(naar aanleiding van de diefstal van CITO-toets-opgaven)
Voor de psycholoog Jan te Nijenhuis is , volgens een intervieuw in de NRC afgenomen door Sheila kamerman en getiteld "door oefenen CITO van MAVO- naar HAVO-advies", de CITO-eind-toets voor het vervolgonderwijs, vooral een intelligentietest. Intelligente kinderen kunnen het resultaat bij het afleggen maximaal iets mee dan 8 punten verhogen en minder intelligente kinderen wat minder.. (te Nijenhuis is niet altijd even duidelijk op hij punten op de IQ-score of op de CIT)-score bedoelt). Oefenen voor een IQ-toets "loont" dus, maar het kan een leerling ook in het verderf stortene in het geval dat hij er niet in slaagt om voortdurend op zijn tenen te lopen en ten slotte ten val komt. Die verschuiving is te verwachten en in overeenstemming met een verklaring van het Flynn-effet.
Onduidelijk is te N. als het over allochthonen gaat en dat terwijl het daarbij om een gevoelig punt gaat. “„Allochtone kinderen die thuis geen Nederlands spreken, zullen de verbale delen van de IQ-tests minder goed maken. Maar op de niet-verbale delen worden ze niet benadeeld door hun slechte taalvaardigheid” zegt hij Maar direct daarop lijkt het of hij vindt dat het om een marginaal effect gaat. „Veel mensen willen het niet horen, maar de fors lagere IQ-scores van allochtone kinderen vertalen zich in fors lagere schoolprestaties. Allochtone kinderen met een IQ-score van 85 presteren op hetzelfde niveau als autochtone kinderen met een IQ-score van 85: de IQ-test voorspelt kleurenblind. Extra training van alle allochtone kinderen is dan ook pure geldverspilling”. Die uitspraak draagt natuurlijk enorme implicaties met zich mee. Ondanks al het extra geld dat dat voor de scholing van allochthone kinderen wordt gebruikt is hun IQ op 12-jarige leeftijd gemiddeld lager als dat van autochthone kinderen. En of het nu nature of nurture is, het is te kostbaar om dat verschijnsel met de mantel der liefde te blijven bedenken. Aan basisonderwijs is/wordt per allochtoon kind gemiddeld meer uitgegeven en bovendien heeft een allochthone ouder gemiddeld meer kinderen en betaalt hij gemiddeld minder belasting. Te N. had hier elke onduidelijkheid moeten weglaten.
Zet deze toch even onder de
Zet deze toch even onder de blog die ik daarover gestart heb: www.beteronderwijsnederland.nl/content/oefenen-helpt
In het bestek van drie zinnen
In het bestek van drie zinnen maakt Malmaison een verder niet geduide reuzensprong van de door Te Nijenhuis veronderstelde zinloosheid van extra oefenen voor de CITO-toets door allochtone kinderen naar de daarmee kennelijk voor hem (Malmaison) gelijkstaande zinloosheid van het besteden van extra geld aan de scholing in brede zin van allochtone kinderen. Scholing betekent voor mij toch echt iets meer dan alleen maar (extra) oefenen voor de CITO-toets. Bovendien staat het mij bij dat tegenwoordig extra geld aan scholen wordt toegekend niet zozeer op basis van de al of niet allochtone afkomst van kinderen, maar aan de hand van hun sociaal-economische status.
Dat het niet bij mij
Dat het niet bij mij opgekomen is om deze bijdrage op jouw BLOG te zetten komt behalve door het verwarrende linken ook doordat het laatst stukje van het intervieuw aan de blikken van niet-NRC-ers onttrokken is, te weten de opmerkingen van te N over het scoren van de allochthonen. (ik schrijf th omdat de oude Grieken door het gebruik van de letter thèta i.pv. tau aangaven dat de uitspraak van de t wordt beïnvloed door de voorafgaande letter chi, beide letters werden geaspireerd uitgesproken. De Nederlands-Vlaamse spellingscommissie heeft daar blijkbaar lak aan). Te N lijkt een taboe te negeren.
Op jouw blog kan gemakkelijk een link naar mijn blog gezet worden.
Wanneer komt er een einde aan
Wanneer komt er een einde aan die alom vereerde CITO mammon ?
Dat een psycholoog (bedoeld is tN) niet snapt hoe principieel-fout het CITO concept is en hoe destructief de gevolgen, is nu wel gefiundenes Fressen. Dat de NRC zoiets steeds publiceert, weten we ook al erg lang. De NRC mag dan tegenwoordig meer trend-gevoelig zijn, de NRC is geen maatstaf als het over onderwijs gaat, en is dat nooit geweest.
Dat een psycholoog (tN, maar even goed anderen) in het gruis van zijn kritiek op de praise voor CITO een paar keer raak schiet, is statistisch voorspelbaar, en niet bijzonder.
"Allochtone kinderen scoren minder dan autochtone", dat is toch de soort hoempa muziek die ook binnenkort weer het carnaval gaat opluisteren. En ja hoor, "oefenen helpt ". Zoals die straatmuzikant, die naar het Concertgebouw op weg was, in de nevelige nacht de weg kwijt raakte, en toen te horen kreeg : "blijven oefenen".
Maar dat tN, en met hem zo veel anderen, niet inziet wat er fundamenteel mis is met de CITO-hoelah en het daarmee vervlochten imnperium, precies dat geeft al aan dat zijn professie niet deugt, zelfs niet als norm-setter voor onderwijs.
In dergelijk licht gezien, moest het ooit een keer komen : diefstal van de CITO toest-opgaven ; mene tekel. Het was en is aan de tijd. In plaats daarvan dat het CITO zich inkeert en zich afvraagt wat er zo grotelijks mis is met wat ze doen, gaan ze naar het OM en doen aangifte van diefstal. Wie heeft hier eigenlijk de screne gestolen, en hoe lang al ? Wat een sukkels !
En ja hoor, CITO : je kan er
En ja hoor, CITO : je kan er vergif op innemen :
www.telegraaf.nl/feed/21265868/__Meer_werk_voor_Cito_plots__.html
de toeter van het gesundes Volksempfinden.
Paul Drijvers, de guru van GR
Paul Drijvers, de guru van GR-gebruik in het wiskundeonderwijs begint binnenkort bij CITO. We zullen zien of dat verschil gaat maken. Misschien wel, je weet maar nooit.