Het Voortgezette Onderwijs wil geen Academici!

Afgelopen dinsdag -5-9’06- las ik een verbluffende tekst van de lerarenopleider Ton van Haperen in het NRC Handelsblad.
Hij betoogt daarin over het fenomeen dat het VO tegenwoordig een angst of afkeer heeft ontwikkeld voor academisch opgeleiden. Ze zijn namelijk vervelend, lastig, luisteren niet of slecht naar het management en gaat zijn eigen gang. Academici blijken namelijk de tweede fase te negeren, geven klassikaal les en veranderen de van te voren afgekauwde lesstof. Daarnaast schrijven ze zelf hun lesmateriaal en negeren het boek.
Het hier aangekaarte loopt zelfs zo hoog op, volgens Van Haperen, dat nieuwe academisch opgeleide docenten zelfs achtervolgt worden tot de parkeerplaats door het management om hen tot de orde te roepen.
Vervolgens worden de docenten op het matje geroepen en vrij regelmatig weggepest of simpelweg ontslagen wegens ongehoorzaamheid. Maar meestal vertrekken ze, een illusie rijker zelf uit het onderwijs, op weg naar een beter betaalde baan.
Weg ideologie, weg kennis, hallo waanzin en onderwijsassistenten die zelfstandig voor het vmbo staan, en 2e graadsleraren die examenjaar vwo doen!

Stop de Waanzin!

15 Reacties

    • antwoord op Ralph
      Ja, Ralph inderdaad. Ik je ontslagbrief eerder ook gelezen, mede als voorbereiding op het debat wat research gedaan en erop gestuit.
      Het is van de gekke wat er soms gedaan wordt door deze ‘zogenaamde’ mismanagers en wanbeleidmakers. Geen mogelijkheden, geen waardering, smaad en ander soortige ellende.
      Laten we hopen op betere tijden, waarin kennis en vaardigheid worden gewaardeerd.
      Is het misschien een idee om de competentietheorie te gebruiken om te kijken of het management en de onderwijsvernieuwers wel degelijk functioneren?
      Even als geheugensteun de competenties. Wat tussen haakjes staat is de aanpassing die nodig is om het te gebruiken voor managers etc.

      1. Interpersoonlijke competentie; het vermogen te zorgen voor een prettig (management)leerklimaat.
      2. Pedagogische competentie; het vermogen te zorgen voor een veilige (opleidings)leeromgeving.
      3. Vak –en didactische competentie: het vermogen te zorgen voor zinvolle (beleids)leerinhouden en leeractiviteiten.
      4. Competentie 4: Organisatorische competentie; het vermogen te zorgen voor een overzichtelijk, ordelijk en taakgericht (beleids)leerklimaat.
      5. Competentie 5: Het vermogen samen te werken met collega’s.
      6. Competentie 6: Het omgaan met buitenschoolse personalia en ouders.
      7. Competentie 7: Zelfsturend vermogen.

      Op hoeveel scoren ze een onvoldoende?

      Historia vitae magistra

      • is een algemeen beeld
        Het is me vaker opgevallen dat die aspecten die de HNL adepten zo propageren door henzelf op geen enkele manier worden waargemaakt. Helaas… de kennis aspecten die wij propageren ook niet.
        Zo heb ik ellenlange verhalen met powerpoint zonder enige humor moeten aanhoren, allemaal om te propageren dat kennisoverdracht ouderwets is, dat je van colleges niets leert.
        Ik heb gehoord dat we vooral uit moeten gaan van wat de studenten wel kunnen, niet dat ouderwetse rode potlood terwijl in gesprekken over mijn eigen functioneren in alle hoeken en gaten gezocht werd naar fouten (in welke zin dan ook), zo heb ik gehoord voorbeeldig te moeten werken en me te laten afrekenen door studenten, terwijl ik die studenten zelf niet mocht afrekenen en kritiek van mij op de leiding zeker niet werd gewaardeerd. (Zelf)reflectie was ook altijd van enorm belang, maar ik herkende die zelfde houding niet bij de leiding. Studenten moeten zelf sturen, maar als je dat doet als docent ga je nat (terwijl je wel weer voorbeeldig moet werken, waarmee bedoeld wordt dat je moet werken as de studenten).
        Maar één aspect is gelukkig consequent: elke vorm van verstand en logica is in HNL volslagen verdwenen en die situatie werd haarfijn gekopieerd naar de werkomgeving van de docenten.

  1. Ook undercover lukt het niet
    Gereageerd op een vacature op de CWI-site voor onderwijsassistent op een SG (ik moet ja werk, ben al zo lang werkloos).
    Verzwegen dat ik doctoraal natuurkunde gestudeerd had met een eerste-graads onderwijsbevoegdheid.

