Salaris leraar (nationaal, Eurydice, OESO)

SALARIS LERAAR (NEDERLAND)

Zie ook:

Weblog Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU, OESO beleid
– wet BIO, LPBO, SBL, IPB, Commissie Leraren, LeerKracht van Nederland; voor afkortingen: zie aldaar.
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/642

Weblog De status van docenten
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/615

MINISTERIE VAN OCW

Dossier arbeidsvoorwaarden

• Ministerie van OCW, Dossier arbeidsvoorwaarden
www.minocw.nl/arbeidsvoorwaarden

Financiële arbeidsvoorwaarden sector onderwijs PO en VO

• Ministerie van OCW, ‘Financiële arbeidsvoorwaarden sector onderwijs PO en VO per 1 januari 2007

Brochure met specifieke informatie over de arbeidsvoorwaarden (salarissen , toelagen enz.) voor het onderwijzend en niet-onderwijzend personeel
www.minocw.nl/documenten/70759.pdf of via bestel.postbus51.nl/pages/detail_v2.aspx?Content=15230000003511_2_15230000000061

MEDIA

Baasjescultuur

• T. van Haperen, ‘Baasjescultuur’, het Onderwijsblad, 13 mei 2006

“John wil lesgeven op een school. Hij is universitair docent, doet wat op de lerarenopleiding, en een klas pubers is lang geleden. Via via hoort hij van een kleine vacature, een gesprek volgt. Met de rector is hij er in vijf minuten uit. Nog even met de sectievoorzitter praten. Die vraagt naar orde. John staat geregeld voor een zaal met vijfhonderd studenten, is op de faculteit verkozen tot docent van het jaar, problemen verwacht hij niet. En dan krijgt de sfeer iets vreemds, stiltes vallen, de sectievoorzitter kijkt weg, vraagt weinig en John vertrekt. De zaterdag erna staat de vacature in de Volkskrant. Liever voor een paar duizend euro een onbevoegde dan een gratis klasbak. Dat is de rekening van een minderwaardigheidscomplex.”
www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=5480&Marker

Leraar is helaas geen vak meer voor academici

• Maarten Huygen, ‘Leraar is helaas geen vak meer voor academici’, NRC Handelsblad, 27 mei 2006

“Op school heerst een soort ‘pedagogische Khmer’. De ‘onderwijs medewerker’ geeft les op schooltypes waar hij zelf voor is afgewezen, concludeert Maarten Huygen.

Na vier jaar lesgeven is ir. Ralph Hanzen (33) er definitief achter: leraar is geen beroep voor academici. Voor zijn vakkennis is in het zogenoemde ‘nieuwe leren’ geen plaats.”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/NRC-20060527-02015002.pdf of www.blikopdewereld.nl/Onderwijs/leraar_is_helaas_geen_vak_meer_v.htm

Red de erudiete vakdocent

• Krista de Geus e.a., ‘Red de erudiete vakdocent’, NRC Handelsblad, 3 juni 2007

“De Onderwijsraad constateerde vorig jaar in het rapport ‘Waardering voor het leraarschap’ dat Nederland wordt geteisterd door een lerarentekort, zowel kwantitatief als kwalitatief. Reden voor minister Plasterk om een commissie samen te stellen die dit probleem onderzoekt. Wat blijkt? De commissieleden zijn hoogleraar of leraar op een vmbo. Het deel van de beroepsgroep waar wij toe behoren, de academisch geschoolde docenten, is niet vertegenwoordigd.”
www.beteronderwijsnederland.nl/files/Red%20de%20erudiete%20vakdocent%20NRC-20070703-01007005.pdf en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2723

Scholen willen geen academici

• Ton van Haperen, ‘Scholen willen geen academici’, NRC Handelsblad, 5 september 2005
fennavergeer.sp.nl/weblog/2006/09/05/scholen-willen-geen-academici

Opleidingsniveau leraren daalt

• De Telegraaf, ‘Opleidingsniveau leraren daalt’, 26 september 2006 (nav publicatie SCP, ‘Wie werken er in het onderwijs?’, september 2006 – zie ‘Onderzoek’, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/685)
www.telegraaf.nl/binnenland/50555501/Opleidingsniveau_leraren_daalt.html

Als academici op de vlucht slaan, wordt het onderwijs niet beter

• Rob Groenewegen (ex docent te Zaandam), ‘Als academici op de vlucht slaan, wordt het onderwijs niet beter’, de Volkskrant, 26 september 2006.

“Minister Van der Hoeven wil dat de onderwijskwaliteit verbetert. Erg hypocriet, meent Rob Groenewegen, het Haagse beleid heeft zelf de malaise veroorzaakt. In de Nota Werken in het onderwijs 2007 luidt onderwijsminister Maria van der Hoeven plotseling de noodklok: de kwaliteit van het onderwijzend personeel holt achteruit! Maar net als haar voorgangers Deetman, Ritzen en Hermans, weet ook deze hypocriete minister verdraaid goed waar de klepel hangt.”
www.blikopdewereld.nl/Onderwijs/als_academici_op_de_vlucht_slaan.htm

Talent wordt nu verspild

• Marcel aan de Brugh, ‘Talent wordt nu verspild’ (interview KNAW-president prof. dr. W.J.M. Levelt), NRC Handelsblad, 1 juni 2002

