Stemt me droevig.

Op de achtergrond wordt de leerkracht in mootjes gehakt. Rondom 10. De leerling serieus nemen. Samen naar de film gaan. Als de sfeer in de klas maar goed is. Vertrouwen geven. ’n Ouder ziet weinig goede leraren. ’n Collega maakt zich zorgen over de kwaliteit van de collega’s. Drie klassen tegelijk met een vak. Miranda kiest voor onderwijs. En kakelt verder, ze staat al 2 weken voor de klas. Ik zet de tv graag nu uit.
Dit maakt ’t medium tv ervan. Dit is wat de doorsnee Nederlander op prime time op zaterdag ’n uur of 9, over onderwijs voorgeschoteld krijgt. Mits hij kijkt. Filmpjes, waarin ’n docent ’n etter verwijdert en dat wordt lachend afgekeurd. Wanneer ga ik die tv weer aanzetten. Derde dinsdag van september.
Met lood in de vinger.

21 Reacties

  1. Rondom 10
    Ja Leo, ik deel je niet al te optimistische kijk lang niet altijd, maar dit keer ben ik het helemaal met je eens. Ik heb me ook kapot zitten ergeren. Dit had geen niveau en was echt een gemiste kans. Gelukkig weten Rinnooy Kan en Plasterk wel beter.

    • Of R.Kan en R. Plasterk wel beter weten,
      is maar de vraag. Alleen inzetten op salarisverhoging voor docenten, is onvoldoende. En dat weten ze. Politiek is kort vooruitzien. Golven gladstrijken. Mijn niet al te optimistische kijk, is niet genetisch bepaald, maar gebaseerd op 35 jaar lesgeven op veel scholen in ’n grote stad. En dat geeft helaas ’n pessimistisch voorgevoel. Als Kan en Plasterk niet meer te bieden hebben, vind ik het het ’n compliment, om voortaan als cynicus door het leven te gaan.

      • ‘Alleen salarisverhoging helpt niet’ te vaak als excuus gebruikt
        Je hebt gelijk dat ‘alleen inzetten op salarisverhoging voor docenten’ onvoldoende is. Helaas is dit besef de afgelopen vijfentwintig jaar misbruikt om dan maar helemaal niet in te zetten op die salarissen. Of om het salaris van de allerhoogst opgeleide leraren dan maar gelijk te stellen aan dat van onderbevoegde docenten. Of om een salarisverhoging te koppelen aan een FuWa-systeem dat het salaris voor goed lesgeven structureel laag houdt. Of het salaris van een veelgevraagde groep leraren laag te houden door hen openlijk of stiekem te vervangen door minder opgeleide leraren die dat lage salaris accepteren.

        Nee, ‘alleen inzetten op salaris’ is geen panacee voor alle problemen in het onderwijs. Maar het is wel een noodzakelijke maatregel om niet alleen de status, maar vooral ook de kwaliteit van nieuw te werven docenten of het behoud van goede docenten te bevorderen.

        Bovendien staat in het rapport-Rinnooy Kan heel duidelijk dat salarisverhoging slechts een van de voorgestelde maatregelen is. Waarom zou je dan vrezen of suggeren dat ‘Plasterk en Rinnooy Kan niet meer te bieden hebben’? Integendeel, *als* het van structurele salarisverhoging voor hoogopgeleide docenten komt, zal dat het wisselgeld zijn om ook andere, straffere maatregelen aan scholen en docenten op te leggen. Daar ben ik niet tegen.

  2. Toch maar mooi 60 euro per uur en om 5 uur achter de aardappels
    Je vergeet nog die bovenstebeste Telegraaflezer, die voor het oog van de natie op de achterkant van zijn sigarenkistje uitrekende dat wij leraren, die 60.000 euro per jaar verdienen en maar 1040 uur werken, dus een uurloon van om en nabij de 60 euro hebben. Wat hij heel behoorlijk betaald vond voor ‘zulk werk waarbij je om vijf uur ’s middags al weer achter de aardappels zit’. En wat hem betreft werd het dus hoog tijd dat we meer leraren uit het buitenland gingen betrekken om de lonen en de sector een beetje onder druk te zetten. Zelfs dit stuk onbenul, met alle verschuldigde respect (wat heel weinig is), werd nauwelijks adequaat tegengesproken. En als ik mijn oren mag geloven, wat mij op dit punt nauwelijks lukte, bestond Cees Grimbergen het ook nog om dit heerschap te verheffen tot een van de twee ‘positieve noten’ waarop hij het programma graag afsloot.

    • Eigenaardig?
      60 euro per uur, een dagtaak van pakweg 4 á 5 uur per dag, 14 weken vakantie. Ik begin mij in stille gemoede af te vragen waarom al die proleten die zo goed kunnen rekenen zich niet afvragen waarom er een lerarentekort is. Komt misschien door zoontje van de proleet die het ook zo goed weet.

    • Ik vind dit niet eerlijk
      want die in het bedrijfsleven werken natuurlijk heel hard: moeten in de baas z’n tijd afspraakjes maken in een restaurant, wat aan een laptop hangen, van A naar B rijden, kortom, die krijgen heel wat werk te verstouwen. Mensen lijden vreselijk. Begrijp de kinnesinne ook wel: blonk je vroeger op school niet uit, mag je nu dus geen leraar worden want daar ben je niet opgeleid genoeg voor. Moet je ook nog eens aanzien dat zij al achter de aardappelen zitten terwijl jij je leasewagen nog moet parkeren. Zij hebben een gezinsleven en jij, in het bedrijfsleven, niet omdat je weer een weekje naar Engeland moet volgende week. Al dat betaalde reizen gaat je natuurlijk een keer de keel uithangen.