    Ik gaf op : VWO, ruime kennis van wis- en natuurkunde door zelfstudie, ruime kennis van Engels (gewerkt op engelstalig bedrijf), ervaring met huiswerkbegeleiding op SG, ervaring met huiswerkbegeleiding op een particuliere huiswerkbegeleidingsdienst.
    Blijkt dat het CWI aan de school doorgegeven had dat ik academicius was.
    Einde verhaal.
    Academici unerwünscht.

    • Maakt niet uit…..
      Al had je géén graad gehad, dan vermoed ik dat het nog niets had uitgemaakt. Toen ik jaren geleden bij een middelbare school solliciteerde als assistent voor bij techniek, kreeg ik te horen dat ik “te hoog opgeleid” was. Een VWOb-diploma uit 1975 was daarvoor al voldoende.

      Planeten Paultje

      • VWOb uit 1975
        Natuurlijk ben je met zo’n prachtig diplome te hoog opgeleid. Het VWOb uit 1975 stelde (nog) erg veel voor. Ik kan het weten, heb er zelf ook eentje. Wat zou dat opbrengen op marktplaats 😉

        • Tweede fase!
          Ik doe mijn tweede fase Havodiploma- jaar 2002- wel in de uitverkoop. Anders raak ik hem nooit kwijt. 😉

          Historia vitae magistra

    • Wat is je uiteindelijke CV?
      Beste JL,

      Je spreekt over het feit dat je voor een doctoraal natuurkunde plis een lesbevoegheid hebt gestudeerd. Nu vraag ik mij wel ondertussen af, heb je deze ook afgemaakt?
      Zo ja, dan is haast stuitend dat ze je hebben laten stikken.
      Maar aan de andere kant, hoe was de financiële kant van de school? Konden ze wel een eerste graad betalen? Soms ligt het probleem financieel. Maar vaak niet! Daarom vraag ik erna. Hoe meer duidelijkheid hoe beter. Hoe meer openheid! Des te meer we de verdorvenheid kunnen aanpakken!
      Anders schrijven we straks altijd met dt en vees foor effen.

      Historia vitae magistra

      • Ik heb een eerste-graads
        Ik heb een eerste-graads bevoegdheid voor natuurkunde gehaald maar dat is inmiddels lang geleden. Ik heb gewerkt in R&D en programmering maar ben nu al 3 1/2 jaar werkloos. Gezien mijn leeftijd is voor mij de kans op een baan in het bedrijfsleven zeer klein en komt onderwijs dus in beeld.
        Probleem: natuurkunde is behoorlijk verandert, o.a. veel meer practicum, ik ben meer iemand van de theorie.
        Ik orienteer mij daarom nu op het beroep van wiskunde-docent omdat dat meer bij mij past, ik heb daar echter geen bevoegdheid voor.

        Ik Limburg is al heel lang geen tekort aan wis- en natuurkundeleraren. Door de vergrijzing kan het misschien wel gaan gebeuren.
        De optie van verhuizen vind ik nu niet aan de orde, eerst maar eens ervaren hoe het is om nu docent te zijn.

        Het blijft natuurlijk een merkwaardig feit dat als je voor onderwijsassistent solliciteert en je bent academicus, je hebt flink wat extra’s, je dan toch niet gewild bent.
        Voor mij had het het voordeel gehad dat ik het moderne onderwijs beter had leren kennen en via ontstane connecties en de opgedane ervaring had ik gemakkelijker in een baan als docent kunnen rolllen, nu blijf ik aan de kant staan.
        Ik heb weinig zin om een bevoegdheid voor wiskunde te halen (heb daar ook het geld niet voor) als ik naderhand moet ervaren dat ik toch weinig kans heb op werk.

        • solliciteren
          Beste JL,
          3,5 jaren werkeloos is erg lang. Ik betreur dat je het lage statusbeeld van het onderwijs bevestigd{Gezien mijn leeftijd is voor mij de kans op een baan in het bedrijfsleven zeer klein en komt onderwijs dus in beeld}. Ik wil je wel graag een tweetal tips geven die je kunnen helpen veronderstellend dat je het nog niet gedaan hebt.
          1 Solliciteren onder je niveau is verdacht. Je roept het idee op dat er wat mis is met iemand die dat doet.
          2 Probeer jezelf te verhuren als free-lancer. De school loopt dan geen risico en is eerder bereid het te proberen.
          Sterkte,

          Corgi

          • Geen lage status
            3 jaar werkloos zijn is pas verdacht. Men spreekt niet voor niets van reïntegratie (= her-inburgering).
            Solliciteren onder je niveau is denk ik niet verdacht; genoeg mensen doen het, het UWV verplicht je trouwens hiertoe, er zijn gewoon niet genoeg vacatures op niveau.

