NIEUW VOORSTEL. Iedere politieke partij die meedoet aan de verkiezingen krijgt een item op het BON-forum waarin op de 10 BON-punten wordt gereageerd in relatie tot het eigen programma en vooral het eigen handelen, en NU ZEKER OOK IN RELATIE TOT DE CBEgroup, DE FEESTVIERDERS in www.cbe.nl/staffing/downloads/CBETimes.pdf, die bruinbakkend vanuit de skybox hun commentaar op Beter Onderwijs Nederland in 3 punten zo formuleren:
1. Macht aan docenten: Er is geen begin van wetenschappelijk bewijs dat dit het onderwijs gaat verbeteren.
2. Ophouden met bemoeienis van de politiek: Het onderwijs wordt uit de schaarse belastinggelden betaald en gelet op de prestaties van het Nederlandse onderwijs zou een Deltaplan-aanpak juist door de Kamer geëntameerd moeten worden.
(Als ik me niet vergis had de CBEgroup daar op een van haar alumnidagen heel andere gedachten over en waren haar zaakjes te belangrijk om aan de politiek over te laten, helaas is de link weg: nl.cbe-group.commedia/flyer/Alumnidag%20flyer%2012%20mei%202010.pdf, wie heeft hem nog die flyer?)
3. Minder management: Er is geen goede school zonder goed en betrokken schoolmanagement.
In de uitnodigende column van p.pollen@cbe-group.com (Pim, het is Ad en niet Ab Verbrugge, en NSDAP en niet NDSAP) op de site van CBEgroup (u vindt die wel in uw cache) wordt niet expliciet gesproken over CGO en het Nieuwe Leren, maar lees wat men eerder schreef in het genoemde fuifnummer (pagina 3): "Wanneer echter docenten hun vak weer terugkrijgen, zich als een slak in hun huis terugtrekken, is door niemand te zien of zij al hun capaciteiten inzetten om alles uit de leerlingen te halen." Meer over de CBEgroup hier: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/httpnlcbe-groupcomblog-het-kwade-spoor (voor meer over competentie gericht onderwijs zonder vakinhoud zie www.beteronderwijsnederland.nl/node/7786).
Terug naar de democratische politiek. Hoe denken de politieke partijen hierover? Een vraag die om te beginnen maar eens aan het CDA gesteld moet worden. Jan Jacob van Dijk was een van de sprekers op de besloten bijeenkomst die alumni van CBE-academica op 12 mei 2010 organiseerden. Nu Buma meldt dat het CDA moet vechten voor elke stem en met een CDA-minister van onderwijs lijkt het juist aan het CDA om te breken met dit soort clubs. Duidelijkheid in de politiek en terug naar normen en vooral waarden zal door de weggelopen CDA-kiezers op prijs gesteld worden. Overigens, D66 mag in deze kwestie ook wel het woord nemen.
De PvdA heeft al gereageerd op de 10 punten van BON. Kan de integrale tekst van Jeroen Dijsselbloem geplaatst worden, zonder commentaar tussendoor? Dat leest vast veel prettiger. Misschien met een extra passage over hoe men terugkijkt op de erfenis van Jo Ritzen, zijn brief onlangs in de NRC over zijn salaris en zijn rol bij het invoeren van het Nieuwe Leren.
Voorbeeld van hoe ik het graag zie, kwa duidelijkheid: Beertema's integrale tekst onder www.beteronderwijsnederland.nl/forum/de-pvv-en-de-10-geboden-van-bon Wie volgt? Beertema heeft aan zijn tekst nu nog een paar alinea's toegevoegd. Hij schrijft:
"Vandaar dat ik de integrale tekst hier plaats, zodat u als Bonner kennis kunt nemen van onze standpunten. Ik heb hem uitgebreid met een alinea over het door ons betreurde dominante cultuurrelativisme en de weg-met-ons-mentaliteit in het onderwijs. Die liggen naar onze analyse aan de basis van het gebrek aan trots op de waarden van onze westerse beschaving en de weerzin tegen nationale symbolen als de Nederlandse vlag en het volkslied. Daarmee heeft het onderwijs haar eeuwenoude rol van emancipator en doorgever van westerse tradities en waarden schromelijk verwaarloosd; een rol die in deze tijd van multiculturele ontheemding meer dan ooit nodig is."
U leest wel hoe dat laatste uitgewerkt wordt bij punt 3. Mag ik als literatuur voor een eventuele invulling het boek "Op weg naar 80 jaar oorlog" van Woltjer aanbevelen?
Overigens, BON heeft punten, Polya (wie kent hem niet?) heeft geboden. Hoe valide zijn die? Lees daarover verder hier: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/polyas-10-geboden