
In het wetenschapsblog SciencePalooza van de Volkskrant schetst Tierry Vrijenhoek een ontluisterend beeld van de manier waar op de tachtig miljard aan wetenschapssubsidies van het programma Horizon 2020 van de EU wordt verdeeld.
Van die 80 miljard gaat 17% naar baanbrekend onderzoek, nog eens 3,5% naar wat ´future and emerging technologies` wordt genoemd. De rest gaat naar consortia.
Vrijenhoek: "De rest van Horizon 2020 is voor onderzoeksconsortia, die zich richten op innovatie, maatschappelijke uitdagingen, en training en onderwijs. Het creëren van zo'n consortium vereist nogal wat polderwerk. Een klinisch geneticus uit Cyprus, een hoogleraar uit Finland en een ethicus uit Groot-Brittannië doen inmiddels mee. Daarmee is het consortium nog lang niet compleet. Om een Brusselse ambtenaar te laten watertanden, zijn ook museumdirecteuren, beleidsadviseurs en CEOs uit Oostenrijk, Portugal en Duitsland nodig. En dan nog komen we drie landen te kort.
Een compleet consortium bestaat namelijk uit minimaal tien landen. En die doen niet mee uit liefdadigheid. Allemaal proberen ze een deel van de 1 miljoen euro te claimen. Bij gelijke verdeling van het volledige bedrag zou iedere partner dus €100.000 krijgen. Maar een project kent ook bijeenkomsten en workshops; totale kosten €200.000. Ten slotte moet er nog wat gereserveerd worden voor management en coördinatie. Uiteindelijk houdt iedere partner zo'n €70.000 over, oftewel een kwart promovendus."
Geld voor baanbrekende wetenschap is dus feitelijk geld voor verplichte samenwerking, voor de gebruikelijk kleilagen in de verschillende Europese landen en niet in de laatste plaats voor de EU bureaucratie en politiek die hiermee zichzelf in stand houdt.
(Kennis)economie. (Kennissen
(Kennis)economie. (Kennissen)economie. De interne markt voor het rondpompen van belastinggeld. Doelstelling: het structureel verkrijgen van 'easy money'. Gooi er een lobby met 'buzz words' en klinkende namen tegen aan. Succes gegarandeerd. Voor jezelf dan.
Met een plusje van de EU.
Met een plusje van de EU.
"DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE*, …, Overwegende hetgeen volgt:
(14) Er is substantiële vooruitgang geboekt bij de uitvoering van de aanbeveling van 2012 over innovatie en de banden tussen de wetenschap en het bedrijfsleven. Het bedrijfslevenbeleid "Naar de top" met zijn sectorale aanpak voor publiek-private samenwerking op het gebied van onderzoek, innovatie en onderwijs (zogeheten topsectoren), verkeert thans in de implementatiefase. Afgezien van sectoraal innovatiebeleid is het van belang om horizontaal onderzoeks- en innovatiebeleid te voeren en de publieke financiering voor niet-geoormerkt fundamenteel onderzoek op een adequaat niveau te houden."
"BEVEELT AAN dat Nederland in de periode 2013-2014 actie onderneemt om:
1. (…) De uitgaven op gebieden die rechtstreeks van belang voor de groei zijn, zoals onderwijs, innovatie en onderzoek, te ontzien."
[Uit: Aanbeveling voor een AANBEVELING VAN DE RAAD*; over het nationale hervormingsprogramma 2013 van Nederland; en met een advies van de Raad over het stabiliteitsprogramma van Nederland voor de periode 2012-2017, p. 2; zie ook: Definitieve versie* (Engels) zoals op 19 juni 2013 goedgekeurd door de Raad] [via: Europe 2020, ‘Country-specific recommendations 2013’]
Ministerie van Economische
Ministerie van Economische Zaken, ‘Nederlands Nationaal Hervormingsprogramma 2013’, april 2013 – 4.4 Onderwijs; 4.4.1 Nationale doelen, p, 39:
"Onderwijs en wetenschap in Nederland zijn van hoog niveau, maar onze ambitie reikt verder: Nederland wil tot de top vijf van de wereld gaan horen."
[via: ‘Country-specific recommendations 2013’, Netherlands, national documents, NL]
Stichting van de Arbeid,
Stichting van de Arbeid, ‘Bijdrage van de Nederlandse sociale partners* aan het Nationaal Hervormingsprogramma in het kader van de EU-2020-strategie’, maart 2013, p. 11
"2. Groeivermogen, duurzaamheid en innovatie
Richtlijn 4: De steun voor R&D en innovatie optimaliseren, de kennisdriehoek intensiveren en het potentieel van de digitale economie benutten."
"De minister noemt een aantal positieve punten van de huidige economische situatie in Nederland. Zo attendeert hij erop dat in 2012 de export van technische bedrijven met vijf procent is toegenomen en dat ook voor 2013 de verwachtingen goed zijn. Hij wijst op de intensieve samenwerking tussen een aantal grote multinationals en MKB-bedrijven die leidt tot spinoff-effecten en innovatieve ontwikkelingen en benadrukt het belang van fundamenteel onderzoek waarbij technische universiteiten de banden met het bedrijfsleven bewust versterken.", p. 11
"De internationale beleidsagenda richt zich op de governance gap: hoe zijn instituties – Europees en mondiaal – zodanig in te richten en te laten functioneren dat zij zorgen voor een eerlijker, duurzamer en veiliger globaliseringsproces. Nederland is, evenals andere lidstaten van de EU, te klein om de spelregels voor het globaliseringsproces als zodanig, bijvoorbeeld de internationale handel, te kunnen beïnvloeden en vormgeven. De EU heeft het gewicht om daarop flinke invloed uit te oefenen en daarmee de loop van het globaliseringsproces te richten op het duurzaam vergroten van de maatschappelijke welvaart.", p. 13
[via: ‘Country-specific recommendations 2013’, Netherlands, Annex: contributions from social partners, NL]
[Off topic: Nederland staat
[Off topic: Nederland staat wel garant:
Tabel 7a. Contingent liabilities
in miljarden euro 2012
Staatsgaranties 257,6
Waarvan: in verband met de (internationale) financiële stabiliteit
Staatsgarantiefaciliteit voor interbancaire leningen 18,2
Betalingsbalanssteun EU 2,3
EFSF 97,8
EFSM 2,8
ESM 35,4
Deelneming DNB in kapitaal IMF 47,3
Deelneming in ABN AMRO 1,0
Uit: Stabiliteitsprogramma Nederland, april 2013, p. 48]
[via: ‘Country-specific recommendations 2013’, Netherlands, Stability programme, NL]
Komt wel goed! Moet eerst de economie aantrekken! 😉