“Nu er een groot tekort aan leraren is klinkt het misschien raar, maar ik vind dat de opleidingen tot eerstegraads-leraar zich moeten concentreren aan de universiteiten. Ze moeten weg bij het hbo. Want leraren met een hbo-achtergrond zijn niet in staat om leerlingen op de middelbare school voldoende uit te dagen. Daar zijn ze niet voor uitgerust, want ze zijn niet in een wetenschappelijke omgeving opgeleid. En dat is treurig. Want daardoor raken we een hoop jong talent op de middelbare school kwijt.”
docenten.nrc.nl/artikelen/2002/23talent.html

Slecht opgeleide leraar gaat niet beter lesgeven door hoger salaris

• De Volkskrant, ‘Slecht opgeleide leraar gaat niet beter lesgeven door hoger salaris’, interview met A. Heertje (emeritus hoogleraar economie), 3 oktober 2006
www.tweedekamer.nl/kamerstukken/dossiers/Lerarenheertje.jsp of
www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/VOK-20061003-01012004heertje.pdf of www.blikopdewereld.nl/Onderwijs/slecht_opgeleide_leraar_gaat_nie.htm en prof. dr. John A.J. van Opstal (hoogleraar Systeembiofysica, Radboud Universiteit Nijmegen), ‘Al kijkend hoort men’ (oratie), p. 21, 11 oktober 2006, www.mbfys.ru.nl/~johnvo/Oratie/OratieBoekje.pdf

CDA wil studenten voor de klas

• ‘CDA wil studenten voor de klas’, Trouw, 6 november 2006
www.trouw.nl/incoming/article533756.ece/CDA_wil_studenten_voor_de_klas

Drs. wil geen les meer geven

• Maarten Tamsma (studieleider -eerstegraads- docentenopleiding), ‘Drs. wil geen les meer geven’, BN/DeStem, 3 februari 2007

“Er was onderzoek van het Centraal Planbureau nodig om de terugloop van academisch gevormde docenten in het voortgezet onderwijs op de politieke agenda te krijgen. Het tekort dreigt echter al een decennium en de onderwijsbonden zijn medeverantwoordelijk.”

“Ik wed met elke bondsbestuurder dat zonder drastische tegenmaatregelen over vijf jaar de helft van de lessen in de bovenbouw van het vwo wordt gegeven door docenten die daar als leerling zelf niet geschikt voor waren en nooit een universiteit van binnen hebben gezien. Beleidsmakers menen blijkbaar dat academisch werk- en denkniveau ook kan voorspruiten uit docenten met een havo-vooropleiding. De vwo’er die een beroep kiest, is echter niet gek.”
www.bndestem.nl/opinie/article1072802.ece en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1306 en www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=3827

Zonder diploma voor de klas

• Zonder diploma voor de klas, Hoger salaris ‘zij-instromers’ zet kwaad bloed bij leraren (NRC Handelsblad, 2001)
docenten.nrc.nl/artikelen/2001/51diploma.html

Salaris van eerstegraads bevoegd, (post)academisch opgeleide docent

• Onderwerpen rond de leraar (Discussieplaats Onderwijsraad 24 november 2005)
Het salaris van de eerstegraads bevoegd, (post)academisch opgeleide docent.
www.onderwijsraad.nl/discussie/read.php?f=2&i=413&t=413

Autonomie scholen (docent en rector in debat)

• Hoofdredactioneel commentaar, ‘Geen autonome school’, NRC Handelsblad, 3 oktober 2006
www.nrc.nl/opinie/hoofdartikelen/article500374.ece

– Ton de Kok (docent Levensbeschouwing aan Fons Vitae Lyceum Amsterdam), ‘Leraar is geen tikgeit, pakezel en kopieerslaaf’, NRC Handelsblad, 3 oktober 2006

“Niet de salarissen van de leraren zijn het probleem, maar de omstandigheden waarin zij werken. Verbeter die en academici krijgen weer belangstelling voor het vak, vindt Ton de Kok.”
www.nrc.nl/opinie/article500761.ece

– Jan Willem Lackamp (rector Mondriaan College Oss), ‘Drs-leraar niet per se beter’, NRC Handelsblad, 6 oktober 2006

“Laat scholen zelf de salarissen van leraren bepalen. Scholen moeten niet minder, maar juist meer autonomie, betoogt Jan Willem Lackamp.”
www.nrc.nl/opinie/article504056.ece

Structurele (financiële) onderwaardering van leraren

• T. van Haperen, ‘Tijd voor strijd’, het Onderwijsblad, AOb, 26 augustus 2006

“Zo ziet het financiële gezicht van de structurele onderwaardering van de leraar eruit. Het ergste is: bestuurders, politici en vakbondsleiders weten dit. In 2001 publiceerde de econoom Ib Waterreus zijn promotieonderzoek Lessons in teacher pay. Hieruit blijkt dat een leraar in het voortgezet onderwijs minder verdient dan zijn collegae in het buitenland. Daarbij keek Waterreus niet alleen naar het salaris, maar ook naar het aantal leerlingen en lesuren. Per uur verdient een Nederlandse leraar net iets meer dan twee euro per leerling. Zijn Duitse collega doet hetzelfde werk voor ruim vier euro, een Franse voor drie euro zeventig. En hoe bestrijden onze inspirerende leiders deze misstand? Ze sluiten polyinterpretabele decentrale cao’s af, presenteren het ene convenant na het andere en besteden de groeiende schoolbudgetten aan management. Het laatste is door de Onderwijsraad overtuigend aangetoond.”
www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=5629&Marker

