Het nieuwe leren moet realistisch worden. lees en help!!

Ik ondervind momenteel de problemen bij het invoeren van het competentie gericht leren.
Ik ben een actieve student die graag veel kennis krijgt overgedragen en bereid is veel inzet te tonen.
Het begon vorig jaar, in mijn derde jaar van de PABO. het hele systeem werd omgegooid. Veel is onduidelijk,
er wordt weinig tot geen les gegeven. We moeten twee onderzoeken doen en een portfolio (geheel onbekend voor ons)
bij houden en zo dat is het derde jaar. Met heel veel tranen, vermoeid zijn van de onduidelijkheid en het gevoel aan m’n lot over
gelaten te zijn heb ik het jaar net aan gehaald. (De eerste twee jaar heb ik zonder enige twijfel gehaald)
Ik zit nu in de vierde, ik hoopte dat alles beter zou gaan lopen, de dingen beter geregeld en meer duidelijkheid. Maar ik zit nu alweer
zo’n 10 weken op school en tja het begint weer van voor af aan.
Het onderwijs wat zo leuk en interessant was, is me aant afbreken door het ‘Nieuwe leren’.

Ik zou heel graag willen weten of er meer mensen zijn die enigszins het zelfde ervaren en ik zou ook heel graag willen weten
of ik hier iets tegen kan doen.

Ik ben al meerdere malen bij het opleidingshoofd geweest. maar deze mensen hebben een theoretisch ideaal plaatje voor zich, iets wat in de praktijk dus echt NIET werkt.

Dus nogmaals zou iemand, iets weten wat ik of wij zou(den) kunnen doen of organiseren.
Want het mag en kan niet zo zijn dat studenten als ik en jij de dupe worden van een slecht bedacht onderwijs ideaal!

16 Reacties

  1. Beste Serena,
    Goed om weer

    Beste Serena,

    Goed om weer eens een student te horen. Daar gaat het natuurlijk om.
    Om welke Pabo-opleiding gaat het eigenlijk?
    Wat je kunt doen? Je zou aan een gezamelijke actie met je mede-pabo studenten kunnen denken. Jullie willen goed onderwijs en betalen daar ook dik voor.
    Laat het managementteam voelen dat ze verkeerd bezig zijn. Lever voor je Portfolio gezamelijk blanco velletjes in. Blokkeer de hoofdingang met een groot spandoek ‘Hier wordt geen lesgegeven’. Organiseer een debatavond tussen studenten/BON en management.
    Je kunt heel veel doen, het enige is dat je het wel collectief moet doen. Alleen is maar alleen. Het is in ieder geval een zaak van de lange adem.

    Historia vitae magistra

    • laat je horen
      Je verhaal is zeer herkenbaar voor mij, moeder van een PABO-studente. Zij heeft hier al vanaf het eerste jaar mee te maken.
      Laat je collectief horen op je PABO!
      Mijn dochter klaagt dat er op deze site zo weinig van studenten te horen is. Start hier een studentenlijn . Wij hebben jullie erveringen en visie nodig!

      • Hallo Serena,Ik ben zelf
        Hallo Serena,

        Ik ben zelf Pabo-student bij InHolland. IK BEN HET HELEMAAL MET JE EENS !!!!!!!!!!
        Ik zit nu voor de tweede keer in het eerste jaar, vanwege persoonlijke omstandigheden.
        Alle studenten die met hetzelfde zitten moeten actie gaan voeren. Ik heb zelf het gevoel dat de docenten zelf geen actie durven te voeren en ik zou zeggen: ” U bent echt van harte welkom!!!!.” GA MET Z’N ALLEN ACTIE VOEREN!!!!!!

        • Jawel hoor
          Jawel hoor, pabostudent, wij docenten durven best actie te voeren: zo hebben alle docenten die dit forum bezoeken onlangs allemaal een woedend emailtje gestuurd naar Maria (zie draad: DRS).

          Docenten doen altijd spontaan mee en zodoende maken wij dan ook een enorme indruk op de mensen in het land. -Hatsjoee!! (Sorry, ik ben nogal verkouden…)

          [dit is geen troll]

          • Ik denk niet dat alleen de
            Ik denk niet dat alleen de studenten klachten hebben over het competentiegericht onderwijs, maar ook de docenten bij mij op school. (Ik hoor wel eens wat op de gangen). Maar volgens mij durven die niet in actie te komen, omdat ze bang zijn hun baan te verliezen.

