“De kritiek van toen heeft er toe geleid, dat op verschillende plaatsen experimenten zijn gestart met alternatieve vormen, zoals projectonderwijs, individuele studiesystemen en computer-ondersteund-onderwijs. De ervaring die met deze alternatieven is opgedaan was echter niet van dien aard dat het hoorcollege van zijn troon kon worden gestoten en aan het museum van oudheden kon worden geschonken. Hoorcolleges werden en worden ook nu in grote getale gegeven. Het college is nog steeds de dominante onderwijsvorm op de universiteit. Het betere alternatief voor hoorcolleges moet nog worden uitgevonden.”
Aldus Hans Schellekens in 1994
Is het nu anders ?
Of
.. hoeft dus niet meer te worden uitgevonden. Kan men zijn tijd aan iets anders besteden.
En
Bij een hoorcollege leer je nadenken en natekenen; later ben je dan in staat tot voordenken en voortekenen.
Bovendien, gezien de onmogelijkheid van menselijk multitasken: nadenken doe je met je mond dicht.
leerstijlen
Het heeft mijns inziens niet veel zin om één manier van kennisoverdracht de beste te vinden. Het is al erg lang bekend dat ieder individu op zijn eigen manier leert. Goed onderwijs biedt kennis dus op verschillende manieren aan: schriftelijk, mondeling, met opdrachten en (als het kan), interactief en visueel.
Verstandige houding
Ik viel zowel onder hoorcolleges als onder werkcolleges in slaap. Misschien val ik überhaupt wel te makkelijk in slaap. Voor mijn leerstijl hadden ze die razend moderne uitvinding: het boek. Ik kan het alleen maar eens zijn met mw. Douma.
Misschien houdt dit je wakker ?
Misschien houdt dit je wakker.
Maak een keuze. Suggestie: kies Lecture #25: Driven LRC Circuits, Resonance.
Er is ook nog een interessante demonstratie aan het eind.
Veel plezier.
Daar zit vast wel iets tussen….
…I presume…
Mooi mooi …
… materiaal!
Als je nog iest dergelijks op historisch gebied weet: ik houd me aanbevolen!
Ook op MIT-site
Dit heb je gezien ?
Ja, gezien
Alleen geen video-materiaal.
’n Search audio/video op MIT gaf ook geen resultaat wat betreft geschiedenis
Toch bedankt voor de link.
Werkgroep
Ja. Het betere alternatief voor hoorcolleges is de werkgroep/het werkcollege. Maar hoorcolleges zijn helaas een financiële noodzakelijkheid.
werkgroep/college niet beter dan hoorcollege
Voor mij zijn het twee geheel verschillende vormen. Elk met hun eigen doel. BIj hoorcollegeá gaat het om kennisoverdracht. Bij werkcolleges gaat het om oefenen, je eigen maken en inslijpen van de stof. En een werkgroep is weer iets anders, dat is meer een groepje studenten die aan een bepaald onderwerp (samen)werken: minder direct e oefening, maar zelfstandig werken en uitzoeken.
Vanuit efficient en degelijk onderwijs prefereer ik zelf hoorcolleges. Het inoefenen en opgaven maken kunnen studenten vaak zelfstandig, thuis of samen met anderen. Het zou ideaal zijn al er tijdens de werkcollege’s vragen over het hoorcollege gesteld konden worden, maar dat gaat vooral goed als de docent die het hoorcollege verzorgt ook het werkcollege doet, of in ieder geval goede afstemming heeft met degenen die het werkcollege doen.
Hoorclleges zijn enkel slecht als de docent hier niet mee om kan gaan of als de studenten de boel verstieren (en niet worden verwijderd)
hoorcolleges
Ik heb in mijn hele middelbare schoolcarrière (zoals vrijwel iedereen) niet één hoorcollege gehad en dat is me uitstekend bevallen. Hieruit blijkt al dat een hoorcollege geen vereiste is voor kennisoverdracht.