Gelijke behandeling

• ‘Gelijke behandeling’, NRC Handelsblad, webpagina’s, 17 januari 2001

“Als het aan de Commissie Gelijke Behandeling ligt, krijgen alle leraren die na 1985 voor de klas zijn gaan staan er tien- tot honderdduizenden guldens bij. Volgens de commissie is dat het logische gevolg van de uitspraak in een zaak die een docente uit Maastricht had aangespannen tegen een aantal schoolbesturen en meewerkende onderwijsbonden, die haar op grond van een bezuinigingsoperatie uit 1985 consequent hebben onderbetaald ten opzichte van collega’s die hun carrière voor die datum waren begonnen.”
www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/01/17/Opi/01.html en www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/01/16/inhoud.html

Zie ook:
‘Ongelijk salaris leraren herstellen’, NRC Handelsblad, 16 januari 2001
www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/01/16/Vp/01.html

‘Gelijke behandeling geldt ook in onderwijs’, NRC Handelsblad, 16 januari 2001
www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/01/16/Vp/01a.html

Minister erkent achterstand lerarensalaris

• Redactie onderwijs, ‘Minister erkent achterstand lerarensalaris’, Trouw, hetNieuws, 6 oktober 2006
www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article503341.ece/Minister_erkent_achterstand_lerarensalaris

Jonge leraren verlaten snel het onderwijs

• R. Sikkes, ‘Jonge leraren verlaten snel het onderwijs’, het Onderwijsblad, AOb, 6 oktober 2001

“Ik werd voor 35 procent betaald, maar werkte veertig uur per week.”
www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=627

Management

• Hans van Mierlo (prof. dr. J.G.A. van Mierlo hoogleraar Openbare Financiën, Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde, Universiteit Maastricht), ‘Ook bij de overheid heerst een graaicultuur’, column voor ‘Onder Economen’ in Dagblad De Limburger, 11 juli 2003
www.unimaas.nl/media/um-layout/fdewb/opmaak.htm?http://www.fdewb.unimaas.nl/algec/staff/framespages/mierlo/mierlo.htm

• Rex-Rotary, Onderwijsnieuws, ‘Geen hoger salaris voor schooldirectie’, 1 augustus 2006.

“Drie directieleden van scholengroep Over- en Midden Betuwe krijgen niet de door hen gewenste salarisverhoging. De bezwarencommissie CAO-Voortgezet Onderwijs heeft het bestuur van de scholengroep teruggefloten. Volgens de commissie kloppen de beschrijvingen van de functies van de directie niet met de gewenste beloningen. De voorgestelde salarissen van de schoolleiding zouden veel te hoog zijn.”
www.rexrotary.nl/about_us/onderwijsnieuws/41.xhtml (andere artikelen: www.rexrotary.nl/about_us/onderwijsnieuws/index.xhtml).

VNO-NCW en MKB-NEDERLAND

Een kwaliteitsagenda voor het onderwijs

• VNO-NCW, ‘Ondernemers willen kwaliteit onderwijs flink opkrikken’, 14 maart 2007

“De kwaliteit van het onderwijs moet flink omhoog, zegt VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes. Leraren die schaars zijn of die goed presteren, moeten beter worden betaald. En landelijke kwaliteitsnormen moeten strikter worden gehandhaafd. Aan de praktijk dat scholen mogelijkheden hebben om te ‘sjoemelen’ met toetsen of examens moet een einde gemaakt worden, aldus Wientjes in een videogesprek op de website van VNO-NCW.”

Onder artikel ‘Videogesprek met Bernard Wientjes’; ‘Een kwaliteitsagenda voor het onderwijs’; ‘Dossier onderwijs en scholing’.
www.vno-ncw.nl/web/show/id=159028/dbcode=1537 of www.mkb.nl/Nieuws/287.7128 en
‘Opinies’, ‘Wat vindt VNO-NCW van…’, ‘Onderwijs’, www.vno-ncw.nl/web/show/id=219148 met
verwijzing naar Dossier onderwijs en scholing, www.vno-ncw.nl/web/show/id=94618/dbcode=16/filetype=dossier ,
Of: www.mkb.nl/Zoek, ‘Onderwijs’, en www.mkb.nl/Projecten

Zie ook:
• Werkgevers (Telegraaf): Meer kwaliteit, meer salaris en minder managers, 14 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1728 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1733 en www.elsevier.nl/nieuws/economie/artikel/asp/artnr/143377

SOCIAAL EN CULTUREEL PLANBUREAU

Wie werken er in het onderwijs?

• Sociaal en Cultureel Planbureau (Ria Vogels, Ria Bronneman-Helmers), ‘Wie werken er in het onderwijs?’, 29 september 2006
www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702910.shtml (met downloads) en
www.scp.nl/publicaties/persberichten/9037702910.shtml

ONDERZOEKSINSTITUUT RESAM

Lessons in teacher pay

• J.M. Waterreus (Faculteit Economische en Econometrische wetenschappen, Onderzoekinstituut RESAM, Universiteit van Amsterdam), ‘Lessons in teacher pay: studies on incentives and the labor market for teachers’, dissertatie, 2003.

