Respect voor studenten

Waar is het respect voor een student gebleven?
Waar het mij normaal lijkt dat een student wordt beschouwd als een individu wat naar mij bekent is ook de doelstelling van een
HBO- opleiding is, voel ik me eerder beschouwd als een nummer dan als een individu.
Ook ik ben zo’n nummer die dwarrelt door het doolhof der HBO’s. Waar het vroeger nog normaal
was dat er college’s werden gegeven of dat er boeken werden gebruikt, is het nu alleen nog maar internet en de moderne technologie. Wat opzich niet erg is omdat met toch mee
moet gaan met de tijd en het ook vele voordelen met zich mee brengt. Maar het gebruik van technoligische middelen zou de kwaliteit van onderwijs niet in de weg moeten staan.
Nu doet het dat echter wel en is internet nooit beschikbaar of staat de leerstof die ik nodig heb niet op internet of doet de site het niet.

Maar de technologische problemen zijn niet de enige problemen waar je als student op het HBO mee kampt.
Er bestaat ook nog zoiets als het ‘ Competentie systeem’.
Leraren geven tegenwoordig geen les meer maar begeleiden alleen. Maar de begeleiding is ver te zoeken.
Als ik als student zijnde met een normale vraag kom over hoe een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) in eruit moet zien,
of wat je in je portfolio moet zetten voor je competentie examen? wordt deze vraag genegeert en van ja dat is HBO niveau he zoek het maar zelf uit.
Enige begeleiding is toch wel nodig lijkt me waarvoor stellen ze anders die mooie naam voor samen studie loop baan begeleider. De naam zegt het toch al
iemand die je helpt je te begeleiden in je loopbaan.
Nou volgens mij hebben ze er nog nooit van gehoord want anders had ik allang begeleiding gehad.

Naar mijn mening heeft elke student recht op een eerlijke kans tot het volgen van een studie, welke mij en aan de te horen noodkreten van medestudenten ons nooit geboden is.
Het is werkelijk zorgwekkend dat het onderwijs zo in elkaar moet steken en dat ze ons de Kennishebbende volwassenen die bijdragen aan de kenniseconomie geen kennis bij brengen.

Als student voel ik me abssoluut niet serieus genomen, klachten worden de rug toegekeerd en vragen de rug toe gekeerd. Ze sturen je maar naar het kastje van de muur zodat ze er zelf
geen last van hoeven te hebben.

Er zou eens wat gedaan moeten worden aan de zorgwekkende situatie zoals er met studenten wordt omgegaan. Maarja waar begin je als een studentje?
Je bent en blijft je toch een nummer voelen.

29 Reacties

  1. Met alle respect
    Beste Cymir,
    Met alle respect, maar ik schrik enorm van jouw taalniveau. Ergens anders lees ik dat je op de Pabo zit en dus kinderen wilt leren lezen en schrijven. Aan je brief kan ik zien dat je beslist slecht onderwijs hebt gehad op het gebied van taal. Wat jij nodig hebt is niet respect, maar eindelijk eens goede en degelijke taallessen.
    Het is zeker een punt in je voordeel dat je nu boos wordt op je slechte onderwijs. Zijn er niet veel meer mensen bij jou op school die er zo over denken? Als je deze website leest zie je dat er meer Pabo-leerlingen erg teleurgesteld zijn over hun onderwijs. Het zou prachtig zijn als veel Pabo-mensen een goede, aandachttrekkende actie kunnen opzetten.
    Sterkte,

  2. Zorgwekkend
    Als ik dit zo lees denk ik: heb je je goed voor laten lichten ? Heb je gebruik gemaakt van de Keuzegids, of van Schoolweb ? Mijn ervaring is dat de begeleiding van student prima geregeld is. En als je er iets op aan te merken hebt wordt geprobeerd daar iets aan te doen.

    Om de discussie wat op gang te brengen heb ik via Google wat naar diverse studiegidsen gekeken, en een tweetal

    Ben benieuwd hoe de studiegids van jouw opleiding er uit ziet. Kun je daar iets van laten zien ? Hoe is de begeleiding omschreven ?

    Wat je beschrijft vind ik niet normaal, en als het correct is, ook niet acceptabel. Voor de duidelijkheid: ik heb er bij gezet “als het correct is”, omdat ik verder geen informatie heb (bij zulke opmerkingen vind ik hoor en wederhoor horen, nou dat is geen mooie zin!)