        • Werkgever werknemer verhouding
          Doordat we werknemers zijn is een actie voor ons moeilijker maar niet onmogelijk. Wij structureren en faciliteren en jullie gaan het doen.
          Corgi

        • Brief
          Een binnen BON geopperd idee is het werken met brandbrieven. Deze zijn netjes maar wel dwingend.
          Stel een brandbrief op en leg die eerst voor aan je medestudenten. Leg in de brief uit wat je wilt, b.v. gewoon les. Je verstuurt deze brief dan als b.v. minimaal 30% van je medestudenten bereid zijn deze brief te ondertekenen. Geen een directie kan om zo’n brief heen.
          Corgi

  2. Idealistisch plaatje
    Beste Serena,
    Ik heb vreselijk met je te doen. Je zit klaar voor de kennis en hebt bewezen dat ook aan te kunnen. Nu heeft iemand bedacht dat het voor jou beter is als je die kennis zelfstandig uit boeken haalt en van intranet afplukt i.p.v. dat een boven de stof staande docent dat op een efficiënte en effectieve wijze doet en aan jou aanreikt. Het vervelende is dat die bedenker pretendeert namens jou te spreken. Maak de leiding duidelijk dat je waar voor je geld wilt en dat, als je straks niet startbekwaam blijkt, je dat hen zult aanrekenen. Maak ze vooral duidelijk dat ze niet namens jou spreken. Doen we dit met voldoende mensen dan moeten ze luisteren hetgeen vooral ten goede komt aan de studenten achter jou.
    Corgi

  3. student is verantwoordelijk voor het eigen leren
    Vaak wordt bij Het Nieuwe Leren gezegd dat de student verantwoordelijk is voor zijn eigen leren. De student stuurt en de docent begeleidt en coacht. Bij veel studenten en leerlingen gaat dat mis omdat ze onvoldoende overzicht hebben om zelf te sturen. Daarvoor is nou precies die docent ingehuurd, hij weet wat jij moet weten/kunnen.
    In jouw geval is dat maar voor een deel waar. Jij lijkt me duidelijk te weten wat je wilt en hoe je dat wilt. Wat dat aangaat ben je de ideale student voor het model van het competentie gerichte nieuwe leren.
    Het lijkt me dat jij dan ook kunt beslissen op welke manier je wat wilt leren. Kennelijk wil jij les hebben van mensen die over dat onderwerp veel weten en die jou die kennis overdragen. Jij bepaalt voor jezelf dat kennis overdracht een betere methode is dan alles zelf uitzoeken. Dat lijkt me een standpunt waar niemand om heen kan. Schrijf dat dan ook op in je POP (wat je, vrees ik, ongetwijfeld regelmatig moet invullen). Schrijf op hoe je wilt leren, wat je wiltr leren en waarom je dat zo wilt leren. Zelfstandiger ern zelfsturender is niet mogelijk lijkt me. Taak aan de pabo om jou daarin te faciliteren, dat heet om het onderwijs te verzorgen wat jij wenst.

  4. Herkenbaarheid
    Vrijwel iedereen herkent hier wel iets in uit zijn/haar eigen omgeving.
    Eigenlijk te zot voor woorden dat het alleen bij adviezen blijft.
    Deze studenten branden al af voordat ze ooit een diploma behalen als we niet uitkijken!
    Het is in het belang van leerlingen/studenten/zittend en nieuw of in opleiding personeel/ouders/Nederland/de samenleving/enz.

    Wordt het dan niet toch eens tijd om meer via de pers ongenoegens te gaan uiten?
    Hoelang blijft deze vorm van studeren nog bestaan? Betalen, zelfstudie, niet zeuren en een diploma waarbij aan de waarde getwijfeld mag worden.
    Ook de minister heeft een zorgplicht naar haar personeel, ook management teams, schoolleidingen of hoe je ze ook noemt tegenwoordig, kunnen
    zich niet zomaar aan hun verantwoordelijkheden onttrekken. Toch?!

    • deze studenten branden al af voor ze een diploma halen
      Hoe juist. Alleen nog erger. Een ander type student zal zich wentelen in dit nieuwe leren. Dat wordt “de nieuwe leraar” en gezien de leeftijdsopbouw en het afbranden van serieuze studenten is er nauwelijks een ommekeer meer mogelijk als deze onzin nog een paar jaar doorgaat.
      Elk jaar studeren meer “nieuwe leraren” af, elk jaar verdwijnen (afbranden, leeftijd, ontslag) er “echte leraren”.