Inhoud: Incentives for teachers: a literature review; Teacher pay and teacher quality: an international comparison; Wages and teachers’ hours of work; Incentives and teacher absenteeism; School performance measurement and teacher mobility; Conclusion; References; Nederlandse samenvatting.
dare.uva.nl/document/28047 en dare.uva.nl/record/144224 en www.eiro.eurofound.eu.int/2003/04/feature/nl0304102f.html en www.oecd.org/dataoecd/17/47/34077553.pdf en www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=1400

ONDERWIJSRAAD

Loon naar lesgeven

• Ib Waterreus, Peter Gramberg, Simone Löhner (Stafmedewerkers Onderwijsraad), ‘Loon naar lesgeven’, ESB, 4497, 3 november 2006, p. 566-568 (zie ‘Actueel’, ‘Artikelen’: www.onderwijsraad.nl/frameset.htm)

“Vrijwel alle politieke partijen hebben in hun verkiezingsprogramma geld vrijgemaakt voor verhoging van de lerarensalarissen. Dit artikel gaat in op de vraag hoe deze middelen gericht ingezet kunnen worden om lerarentekorten te bestrijden en de kwaliteit van leraren in het voortgezet onderwijs te verhogen.”
www.onderwijsraad.nl/pdfdocs/loon_naar_lesgeven.pdf

HAY GROUP

Vergelijking salarisschalen onderwijs met eigen beloningsdatabase, 2006

• Redactie economie, ’Het is een mythe dat leraren slecht verdienen’, Trouw, 11 oktober 2006 (onderzoek van Hay Group)
www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article508049.ece/Het_is_een_mythe_dat_leraren_slecht_verdienen

• ‘Laag salaris docent is mythe en retoriek’ (interview met Peter Langerak, consultant bij Hay Group), ScienceGuide, 11 oktober 2006
www.scienceguide.org/article.asp?articleid=101976#intro (zie ook weblog ‘Onderwijsbeleid’, ‘visie bestuurders’, ‘Hay Group’, www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/614)

• Hay Group, ‘Mythe over lerarensalaris gebaat bij helderheid; Antwoorden op de meest gestelde vragen’

“De berichtgeving over de beloningsvergelijking van lerarensalarissen met salarissen in de markt heeft het nodige losgemaakt. Peter Langerak geeft antwoord op de vijftien meest gestelde vragen.”
www.haygroup.nl, zie ‘Mythe over lerarensalaris gebaat bij helderheid’ (en download: www.haygroup.nl/HayWeb/HayWeb.nsf/Images/Antwoorden.pdf)

• Langerak is de weg kwijt
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/566

VAKBONDEN

ALGEMENE ONDERWIJSBOND (AOB)

Algemeen

• Algemene Onderwijsbond

De Algemene Onderwijsbond (aangesloten bij de FNV) is met ruim 76.000 leden de grootste onderwijsbond in alle sectoren van het onderwijs, van basisschool tot en met hoger onderwijs. De bond is op 1 januari 1997 ontstaan door een fusie van de onderwijsbonden ABOP en NGL.
www.aob.nl

Brief aan de informateur

• Walter Dresscher (voorzitter Algemene Onderwijsbond), ‘Brief aan de informateur’, 19 december 2006

“Investeren in onderwijs is voor een nieuw kabinet een absolute noodzaak . De afgelopen weken heeft de Algemene Onderwijsbond actie gevoerd met de leus ‘Als het aardgas op is, is kennis onze enige grondstof’. Een conclusie die door mensen binnen en buiten het onderwijs gedeeld wordt. Onderwijs en kennis worden vaak als speerpunten genoemd van beleid, zoals dat bijvoorbeeld op de Lissabon-top van Europa ook is geformuleerd.”
www.aob.nl/kixtart/nm/articlefiles/6251-Briefinformateur191206.doc en www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=6251

AOb en FUWA

• AOb wordt eindelijk wakker? (nav artikel HOP, 20 december 2006), 29 december 2006

“Het nieuwe functiewaarderingssysteem in het hbo moet zo snel mogelijk op de helling, vindt voorzitter Walter Dresscher van de Algemene Onderwijsbond. Het vormt een regelrechte bedreiging voor de onderwijskwaliteit en de medezeggenschapsraden kunnen zich er slecht tegen verweren.

Zeker, de AOb heeft bij de cao-onderhandelingen in 2005 zelf ingestemd met het nieuwe functiewaarderingssysteem. Maar vooral omdat het oude systeem allang niet meer voldeed. “Vroeger werden docenten ingeschaald en beloond op grond van hun vooropleiding. Hoe je als docent functioneerde speelde nauwelijks een rol. Terwijl iedereen weet: onzin uitkramen is geen lesgeven, hoe hoog je ook bent opgeleid.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1040

• AOb en FUWA, 30 december 2006

“Er zijn ca. 260.000 docenten werkzaam in het primair en secundair onderwijs. Daarvan zijn ca. 76.000 lid van de Aob, dat is 29% van alle docenten. De Aob heeft, samen met de schoolbesturen, de huidig geldende FUWA bepaald. 71% van de docenten is helemaal niets gevraagd, daarover is besloten.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1041

