Onderstaand artikel stond in het AD van 10 maart 2007.
==========================================
Studenten Rotterdam: Wij willen meer les!
Een noodkreet van een klas studenten heeft gistermiddag geleid tot een crisisbezoek van Onderwijsminister Ronald Plasterk aan Hogeschool Rotterdam. ,,Het is heftig,” zei de minister over de klachten.
Tweedejaars studenten van de opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlening (SPH) vinden dat ze te weinig onderwijs krijgen. ,,Drie uur in de week,” vertelt student Tirza Koman. ,,De rest van de opdrachten is in groepsverband of begeleid door vierdejaarsstudenten.”
Nancy Borst, ingestroomd vanuit het mbo, kan daardoor de opleiding nauwelijks aan. ,,De overstap is te groot.” Uit de klas hebben minstens zeven studenten overwogen de opleiding af te breken. ,,Het is dat we zo gemotiveerd zijn, dat we hier nog zitten,” zegt Koman. ,,Ik wil best zelfstandig zijn,” vult Janneke Arbeider aan. ,,Maar sommige onderwerpen zijn gewoon lastig.”
De klachten van de klas staan symbool voor de kritiek op competentiegericht leren, waarbij harde kennis plaatsmaakt voor praktijkervaring. Meer studenten zouden zo kunnen afstuderen met minder docenturen. De SPH-studenten voelen zich bekocht: ,,Betaal ik hier 1600 euro per jaar voor? Deeltijdstudenten krijgen nog meer les.”
De onderwijsinspectie krijgt vaker dit soort klachten en ook bij de Landelijke Studentenvakbond is het bekend. ,,We hebben niets tegen zelfstandigheid,” zegt voorzitter Irene van den Broek, ,,maar in de praktijk komt competentiegericht leren neer op weinig les en weinig inhoudelijke begeleiding.” De Rotterdamse opleiding erkent fouten. Een overspannen docent is niet vervangen en de school heeft ‘niet adequaat’ gereageerd op eerdere klachten, zegt Gerard van Drielen, lid van het college van bestuur. Maandag zitten de studenten met Van Drielen rond de tafel. ,,We gaan iets doen aan dit probleem.”
Plasterk, die met de SPH-klas om tafel zat en daarna met studenten van andere opleidingen die geen klachten hebben (en bang zijn voor de waarde van hun diploma), zei weg te gaan met een gemengd beeld voor ogen. ,,Aanbevelingen heb ik nog niet. Ik luister eerst goed.”
===================================================
Dit vind ik klasse
Hij gaat luisteren!
Ja, dat is een minister waardig
En het is ook tactisch van groot belang. Zo verschaft hij zichzelf argumenten en dat had Bijsterveldt ook kunnen doen.
Eigenlijk vind ik het “grote klasse”
Zo breek je in één keer door de korst aan praatjesmakers en geldwisselaars heen. Die gaan voor de bijl met hun smoesen en geruststellingen; die moeten nu gaan uitleggen hoe het zo gekomen is en wat ze daaraan willen gaan doen. En de farizeërs en schriftgeleerden kunnen hun borsten ook alvast natmaken.
De tempel wordt uitgemest. Plasterk heeft een BONdaad verricht, hij is een BONgenoot.
Nu de staatssecretaris….
…op het matje roepen.
daadkracht
Zelden vertoond denk ik dat een minister zelf spontaan de puinhoop op de werkvloer komt bekijken. Dat smaakt naar meer.
jammer voor het VO
Jammer dat wij in het VO het moeten doen met een nep-lachend jaknikkertje dat zelf niet kan nadenken. Het “optreden” van zaterdag 10 maart heeft mij ‘verbijsterd’.
Jamaar
We hebben nu een veelbelovende dokter; de zuster krijgt hij hopelijk ook in het gareel.
En hoe zou het toch met Dijksma zijn?
verbijsterd
Het was inderdaad een beschamend, nietszeggend optreden van deze dame. Weg ermee!!
Hoera!
3x Hoera voor minister Plasterk. Dat is pas sterk, een Minister van Onderwijs die in de luttele dagen dat hij minister is al laat zien dat hij het onderwijs serieus neemt. Ik heb werkelijk goede hoop voor het onderwijs. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ónze minister van plan is de handen uit de mouwen te steken. De PvdA is absoluut niet mijn partij, maar ik ben tot nog toe heel erg blij met de komeet van deze partij. Wat een verademing op dit ministerie.
Fijn dat ik de “hoeve—n” van het sierpaard niet meer hoef aan te horen.
100 dagen
100 dagen, afspraak is afspraak. Niets mis mee.