    • De papieren werkelijkheid van gpb
      Eerder verdacht ik gpb ervan dat hij/zij kaderlid is van een vakbond. Mijn nieuwe hypothese is dat hij/zij bij een accreditatieorganisatie werkt. Dat lijken namelijk de enige mensen te zijn die denken dat wat in studiegidsen vermeld staat ook maar iets met de werkelijkheid te maken heeft.

      Als gpb een beetje rondkijkt op dit forum en kranten leest dan kan hij/zij ontdekken dat heel veel studenten klachten hebben over de begeleiding tijdens hun studie.

      • Lees mijn forumbijdrage
        Je moet nooit iemand verdenken, dat maakt je zo achterdochtig. Lees mijn forumbijdrage, dan zie je misschien wat ik ben: een betrokken docent, geen kaderlid van een bond, wel lid, en niet werkzaam bij een accreditatieorganisatie. Wat in een studiegids en in een vakwijzer staat is de werkelijkheid. Daar kan een student naar verwijzen als hij vindt dat hij niet krijgt wat afgesproken is.

        Het gaat mij er om Cymir en alle andere studenten, die moeilijkheden ondervinden, verder te helpen. Maar wel op een constructieve manier. Met name de Onderwijs- en Examenregeling (OER) is van belang. De OER is een wettig document. Daar zal wat staan over begeleiding, aantal uren college, etc. Daarin kan een student zien wat zijn rechten zijn.

        Zie hier een voorbeeld, maar je kunt tig andere vinden op internet.

        • Riejelletie
          Wat is de werkelijkheid? Een interessante vraag. Zo maak ik regelmatig studiewijzers voor mijn leerlingen. Volgens mij is de werkelijkheid dat zij regelmatig mijn goedbedoelde aanwijzingen NIET opvolgen. Ik zou mijn geduldige papier in ieder geval niet tot de werkelijkheid bestempelen.

          Wat ik in ieder geval beschouw als realiteit is het taalgebruik van de respectvragende Cymir, evenals zijn niet onaanzienlijke klachten.

          PS waarom willen tegenwoordig zoveel mensen RESPECT hebben? Zoals door een andere forumdeelnemer al eens is opgemerkt: vroeger hoorde je alleen de Mafia (rispetto…) en een enkele straatbende daar over zeuren. Ikzelf ben al erg blij met beleefdheid.

        • gpb leeft in een papieren werkelijkheid
          gpb schrijft:
          Wat in een studiegids en in een vakwijzer staat is de werkelijkheid.

          Dus als iemand in een studiegids opschrijft dat er vrede op aarde is of dat God bestaat, dan is dat werkelijkheid?

          Je hebt gelijk dat studenten zich in principe kunnen beroepen op een Onderwijs- en Examenregeling (OER). Helaas weten veel studenten dit niet (het wordt door opleidingen niet aan de grote klok gehangen) en de studenten die dit wel weten worden ontmoedigd zich hierop te beroepen. Als niet wordt uitgevoerd wat in het OER staat dan noemt de opleiding dit gewoon ‘overmacht’. Dan moet je naar de rechter stappen om je gelijk te halen: dit resulteert vast en zeker in een pyrrhus overwinning.

          • Volgens mij zegt gpb het wat genuanceerder
            Hij bedoelt -althans zo lees ik hem- dat je aanspraak kunt maken op onderwijs conform de studiegids. Dus de studenten pakken de studiegids, zoeken uit wat mag en kan, en kunnen daar aanspraak op maken. -En in die zin is wat in de studiegids staat de werkelijkheid.

            Misschien is het ongeluk van gpb dat zijn naam iets wegheeft van een instantie (ik denk altijd als ik die drie letter zie: daar hebben we HET gpb). En net als bij een echte instantie staat het er af en toe wat formeel 😉 Maar ik vind zijn advies wel zeer goed doordacht en reeel.

          • OER niet aan de grote klok ?
            De Onderwijs- en Examenregeling van elke opleiding staat op het intranet van de opleiding en als een opleiding geen intranet heeft dan is de OER bij het secretariaat te verkrijgen, en als de opleiding geen secretariaat heeft dan is deze opleiding nooit geaccrediteerd (vroeger gevisiteerd). Wat krijgen we nu ?

            Het antwoord van mark79 vind ik misplaatst, dit is niet mijn werkelijkheid!

            Hier kun je terecht als er iets niet in orde is.

