21 Reacties

  1. Mooi
    Een mooie en tegelijk een intrieste verzameling van denkbeelden van de machtigen en invloedrijken.
    Corgi

  2. Hoop en vrees
    Ik hoop dat sommige uitspraken uit de duim gezogen zijn.
    Maar ik vrees dat dat ijdele hoop is….

    • Invasie
      Onlangs zag ik een film waarin buitenaardse wezens die op mensen leken, aardbewoners in hun slaap besmetten. De volgende dag was je een van hen; een persoon met een buitenaardse intelligentie die als doel heeft zoveel mogelijk aardbewoners te besmetten. Hun eigen planeet was verwoest. De uitspraken hierboven, die ik alle ken, lijken zo op elkaar dat ik meer en meer in mijn theorie ga geloven. Ze bevatten een welhaast buitenaardse hardnekkigheid en standvastigheid, ook op de persoon van toepassing. Die mensen reageren buitengewoon vijandig op hen die hun missie trachten te dwarsbomen hun missie van het steeds dommer maken van onze kinderen.
      Leraren blijken imuun te zijn. Die kunnen gerust gaan slapen. Heeft mijn lerarenopleiding toch nog praktisch nut gehad!
      En die film, die begrijp ik nu pas.

  3. Eerste prijs
    Het is dit jaar weer moeilijk, beste jl, ik zie dat er werkelijk uitstekende kandidaten op deze lijst staan. Toch gaat mijn stem naar de heer Mostert, die wil breken met de breuken en die als enige in de hele wereld vermoedt dat wiskunde bij uitstek een moreel vak is.

    Wat ik eigenlijk wil zeggen: nou ja, wat een stelletje dwazen bij elkaar! Hier is het sociaal-constructivisme volledig tot wasdom gekomen, dit volk heeft veel te veel moderne Franse wijsbegeerte gelezen. -Dit volk is zelfs in letterlijke zin gevaarlijk, volkomen verdwaasd en bovendien zo overtuigd van eigen gelijk dat alleen een klap op het schedeldak -de methode van de oude zenmeesters- een passend antwoord kan zijn.

    En eerlijk gezegd ontsteek ik ook wel in woede als ik deze verzameling uitspraken lees: inderdaad, mijn vingers jeuken. Dat is geen grap.

    • Het is de kift simon, het is wraak
      Ik heb het wel eens vaker, half schertsend, gezegd. Deze mensen nemen wraak. MIddelmatig op school waren ze jaloers op de kinderen die hoge cijfers haalden. Nu ze door een complex van factoren en mechanismen bepalende posities hebben verworven is er slechts wraak. Ze zullen die nerds, die knappe jochies en meisjes wel even terugpakken. Ik geef toe, psychologie van de kouwe grond, maar, dat is veel psychologie, vrees ik. Ik voel je woede zelf ook. Allemaal idioten die beweren dat de wereld plat is en je moet ze niet alleen serieus nemen, maar je bent bijna verplicht om hun dwaalleer nog te bejubelen ook. Alsof je gedwongen word je te bekeren tot de sekte van de platte aarde.

      Dat mechanisme, de wraak, versterkt tegelijkertijd hun eigen macht. Ze hebben namelijk meelopers genoeg. In Nederland zullen veel mensen er een heimelijk genoegen aan beleven als die slimme jongen in de klas nog eens op zijn plaats gezet wordt. Als hij nu eens de mindere is en geen kant meer op kan. De kop boven het maaiveld is alleen toegestaan in gebieden waarin iedereen denkt dat hij zelf ook kan komen. De voetballer bijvoorbeeld. Elk jochie van de straat, elk kind waar ze vroeger in de klas wel mee omgingen, kan rijk worden met voetbal. Maar ze hebben een enorme afstand tot mensen die slimmer zijn dan zij zelf. Die hoorden er op het schoolplein niet bij en nu is er de wraak, de definitieve afrekening.

      • Ik vrees dat ’45 het met
        Ik vrees dat ’45 het met deze cynische analyse he-le-maal bij het rechte eind heeft. In onze egalitaire samenleving heerst een terreur van de middelmaat waar onze Ronald, met zijn verlegen boodschap dat ‘excelleren’ geen vies woord meer moet zijn, niets tegen kan beginnen.

  4. ontstellend – uitleg – enig begrip
    Ik ben ontsteld, zoveel nitwits, zoveel stratificatie, flabbergasted. Dit is oorlog. Zo voorspelbaar ook, en ofschoon de geschiedenis zich nooit herhaalt, trekt zij parallele sporen voor wie ze zien wil. Het doet me ergens aan denken, de jaren dertig, Kurt Weil, Brecht – – – -, wat ze schreven staat leesbaar aan de wand, en we lezen het niet – – –

    Quip uit een cabaret in München, het was 1935 : het licht in de zaal ging plotseling uit. Commentaar : dat ligt niet aan het licht, het ligt aan de leiding. De SS heeft de cabaretier afgevoerd naar het concentratiekamp.