• Over een mislukte poging tot functiedifferentiatie, 31 december 2006

“Voor diegenen die slechts kritiek hebben op de vakbonden met betrekking tot hun rol bij functiedifferentiatie, is het misschien zinvol eens wat krantenknipsels over de uiteindelijk mislukte poging tot functiedifferentiatie bij de HanzeHogeschool in Groningen in 1996 te lezen.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1044

• De Aob heeft ladingen boter op haar hoofd, 19 mei 2007

“Martin Knoop, Aob bestuurder, zegt in het Onderwijsblad van zijn vakbond dat er veel te weinig docenten zijn aangesteld in LC en LD. “We laten nu onderzoeken of de uitwerking van de FUWA valt bij te stellen. Als blijkt dat dat niet tot resultaten leidt, moeten we deze FUWA misschien maar helemaal ter discussie stellen”, aldus Knoop.—- Je gelooft je ogen niet als je dit leest.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2395 en www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=6190

Jonge docenten willen sneller het onderwijs verlaten

• Jonge docenten willen sneller het onderwijs verlaten, het Onderwijsblad, AOb, 13 december 2006

“Op pabo’s en lerarenopleidingen zitten tienduizenden jongeren die graag in het onderwijs willen werken. Kijkend naar de komende pensioneringsgolf is dat ook hard nodig. De Radboud Universiteit onderzocht in opdracht van het Onderwijsblad of de nieuwe generatie leraren anders kijkt naar het beroep. Er is één opvallend verschil: jongeren denken er veel vaker over om het onderwijs te verlaten. En voor hen telt het gemis van carrièreperspectieven dubbel zo zwaar.”
www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=6244 (met download)

Zie: Jonge docenten willen sneller het onderwijs verlaten, 13 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/982

In het onderwijs voltrekt zich een ramp

• Walter Dresscher (voorzitter Algemene Onderwijsbond), ‘In het onderwijs voltrekt zich een ramp’, NRC Handelsblad, Opinie, 21 januari 2003.

“De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk, maar de politiek doet alsof het wel meevalt. Het is de hoogste tijd voor een parlementaire enquête naar het onderwijsbeleid sinds begin jaren ’70 en de onderwijskwaliteit, meent Walter Dresscher.

Al jarenlang proberen scholen en de Algemene Onderwijsbond (AOb) het kabinet ervan te overtuigen dat zich een nationale ramp begint af te tekenen. De kwaliteit van het onderwijs staat zwaar onder druk. Maar steeds weer geeft de overheid niet thuis.”
www.fractal.org/Prioriteit-Kenniseconomie/Ramp.htm

MASTERPLAN ONDERWIJS

Minder academici voor de klas is uitholling van de kwaliteit

• Walter Dresscher (AOb-voorzitter), ‘Minder academici voor de klas is uitholling van de kwaliteit’, AOb, 26 september 2006

“De AOb heeft een aantal maanden geleden het Professioneel Statuut gelanceerd waarin twee belangrijke begrippen staan: ambitie en autonomie.” (met download)
“Ook het Masterplan Onderwijs –Maak van alle meesters en juffen masters- dat de AOb presenteerde in maart 2006 geeft handvatten om de huidige trend van downgrading waarbij leraarsbanen worden vervangen door goedkoper en lager personeel te keren.” (met download) en www.aob.nl/i.aspx?p=&m=&a=5891&z=0

www.aob.nl/i.aspx?a=6122

AOB-ONDERZOEKEN FUNCTIEWAARDERING EN SALARIS

Top onderwijs veel ruimer beloond, 2008

• Hanne Obbink, ‘Top onderwijs veel ruimer beloond’, 31 mei 2008

“De hoogste bestuurders in het voortgezet onderwijs hebben de deur opengezet voor enorme stijgingen van hun eigen salarissen. Gemiddeld dreigen die met 37 procent te stijgen. Dat zegt onderwijsvakbond AOb. Die heeft de gevolgen berekend van een nieuw beloningssysteem voor bestuurders en directeuren.

Een enkele onderwijsbestuurder komt met een salaris van 174.000 euro in de buurt van dat van premier Balkenende. Het gros van de bestuurders kan 111.000 euro gaan verdienen. Nu blijven de meesten steken op ruim 83.000 euro.”

“Ook de commissie die de leidraad voorbereidde, zegt terughoudend te zijn geweest. Directeuren en bestuurders in het onderwijs krijgen volgens haar een ’beduidend lager’ salaris dan veel directeuren elders. Adviesbureau Hay Group, dat de basis legde voor de leidraad, rekent op een salarisstijging van 5 à 8 procent.”
www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article1001068.ece

Zie ook:
Besturen zorgen goed voor zichzelf, 31 mei 2008
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4436#comment-37195

AOb: ‘Salarissen van onderwijsbestuurders zullen enorm stijgen’, 31 mei 2008
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4437

Plasterk wil opheldering vergoeding aan Elbers

• De Telegraaf, ‘Plasterk wil opheldering vergoeding aan Elbers’, 29 mei 2008

Onderwijsminister Ronald Plasterk heeft Hogeschool Inholland om opheldering gevraagd over de vergoeding van de instelling aan oud-bestuursvoorzitter Jos Elbers. Dat heeft het departement donderdag desgevraagd laten weten.