          • Beste gpb
            Nogmaals, u leeft in een schijnwerkelijkheid. Dat het OER op het intranet staat en op het secretariaat verkrijgbaar is zegt natuurlijk niets. Het gaat erom of studenten van het bestaan daarvan op de hoogte worden gebracht. Als je maar genoeg papier (en digitaal papier) produceert vallen de belangrijke dingen niet meer terug te vinden. Het aantal studenten dat weet dat er zoiets als een OER bestaat is miniem ben ik bang. En vele bestuurders houden dit graag zo.

          • Dit is echte onzin
            Als een student niet weet dat er een OER bestaat, en ik weet dat er velen zijn, dan hebben wij, docenten, de plicht ze daar op te wijzen, wellicht zelfs wegwijs in te maken. Ik heb dat geregeld gedaan en kreeg de opmerking: “Wanneer beginnen we met de les ?”. Aan bestuurders ligt het niet, zoals ik al opmerkte: de (DE) OER staat gewoon op het intranet, niets verborgen, en wordt elk jaar goedgekeurd in de instituutsmedezeggenschapsraad, na advisering door de opleidingscommissie. Op veel instituten zelfs met alleen instemmingsbevoegdheid van de studentenfractie, de docentenfractie heeft dan adviesbevoegdheid. Maar ja, het is vaak lastig de studentenfractie volledig bezet te krijgen, en de meeste docenten hebben vaak ook geen trek om eens een paar jaar lid te zijn van een medezeggenschapsraad. Allemaal geklets, allemaal papier, allemaal …., die mensen leven in een schijnwerkelijkheid/droomwereld.

  3. Taalfouten
    De reactie over de taalfouten is wel begrijpelijk maar op dit moment ongepast. Deze student heeft de lagere school en middelbare school doorlopen. Hoe vaak is hij/zij blijven zitten vanwege haar taalvaardigheid. Hoe vaak heeft hij/zij het proefwerk geschiedenis niet gehaald omdat die docent er teveel taalfouten in aan trof. Juist …
    En nu vraagt hij/zij om hulp bij het POP en PAP en ook nu geeft het onderwijs niet thuis.
    Deze student vraagt om deskundige sturing en ondersteuning, niet meer en niet minder, met het doel startbekwaam te worden.
    Voor mij is zij een slachtoffer van een grove vorm van verwaarlozing.
    Corgi

    • slachtoffer
      Volgens mij is deze student het slachtoffer van slecht onderwijs en beseft zij dat ze nog verder het slachtoffer wordt als ze nu niet aan de bel trekt. Dat doet ze dan ook bij deze. Ze moet nu alleen nog de haar aangewezen weg volgen om op de juiste plaats haar klacht te deponeren. Misschien is het verstandig dat ze dat niet alleen doet, maar dat ze dat samen met een aantal ontevreden mede-studenten doet!
      Veel sterkte en succes verder met je studie!
      Verder zou je misschien wat meer respect voor je begleiders of leraren kunnen opbrengen. Hun werd namelijk ook van de ene op de andere dag mede gedeeld dat ze van functie waren veranderd, zonder dat ze daar ooit enige scholing in hadden ontvangen!!

      • gewoon les geven
        is het niet een vorm van intelligentie om allerlei beleidsstukken waarop het onderwijs blijkbaar gebaseerd is beknopt te kunnen weergeven? Natuurlijk vragen studenten de docent om hen gewoon les te geven. onbegrijpelijk dat er leraren zijn die om de brij heen draaien en niet gewoon hun werk doen: kennis aanbieden en to the point zijn.

        • Daar ging het niet om
          Daar gaat de discussie niet over. Studenten ervaren problemen, dan mag een docent daar met ze over spreken. En als het dan gaat over de inrichting van het onderwijs of over hun rechten dan komt b.v. de OER ter sprake.

        • intelligentie voor het weergeven van beleidsstukken?
          Je kunt alleen iets helder en beknopt weergeven als dat stuk intern consistent is. Toen mij gevraagd werd een toetsbeleid te schrijven werd er bij gezegd dat ik deze en deze en deze uitgangsstukken daarbij zou moeten gebruiken. Allemaal met het idee om niet opnieuw het wiel uit te gaan vinden.

          Na lezing van de brondocumenten bleken die onderling tegenstrijdig en intern inconsistent te zijn. Een ander probleempje was dat de opleiding waar ik werkte “iets heel nieuws” wilde doen.

