Schoolboeken ‘gratis’?

Onze regering wringt zich thans in onmogelijke bochten om de beoogde ‘gratis’ schoolboeken zo snel mogelijk in te voeren. Dat lijkt mooi voor ouders van schoolgaande jeugd, maar er zit een addertje onder het gras. Als de schoolboeken toch ‘gratis’ zijn, zal de natuurlijke rem op de prijsontwikkeling verdwijnen en zullen schoolboeken razendsnel duurder worden. Uitgevers, boekhandels en drukkers kunnen een tijdje sluipenderwijs hun prijzen laten stijgen zonder dat er iemand over zal klagen. En omdat wat ‘gratis’ is voor het gevoel toch geen waarde heeft, zal er minder economisch met de boeken worden omgesprongen. Het hergebruik en de doorverkoop van de boeken zullen afnemen, boeken zullen minder voorzichtig worden behandeld en meer boeken zullen bij het oud vuil belanden.
Kortom, de ‘gratis’ schoolboeken zullen in de praktijk uitpakken als een zeer oneconomische, verkapte subsidie van uitgevers, boekhandels en drukkers, precies zo als de hypotheekrente-aftrek is verworden tot een subsidie van aannemers, makelaars en notarissen. En net als de hyptheekrente-aftrek zullen de ‘gratis’ schoolboeken op enig moment toch weer verdwijnen wanneer ze te duur geworden zijn.
Mijn voorspelling samengevat: een razendsnelle stijging van de kosten, een berg weggegooide boeken, en na een aantal jaar zal de regeling weer worden ingetrokken omdat ze te duur geworden is. Alles en iedereen verliest: de belastingbetaler, het milieu, en uiteindelijk toch weer de ouders. Alles en iedereen? Nee, de uitgevers, drukkers en boekhandels spinnen hier garen bij. En laten juist zij zich de laatste tijd opvallend stil houden. Toeval?

4 Reacties

  1. Wel druk op de boekenprijs
    De scholen hadden tot nog toe geen enkel belang in het goedkoop houden van leerboeken. Het waren immers niet zij die voor de boeken moesten betalen maar de ouders. Nu het de scholen zelf zijn die voor de leerboeken moeten betalen hebben zij er wel belang bii om de prijs laag te houden.
    De scholen zouden er ook goed aan doen om leerlingen hun boek te laten behouden. Het betalen voor een downlaadrecht per leerling opent voor de leerlingen de mogelijkheid om hun leerboek zelf te houden.
    Seger Weehuizen

  2. Wellicht is het een
    Wellicht is het een oplossing, dat scholen weer de “ouderwetse” boekenfondsen instellen. Het geld gaat naar de school, de vaksekties zijn autonoom in het kiezen van de boeken. De boeken blijven eigendom van de school engaan een aantal jaren mee. Daardoor bereik je dat leerlingen zuinig met de boeken moeten zijn en dat er steeds kritisch wordt gekeken naar nieuwe boeken. Dit bevordert ook de concurrentie. Cruciaal is wel, dat vaksecties autonoom blijven.

    • boeken liever van de leerlingen
      Daarmee wordt, hoop ik, ook het Europese aanbestedingscircus voorkomen. Maar ik blijf voor een eenvoudige uitvoering en digitaal downlaadbaar zodat leerlingen hun leerboeken kunnen behouden.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.