Melanografieën

Eén van de factoren die de slaagkans van Tiers-D sterk beïnvloeden is de mate waarin vastgesteld wordt en dus ook vastgesteld kan worden wat de invloed van het niveau van de opleiding van de docent is op het leer- en begrijp-proces van zijn leerlingen. De belangrijkste gebeurtenis waarop dat vastgesteld wordt is het eindexamen. Er zijn BON-stemmen die beweren dat er geen goede match is tussen de gedoceerde leerstof en de vragen op het eindexamen. Bovendien zou er een geleidelijke niveaudaling van de eindexamenopgaven zijn, voorafgegaan door een herhaaldelijk bijstellen van de scheidslijn voldoende/onvoldoende bij de afzonderlijke examenvakken.
Daarover is veel geschreven maar die informatie staat op verschillende BLOG’s verspreid waarvan sommige door 10-tallen andere BLOGS van elkaar gescheiden zijn en ook vaak op BLOGs die met een ander onderwerp startten.
Ik hoop dat BON een scribotheek van melanografieën wil initiëren. Daarin worden discussies over een bepaald onderwerp die over meerdere blokken verspreid zijn bij elkaar gebracht en verwerkt en bewerkt tot een overzichtelijk verhaal dat gemakkelijk door belangstellenden geraadpleegd kan worden. Dit zou moeten gebeuren op een Wikipedia-achtige wijze.
In verband met mijn Tiers-D initiatief zou een titel kunnen luiden:
“Cover up van afnemende onderwijsresultaten door middel van de CITO-eindexamens”
Ook een melanografie over de vergelijkende OESO-onderzoeken zou in de scribotheek opgenomen moeten worden
of “Wat is er gebeurd met het geld dat de schoolbesturen gekregen hebben voor het betalen van eerstegraders volgens schaal LD?”
Een andere mogelijke titel wordt ” Waarom verdienen de leden van schoolbesturen en hun managers te veel?”
Seger Weehuizen