          Ik heb na een paar dagen geconstateerd dat vanuit die uitgangspunten er helemaal niets te brouwen viel. Iemand uit het management team heeft die taak toen overgenomen en iets geproduceerd dat later tot OER is gemaakt. Gammel is een understatement. Regels spraken elkaar tegen, onderdelen werden niet overdekt. Ander zaken waren praktisch onuitvoerbaar. Oh ja… en het geheel paste niet binnen het studentenstatuut dat voor iedereen van de Hogeschool gold.

          Je begrijpt de problemen die dat in de praktijk opleverde, maar gelukkig was ook hier een oplossing. Het ene moment werd A tegen een student gezegd en het volgende moment B. De laatste uitspraak van de hoogste in rang was leidend (al werd die niet gecommuniceerd naar de anderen).

          Ik was in ieder geval intelligent genoeg om te constateren dat het onmogelijk is een dergelijk beleidsstuk samen te vatten op een andere manier dan dat het enkel geschikt is voor de prullenbak.

          • Ik heb het nog steeds over de OER
            Ik heb het nog steeds over de Onderwijs- en Examenregeling. Laten we de discussie niet vertroebelen. Het gaat hier over een student, die zoals hij/zij zelf zegt dolende is in HBO-land (“Ook ik ben zo’n nummer die dwarrelt door het doolhof der HBO’s”). De vraag is hoe we deze student kunnen helpen en mijn voorstel is: volg deze weg.

            Maar ik heb ook vragen aan de student gesteld en daar krijg ik tot nu toe geen antwoord op. Dat maakt de discussie/oplossing er niet eenvoudiger op.
            Dus cymir2000: graag een antwoord op mijn vragen.

          • Ik ben erg verbaasd over de
            Ik ben erg verbaasd over de vele reacties die ik al heb gehad op mijn stukje.
            Wat ik wel even kwijt wil is dat het stuk dat ik op deze site geschreven heb bedoeld is om aan het licht te brengen hoe er
            met studenten wordt omgegaan op HBO’s.Ik vind het erg begripvol mensen die aan komen met stukken over de OER en schoolgidsen maar dat zijn dingen die op
            papier staan en daar staat niet in beschreven wat er in werkelijkheid afspeelt.Ik vind het overigens wel goed dat er even aandacht aan wordt besteedt maar ik vind dat
            er te veel wordt gepraat op dit forum over die schoolgidsen en de OER, dit vind ik erg jammer omdat dit niet het doel van mijn stuk is.
            Ik zou jullie er dus op willen wijzen om te praten over wat ik aan de kaak stel.

          • Maar is dat niet het probleem ?
            Beste cymir2000,
            Wat jij aan de kaak stelt gaat ons allemaal aan, ook ik als docent vind dit verschrikkelijk. Vraag is alleen: wat is een effectieve manier om daar mee om te gaan. Als je op een voetbalveld je partijtje wilt meespelen moet je je aan de spelregels houden anders word je er zo uitgestuurd. En die spelregels staan in die papieren stukken. Ook het studentenstatuut (heb je dat ? volgens mij heb je dat uitgereikt gekregen bij je inschrijving) is zo’n stuk. Daar kun je je op beroepen als je het gebrek aan begeleiding, de weinige contacturen enz. aan de kaak wilt stellen. Tenminste, zo zie ik het. Als op papier staat waar je recht op hebt en je krijgt het niet, kun je zo je punt maken, om in voetbaltermen te blijven, staat het er niet in, of vind je b.v. het aantal contacturen onvoldoende dan kun je het aankaarten bij de Opleidingscommissie. Ik hoop dat dit voor jou en je medestanders, een begaanbare weg is. Je moet de bestuurders aanspreken op wat ze beloofd hebben.

          • Heilloze bureaucratie weg
            Geachte cymir2000,

            gpb kiest voor de heilloze bureaucratie-weg.

            Ik kan U niet echt helpen, maar een vergelijking met vroeger is wel interessant.

            Toen ik in 1975 natuurkunde studeerde op de universiteit waren een aantal zaken absoluut in orde. Er waren duidelijke dictaten, je wist precies wat je moest leren, je kon volop vragen stellen zowel in de college’s als in de werkcollege’s (daar werden de opgaven besproken), je kreeg meteen antwoorden van deskundigen.
            We hoefden ons alleen maar te concentreren op het begrijpen van wis- en natuurkunde en het maken van de tentamens (en daar hadden we onze handen vol aan).

