Het platform beta techniek heeft heel veel geld beschikbaar om VO docenten te laten promoveren op didactisch onderzoek: het Dudoc programma. De programmaraad die het geld verdeeld bevat de usual suspects. Het indienen van onderzoeksvoorstellen is op uitnodiging (zo kun je bepaalde mensen al van tevoren uitsluiten). Het resultaat is dat onderzoeksvoorstellen van schrikbarend lage kwaliteit gefinancierd worden. Deze docenten zullen daarmee niet alleen een doctorstitel verwerven, maar ook een volkomen verkeerd beeld krijgen van wat wetenschappelijk onderzoek is.
Weer een voorbeeld van een programma dat bedoeld is om het onderwijs beter te maken, maar waarschijnlijk alleen maar tot slechter onderwijs zal leiden.
Bezoekje aan de site van
Bezoekje aan de site van Dudoc leert dat het gaat om de ontwikkeling van zo geheten concept-context onderwijs. Een definitie tref ik op de site niet aan maar wel krijg je het idee dat dit type ondewijs krachtig gestimuleerd moet worden. De onderzoeken staan binnen dat kader; docenten leren hoe om te gaan met deze vernieuwingen, uitvoeren en zelf ontwerpen. Het probleem dat ik heb bij het lezen van de onderzoeksprojecten is behalve het hoge abstraktieniveau dat geen moment concreet wordt, het genoemde gebrek aan heldere definities zodat ik eigenlijk hooguit een vaag idee heb waarover het gaat. In deze onderzoeken wordt ook niets (meer) getoetst maar vooral ontwikkeld vanuit een vooropgesteld idee. Citaat uit een van de projectbeschrijvingen: “van biologieleraren wordt in 2010 verwacht dat ze zelf concept/context lessenseries kunnen ontwerpen”. De vraag of we deze kant wel uitmoeten schijnt al gepasseerd te zijn. Als gesteld moet worden dat hier sprake is van onderzoeksvoorstellen van schrikbarend lage kwaliteit moet de wetenschap haar pijlen daar maar op richten. De nieuwbakken onderzoekers zelf vinden het allemaal “leuk en interessant”. Overigens, het moet gezegd, de site geeft alle informatie. Prima.