            Het is niet zozeer dat ik een laag statusbeeld van onderwijs heb. Het lijkt mij heel aantrekkelijk om jongeren iets bij te brengen over wis- en natuurkunde.
            Het is echter ook een zwaar beroep; je hoort verder allerlei indianenverhalen over het gedrag van leerlingen.
            En natuurlijk de BON-discussies maken ook niet vrolijk.
            Waar ik persoonlijk ook wat problemen mee heb is het feit dat ik juist erg hou van abstracties en theorie, deze zaken zijn nu behoorlijk aangetast in het onderwijs (wiskunde in context, veel practicum in natuurkunde).
            Een baan in het bedrijfsleven is voor mij gemakkelijker, lekker achter een eigen bureau; wat stress kan ik wel hebben. Ik verwacht in het onderwijs veel meer stress.
            Anderzijds werkloos zijn maakt eenzaam en onderwijs biedt veel contacten.

    • Beste JL,
      Beste JL,

      Je spreekt over het feit dat je voor een doctoraal natuurkunde plus een lesbevoegheid hebt gestudeerd. Nu vraag ik mij wel ondertussen af, heb je deze ook afgemaakt?
      Zo ja, dan is haast stuitend dat ze je hebben laten stikken.
      Maar aan de andere kant, hoe was de financiële kant van de school? Konden ze wel een eerste graad betalen? Soms ligt het probleem financieel. Maar vaak niet! Daarom vraag ik ernaar. Hoe meer duidelijkheid hoe beter. Hoe meer openheid! Des te meer we de verdorvenheid kunnen aanpakken!
      Anders schrijven we straks altijd met dt en vees foor effen en was de slag bij Nieuwpoort rond 1815.

      Historia vitae magistra

      • eerstegraads
        Beste BT,

        Er bestaat in de praktijk helaas geen formeel onderscheid meer, wat betaling aangaat, tussen eerste- of tweedegraads (of zelfs onbevoegd). De Wet BIO (Beroepen In het Onderwijs) maakt dat expliciet. Iedere docent, ongeacht voorafgaande investering, moet zijn kunde voortdurend blijven aantonen door te werken aan zijn competenties.

        BIO suggereert hiermee overigens dat een “normaal” mens dat niet inherent aan zijn werk doet.

        • continue werken aan je competenties
          Het verschil is echter dat de manager nu bepaalt of je competent bent en wat de lacunes zijn en hoe je die moet opvullen.
          Een interne opleiding{door en voor HNL} niet gehaald of gevolgd is niet competent, dat is wel even een verschil met voorheen.
          Corgi

        • LIO-DIO-BIO
          Hallo Ralph,

          Ja ik weet wat voor verschrikkelijke gevolgen de Wet BIO heeft veroorzaakt. Een paar van mijn oudcollega’s hebben haast slaande ruzie gehad tijdens de bekendmaking van de nieuwe ‘eerstegraadsloners’ en wie eruit zou vallen.
          Helaas is de schaling niet vaak gebaseerd op kunde, maar eerder op wie de grootste bek heeft. Afhankelijk van de Rector, blijkt dat het beste te werken.
          Veel docenten en leraren doen ontzettend veel, 60 uur per week is geen uitzondering-eerder regel.
          Soms vraag ik me nog wel eens af, waarom studeer ik verder voor leraar??

          1. Onderbetaald.
          2. Ondergewaardeerd.
          3. Onbetaalde overuren.
          4. vechten voor je beloning dat overeenkomt met je capaciteiten.

          Wanneer gaan we nu eindelijk 1e graads en 2e graads betalen naar wat ze horen te verdienen?
          Dus 2750,- en 3500,- netto lijken mij goede bedragen voor onze inspanningen.
          En Lio’s of Dio’s niet uitbetalen is helemaal een schande! Docenten zijn bijna loonslaven geworden. Lio’s en Dio’s zijn vaak gewone slaven lettende op het feit dat maar 80% geld krijgt voor de vele uren die ze lesgeven. Diegene die geluk hebben vangen een schamele €300,- of met veel geluk een €500,-.
          Maar ja, scholen kunnen kiezen wat ze met de subsidies doen. Of een uitje, investering, computer. Of een LIO-DIO betalen…
          Met andere woorden; lekker over de rug.

          Historia vitae magistra

Reacties zijn gesloten.