    Zowat 1924 was hoogtij van de genotvolle, corrumperende samenleving, de twintiger jaren. Die dyonisische exhibitie was het gevolg van WO-1, op zichzelf de explosie van de niet meer houdbare verhouding tussen de regenten van dominerende landen, en hun bevolking. Out of touch, zeggen we vandaag, er zijn vergelijkbare situaties nu.
    Vijf jaar later, 1929, ontbrandde de crisis. Weer vijf jaar later, 1934, begon Baldur von Schirach aan zijn zegenrijke omvorming, lees indoctrinatie, van de duitse jeugd, de resultaten kennen we.

    WO-1 en WO-2 waren geen breuken in de geschiedenis. Wat in onze tijd gebeurt, 1980 tot nu, tot 2020, is dat evenmin. Het een volgt uit het ander. Weliswaar is de indoctrinatie meer geinstitutionaliseerd, maar de moeder ervan is dezelfde, de apostelen haar trouwe overtuigde discipelen, en ze worden er bovendien goed voor betaald. Waan. Er zijn geen wezenlijke verschillen met 1900, 1914, 1919, de crisis jaren, 1933 en daarna. Het is dezelfde muziek, met andere woorden.
    Hou je vast, de storm is nog niet voorbij, het wordt nog erger.

    maarten

    • En zo zie je….
      ….nog maar weer eens dat wij die breuken tegenwoordig gewoon niet meer nodig hebben.

  5. “War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance is Strength.”
    Hoe veel decadenter kan een samenleving nog worden wanneer uitgerekend haar onderwijsbobo’s opzichtig afstand nemen van de rationaliteit? Huiveringwekkend.

  6. Kun je aangeven wat nieuw is
    Dank voor dit overzicht jl. Het wordt een fikse verzameling zo. Misschien kun je bij volgende veranderingen typografisch aangeven waar de nieuwe uitspraken staan. Het zou me zeer helpen de nieuwe onzin tussen de oude l@lk*@k te vinden.

    • Halfwaardetijd van l@lk*@k
      Je vindt, hopelijk niet, dat de verzameling te snel veroudert?

      Moeilijk hoor. Moet je eens kijken voor welke enorme conceptuele problemen wij ons geplaatst zien: de halfwaarde tijd van kennis is 3 jaar. Dus: je hoeft niets te leren, je moet het wel kunnen opzoeken (vind ik ook wel een strenge eis hoor, maar dat terzijde).

      Wat is echter de halfwaarde tijd va l@lk*@k (jouw spelling)?

      Neem de uitspraak: alle kennis veroudert binnen drie jaar. Wie deze uitspraak leest, moet wel tot de conclusie komen dat deze uitspraak over drie jaar niet meer waar is. Maar als deze uitspraak over drie jaar niet meer waar is, dan komt dat omdat deze uitspraak waar is!

      Nee, mij heben ze nu wel onder tafel gekregen. Ik vraag een consult aan bij minister Plasterk, die schijnt heel slim te zijn en kan dit probleem vast wel oplossen. Tot die tijd kom ik niet meer uit bed, wil ik geen enkele gedachte meer horen, blijven de gordijnen dicht en geef ik al mijn leerlingen een tien. Wat maakt het immers allemaal uit (als je zelf maar schaal 18 hebt, dat bedrag moet met de nodige rechtsbijstand wel verzekerd worden tegen iedere halfwaarde-tijd….).

      • paradoxen
        Altijd aardig die paradoxen.
        Neem Z={z uit U | z kan niet beschreven worden met minder dan 66 letters}.
        Dan levert dat een probleem op omdat de beschrijving van Z minder dan 66 letters telt.

        Maar gelukkig hebben de l@lk*@k -kundigen daar iets voor bedacht. Zij bedienen zich van meta kennis. En daarvoor gelden die regeltjes natuurlijk niet.

      • nul
        De waarde van l..lk..k is nul.
        De halfwaardetijd van l..lk..k is dus oneindig.
        l..lk..k verliest dus nooit de waarde die ze niet heeft.

        Dit verklaart heel veel!
        Kennis behoudt dus altijd een waarde. L..lk..k heeft die nooit gehad.
        Het vreemde idee van halfwaardetijd is dus geen enkele reden is om niet voor kennis te gaan.

        Dat de gedachte dat kennis veroudert niet klopt, is omdat – als het goed is – kennis verbetert…d.w.z. wordt aangevuld met nieuwe en betere inzichten in wat we weten. Dit zou een argument zijn voor twee redenen om wel veel kennis op te doen:
        1. Dat het nodig is om je vak voortdurend bij te houden.
        2. Nog veel belangrijker: Dat je over de principes en het begrip beschikt om te kunnen beoordelen (cognitieve handeling, onderwijsdoel!) wat oude en vernieuwde kennis waard is. Juist docenten zouden dit voor hun vak zeer goed moeten kunnen; aangezien zij de verantwoordelijkheid hebben om leerlingen een basis mee te geven, waarmee ze degelijk en efficient zich de belangrijkste dingen van een vak eigen kunnen maken. Dit is een pleidooi voor hoge vakkennis en goede (vak)didactische vermogens = hoge opleiding van docenten.

