Ahmed Marcouch vraagt begrip voor moslimouders, moeten hoofddoekjes op school kunnen ?

De integratie is in Nederland volledig mislukt, in de grote steden zijn inmiddels grote delen vol met buitenlanders, Rotterdam bestaat zelfs al bijna voor 50% uit buitenlanders, autochtonen ontvluchten deze wijken, waardoor er in Nederland in diverse wijken inmiddels “zwarte scholen” zijn.

Je aanpassen als gast betekent volgens mij nog steeds, dat je je aanpast in het land of bij de persoon, waar je op bezoek komt of bent, helaas is dit inmiddels geheel uit zijn verband getrokkken en dienen in Nederland de autochtonen zich aan te passen aan de personen welke in Nederland te gast zijn.

Als de overheid jaren geleden een goed en duidelijk klimaat zou hebben gecreeerd, dan zou een discussie als deze nu totaal overbodig zijn geweest.

Uit De Telegraaf van zondag 8 juni:

Coulante school het best voor integratie

’Ook openbaar onderwijs kan religie een plaats geven’

door Jouke Schaafsma

AMSTERDAM, zondag

Allochtone kinderen moeten zo veel mogelijk uit de islamitische scholen worden gehaald en op openbare scholen les krijgen. Dat zegt de Amsterdamse PvdA-politicus Ahmed Marcouch. Volgens hem bieden de openbare scholen de beste kansen om de moslimkinderen op te voeden tot mensen die het Nederlandse burgerschap hoog in het vaandel hebben. De openbare scholen dienen daartoe moslimvriendelijker te worden en coulant te zijn met vrij vragen voor islamitische feestdagen.

Volgens Marcouch, voorzitter (burgemeester) van het stadsdeel Slotervaart, krijgt hij regelmatig van moslimouders te horen dat openbare scholen niet genoeg rekening houden met praktische bezwaren die er leven. „Ouders sturen hun kinderen nu uit nood naar het bijzonder onderwijs, puur omdat ze niet willen dat kun kind met andere kinderen samen moet douchen of omdat het idee bestaat dat hoofddoekjes niet gewenst zijn. Er zijn echter ook basisschooldirecteuren die hier wel een oplossing voor weten te vinden”, zegt Marcouch, die bekend staat om zijn realistische benadering van het allochtonenvraagstuk.

Les in weekend

Bij zijn Marokkaanse achterban wordt de voormalige politieman zowel verketterd als geprezen om zijn uitspraken. Onder autochtone Nederlanders geniet hij eveneens veel gezag.

Ook nu neemt hij stelling tegen een deel van de islamitische bevolking in de wijk Slotervaart. „Kinderen krijgen in het weekeinde in allerlei zaaltjes islamlessen op een pedagogisch minder verantwoorde en amateuristische wijze en dat betreur ik.”

„Zorg dan als ouders en openbare scholen dat na schooltijd een lokaal beschikbaar is waar een vakkundig docent dat islamonderwijs biedt. Dan hoeven die kinderen ook niet zeven dagen per week in de schoolbanken te zitten. De wet biedt scholen allang de ruimte om dat te realiseren, maar veel ouders weten niet dat ze daarom kunnen vragen.”

Discussie

In Rotterdam zijn bijvoorbeeld al zo’n twintig islamdocenten actief op openbare basisscholen. Het Contactorgaan Moslims en Overheid werkt aan verdere verspreiding van dit concept in de rest van Nederland. Marcouch kwam zelf met het onderwerp in aanraking door een antiradicaliseringsprogramma dat in Slotervaart loopt. Hij merkte bij bezoeken aan de scholen dat ze niet goed weten hoe ze religie een plek in het openbaar onderwijs moeten geven. Met zijn pleidooi om meer rekening te houden met moslims in het openbaar onderwijs, hoopt hij de discussie daarover op gang te brengen.

„Integratie is geen kwestie van sociale en economische zaken, maar cultuur en religie spelen daar nu ook een prominente rol in. Geef dat een plek, want als je religie gewoon maar vermijdt op de openbare school, dan leer je kinderen ook niet ermee om te gaan in de samenleving.”

2 Reacties

  1. Godsdienst en onderwijs
    Door alleen al de laatste alinea rijzen te haren me te berge:

    „Integratie is geen kwestie van sociale en economische zaken, maar cultuur en religie spelen daar nu ook een prominente rol in. Geef dat een plek, want als je religie gewoon maar vermijdt op de openbare school, dan leer je kinderen ook niet ermee om te gaan in de samenleving.”

    Integratie is nu juist wel een sociaal en economisch vraagstuk, zelfs enkel een sociaal en economisch vraagstuk. In wezen zijn alle mensen gelijk, ze hebben overal en altijd dezelfde noden, behoeften en zorgen; alleen willen godsdienstfanatici de sociale en economische verschillen steeds in hun eigen belang op de spits drijven.

    Het onderwijs moet hieraan niet meewerken. Onderwijs is er niet om godsdienstige overtuigingen over te dragen, maar “kennis en vaardigheden”. Alle onderwijs dient daarom openbaar te zijn! Het al bijna een eeuw bestaande compromis over bijzonder onderwijs moet op de helling. Daar zal een van Christendom gevrijwaard, ‘paars’ kabinet voor nodig zijn. (En ouders die hun kinderen godsdienstig willen opvoeden mogen hen gerust naar een daartoe geëigend instituut sturen, maar dan wel op eigen kosten!)

  2. Nee dus.
    “Zorg dan als ouders en openbare scholen dat na schooltijd een lokaal beschikbaar is waar een vakkundig docent dat islamonderwijs biedt.”

    En zo wordt een openbare school dan alvast een klein beetje een “school met de iman”. En dat noemen we dan integratie. Marcouche is weer lekker bezig. Een openbare school hoeft religies niet te vermijden (doen ze ook niet), maar ze hoeven ze ook niet te faciliteren.

Reacties zijn gesloten.