Elbers trad vorig jaar af als voorzitter van het bestuur. Volgens de vakbond van leraren AOb blijkt uit het jaarverslag van Inholland dat hij de komende drie jaar aan de hogeschool verbonden blijft als adviseur. Hij zal daarvoor in totaal bijna een half miljoen euro ontvangen.
www.telegraaf.nl/binnenland/4117015/__Opheldering_vergoeding_aan_Elbers___.html en www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=105553

Zie ook:
Schoolbestuur geeft oud bestuurslid 500.000 Euro !!, 29 mei 2008
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4430

Onderzoek naar jaarrekeningen van hogescholen, 2006

• Topinkomens HBO stomen door ondanks loonmatiging van personeel, AOb, Overige, 15 november 2006

“De inkomens van de topbestuurders in het hoger beroepsonderwijs stegen vorig jaar drie keer zo hard als het docentensalaris. Terwijl het personeel in 2005 genoegen moest nemen met een loonsverhoging van 0,6 procent, is de inkomenskloof tussen bestuurders en personeel vorig jaar opnieuw gegroeid, blijkt uit onderzoek van de Algemene Onderwijsbond naar de jaarrekeningen van hogescholen.”
www.aob.nl/i.aspx?a=6198 (met downloads)

• Hay Group en onderwijssalarissen
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/566#comment-3929

• Hein Cuppen (Hoger Onderwijs Persbureau), ‘Salarisstijging hbo-top opnieuw fors’, 16 november 2006

“De topinkomens in het hbo mochten in 2005 met twee procent stijgen. Bijna de helft van de bestuurders ging er nog meer op vooruit. Het salaris van bestuursvoorzitter Norbert Verbraak van Fontys Hogescholen daalde in 2005. Jos Elbers van INHOLLAND verdiende al het meest en ging er weer op vooruit.”
www.fontys.nl/nieuws.aspx?id=6233&soort=13, met: ‘Top 10 jaarinkomens bestuursvoorzitters over 2005’
www.fontys.nl/generiek/bronnenbank/sendfile.aspx?id=101853

• ScienceGuide, Nieuws, ‘HBO-bestuurders ruim 2% vooruit’, 16 november 2006

“De inkomens van de topbestuurders in het hbo stegen in 2005 meer dan die van hun personeel. Docenten kregen in 2005 een loonsverhoging van 0,6 procent, maar uit onderzoek van de AOb naar de jaarrekeningen van hogescholen blijkt, dat bestuurders een ruimere vergoeding mochten ontvangen.”
www.scienceguide.org/article.asp?articleid=102256#intro

AOb-onderzoek functiewaardering en salaris, 2005

• AOb-onderzoek functiewaardering en salaris: docenten omlaag, managers omhoog (AOb – Algemene Onderwijsbond, Aob Overige, 30 november 2005)
www.aob.nl/i.aspx?p=&m=&a=5698&z=0

Enquête functiewaardering voortgezet onderwijs (Nico van Kessel (ITS) en Robert Sikkes (AOb). november 2005)
www.aob.nl/kixtart/nm/articlefiles/5698-fuwadef2.pdf

Werkgever voor dubbeltje op eerste rang (artikel uit het Onderwijsblad nr 21, 3 december 2005)
“Onderwijsondersteunend personeel (oop) en managers in het voortgezet onderwijs zijn er sinds de nieuwe functiewaardering gemiddeld op vooruit gegaan. Docenten moeten inleveren.”
www.aob.nl/kixtart/nm/articlefiles/5698-fuwahob21.doc

‘Rem op promotie?’ (GOLV – Gereformeerde Onderwijzers en Lerarenvereniging, 19 december 2005)
“Steeds meer leerkrachten komen niet meer in de hoogste salarisschalen terecht. Tegelijkertijd stijgt het salaris van de managers wel.”
www.golv-info.nl/php/nieuwsart.php?ID=72

• Ton van Haperen, ‘Ik wil twee JP’, Het Onderwijsblad, AOb, 3 december 2005
home.hetnet.nl/~alchemilab/alchemie/HAP12-2005.htm

CNV ONDERWIJS

Algemeen

• CNV Onderwijs

“CNV Onderwijs, waarin de letters CNV staan voor Christelijk Nationaal Vakverbond, laat zich bij haar handelen inspireren door het Evangelie en door het daarop gebaseerde christelijk-sociaal gedachtegoed.”
www.cnvo.nl en www.cnvo.nl/home/over-cnv-onderwijs

Is het onderwijs in crisis?

• Drs. M.A.M. (Marleen) Barth (1964, PvdA, bestuurskunde, voorzitter CNV Onderwijs), ‘Is het onderwijs in crisis?’, 23 mei 2007 (voordracht bij hogeschool Windesheim van 12 april 2007)

“Het tweede is, en dan beland ik weer bij mijn eigen core business, de rol van leraren (en, niet te vergeten, onderwijsondersteunend personeel). Er zijn maar weinig sectoren op de arbeidsmarkt die het zo sterk moeten hebben van hun menselijk kapitaal. En er zijn maar weinig sectoren waar de deskundigheid om goed in dat menselijk kapitaal te investeren zo laag ontwikkeld is. Iedereen wil graag creatieve, intelligente, ondernemende, betrokken mensen voor de klas, in de hoop dat die ook creatieve, intelligente, ondernemende en betrokken kinderen afleveren. Hoe kunnen we er nou voor zorgen dat die mensen er ook zijn, en, nu steeds belangrijker, dat er ook voldoende zijn?” (Sympathisant: dit is een zeer inspirerende voordracht waarbij uiting wordt gegeven aan een groot gevoel voor realiteitszin. De leraren wordt de verantwoordelijkheid voor het beleid van decennia op het bord gelegd. 😉
www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=103311 en www.parlement.com/9291000/biof/02208 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2426