        Om het met een vergelijking te zeggen: Dat voedingsmiddelen bederven, is geen reden om te stoppen met eten. Dat kennis in ontwikkeling is en daardoor “veroudert” is geen reden om niet meer doelgericht te leren. Wel om ook nog te leren hoe en waarin de kennis die je meekrijgt zich ontwikkelt!

  7. Hef de school gewoon op.
    Na al deze wijsheden tot mij te hebben laten komen trek ik de volgende conclusie en dat is dat de school als instituut opgeheven kan worden. Er is geen enkele houvast meer. De jeugd denkt anders en construeert haar eigen werkelijkheid in een niet te duiden tempo. Waarom dan nog een 6 jarige VWO of een 4 jarige HBO? Er is geen enkele grondslag meer om dit te willen. Hoe moet het gebouw eruit zien, hebben we nog een gebouw nodig, moet er nog wel iets centraal plaatsvinden? Ik heb nog nooit een groep managers gezien die zo hun eigen bestaansrecht ontkennen. Wat zou er nog te managen zijn, er is niet eens een doel meer. Laten we het dus omkeren. Deze mensen krijgen vanaf nu nul euro budget tenzij zij kunnen uitleggen waarom ze hoeveel geld waar voor nodig hebben. En ik denk dat het dan heel stil wordt. Dit komt dan vooral ook omdat zij zelf verkeerd opgeleid zijn en verkeerd of anders denken en andere werkelijkheden creëren dan de jeugd. Hoe komen Sjoerd en Doekle bijvoorbeeld aan de door hen geventileerde werkelijkheden. Als zij een paradigmashift hebben doorgemaakt naar de andere zijde hoe hebben zij dat dan gedaan daar de bestaande hulpmiddelen zoals boeken etc. hier niet meer werken. Ik ben er nu vele jaren mee bezig en ik kan de brug alsmaar niet vinden. Geef mij mijn belastinggeld en schoolgeld terug en dan construeer ik er zelf wel lustig op los samen met een door mij zelf uitgeselecteerde groep in mijn eigen tempo.
    Corgi

    • Oproep
      Is er iemand die kan beginnen met “wijsheden van BON” Ik geef een voorzet.

      Corgi
      Sjoerd en Doekle leven dank zij hun paradigmashift in een andere werkelijkheid. Dit komt omdat ze zelf verkeerd zijn opgeleid en verkeerd of anders denken en andere werkelijkheden creëren dan de jeugd.

      Het mooiste worden natuurlijk ’tegeltjeswijsheden’

      • Aanvulling

      • Hoe harder men roept dat er geen keuze is, hoe belangrijker het is daar wel degelijk naar te zoeken
      • Als men zegt dat “het” niet meer van deze tijd is, dan kun je er vergif op innemen dat “het” vroeger beter was
      • Mensen die het minste verstand hebben van ICT verwachten er vaak het meeste van.
      • Heeft u de gravitatiewet van Newton geleerd tijdens een vrijpartij in de boomgaard of wellicht toch bij de natuurkundeles?
      • De welke wet van wie? …
        “A, ik hoor het al, u heeft Het Nieuw geLeerd!”
      • Mensen die van alles en nog wat snel voor dood verklaren hebben nooit (van) geschiedenis geleerd.
      • Een gebakken scholletje is veel lekkerder dan een zelfgevangen visstick
      • Uitleggen is niet hetzelfde als versimpelen
      • Van versuikerd onderwijs krijg je gaatjes in je hersenen
      • Zou Wesley Sneijder vroeger dat eindeloze oefenen met een voetbal nou niet vreselijk saai gevonden hebben?
        • aanvulling -2-
          [1]
          contradictio in terminis – deze betreft de appelboomgaard (’45, hierboven) :
          de gravitatie wet van Newton werd voorafgegaan door het schot van Wilhem Tell ; vandaar de verwarring alom ;-((
          [2]
          hoe dichter bij de afgrond, hoe beter het resultaat
          (werd betwijfeld door Louis xiv en anderen) ;
          [3]
          a bird doesn’t sing because it has a message, it sings because it has a song ;

          maarten

        • Een paar van filosofen
          Jules Renard: “Luiheid is niet meer dan de gewoonte om uit te rusten, voordat men moe wordt”.

          Mahatma Ghandi: “Er is voldoende op de wereld om de noden van iedereen te ledigen, maar niet om de hebzucht van enkelen te bevredigen”.

          Augustinus: “Hoogmoed is geen grootsheid, maar louter gezwollenheid: En wat gezwollen is lijkt groot, maar is niet gezond”.

          Samuel Johnson: “Bij de meeste mensen zijn problemen de kinderen van de luiheid”.

          • filosofen -2-
            chinese buddhism :
            [1]
            een reis van 12,000 mijl begint met de eerste stap ;
            [2]
            reizen is een ingewikkelde manier van thuis komen ;

            maarten

          • sjeek
            over Sjoerd
            “een nul die praat over andere nullen alsof het negens zijn, in de hoop zelf aanzien te worden als een zeven en een half”

Reacties zijn gesloten.