          • enige relativering van heilloos
            Ook ik ben in 75 begonnen (met wiskunde/natuurkunde) en herken je situatie. Er waren geen mentoren die allerlei ingewikkelde regelingen moesten uitleggen, gaan jaargroepen of klassystemen. Geen pops en zeker geen PF’s. En inderdaad: alles volslagen helder geregeld, korte lijnen en bereikbare docenten.

            Verder heb ik als het mogelijk is nog wel een grotere hekel aan bureaucratie dan dat jij kennelijk hebt.

            Toch denk ik dat werkelijk klagen en doorzetten op basis van formele stukken als OERs een open zenuw is voor de instellingen.

            Voorwaarde: je moet het gezamelijk doen, niet opgeven en desnoods de druk verhogen door de pers erbij te halen. Studenten bereiken veel meer dan docenten en bestuurders vinden werkelijke problemen geen enkel probleem, maar papieren problemen, daar balen ze van. Dan kunnen die papieren niet naar boven doorgestuurd worden met de mededeling dat alles goed is gegaan.

            Als je in staat bent ze op de papieren wereld te pakken, dan heb je ze in wezen hun werkelijke wereld te grazen.

            Je merkt het, ik begun me al aardig thuis te voelen in de papieren wereld.

          • Mijn ervaring
            Mijn ervaring is dat bestuurders in medezegenschapsorganen op het hoogste niveau beter naar studenten luisteren, zich meer richten op wat studenten te berde brengen, dan rekening houden met wat leden van de personeelsfractie inbrengen. Dat laatste vindt ook wel zijn oorzaak in het feit dat leden van de personeelsfractie het vaak niet met elkaar eens zijn (verschillende disciplines, niet allemaal docent) + dat studentenfracties zich vaak beter hebben voorbereid (en in mijn instelling ook goed begeleid worden door een onafhankelijke studentenmedewerker, ja , ja … ik voel ‘m al aankomen).

  4. Ik wil even zeggen dat ik
    Ik wil even zeggen dat ik een brief naar de directeur heb gestuurd.
    De bureaucratische weg is soms wel beter dat weet ik maar voor mij werkt dat op dit moment niet.
    Ik vind opmerkingen van sommige heel lief dat ik naar de OER moet stappen maar ik wil diegene er nogmaals op wijze dat ik met studenten al naar de kwaliteitskring ben gestapt.
    Ook heb ik meerdere malen aan de bel getrokken bij coordinatoren en andere mensen die mij horen te helpen maar die leiden je om de tuim.

    Ik wil dus nogmaals even duidelijk maken dat het geen zin heeft om mij er steeds op te wijzen omdat het niet helpt.
    En het discussie punt er steeds snel over iets anders gaat.

    • oer of hulp
      Beste Cymir2000,
      Dit is om gek van te worden. Jij wilt hulp, sturing en inhoudelijke verrijking. Anders gezegd vraag jij om een docent die inhoudelijk jou op het juiste spoor zet en daar tijd voor uittrekt.
      Docenten krijgen op dit moment echter hele andere opdrachten mee wat neerkomt op de zelfwerkzaamheid(lees zoek het zelf maar mooi uit) van de student. De docent weet zelf niet meer hoe het zit en weet vaak ook het antwoord niet. Hierdoor merk je veel frustratie bij de docenten en dat lijkt dan een gebrek aan respect voor de student te zijn. De docent is echter niet getraind en gefaciliteerd voor zijn nieuwe rol en wil deze rol ook helemaal niet. Resultaat is twee partijen in de school die in een systeem gedwongen worden wat zij beiden niet willen en kunnen en door gebrek aan inzicht in elkaars standpunt reageert de ene partij het af op de andere. BON is mede opgericht om deze ellende te doorbreken. Dit kost tijd.
      Mijn advies zou zijn om je schouders onder dit probleem te krijgen. Kijk of je samen met andere studenten en docenten een vuist kunt maken. De oorzaak ligt bij de besturen(en politiek) die moeten om.
      Zoek intussen een docent die je wil bijstaan, ze zijn er dat weet ik zeker.
      Corgi

      • dit heb ik ook allemaal al gezegd
        maar kan deze student wel lezen?
        Zie hierboven:
        slachtoffer

    • Mailbox
      Beste Cymir2000,
      Klik op Corgi en dan verschijnt er een pagina waarop de mogelijkheid staat om mij een mail te sturen. Stuur mij een lijstje met je vragen en ik kijk wat ik voor je kan doen.
      Corgi

Reacties zijn gesloten.