Efficiënt zijn ze zeker, zoals u zegt. Een geldkwestie dus. En het kan prettig zijn dat die ene goede professor maar één keer zijn verhaal voor een zaal hoeft te vertellen in plaats van acht afzonderlijke keren. Maar voor mij is juist de kern van goed onderwijs de (Socratische) dialoog tussen docent en studenten – waarbij de docent uiteraard leidend is. Daarbij kunnen docenten je vaak veel beter tot bepaalde inzichten brengen dan wanneer het lesgeven eenrichtingsverkeer is. Goede docenten passen dat ook toe in hun hoorcolleges, maar door de groepsgrootte bij sommige studies (soms wel 200 of meer mensen) is dat nooit hetzelfde als in een klaslokaal met maximaal 25 personen. Ik heb ook veel werkcolleges waarbij kennisoverdracht het hoofddoel is. Misschien is het dan wel een persoonlijk iets, maar kennisoverdracht van iemand die 3 meter van me afstaat en aan wie ik direct vragen kan stellen werkt voor mij veel beter dan wanneer het van iemand komt die 30 meter van me afstaat.
Ik snap heel goed dat hoorcolleges niet afgeschaft zullen worden (financieel en praktisch onmogelijk) en dat hoeft van mij ook helemaal niet: er zijn best docenten van wie ik uitstekende hoorcolleges gehad heb. Maar ik denk van die docenten altijd dat ze nóg beter tot hun recht waren gekomen als ze voor een kleine groep hadden gestaan, in plaats van voor een grote, vaak anonieme zaal.
efficient betekent niet perse geld
U zegt: efficiënt zijn ze zeker, dus een geldkwestie. Maar dat heb ik gezegd noch bedoeld.
Ik zeg dat het een efficiënte manier van kennisoverdracht is. en dat geldt voor de kant van de docent maar meer nog voor de kant van de student. M.n dat laatste is belangrijk. Studenten die werkelijk willen leren stellen hoge prijs op goede hoorcolleges. Het is voor hen veel efficiënter dan zelf de stof bestuderen, het is inspirerender, het geeft veel beter inzicht dan (enkel) werkcolleges.
Goede hoorcolleges scoren bij goed studenten hoger dan welke andere lesvorm dan ook. Ik noem dat buitengewoon efficiënt en niet enkel uit armoedigheid. Helemaal niet uit armoedigheid zou ik willen zeggen.
Natuurlijk ken ik ook situaties waarbij hoorcolleges beter niet hadden kunnen worden gegeven omdat de docent dat niet kan, of omdat het onderwerp er zich niet voor leent.
Misschien zijn dergelijke colleges met goede docenten inderdaad nog beter in een groepje met 20 studenten, dat kan zijn, maar de vergelijking met werkcolleges of werkgroepen is in mijn ervaring heel vaak in het voordeel van de hoorcolleges.
Hoorcolleges versus werkcolleges
De hypothese van 1945 is ook makkelijk te toetsen. Kijk naar hoeveel studenten de moeite nemen om naar het hoorcollege te gaan en hoeveel studenten de moeite nemen om naar het werkcollege te gaan. Valt vrijwel altijd uit in het voordeel van het hoorcollege. Blijkbaar is dit wat studenten willen (al zeggen ze soms iets anders, maar het gaat om de daden).
Liever lui dan moe?
Ik vraag me dan altijd af hoeveel studenten liever naar ’n hoorcollege gaan omdat het ze dan verteld wordt ipv dat ze het zelf uit moeten zoeken ….
Overigens: valt ’n onderwijsleergesprek met ’n klas nou onder hoor- of werkcollege?
(of beide? 😉 )
Liever geïnspireerd dan
alles alleen moeten uitzoeken. Ik heb goede en levendige herinneringen aan goede hoorcolleges; goede werkcolleges kan ik me nauwelijks herinneren.
