Deze week is de nieuwe digitale editie van ons ledenblad Vakwerk verschenen. (Afgelopen maand verscheen ze al op papier.) Lees de nieuwe editie ook op:
Hieronder vindt u de inhoud van het nummer. Om het aantal lezers van Vakwerk te vergroten (en op termijn ook meer nieuwe leden te werven) hebben we uw hulp nodig. Als u een interessant Vakwerk-artikel leest, stuurt u het dan vooral door aan vrienden, kennissen en collega’s, en verspreid het – indien van toepassing – ook via Facebook en Twitter om de bekendheid van Vakwerk te vergroten.
Vakwerk januari/februari 2017
- Voorwoord: Een turbulent jaar
Het verschijnen van het rapport ‘Ons Onderwijs2032’ bleek de opmaat tot het vertrek van BON uit de Onderwijscoöperatie. De komende tijd zullen we nieuwe vormen van samenwerking opzetten om onze doelen te realiseren. - Waarom geïndividualiseerd onderwijs leidt tot meer ongelijkheid
Ben Wilbrink recenseert Why Knowledge Matters, het nieuwe boek van E.D. Hirsch, waarin deze wetenschapper gehakt maakt van de romantische ideeën die al een halve eeuw het westerse onderwijs teisteren. - Een man op de pabo
Wat leer je nu daadwerkelijk op de pabo? Knutselsessies en kinderachtige toneelstukjes te over, maar aan de kennisoverdracht schort het nogal. Dit is een van de oorzaken van het mannentekort in het basisonderwijs. Mark van der Veen heeft wat suggesties ter verbetering. - Het schoolvak Nederlands is een schrale cursus
Al jaren staat het schoolvak Nederlands in een kwade reuk. Toch lijkt er weinig te veranderen, alle publicaties en manifesten ten spijt – terwijl het met enkele eenvoudige ingrepen al zoveel beter kan, betoogt Peter Kortz. - Langer naar school, minder leren
Men moet steeds langer doorgaan in het onderwijs om zich te onderscheiden. En steeds meer ouders willen een hoge opleiding voor hun kinderen, waardoor het niveau steeds verder daalt, betoogt J.C. Traas. - Burgerschap onderwijzen? Begin er niet aan!
Enkele jaren geleden heeft Engeland geëxperimenteerd met de verplichte invoering van het vak burgerschap in het onderwijs. Het was geen succes, meent Marianne Talbot, dus dit voorbeeld verdient geen navolging. - Een leven lang leren: retoriek versus de praktijk
Nederland heeft sinds tijden de mond vol van ‘een leven lang leren’. Maar komt er in de praktijk wel iets van terecht? Neen, betoogt Herman Blom. Een kijkje bij de oosterburen leert ons hoe het ook kan. - Waarom BON uit de Onderwijscoöperatie stapte
Op 27 oktober heeft BON na rijp beraad besloten uit de Onderwijscoöperatie te stappen. Na jaren van frustratie over het functioneren van de organisatie, waarbij er ondanks herhaaldelijk aandringen niets veranderde, was de maat vol. - Onderwijs als verdienmodel
Steve Jobsscholen, Onderwijs2032, het lerarenregister – het zijn volgens columnist Jeronimoon allemaal gouden kansen voor handige jongens om lekker te cashen. Met goed onderwijs hebben deze zaken weinig te maken.
Meer toelichting op de pro en
Meer toelichting op de pro en cons van het (niet meer vrijwillige) #lerarenregister van @onderwijscoop en @minOCW vindt de lezer hier:
www.lerareninactie.nl/Open_brief_aan_de_Eerste_Kamer_over_DIT_lerarenregister
Of meteen hier:
www.lerareninactie.nl/uploadedfiles/89240FCB6D87521D7D530D72B59E6DCB.pdf
De bijdragen in Vakwerk maken
De bijdragen in Vakwerk maken beginnende tijfelaars aan het Nederlands onderwijs goed duidelijk dat er genoeg aan schort om die twijfel terecht te maken. De bijdragen zijn goed bruikbaar voor BONleden die anderen willen overtuigen. En gelukkig biedt het fragment " zullen we de komende tijd nieuwe vormen van samenwerking opzetten om onze doelen te realiseren. De eerste stappen daartoe hebben we inmiddels gezet" uit het voorwoord van de voorzitter soelaas aan BONleden die twijfelen over de juistheid van de strategie die de vereniging voert.