GEZAMENLIJKE ONDERWIJSVAKORGANISATIES

Geef de leraar zijn vak terug

• ‘Geef de leraar zijn vak terug’ (ABVAKABO FNV van 28 juni 2006)
www.abvakabofnv.nl/cao/bericht/geef_de_leraar_zijn_vak_terug

‘Geef de leraar zijn vak terug!’ (CMHF, AOb, ABVOKABO FNV, Onderwijsbond CNV van juni 2006); Een voorstel van de gezamenlijke onderwijsvakorganisaties tot opwaardering van de leraar in het voortgezet onderwijs.
www.abvakabofnv.nl/docs/bijlagen/200606/opwaarderingleraar.pdf en www.abvakabofnv.nl en www.cmhf.nl en www.aob.nl en www.cnvo.nl

BETER ONDERWIJS NEDERLAND

• Functiewaardering, 16 maart 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/32

• Jokt de minister over het salaris van eerstegraders?, 1 juni 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/221

• Eerste-graadsleraar, 23 juni 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/284

• Beloning van docenten, 20 augustus 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/372

• Staf in schaal 7 OOP, 7 september 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/419

• Functiewaardering, 13 september 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/452

• Here’s an Idea: Put 65% of the Money Into Classrooms, 23 september 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/496

• Aantal academici in onderwijs neemt af, 26 september 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/505

• Het ei van Columbus: schoolleiders pleiten voor vervanging van LB-docenten door o.o.p., 5 oktober 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/577

• Hoogopgeleide docenten, 8 oktober 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/601

Zie samenvatting: Opleiding van docenten, 1 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/908

• te veel fraaie kreten, te weinig salaris voor leraren, 17 oktober 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/645

• Hoog opgeleide docenten, 20 oktober 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/652

• Ruzie in de docentenkamer, 6 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/743

• Inspectie gooit bevoegdheden in het water, 23 november 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/855

• De nieuwe CAO voor het onderwijs, 27 november 2006 (BVE)
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/884

• FUWA, 16 december 2006
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/988

• Banen en schalen / problemen en uitdagingen, 25 januari 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1219

• POE (RE), 27 februari 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1584

• gewijzigd POE-manifest, 28 februari 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1590

• Laatste POE-oproep hier, 1 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1598

• Bekostiging van scholen, 8 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1671 en www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1798#comment-12879

• Lerarensalarissen, 12 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1707

• Vicieuze cirkel tekortvakken, 16 maart 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1798

• geen pop, functionering, beoordeling, etc, 8 mei 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2317

• LD-beleid bij OMO scholen, 7 juni 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2523

• centjes, 12 juni 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2551

• Wouter: salarisverhoging valt af, 14 juni 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/2568

• Collegegeld omhoog voor beter lerarensalaris, 22 november 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3234

• Calimero docenten, 23 november 2007

“Ben jij een docent tussen 45 en de 55.
Heb jij ook alle klappen van de bezuinigen 20 jaar lang gevoeld.
Heb jij ook de HOS nota tegen gehad.
Merk jij ook alle gevolgen van fuwa
Ontdek jij nu ook dat alle pensioen privileges jouw neus voorbij gaan.
Merk jij ook dat BAPO weer 2,5 jaar op schuift.

Voel jij je in de steek gelaten door je eigen minister en bonden.
reageer nu, want we moeten ons laten horen.
Anders gaat de pot geld straks weer aan onze neus voorbij.
Terwijl wij het onderwijs al meer dan 20 jaar trouw zijn gebleven.

In een ander onderwerp worden wij de calimero docent genoemd.

OK Zij zijn groot en wij zijn klein.
Maar we pikken nu wel van ons af.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3248

• Plasterk: “hoger opgeleid is niet altijd beter”, 24 november 2007

“Oei. Een hele rits maatregelen, die zeker een positief effect zullen hebben op het kwantitatief lerarentekort. Maar de exodus van jonge academici zou weleens onverminderd kunnen doorgaan.”
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3260

• Wat moeten we doen als (jonge) academici om ons geluid te laten horen, wie komt er voor ons op?, 25 november 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3268

• Plasterk centrale figuur, 15 december 2007
www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3419

***

SALARIS LERAAR (INTERNATIONAAL)

EURYDICE

Teacher and School Head Salaries in Primary and General Secondary Education (database)

• Eurydice, ‘Teacher and School Head Salaries in Primary and General Secondary Education – Database’

‘Eurydice’ is an institutional network for gathering, monitoring, processing and circulating reliable and readily comparable information on education systems and policies throughout Europe established by the European Commission and Member States (‘Indicator and figure’, ‘Country’, ‘Topic’, ‘Publications’), www.eurydice.org

“For 30 countries in the Eurydice Network, the ‘Teacher and School Head Salary’ database includes the minimum and maximum basic salaries for both categories of staff in primary, lower and upper general secondary education, mostly in public-sector schools. For countries where the salaries of school heads vary depending on the size of the school, information is available for large and small schools.”
3 Modules: as salary / per capita GDP ratio; ratios of salaries (minimum/maximum and maximum/minimum) expressed as percentages; trends analysis
www.eurydice.org/portal/page/portal/Eurydice/DB_Salaires_Home

