Vanochtend bij het ontwaken doorstroomde mij een warm gevoel: het is vandaag de Dag van de Leraar! Terwijl buiten de regen met bakken uit de lucht viel en een gure westerstorm de dakpannen deed rammelen mochten wij ons verheugen op een dag vol festiviteiten, waarvoor wij onlangs gratis toegangskaartjes voor het Openlucht Museum hadden ontvangen. Met ons eenvoudig salaris is zoiets natuurlijk een enorme financiële meevaller, maar we zijn- gezien de barre weersomstandigheden – toch maar niet gegaan en bovendien hadden we het nog druk met correctie en lesvoorbereiding.
De feestlocatie – het Openlucht Museum – is trouwens treffend gekozen; temidden van bouwsels uit de oertijd, versteende gebruiken en andere lang vervlogen zaken mogen moderne lesgevenden gezellig met elkaar en met de minister in een hopeloze discussie. Zoals tegenwoordig gebruikelijk is er natuurlijk een swingende Engelstalige benaming: “World Teacher’s Day”, en worden wij ook uitgenodigd om deze gebeurtenis morgen op school uitbundig te vieren, bijvoorbeeld door het uithangen van een speciale vlag. Het thema is dit jaar heel vermoeiend “Inspiratie”. We mogen in het museum gaan schilderen en zingen, goochelen en we mogen ons verlustigen aan “speeddates” (?). Er is ook een workshop “Loyaliteit”; ik durf er niet te aan te denken waarop die loyaliteit gericht zou moeten zijn.
Natuurlijk vindt ook weer de verkiezing van de “Leraar van het Jaar” plaats. De MBO-leraar van het afgelopen jaar, die zijn enthousiasme voor het competentie-onderwijs niet onder stoelen of banken steekt, houdt ook een weblog bij. Een ieder die dit leest, zal helaas tot de conclusie komen dat het hier zeker niet om een docent Nederlands gaat ( “wat meer als bij de andere”) . Wie zich een beetje inspant en zich niet al te zeer aan zijn grote hoeveelheden gruwelijke taal- en stijlfouten ergert, zal de boodschap nog enigszins kunnen ontcijferen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het taalniveau van de komende MBO-leraar van het Jaar, maar fatsoenlijke beheersing van het Nederlands schijnt tegenwoordig in het MBO in veel gevallen een hinderlijk bijkomstige competentie te zijn, voor zowel leraren als leerlingen, zeker als het gaat om grote ROC’s.
Mijn jongste dochter zit sinds kort ook op zo’n hip en vooruitstrevend ROC, en brengt de dag daar in het algemeen door met veelvuldig MSN-nen: een vrije vertaling van het begrip “aan je competenties werken”. Leerkrachten ( ‘coaches’ ) ziet ze daar niet veel; denkelijk zijn die allemaal met een weblog of vergaderen bezig. Die willen vast allemaal Leraar van het Jaar worden.
Morgen word ik dus als eenvoudige leraar vermoedelijk flink in het zonnetje gezet door mijn management. Dat wordt een flink tijdje handenschudden. En buiten regent het steeds harder…….
PS: Om nog even extra in de feeststemming te komen nog een link naar een toepasselijk filmpje: nl.youtube.com/watch?v=zPMm5RE6rj0
haha
Met een grote grijns je verhaal gelezen, net zoals ik ook met een grote grijns het programma van de Dag van de Leraar las. Day for change, reiki, paarden en coaching, leren ondernemen vanuit de eigen caravan, hatha yoga, flow, bezinning op onderwijs, de inspiratiekist, denken in kansen…Ondanks dat het Openluchtmuseum voor mij om de hoek is voelde ik geen onstuitbare drang om te gaan. Even werd het mij zelfs zwaar te moede, en vroeg ik mij af wat ik in het onderwijs doe als dit iets zegt over wat tegenwoordig blijkbaar “de leraar” zou moeten zijn. Maar toen keek ik eens rond in de personeelskamer, bezag mijn vriendelijke, goed opgeleide, geinspireerde collega’s, en begreep dat De Dag van de Leraar in het Openluchtmuseum er niet is voor leraren. Het is De Dag van de Onderwijskundigen, van De Beleidsmakers, van De Stuurlui Aan Wal, en ik wens ze daar veel plezier terwijl ik hier thuis, met de regen tegen het raam, een goed boek lees.
Inzake Openluchtmuseum
Dat Openluchtmuseum moet toch ook een hek hebben dat ze vanavond stevig op slot kunnen doen……
Caravan en Wijszer
…, leren ondernemen vanuit de eigen caravan, …
Minister Plasterk brengt ook een bezoek aan die caravan. En niet zomaar een caravan, nee de Next Level Caravan. Want uiteraard kun je een thema “Leren Ondernemen” (waar opzich niks mis mee is) niet in het Nederlands verkopen. Dus wordt het www.areyoureadyforthenextlevel.nl/
In het Openluchtmuseum is ook de introductie van een nieuw “Vakblad voor het MBO” met de titel Wijszer. Ja, het staat er echt. Wat wordt dat voor blad? Nou, zo’n blad:
Wijszer is een onafhankelijk magazine dat zich richt op de docent in het MBO. Het brengt een mix van vakinhoudelijke en lifestyle-informatie, over de leerkracht in het vak en in het dagelijkse leven. Hoog in het vaandel staat de uitwisseling van “beroepsgeheimen”. Hoe ervaren collega’s nieuwe onderwijsmethodes. Hoe denken zij over mobiliteit. Wat kan ik leren van collega’s op didactisch gebied. Wijszer ondersteunt de beroepstrots en geeft een positief imago aan het beroep docent en aan het MBO. Dit gebeurt in een aantrekkelijke mix van reportages, achtergrondartikelen, columns, korte berichten en vaste rubrieken. In iedere uitgave staat een actueel thema centraal. Wijszer is eigentijds opgemaakt in een bijzonder formaat. Wijszer; persoonlijk, praktisch, deskundig, kritisch en inspirerend. Bron: www.wijszer.nl/tarievenkaart_wijszer.pdf. Uitgever is Profiel Producties bv, dat onder meer het blad Profiel voor de BVE-sector uitgeeft.
Leuk bijproduct van dit alles: de agenda van de bewindspersonen is te vinden op www.minocw.nl/actueel/agenda/index.html. Zo vind je nog eens wat.