider. Gooi er een middag cursus tegen aan en je bent expert. 4x Per jaar gesprekken met je leerlingen. Grotere problemen: meteen naar het LEC, andere gebouw, grote lijnen, geen affiniteit met de werkvloer.Gaat wel af van de formatie. We mogen nog wat vaklessen geven (al heel bijzonder), verder komen de beruchte projecten.

      • Deel 2:
        En als slagroom op

        Deel 2:
        En als slagroom op het toetje moeten er kleine teams komen, die dan alle taken van het management gaan overnemen (behalve budget, formatie,reisjes, lunches, etc.). Je geeft dan met een klein groepje les aan een paar klassen en bent voor alles verantwoordelijk: iemand langdurig ziek? Los het samen op! Een paar collega’s hebben het project niet af: los het samen op! Rooster klopt niet? Los het samen op! Bovendien kan het management op deze manier een verdeel- en heers politiek toepassen. Wel heeft men uitgerekend, dat dit plannetje eigenlijk nu 15% teveel formatie kost. Er wordt een studiedag georganiseerd en ook dat mogen we samen gaan oplossen. Tot nu toe weigeren we: geen LEC en geen kleine teams. Of we het gaan redden? Onze niet- bevoegde coaches vinden het eigenlijk wel lekker, minder lessen. Zo’n projectje draai je wel even. Nieuwe docenten kunnen de consequenties absoluut niet overzien. Nog een truc: we hadden een zeer kritisch MR-lid. Werd midden in de vakantie benoemd tot opleidingsmanager. Dan mag je niet meer in de MR zitten: probleem opgelost.

  2. Stageprobleem
    Hoi Einstein,
    Laat ik even aannemen dat het om voormalige leerlingen gaat. Ze hebben bij jullie hun diploma gehaald en hebben gekozen voor de richting administratie. Helaas is dat een populaire beroepsrichting, (geen vieze handen, méér status, laat beginnen) waarbij het aantal arbeidsplaatsen en het aantal leerlingen niet met elkaar overeen komen.

    Ik vind oprecht dat je leerlingen in niveau 2 niet zelf een stageplek kunt laten zoeken. Ze durven het niet, presenteren zichzelf niet, zijn onzeker etc. Het ergste is nog dat diegenen die geen stageplek hebben ook geen les kunnen hebben. Op de stagedagen is er niemand voor hen beschikbaar. Dát zou de leerplicht eens aan de orde moeten stellen.

    Toch denk ik dat de leerlingen zelf ook eens beter moeten nadenken over de beroepsrichting die ze kiezen. Alleen voor niveau 4 is er plaats op de arbeidsmarkt. De rest krijgt een diploma en gaat vervolgens heel wat anders doen. Als ze kiezen voor een tekortvak (loodgieter bijvoorbeeld) dan ligt het geheel anders met de stages.

Reacties zijn gesloten.