“In 2006 was de helft van het onderwijzend personeel in het hbo academisch geschoold en 3,7 procent gepromoveerd. Hun aandeel neemt verder toe.
Die voorspelling staat in de arbeidsmarktmonitor van de Stichting Mobiliteitsfonds hbo. Ruim zestig procent van de nieuwe hbo-docenten maakte een universitaire opleiding af, tegen 45 procent van de docenten die het hbo verlaten. Voor het aandeel gepromoveerden onder hen geldt hetzelfde: er komen er meer van binnen (4,6 procent) dan er weggaan (0,8 procent).”
Lees verder…
Zie ook:
academisch geschoolde hbo-docenten
De vraag is niet alleen hoeveel docenten op het hbo academisch geschoold zijn. Een andere zeer belangrijke vraag zou moeten zijn: zijn die academici op deze scholen bezig met inhoudelijk onderwijs geven en/of verzorgen ze onderwijs in het vak waarvoor ze opgeleid zijn?
maar 60% een academische opleiding …
Ik vind 60% academisch geschoold alarmerend weinig. Vergelijk dat met de instroom bij de universiteit: daar is 100% academisch geschoold, en bijna 100% is gepromoveerd. Tja …
op de pabo
waar ik werkte was ik samen met een collega Nederlands de enige ;-(
@mark peletier: Alarmerend ?
Praktijkdocenten in het HBO hebben een HBO-opleiding gehad, en dat is maar goed ook. Ze worden door studenten vaak zeer gewaardeerd.
Inflatie
Een academische opleiding van nu is natuurlijk niet hetzelfde als een academische opleiding van 30 jaar geleden. Toen maakten academici slechts een paar procent van de beroepsbevolking uit. Tegenwoordig is 15 of 20 procent van de jongeren academicus. Je zou moeten kijken uit de bovenste hoeveel procent van de maatschappij HBO docenten komen. Dan zou je wel eens een ander beeld kunnen krijgen.
Van de jongeren is 20% geen
Van de jongeren is 20% geen academicus, dat is absoluut een lager percentage.
Klopt
Ik heb het even opgezocht (hier), 15% is de betere schatting (het is een beetje moeilijk aflezen).
jongeren en academicus
Hangt dit soort uitspraken niet enorm af van welke leeftijden je precies ‘jongeren’ noemt? Als ik jongeren definieer als sub-20 dan is 0% academisch geschoold …. Misschien moet je opmerkingen over leeftijdsgroepen daarom ook doen vergezellen van de leeftijden zelf 🙂
Percentage wo-opgeleide jongeren – hoeveel gestegen?
Als je het staafdiagram rechtsonder bedoelt (‘naar leeftijd’), dan is 10% de beste schatting voor het jaar 1999. Het lichtblauwe deel van de balk bij ’25-34 jaar’ is volgens mij precies een tiende van de totale lengte van de balk (ik heb het uitvergroot en het precieze aantal pixels gemeten).
In het bovenste staafdiagram van de bladzijde kun je zien dat het aandeel wo-opgeleiden in de *totale* werkzame beroepsbevolking tussen 1990 en 1999 is gestegen van ca. 7,5 naar 9%. Omdat maar weinig mensen boven hun dertigste een wetenschappelijke graad halen, komt deze stijging vrijwel geheel voor rekening van de ‘jongeren’.
Laat de trend in het afgelopen decennium nog wat zijn doorgegaan, dan nog verwacht ik dat het percentage jongeren met een afgeronde wo-opleiding niet veel meer zal bedragen dan 12.
Wel is het natuurlijk zo dat sinds de invoering van de BaMa-structuur een student al na drie jaar wo-studie een academische graad behaalt, terwijl daar tot voor kort minimaal vier jaar voor nodig was. Dat maakt vergelijken moeilijker.
Terug naar waar het om ging
Waar ging het om. In het bovenstaande artikel (het begin van deze thread, geplaatst door Adios) stond dat het aandeel academisch geschoolden onder HBO docenten toeneemt. Mijn commentaar kwam erop neer dat het aandeel academisch geschoolden onder de hele bevolking toeneemt en dat het dus niet zo een prestatie is dat dit ook voor HBO docenten geldt.
Vergelijken is om allerlei redenen lastig, maar de toename in academisch geschoolde HBO docenten van 45% van de vertrekkers naar 60% van de binnenkomers lijkt niet indrukwekkender dan de toename van academisch geschoolden van 7.5% van de werkzame beroepsbevolking in 1990 tot 9% van de werkzame beroepsbevolking in 1999.
Meer academici onder de HBO-docenten – fijn, maar…
Bovendien: juist omdat de groei aan academisch opgeleide patatbakkers en meteropnemers beperkt is gebleven, is de aanwas aan academici in andere beroepssectoren relatief groot. Zo beschouwd is het nog minder verwonderlijk dat in het HBO meer academici aan de slag konden. Dat lijkt me geen verdienste van de HBO’s: die kijken gewoon welke kandidaten komen opdraven voor schaaltje 10. Graag of niet.
Die aanwas is dus niet verwonderlijk, misschien, maar het lijkt me voor de kwaliteit van het onderwijspersoneel toch ook niet verkeerd. Want academici zijn doorgaans Tamelijk Slimme Mensen, die doorgaans vwo achter de rug hebben (en geen havo) en doorgaans op grond van eigen verdienste een doctoraaldiploma hebben verdiend. Goed dus voor het HBO, zolang er bij dit Hoger BeroepsOnderwijs ook maar Deskundige Praktijkmensen werken die de opleiding voldoende praktijkrelevant kunnen houden.
Zo hoeft een PABO-student van mij echt geen ‘onderzoek te leren doen’ naar academische maatstaven. En een student Civiele Techniek hoeft niet te excelleren in het academische debat. Ieder z’n meug.
Wél zijn academici nodig in het vwo, van de brug- tot de examenklas. Maar dat evidente gebrek kreeg tot op heden prioriteit nul.