Het maakt indruk, zegt minister Plasterk (Onderwijs) gniffelend, als scholieren en studenten op vrijdag om negen uur voor je deur staan. ‘Als ze in deze vroegte komen klagen, is er echt iets mis.’ Maar ook het aantal klachten over het ‘nieuwe leren’ – 7784 in twee maanden – imponeert, haast Plasterk zich te zeggen.
Negen postzakken kreeg hij van samenwerkende scholierenorganisaties op zijn tafel. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) gingen vier dagen met een bus langs middelbare scholen, mbo, hbo en universiteiten om leerlingen hun mening te vragen over het nieuwe, competentiegerichte leren.
De cijfers liegen er niet om. De waardering van de 3242 geënquêteerde scholieren voor het nieuwe onderwijssysteem (waarbij docenten vooral als vraagbaak fungeren in plaats van dat zij actief theorie overbrengen) is ver te zoeken. Meer dan de helft van de scholieren geeft aan veel nutteloze lessen te krijgen – 62 procent in het voortgezet onderwijs, 54 procent op het mbo en 64 procent in het hoger onderwijs. Volgens LAKS-voorzitter Sywert van Lienden komt dat vooral door de verplichte huiswerkuren. ‘Die hebben scholen ingevoerd om aan de nieuwe urennorm te voldoen.’
Op hbo en universiteit vindt ruim de helft van de studenten dat ze te weinig begeleiding krijgen. Ze willen meer degelijke lessen met theorie. Het idee van het nieuwe leren stoot hen niet af, ‘maar de balans tussen dingen zelf uitzoeken en les krijgen is kwijt’. 8 Procent van de studenten in het hoger onderwijs zet een kruisje bij ‘niets te klagen’, tegen een kleine 30 procent op middelbare scholen en mbo.
Ook de docenten moeten het ontgelden. Op het mbo klaagt 49 procent van de leerlingen over slecht opgeleide docenten. 47 Procent weet niet goed wat de school van hen verwacht. Het gaat niet meer om incidentele klachten, willen de scholierenorganisaties maar aangeven.
‘Ik schrik hiervan’, zegt Plasterk. Volgens de minister is het nieuwe leren ‘hier en daar doorgeschoten’, maar moeten niet alle nieuwe lesvormen over een kam worden geschoren. ‘We moeten niet terug naar de jaren vijftig.’ De scholieren keren huiswaarts met een toezegging: Plasterk zal zijn best doen in het kabinet extra geld los te krijgen.
(Bron: De Volkskrant, 31 maart)
Ongerust
Die laatste alinea maakt me erg ongerust over de opvattingen van Plasterk. Hij bestaat het om het ergste cliché denkbaar (terug naar de jaren vijftig, alsof daar niet nog ruim vijftig jaar tussen zit) te hanteren. Waarom doet die man dat. Hijj ziet wel wat goeds in de nieuwe lesvormen; griezel, griezel, griezel……
Ik vind dat het überhaupt akelig
stil blijft uit Den Haag, ook wat betreft dat parlementair onderzoek.
Ook ongerust
en dan komt Plasterk ook nog met de slecht denkbare ‘oplossing’: meer geld. Mijn ervaring is dat geld slechts de onderwijsratten aantrekt.