Taught Time in Compulsory Education (database)

• Eurydice, ‘Taught Time in Compulsory Education – Database’

“For 30 countries in the Eurydice Network, the database ‘Taught time in compulsory education’ includes the number of hours a year devoted to the teaching of 13 different subjects for each grade in primary and secondary full-time compulsory education mainly in public-sector schools.”
3 Modules: comparisons within countries; comparisons across countries; trends analysis
www.eurydice.org/portal/page/portal/Eurydice/DB_Temps_Home

OESO

Education at a Glance, 2007

• Education at a Glance 2007 – Home
www.oecd.org/document/30/0,3343,en_2649_201185_39251550_1_1_1_1,00.html

Education at a Glance, 2006

• Nederlands – Education at a Glance: OECD Indicators – 2006 Edition (Summary in Dutch Onderwijs in een oogopslag: OESO-indicatoren – uitgave 2006)
www.oecd.org/dataoecd/31/60/37393456.pdf

• OECD’s 2006 Education at a Glance to be published on Tuesday 12 September
www.oecd.org/document/52/0,2340,en_2649_34515_37328564_1_1_1_1,00.html

Education at a Glance, 2005

Ministerie van OCW over OECD 2005
• Onderwijsprofiel van Nederland
Aanbiedingsbrief van minister (Ministerie van OCW 13 september 2005)
www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-39856.pdf

Analyse en samenvatting van Education at a Glance 2005 (Ministerie van OCW 13 september 2005)
www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-39856b.pdf#search=%22education%20at%20a%20glance%22

• Nederlands – Education at a Glance: OECD Indicators – 2005 Edition (Summary in Dutch Onderwijs in een oogopslag: OESO-indicatoren – uitgave 2005)
www.oecd.org/dataoecd/48/62/35311891.pdf

• Salarissen onderwijspersoneel (Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt, internationale vergelijking, bron OECD 2005)
www.sboinfo.nl/internationaal/html/personeel/voorwaarden/salaris.html

• Education at a Glance: OECD Indicators – 2005 Edition (met powerpoint presentaties, pdf bestanden enz.)
www.oecd.org/document/34/0,2340,en_2649_34515_35289570_1_1_1_1,00.html#Summaryofchapters

• Tables – Education Statistics and Indicators ‘Education at a Glance 2005’ (OECD)
www.oecd.org/document/11/0,2340,en_2649_34515_35321099_1_1_1_1,00.html

• Inhoudsopgave van Education at a Glance: OECD Indicators – 2005 Edition
www.oecdbookshop.org/oecd/display.asp?TAG=XZKRV8XX4X299X5XXWLST2&CID=&LANG=EN&SF1=DI&ST1=5LGSB1VW8DBV

Education at a Glance, 2004

• Nederlands – Education at a Glance: OECD Indicators – 2004 Edition (Summary in Dutch Onderwijs in een oogopslag: OESO-indicatoren – uitgave 2004)
www.oecd.org/dataoecd/56/55/33716877.pdf

MEDIA (INTERNATIONAAL)

Salaris leraar lager dan in buitenland

• Salaris leraar lager dan in buitenland (NRC Handelsblad, 23 mei 2002)
docenten.nrc.nl/artikelen/2002/22leraar.html

Vlaanderen

• Vlaanderen – Een nieuw integraal beloningsbeleid voor het onderwijspersoneel (Haygroup Belgium 30 november 2002)
www.haygroup.be/site/beloningsbeleid.html

Duitsland

• Duitsland – Was ist dran am “bestbezahlten” Halbtagsjob der Welt? (Josef Kraus, Präsident des Deutschen Lehrerverbandes –DL-, Bayerischen Staatszeitung van 17 oktober 2003)
www.lehrerverband.de/arbeit.htm

Verenigde Staten van Amerika

• AFT Salary Surveys, ‘Survey & Analysis of Teacher Salary Trends’, 2005

“Teachers, especially new ones, are finding it increasingly difficult to find affordable housing in their communities and to pay off student loan debts. These and other factors place the teaching profession—already plagued by high turnover and recruiting challenges—in further peril, according to the latest AFT teacher salary survey.”
www.aft.org/salary en www.aft.org/about

Canada

• Canada (universitair onderwijs) – Caut Almanac of Post-secondary education 2006 – Almanach de enseignement postsecondaire de l’acppu (Canadian Association of University Teachers)
www.caut.ca/en/publications/almanac/2006-8.pdf#search=%22professeur%20salaire%20OECD%20education%22

Zie: Proportion of Private and Public Funding in the post-secondary sector 2002 and Student-Teacher ratio 2003 (inclusief Europese –Nederland- en andere OECD landen)

Cuba

• Lee Glendinning, ‘Cuba to abandon wage caps’, guardian.co.uk, World news, Thursday June 12 2008

“Cuba is to abandon egalitarian salaries after decades of government control in a bid to improve the nation’s productivity, a senior government official has revealed.

It is thought that an end to the capped wages set up by Fidel Castro in 1959 could spark the beginnings of a new middle class in Cuba.”
www.guardian.co.uk/world/2008/jun/12/cuba .