Ook jij kent je pappenheimers
Vooropgesteld: ik ben het met je eens hoor. Niets mooiers dan een geïnspireerd docent te horen vertellen waardoor er bij jezelf ook een snaar wordt geraakt.
Maar wanneer ik uitslagen van enquetes krijg “de leerling/student vindt dit of dat” is het een automatisme bij mij om me af te vragen of ze dat oprecht zo vinden, of slechts uit gemakzucht. Veel van mijn leerlingen zetten zichzelf wel aan het (huis)werk, maar ik heb ook genoeg leerlingen die liever lui dan moe zijn. Ik merk dat onderzoeksopdrachten/opdrachten bij lessen toch vooral “leuk” moeten zijn wil ik er enig enthousiasme voor loskrijgen. Dat zal onder studenten niet anders zijn.
Eerst verteld, dan gelezen of toegepast
Wat is er tegen dat studenten graag eerst horen hoe de stof in elkaar zit; het liefst van een enthousiast en deskundig persoon aan wie je ook nog vragen kunt stellen. Vervolgens lees je het nog eens (meestal beklijft de stof niet na één keer horen), bespreekt het e.v. met medeleerlingen en pas je het toe bij opdrachten.
Dat je geen hoorcolleges hebt gehad
heeft als neveneffect dat je nu niet wilt horen 😉 Met alle respect, ik vind dit nogal absoluut gesteld- te absoluut, als ik eerlijk ben. Ik persoonlijk ben een fervent voorstander van hoorcolleges. Maar dan wel gegeven door goede sprekers. Ik herinner me een voordracht van pakweg twintig jaar geleden, gegeven in Leiden, door de filosoof P.Churchland: om nooit te vergeten, een voordracht waar de duifjes omheen vlogen zo mooi. Onlangs hier in de aula van de universiteit, de ‘atheist’ H.Philipse -god zij hem genadig- die acht voordrachten heeft verzorgd voor steeds een bomvolle zaal.
Ik kan goed luisteren- maar ik luister ook graag. Ik vind niets zo lekker als anoniem wegduiken en luisteren naar een goed inhoudelijk verhaal. Ik heb de pest aan werkcolleges: ik studeer thuis zelf wel. Een studiehuis, studeren in een warm hok met kletsende leerlingen, lijkt mij de meest zinloze bezigheid op aarde (dit terzijde). En ik ben niet in staat dingen te onthouden als iemand speciaal voor mij iets uitlegt. Het enige nadeel van hoorcollege’s is dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die gewoon overal doorheen kletsen, of na een paar minuten al onrustig zijn,- dan hebben we het maar niet over de onbeleefdheid om midden in een voordracht te bellen of gewoon weg te lopen (even lekker met de deuren slaan). Niets beter dan de doodstille zaal die ademloos luistert.
Laat onverlet, dat je gelijk kunt hebben: dat hoorcolleges een bezuinigingsmaatregel zijn. En er zijn een hoop slechte hoorcolleges. Helaas.
Dat hoorcolleges over het algemeen weinig zoden aan de dijk zetten, komt vermoedelijk ook omdat de meeste mensen onvoorbereid naar de voordrachten gaan. Je moet natuurlijk eerst de teksten zelf lezen.
Helemaal mee eens; een goed
Helemaal mee eens; een goed hoorcollege is heel fijn.
Een voorbeeld zijn wat mij betreft de hoorcolleges/lezingen van Hendrik Philipse die je zelf al aanhaalt; die heb ik gevolgd. Goede verhalen en ook gewoon heel prettig om naar te luisteren qua dictie en stem.
Dat wisselt ook nogal eens…
Videocollege een “waardevolle aanvulling”.
Voor bijna zeventig procent vormt het videocollege een “waardevolle aanvulling.” De helft vindt zelfs dat het opgenomen college een geschikte vervanging is van het originele college. Verder gebruikt het overgrote deel van de studenten de videocolleges vooral als voorbereiding op het tentamen.. Lees verder….