    • Wat doet BON hieraan!?
      Sommige dingen gaan me te ver: het is nu vijf uur en nog zit ik, docent, niet aan de aardappelen. Dat is het grootst denkbare onrecht in deze wereld.

      Een leraar mag niet veel en krijgt karig betaald, maar het recht op vakanties en het aardappelrecht mag niet ter discussie staan.

      Wat is BON van plan hier aan te doen? -Dit is al de derde keer deze maand dat ik niet om vijf uur aan de aardappelen zit- een hellend vlak. Ik overweeg mijn lidmaatschap op te zetten als jullie hier geen speerpunt van maken.

      Zijn er meer docenten die met het zelfde zitten: ook niet om vijf uur aan de aardappelen? Stuur mij svp. een berichtje, ik overweeg een aparte vereniging op te richten. Er zijn grenzen! Strijd voor het aardappelrecht!

    • Positieve noot
      Was toch wel die VWO-leerling. Wist haarfijn de vinger op een zeer gevoelige plek te leggen. Maar ja, daar werd vervolgens niks mee gedaan.

    • Het onderwijs is niet terminaal,
      hooguit de media.
      Het onderwijs is ernstig ziek.
      De zuster aan het bed heet politiek,
      wat gaat ’t worden, weer wat tralala,
      gevolgd door droeve begrafenis muziek.
      Of gaat de beuk erin en liefst frontaal.
      Zo zingen wij, stop toch met kakelen, allemaal.
      Geef docent zijn schaal en kind ’n toekomst, met muziek.

  3. Waar was BON?
    Rondom 10 over het onderwijs, het was een blamage. Niet aanwezig waren: Rinnooy Kan (over zijn onderzoek), de onderwijsinspectie, de directeuren, de managers, geen arbo en geen vertegenwoordiging vanuit de regering. Daarvoor in de plaats werd er lustig op los gekeuveld, werden we voorzien van borrelpraat en werden allerhande voorbeelden aangehaald die verre van exemplarisch waren. Daar lag dus een grote kans voor de vertegenwoordigers van de onderwijsbonden om het kijkend publiek eens haarfijn uit te leggen waarom zo weinig mensen voor het onderwijs kiezen en de uitstroom zo enorm is. Geen argumenten, maar feiten dus. Feiten over werkdruk, het werkelijke aantal uren dat een leerkracht in de praktijk werkt, feiten over WSNS en het CGL en ga zo maar door. En als de bonden er dan niet zijn, waarom schitterde BON dan door afwezigheid? Een gemiste kans derhalve om het domme gekakel te verstommen en in te zetten op een professioneel gesprek!

    • Waar was BON?
      We zijn niet uitgenodigd. Kennelijk wilde men geen verenigingen of andere vertegenwoordigende organen in de uitzending.

  4. Geen gezicht op TV
    Ik denk dat de mislukking van deze goed bedoelde aflevering wellicht ook te wijten is aan het feit dat geen docent meer zijn gezicht op TV durft te laten zien.
    Je zal maandag weer op school komen en directie of leerlingen……..vult U maar in.

    • Mail redactie Rondom 10
      En stuur ook meteen even een mailtje naar de redactie van Rondom 10.

      rondom10@ncrv.nl

      Niet om ze met die hopeloze uitzending om de oren te slaan, want ze zullen hun eigen forum ook vast wel lezen, maar om te zeggen hoe het beter moet: voortaan eerst met BONners contact opnemen. En dan bedoel ik niet eens zozeer het bestuur, want Rondom 10 is geen discussieprogramma voor allerlei “hooggeplaatsten” uit politiek en middenveld etc, maar voor “gewone mensen” zoals wij hier op dit forum.

      Ze gaan pas naar ons luisteren als wij en masse geluid gaan maken, dus mail ze vooral.

  5. Mijn stelling
    Deze uitzending zegt meer over het niveau van de journalistiek in NL, dan over de kwaliteit van het onderwijs …

  6. Wie wil er nog voor de klas?
    Terwijl de aanmeldingen bij de Pabo’s de laatste twee jaar met zo’n 20% afnam, wist ROND OM TIEN (15 noverber 2007) toch een aantal jonge docenten op te sporen die ook nog bereid waren hun verhaal voor de camera te houden. Alle lof!
    Door afwezigheid van professionele onderwijsgoeroes (uitvoerig aan het woord geweest in ROND OM TIEN van 11 november 2006) en de terughoudende opstelling van de twee aanwezige oudere docenten, kregen de aankomers alle ruimte voor hun verhaal.

    Voor de buitenstaander een aardige kijk in de keuken: de mobielterror, de bemoeizuchtige ouder, het keurmerk van de goede docent, de docent die afhaakt, als vervanger van zieke docenten, …

    Op 4(6+2) min. de onvermijdelijke rekentoets, die aangeeft dat waarschijnlijk een kwart van de bevolking niet kan rekenen.

    Tegen het eind, vlak voor de bel, nog even het bekende salarisfabeltje, dat tot een storm van kritiek zou leiden.

    Wat geeft het… alles is relatief.

Reacties zijn gesloten.