      Actiegroep DEL: de échte leraar. Hmmm… klinkt goed. Beetje feminiserend dat wel 😉

      • kennis is hip.
        Is ook zo’n ‘Nieuwe Leraar’. Haha! Ze zouden me eens zien lesgeven. Elk jaar kreeg ik op mijn sodemieter, te veel klassikaal les, te weinig groepswerk, te weinig differentiatie. Maar inhoudelijk zeer okè. Daarom heb ik elk jaar weer gehaald.

        In het nieuwe leren is kennis hip.

        Of is dit een contradictio in terminis?

        Historia vitae magistra

        • Hoi Serena,
          Ik ben het

          Hoi Serena,

          Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf ook PABO student en ik kamp al twee jaar met problemen op de pabo. Ik krijg nauwelijks begeleiding en ze vernaderen iedere keer de eisen waaraan je moet voldoen om op competentie examen te kunnen. Ik heb nooit enige uitleg gehad over hoe we bepoaalde verslagen enz. in elkaar moeten zetten en krijg alleen maar commentaar terwijl ze zelf niets op orde hebben. de lessen bij ons vallen heel vaak uit en wij hebben maar 8 uur les per week. Verder hebben de lessen niets of nauwelijks inhoud en ook de studie loopbaan begeleiding valt erg tegen bij mij. Ik zit nu in mijn tweede jaar maar door deze problemen op school moet ik waarschijnlijk stoppen. Ik sta achter je en zou ook best actie willen ondernemen. Ik heb al een brief naar de onderwijsinspectie en directeur gestuurd maar geen reactie gehad.

          Ik zit zelf in brabant op een pabo.
          ik wil best actie voeren maar hoe? en zijn er mensen die willen helpen?

          het is wel duidleijk dat het systeem niet deugd ook omdat ik veel klachten hoor ook van andere pabo studenten die niet op fontys pabo zitten.

          groeten cymir

  5. Zoek medestanders onder je studiegenoten
    Hallo Serena,

    Ik ben geen docent maar ouder van 2 basisschoolkinderen waar onverwachts aspecten van het nieuwe leren zijn ingevoerd. Wij zijn hier massaal tegen gaan protesteren. Eerst als individuele groepjes en later als een groot blok tijdens een informatieavond over het inmiddels ingevoerde Nieuwe Leren. Dit heeft resultaat gehad. De scherpe kantjes zijn er inmiddels af en op de school is een klankbordgroep ingesteld die nu kan reflecteren op de nieuwe leerconcepten. Je kan er dus wat aan doen maar je moet niet alleen ten strijde trekken:

    Zoek eerst een aantal medestanders binnen je eigen opleiding. Probeer hier iets mee te organiseren in de trant van een enquête onder studenten over hoe Het Nieuwe Leren wordt ervaren. Als je kan aantonen dat HNL niet breed wordt gedragen onder je studiegenoten heb je een heel sterk punt. HNL wordt namelijk gebracht als de oplossing tegen ongemotiveerde studenten. Als jullie afhaken vanwege HNL is dat een duidelijk signaal naar de overheid. Stuur de enquête rond via email maar zorg voor een antwoord op papier (= bewijsmateriaal).

    Probeer ook contact te zoeken met studenten van andere opleidingen. In Utrecht is al een student (Wietse Zuyderwijk van de lerarenopleiding Hogeschool Utrecht) bezig geweest met een handtekeningenactie. Misschien kan je gezamenlijk iets bereiken en hij heeft al ervaring Het gaat om de massa!

    Zoek contact met de studentenbond LSVb. Zoek contact met de studentenorganisatie ISO. Misschien zijn zij bereid mee te denken en mee te helpen. Nogmaals, het gaat om dat de massaliteit.

    Gebruik internet om zoveel mogelijk studenten te bereiken. Jullie moeten in opstand komen. Naar werknemers (docenten) wordt niet geluisterd. Als de klanten weglopen drogen de inkomsten op…

  6. Het staat in de OER
    Het onderwijs is beschreven in de Opleidings- en Examenregeling (de OER). Het medezeggenschapsorgaan heeft daar instemmingsbevoegdheid op, dus een opleidingshoofd kan niet op eigen houtje zo maar iets veranderen. Als jullie problemen met je onderwijs hebben, zorg voor medestanders en volg deze weg. Lees ook hier.

Reacties zijn gesloten.