Zoals we eerder opmerkten was en is BON voor een lerarenregister dat in overeenstemming is met de eisen die wij er steeds aan gesteld hebben (zie www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/bon-en-het-lerarenregister).
Sinds dat bericht geplaatst is, is er het een en ander veranderd. BON is uit de OnderwijsCoöperatie gestapt en heeft daardoor geen directe invloed meer op de manier waarop de invulling van het lerarenregister zich zal ontwikkelen. Dat betreuren wij, omdat juist BON steeds opnieuw in de OnderwijsCoöperatie bleef hameren op een goede ICT inbedding van het register en voor een zorgvuldige validatie van het aanbod. Ook hebben wij de kritiek van de Raad van State serieus genomen die pleitte voor voldoende bevoegde leraren en opmerkte dat een mogelijk register geen soulaas biedt voor het verkrijgen van voldoende bevoegde docenten.
Ook zijn wij niet voor niets uit de OnderwijsCoöperatie gestapt. De door de OnderwijsCoöperatie ingezette richting bij het draagvlakonderzoek voor Onderwijs 2032 leek eerder gericht op een wenselijke conclusie dan op een werkelijk correct beeld van het draagvlak onder de leraren. Nu blijkt steeds duidelijker dat veel leraren ook geen heil zien in het lerarenregister zoals dat nu is en zoals zich dat verder lijkt te ontwikkelen. Dat blijkt uit de media, maar ook uit een petitie van LIA tegen het register: stopditlerarenregister.nl/. Deze petitie in nu (zondag 13 november 16u30) al bijna 9100 maal getekend; een toename van 1500 alleen al op deze zondagmiddag
BON neemt haar leden en ook de leraren die geen BON-lid zijn uitermate serieus en wij brengen deze petitie graag onder uw aandacht, zodat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn en het duidelijk wordt wat het werkelijke draagvlak voor dat lerarenregister eigenlijk is.
Het bestuur van BON
Wat mij vooral tegenstaat in
Wat mij vooral tegenstaat in de berichtgeving over het lerarenregister is 'met het lerarenregister krijgen we betere leraren en daardoor beter onderwijs' ( citaat uit teletekst) .Baarlijke nonsens natuurlijk, lijstjes zorgen niet voor betere leraren en ook niet voor beter onderwijs. Maar in principe impliceert deze berichtgeving dat ons onderwijs niet goed genoeg is en de oorzaak ligt bij de leraren want die houden hun vak niet bij. Ik ga het niet meer opnoemen maar alle onderwijsveranderingen vanaf 1995 tot 2032 zijn mede de oorzaak van slecht onderwijs en natuurlijk de erbarmelijke kwaliteit van de lerarenopleidingen van de afgelopen jaren. Ik roep Harm en zijn PVV senatoren op om in de eerste kamer NIET in te stemmen met het allernieuwste verdienmodel (met recht een enorme kip met enorme gouden eieren) voor de grote graaiers en daar reken ik ook CNV en AOB bij want ook zij zullen maar al te graag het lerarenregister beheren.
Op twitter krijg ik de indruk
Op twitter krijg ik de indruk dat Harm dat anders ziet. Hij brengt de kwestie in verband met de (geen) #rekentoets. Noch de #rekentoets, noch dit register deugt. Daarvoor kun je je kop in het zand steken.
Als de inspectie wil weten of
Als de inspectie wil weten of een school bevoegde lessen geeft, kan dat volgens mij al worden gecontroleerd via de personeelsdossiers en het rooster. Daar is dat register niet voor nodig. Nu draait het er op uit dat weer iedereen bevoegd verklaard kan worden en dat er onbevoegd, onderbevoegd (2e grader op 4 en 5 havo) en aangrenzendbevoegd wordt lesgegeven; biologen die schei- en natuurkunde staan te geven (alsof biologie een bètavak is….) en leraren maatschappijleer en LO die net begonnen zijn aan een opleiding 2e graad wiskuknde, maar wel al 3 mavo les mogen geven, etc etc. Wat gaat zo'n register daar concreet tegen doen? Helemaal niets!
Ondertussen zullen vage bureautjes weer hun kans schoon zien om allerlei wazige cursussen aan te smeren, want er is geld te verdienen in onderwijsland. Zo'n 600 euro per leraar per jaar. Goudmijn!
Je ziet het nu al bij andere beroepsgroepen. Een logopediste is kapitalen per jaar kwijt om haar kennis 'op niveau' te houden. Daar gaat allemaal eigen tijd en voor de zelfstandigen ook eigen geld in zitten. Vraag daar eens hoe het bevalt! Totaal niet! Niemand controleert de bedrijven die 'cursussen' aanbieden. Het levert niks op, draagt niks bij aan hun kwaliteit als hulpverlener, het kost alleen maar tijd en geld.